اخبار کسب و کار

طرز تهیه ترشی لیته خوشمزه

ترشی لیته یکی از انواع ترشی های خوشمزه و پر طرفدار ایرانی است که بر خلاف دیگر ترشی ها در تمام فصول سال مورد استفاده قرار می گیرد.

مواد لازم برای ۱ شیشه متوسط

بادمجان: ۵۰۰ گرم
سبزی ترشی: ۳۰۰ گرم
هویج: ۲ عدد
سیر: ۳ حبه
فلفل دلمه ای: رنگی ۲ عدد
کلم سفید: ¼ کلم متوسط
سرکه: ۵۰۰ گرم
نمک و زردچوبه: به اندازه کافی

دستور تهیه ترشی لیته

مرحله اول

برای تهیه ترشی لیته خوشمزه ابتدا بادمجان ها را با دقت می شوییم و داخل آبکش قرار می دهیم تا آب اضافه شان خارج شود، سپس کلاهک بالای بادمجان ها را با چاقو می گیریم و اگر هنوز خشک نشده بودند با دستمال آنها را کاملا خشک می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله بادمجان ها را روی آتش یا شعله گاز به صورت کبابی می پزیم و پس از گرفتن پوست شان کنار می گذاریم. در صورتی که طعم بادمجان کبابی را نمی پسندید می توان بادمجان ها را درون فر کباب کنید، زیر بادمجان کبابی در فر طعم دودی نمی گیرد.

مرحله سوم

در این مرحله پوست سیرها را می گیریم و آنها را می شوییم، سپس با دستمال خشک می کنیم. در ادامه بادمجان های کبابی شده را به همراه سیرها داخل غذاساز می ریزیم و به پوره تبدیل می کنیم، سپس کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

سبزی های ترشی که شامل پونه، مرزه، ترخون، گشنیز و جعفری است را پاک می کنیم. دقت کنید که مقدار سبزی های معطر باید با هم یکسان باشد مثلا برای مقدار مواد لازم موجود در این دستور هر سبزی باید ۶۰ گرم باشد.

مرحله پنجم

در این مرحله سبزی های پاک شده را داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس تا یک بند انگشت بالاتر از سطح سبزی ها آب می ریزیم تا به مدت ۱۰ دقیقه خیس بخورند. بعد سبزی ها را می شوییم و داخل آبکش می ریزیم تا آب اضافه شان خارج شود.

مرحله ششم

در ادامه برای خشک شدن کامل سبزی ها یک پارچه تمیز روی سطح کار پهن می کنیم و سبزی ها را روی آن به صورت پخش می ریزیم تا کاملا خشک شوند. در ادامه هویج ها را نیز می شوییم و پوست اضافی شان را جدا می کنیم.

مرحله هفتم

سپس هویج ها را مجددا یک مرتبه دیگر آبکش می کنیمف سپس به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه فلفل دلمه ای ها را نیز می شوییم و کلاهک آن را با چاقو می بریم و هسته های داخل آن را خالی می کنیم و مانند هویج ریز نگینی خرد می کنیم.

مرحله هشتم

کلم سفید را نیز می شوییم و داخل خردکن می ریزیم و خرد تحویل می گیریم و همراه هویج و فلفل دلمه ای های ریز خرد شده داخل کاسه ای می ریزیم و ترکیب بادمجان و سیر پوره شده را نیز به آن ها اضافه می کنیم.

مرحله نهم

در صورت تمایل می توانیم هویج و فلفل دلمه ای را نیز میکس کنید تا کاملا له شوند. در ادامه سبزی ها را نیز داخل خردکن می ریزیم و ریز تحویل می گیریم و به مواد می افزاییم و مقدار کمی زردچوبه و نمک روی مواد ترشی می ریزیم.

مرحله دهم

در این مرحله یک ظرف شیشه ای مناسب را می شویمم و با دستمال به طور کامل خشک می کنیم، سپس مواد ترشی لیته را پس از مخلوط کردن درون آن می ریزیم و یک بند انگشت روی شیشه را خالی می گذاریم.

مرحله یازدهم

سپس سرکه را به اندازه ای اضافه می کنیم، که یک بند انگشت بالاتر سطح مواد ترشی را کاملا بپوشاند. در ادامه درب شیشه را محکم می بندیم تا هوا به داخل شیشه نفوذ نکند، سپس به مدت ۱ هفته در  یخچال قرار می دهیم تا ترشی اماده شود.

جلوگیری از کپک زدن ترشی

یکی از مهم ترین دلایلی که باعث کپک زدن ترشی لیته می شود این است که مواد ترشی دارای رطوبت باشند. حتما قبل از خرد کردن مواد باید آنها را روی یک دستمال تمیز در مجاورت هوا قرار دهیم تا کاملا خشک شوند و هیچ گونه رطوبتی نداشته باشند.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا