معرفی و بررسی

معرفی باشگاه لایپزیگ ملقب به گاوهای نر سرخ

راسن بالسپورت لایپزیگ ئی.وی. (انگلیسی: RasenBallsport Leipzig e.V.‎) یک باشگاه فوتبال آلمانی در لایپزیگ، زاکسن است که به صورت رایج با نام آر. بی. لایپزیگ یا لایپزیش (انگلیسی: RB Leipzig‎) شناخته می‌شود. این باشگاه توسط ردبول که تولیدکنندهٔ نوشابه انرژی‌زا تأسیس شده‌است. آر.بی. لایپزیگ حرکت خود را از قهرمانی لیگ دسته پنجم آلمان در سال ۲۰۰۹ آغاز کرد و در فصل ۲۰۱۳–۱۴ با نایب قهرمانی در لیگا ۳ به بوندس‌لیگا ۲ راه یافت و سرانجام در فصل ۱۶–۲۰۱۵ با کسب ردهٔ دوم بوندسلیگا ۲ به بوندسلیگا راه یافت.

آر.بی. لایپزیگ یکی از چهار باشگاه شرکت رد بول است که شامل ردبول زالتسبورگ، نیویورک رد بولز و ردبول برزیل است. برخلاف باشگاه‌های قبلی قوانین فدراسیون فوتبال آلمان این اجازه را به این باشگاه نداد که از نام رد بول در اسم باشگاه استفاده شود.

این تیم در سال ۲۰۱۶ به بوندسلیگا صعود کرد از دید بسیاری از افراد این تیم به دلیل حامیان مالی خود منفورترین باشگاه آلمان است.

لایپزیگ با کسب مقام دوم بوندسلیگا در سال ۲۰۱۷ توانست به لیگ قهرمانان اروپا ۱۸–۲۰۱۷ راه‌یابد.

لایپزیگ با کسب مقام سوم بوندسلیگا در سال۲۰۱۹ توانست به لیگ قهرمانان اروپا ۲۰–۲۰۱۹ راه‌یابد و توانست از گروهش بالا آمد و با شكست تاتنهام و اتلتيكو مادريد در يك هشتم و يك چهارم نهايى به نيمه نهايى رسيد و بايد مقابل پاريس سنت ژرمن بازى كند. اگر چه این تیم در دیدار نیمه نهایی با نتیجه سه بر صفر مغلوب تیم پاریسی شد و از راهیابی به فینال بازماند.

تاریخچه

پیش زمینه

شرکت رد بول قبل از سرمایه گذاری در لایپزیگ ، به همراه دیتریش ماتسیتس حدود سه سال و نیم را برای یافتن محل مناسب برای سرمایه گذاری در فوتبال آلمان جستجو كرد. علاوه بر لایپزیگ ، این شرکت همچنین مکان‌هایی را مانند هامبورگ ، مونیخ و دوسلدورف را کاوش کرده‌است.

این شرکت اولین تلاش خود را برای ورود به صحنه فوتبال آلمان در سال ۲۰۰۶ انجام داد. این شرکت به توصیه فرانتس بکن‌باوئر که یکی از دوستان شخصی دیتریش ماتسیتس بود ، تصمیم به سرمایه گذاری در لایپزیگ گرفت. باشگاه محلی فوتبال باشگاه فوتبال زاکسن لایپزیگ در این منطقه وجود داشت که سالها در مشکلات مالی بود. شرکت رد بول قصد داشت تا ۵۰ میلیون یورو در این باشگاه سرمایه گذاری کند و حق کامل تغییر نام و تغییر رنگ پیراهن تیم را بر عهده بگیرد. مایکل کالمل تهیه کننده فیلم سینمایی در آلمان اسپانسر باشگاه فوتبال زاکسن لایپزیگ بود که طبق توافقات قرار شد این تیم به شرکت ردبول واگذار گردد. این تیم تا سال ۲۰۰۶ در لیگ دسته چهارم آلمان بود. تمام مراحل اخذ مجوز برای این باشگاه در حال انجام بود اما اتحادیه فوتبال آلمان به دلیل نفوذ بالای شرکت ردبول این سرمایه گذاری را به طور کامل رد کرد. این رد کردن باعث شد طرفداران فوتبال در لایپزیگ اعتراضاتی را به فدراسیون فوتبال آلمان انجام دهند.

شرکت ردبول اما به هدف خود ادامه داد و اینبار با باشگاه فوتبال سن پائولی تماس گرفت. زمانی که مشخص شد فعالیت‌های شرکت ردبول در این باشگاه قرار است بیشتر از فقط یک حمایت مالی ساده شود امضای قرار داد به طور کامل خاتمه یافت. پس از رد شدن این قرارداد شرکت ردبول با باشگاه فوتبال مونیخ ۱۸۶۰ تماس حاصل کرد که این باشگاه اصلا علاقه ای به حضور یک سرمایه گذار نداشتند.

در سال ۲۰۰۷ شرکت ردبول با باشگاه فوتبال فورتونا دوسلدورف تماس حاصل کرد و قرار شد بیش از ۵۰ درصد سهام این باشگاه توسط شرکت ردبول خریداری شود. اما پس از اینکه مشخص شد این شرکت قصد دارد اسم باشگاه را به ردبول دوسلدورف تغییر دهد، طرفداران باشگاه با اعتراضات شدید مانع از انجام این قرارداد شدند.

پس از وقایعی که در سرمایه گذاری روی یک باشگاه قدیمی رخ داد شرکت ردبول تصمیم به تاسیس یک باشگاه جدید را گرفت و شهر لایپزیگ مناسب‌ترین شهر برای این سرمایه گذاری بود. این شهر دارای سابقه ای بسیار غنی در فوتبال بود اما هم اکنون در رده‌های اصلی لیگ آلمان جایی نداشت. لایپزیگ حدود ۵۰۰۰۰۰ نفر جمعیت داشت. بنابراین، این شهر از قدرت اقتصادی و پتانسیل قابل توجهی برخوردار بود. در عین حال هیچ باشگاهی در رده بوندسلیگا در منطقه وسیعی از شهرهای آن منطقه وجود نداشت که این امر امکان جذب حامیان مالی و هواداران را بیشتر تقویت می‌کرد. همچنین این شهر دارای زیرساخت‌های لازم برای تاسیس یک باشگاه از جمله وجود ورزشگاه فوتبال مدرن و پیشرفته و فرودگاه برای رفت آمد به شهرها و کشورهای دیگر نیز بود.

تاسیس

راسن بالسپورت لایپزیگ ئی.وی. در ۱۹ می ۲۰۰۹ به طور رسمی تاسیس شد. این شرکت دارای هفت نفر هیئت موسس بود که هر هفت نفر از کارمندان و مدیران درجه بالای شرکت ردبول بودند. از این هفت نفر آندریاس سدلو به عنوان مدیرعامل این باشگاه انتخاب گردید و یواخیم گروگ مدیر ورزشی این تیم شد. باشگاه لایپزیگ پس از ردبول زالتسبورگ در اتریش، نیویورک رد بولز در ایالات متحده، ردبول برازیل در برزیل و ردبول غنا در کشور غنا، پنجمین سرمایه گذاری شرکت ردبول در ورزش فوتبال بود. نام این باشگاه راسن بالسپورت ( به معنی ورزش چمنی) بود که به دلیل حروف R و B که در حروف این کلمات قرار دارد به نوعی نماید گر شرکت ردبول نیز می‌شود.

رنگ پیراهن و پرچم

از ابتدا تعیین شد که رنگ اصلی تیم آر.بی. لایپزیگ به رنگ‌های سفید و قرمز که رنگ‌های سنتی سرمایه گذاری‌های سابق شرکت ردبول در ورزش بود، باشد. در ابتدا تمامی پیشنهادهایی که بابت پرچم از سوی این باشگاه به فدراسیون فوتبال آلمان داده شد به طور کامل رد شد چون به نحوی به وضوح نمایانگر شرکت ردبول بودند. حتی این تیم در اولین فصل حضورش در سال ۲۰۰۹ در لیگ دسته پنجم آلمان بدون پرچم بازی کرد. سرانجام در سال ۲۰۱۰ پیشنهاد این باشگاه بابت پرچم این تیم مورد تایید فدراسیون فوتبال آلمان قرار گرفت. این پرچم شامل دو گاو نر قرمز که چند خطوطی به صورت ضربه به آن اضافه شده‌است. این پرچم تا سال ۲۰۱۴ برای این باشگاه استفاده شد اما در سال ۲۰۱۵ برای اولین حضور لایپزیگ در بوندسلیگا استفاده از این پرچم به دلیل شباهت به پرچم تیم ردبول زالتسبورگ رد شد. این باشگاه مجدد مجبور به طراحی پرچم شد اما پرچم تفاوت آنچنانی به پرچم قبلی نداشت فقط یک توپ فوتبال بین دو گاو نر قرار گرفت و از برجستگی روی بدن گاوها کمتر شد. این پرچم از سال ۲۰۱۵ تا کنون برای تیم لایپزیگ در حال استفاده است.

استادیوم

آر.بی. لایپزیگ فصل افتتاحیه خود را در سال ۲۰۰۹-۱۰ در استادیوم ام باد در مارکرانشتد انجام داد. این استادیوم ۵۰۰۰ صندلی را در اختیار داشت و زمین اختصاصی تیم محلی مارکرانشتد بود. با این حال ، برنامه‌های لایپزیگ این بود كه تیم پس از صعود به مراحل بالاتر، به سرعت در سال ۲۰۱۰ به استادیوم با ظرفیت بیشتر در زنترال استادیوم منتقل شود. پس از انتقال استادیوم این تیم به زنترال استادیوم نام این ورزشگاه با نام ردبول آرنا تغییر پیدا کرد. اولین مسابقه در این ورزشگاه تحت نام ردبول آرنا در ۲۴ ژوئیه ۲۰۱۰ و در یک بازی دوستانه بین تیم آر.بی. لایپزیگ در مقابل شالکه ۰۴ در حضور ۲۱٫۵۶۶ تماشاگر برگزار شد.

ردبول آرنا در طول فصل ۲۰۱۴-۱۵ دارای ظرفیت ۴۴۳۴۵ صندلی بود. در مارس ۲۰۱۵ ، آر.بی. لایپزیگ اعلام کرد که قصد دارد ۵ میلیون یورو را برای توسعه مجدد این ورزشگاه سرمایه گذاری کند، از جمله گسترش جایگاه ویژه، جایگاه خبرنگاران و جایگاه فضای صندلی چرخدار ویژه معلولین در این استادیوم می‌باشد. این توسعه همچنین شامل دو صفحه اسکوربورد بزرگتر و امکانات پخش صدا و تصویر جدید است. جایگاه ویژه ردبول آرنا از ۷۰۰ صندلی به حدود ۱۴۰۰ صندلی گسترش یافت. به دلیل توسعه مجدد مناطق مختلف استادیوم ، ظرفیت ردبول آرنا قبل از فصل ۲۰۱۵-۱۶ به ۴۲۹۵۹ صندلی کاهش یافت.

تمامی جایگاه‌های تعبیه شده برای تماشاگران شامل جایگاه‌های صندلی است و فضایی برای تماشاگران جهت ایستادن وجود ندارد. هواداران تیم میزبان در جایگاه B و هواداران تیم مهمان در جایگاه A حضور دارند.

توسعه در آینده

در سال ۲۰۱۵ اعلام شد که باشگاه قصد دارد تا تعداد ظرفیت صندلی‌های ورزشگاه خود را به ۵۵۰۰۰ نفر برساند. این توسعه باعث می‌شود که این ورزشگاه تبدیل به یکی از ۱۰ ورزشگاه بزرگ در کشور آلمان شود. انجام این توسعه در صورتی امکان پذیر است که به طور کامل استادیوم ردبول آرنا توسط شرکت ردبول خریداری شود. اما با توجه به سوددهی بالایی که این استادیوم برای مالک کنونی آن دارد. این تغییر بعید به نظر می‌رسد.اما در سال ۲۰۱۶ باشگاه به مایکل کالمل ، مالک فعلی ردبول آرنا به توافق جهت توسعه تعداد صندلی‌های ورزشگاه تا سال ۲۰۲۱ رسید.

خیریه

در سال ۲۰۲۰ در دنیاگیری کووید-۱۹ تیم فوتبال لایپزیگ به همراه تیم های بروسیا دورتموند و بایرن مونیخ مبلغ ۲۰ میلیون یورو به مناطق درگیر این بیماری اهدا کردند.

حضور در مسابقات اروپایی

بهترین عملکرد تیم لایپزیگ در مسابقات اروپایی حضور در جمع چهار تیم نهایی لیگ قهرمانان اروپا ۲۰–۲۰۱۹ بود. لایپزیگ در ابتدا در مرحله گروهی بالاتر از تیم های زنیت سنت پترزبورگ، لیون و بنفیکا در رتبه اول قرار گرفت و در مرحله گروهی با شکست تیم های تاتنهام هاتسپر و اتلتیکو مادرید به نیمه نهایی راه یافت اما با شکست در برابر پاریس سن ژرمن از راه یابی به مرحله نهایی باز ماند.

افتخارات

لیگ

  • بوندس‌لیگا
    • نایب قهرمان ۲۰۱۶–۱۷
  • بوندس‌لیگا ۲ (II)
    • نایب قهرمان ۲۰۱۵–۱۶
  • لیگا ۳ (III)
    • نایب قهرمان ۲۰۱۳–۱۴

جام حذفی

  • جام حذفی فوتبال آلمان
    • نایب قهرمان: ۲۰۱۸-۱۹

مسابقات بین المللی

  • لیگ قهرمانان اروپا
    • نیمه نهایی: لیگ قهرمانان اروپا ۲۰–۲۰۱۹
  • لیگ اروپا
    • یک چهارم نهایی: لیگ اروپا ۱۸–۲۰۱۷

لیگ جوانان

  • زیر ۱۹ سال بوندسلیگا
    • قهرمان: ۲۰۱۴–۱۵
  • زیر ۱۷ سال بوندسلیگا
    • نایب قهرمان: ۲۰۱۴

جام حذفی جوانان

  • جام حذفی زیر ۱۹ سال
    • قهرمان: ۲۰۱۱–۱۲, ۲۰۱۲–۱۳, ۲۰۱۵–۱۶
  • جام حذفی زیر ۱۷ سال
    • قهرمان: ۲۰۱۱–۱۲, ۲۰۱۲–۱۳, ۲۰۱۳–۱۴, ۲۰۱۴–۱۵, ۲۰۱۶–۱۷
دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا