اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول شهریور

اخبار سینما و اکران

با شروع شهریورماه و هم‌زمان با ایام محرم، سینماها بار دیگر برای دوره‌ای ده‌روزه تعطیل شدند. در روزهایی که سینمای ایران به‌شدت درگیر مشکلات مالی است و برای بقای خود می‌جنگد، آمار نشان می‌دهد با نزدیک شدن به پایان فصل طلایی اکران، سینمای ایران نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 14 میلیون ریزش مخاطب داشته است.
درحالی‌که مهدی دادمان، رئیس حوزه هنری، قول حمایت و مساعدت داده بود هم، این سازمان، سی درصد از نیروهایش، که عمدتاً از میان آپاراتچی‌ها و کارگران سالن‌ها هستند را تعدیل کرد. یعنی ضعیف‌ترین قشر کارکنان سینما. بحرانی که سینما در اثر شیوع ویروس کرونا به آن واردشده است، به این زودی‌ها برطرف نخواهد شد و مهم‌تر از آن، نتایجش تا مدت‌ها باقی خواهد ماند و در این شرایط اقدامات وزارت ارشاد و سازمان سینمایی برای نجات سینمای ایران از خطر ورشکستگی حیاتی است.
از سوی دیگر مسعود اطیابی در گفتگویی اعلام کرده است که دو فیلم دینامیت و انفرادی را آماده نمایش دارد اما ترجیح می‌دهد که در شرایط بهتری این دو فیلم را اکران کند. او همچنین گفته است که این اوضاع احتمالاً تا سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد و تعطیلی سینماها راهکار مناسبی نخواهد بود. احتمالاً منظور آقای اطیابی این است که بقیه فیلم‌سازان فیلم‌هایشان را اکران کنند و ضرر مالی این روزها را متحمل شوند تا سینما تعطیل نشود و ایشان در موقعیت مناسب فیلم‌هایشان را اکران کنند.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر مرداد

در همین شرایط هم هست که امید امین نگارشی، کارگردان فیلم تا ابد که در این شرایط سخت اکران شده است، از عدم همکاری تلویزیون و شهرداری در پخش تیزرها و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی فیلمش گلایه می‌کند.
اما خوشبختانه کرونا برای دولت یک دستاورد سینمایی هم داشته است و آن‌هم ساخت 5 یا 6 فیلم سینمایی درباره کرونا است که قرار است با حمایت وزارت ارشاد صورت بگیرد. شاید فعلاً از تولیدات سینمای ایران حمایتی نشود، اما حمایت‌ها درراه است و این سخاوت و آینده‌نگری جای شکرگزاری دارد.
البته پروژه تصویری مستقل تاج ساخته کیوان کثیریان، با موضوع روایت‌ها و تجربه‌های قرنطینه و کرونا، با پایان مراحل تدوین، آماده نمایش می‌شود.
از اخبار فیلم‌های در حال تولید هم، از آهو اولین تجربه فیلم‌سازی، هوشنگ گلمکانی، منتقد صاحب‌نام سینمای ایران، خبر می‌رسد که بازیگران اصلی‌اش مشخص‌شده‌اند. آزیتا حاجیان، رضا کیانیان و حامد کمیلی به‌عنوان بازیگران این درام اجتماعی معرفی‌شده‌اند و همایون شجریان و سهراب پورناظری هم برای خوانندگی و ساخت موسیقی فیلم دعوت‌شده‌اند.

اخبار شبکه نمایش خانگی

ام شو

جدال بر سر مالکیت شبکه نمایش خانگی همچنان ادامه دارد. این اختلاف حالا وارد مرحله جدیدی شده است. محمدمهدی طباطبایی نژاد، معاون نظارت سازمان سینمایی علاوه بر آنکه صدور مجوز شبکه نمایش خانگی را در حوزه اختیارات سازمان خود دانسته است، صدور مجوز آثار صداوسیما که در خارج از رسانه ملی پخش می‌شوند را هم مربوط به این سازمان دانسته است.
جامعه صنفی تهیه‌کنندگان هم در یک بیانیه صریح خواستار فراهم شدن شرایطی برای فعالیت شبکه نمایش خانگی به‌دوراز اعمال سلیقه‌ها شده است. در قسمت‌هایی از این بیانیه به تولیدات پرخرج اما کم مخاطب صداوسیما اشاره‌شده است و علت مخالفت‌های صداوسیما را عدم توانایی در رقابت با شبکه نمایش خانگی دانسته‌اند. مسلماً منظور از این تولیدات پرخرج مختارنامه نیست که بار دیگر در ایام محرم از تلویزیون پخش خواهد شد. خدا را شکر که هیچ‌کدام از بازیگران مختارنامه کشف حجاب یا عمل غیراخلاقی دیگری انجام نمی‌دهند تا ما حداقل سالی یک‌بار و گاهی بیشتر، به تماشای این مجموعه بنشینیم.
در همین حال، 26 نماینده مجلس در قالب طرح یک اصلاحیه درصدد واگذاری شبکه نمایش خانگی به صداوسیما هستند. همین حرکت البته نشان می‌دهد که فعلاً مدیریت این شبکه به‌صورت قانونی بر عهده وزارت ارشاد و سازمان سینمایی است و معلوم نیست چرا ام شو با اجرای مجید صالحی بعد از حواشی حضور اکبر عبدی با مشکل مواجه شد و با پایان فصل اول، پخش فصل دوم آن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
شبکه نمایش خانگی هم‌دست از حاشیه‌سازی برنمی‌دارد و این روزها و بعد از قسمت جنجالی آقازاده حساسیت بیشتری برانگیخته است. آن‌قدر که حتی رسانه‌های اصولگرا که تاکنون در ستایش این مجموعه قلم می‌زدند به موضوع صیغه یک‌ساعته اعتراض کرده‌اند و خواهان درجه‌بندی سنی این سریال هستند.

اخبار هنرمندان و حاشیه‌ها

ریحانه پارسا و مهدی کوشکی

اگر با فضای مجازی سروکار داشته باشید، حتماً طی چند روز گذشته با موج جدیدی که از افشای آزار و اذیت‌های جنسی راه افتاده است، آشنا هستید. دراین‌بین، در شاخه‌ای فرعی از برخی چهره‌های سرشناس نام‌برده شده است. جمال خندان، مشاور حقوقی خانه سینما، هم درباره افترا و سوءاستفاده از نام افراد هشدار داده است و هم از ورود شورای صیانت در صورت احراز این ادعاها به ماجرا خبر داده است.
اما خبری که چند روز گذشته از جدایی مهدی کوشکی و ریحانه پارسا منتشر شد، آن‌هم چند ماه بعد از ازدواج و انتشار ویدیوهایی درباره حق طلاق از سوی این زوج، کرم مو cc جنجال‌های زیادی برانگیخت. درباره جزئیات ماجرا اظهارنظری نمی‌کنیم، فقط همین‌قدر بدانید که آمار مخاطبان و دنبال کنندگان صفحات مجازی کوشکی و پارسا افزایش قابل‌توجهی داشته است.
اما عجیب‌ترین خبر در میان حاشیه‌های سینمای ایران، مربوط به جدایی شهاب حسینی از بدون همه‌چیز محسن قرایی بود. به گفته جواد نوروز بیگی، تهیه‌کننده این اثر، شهاب حسینی یک روز بی‌دلیل راکورد گریمش را به هم زده است و یک‌طرفه و بدون دلیل تصمیم به ترک پروژه گرفته‌ است. معلوم نیست که در آمریکا چه اتفاقی برای شهاب حسینی افتاده است که از زمان جشنواره و بازگشت به ایران تا به امروز یکسره در حال حاشیه‌سازی است!
درنهایت، به‌دوراز همه این حواشی برای محمدرضا شجریان، استاد آواز ایران آرزوی سلامتی می‌کنیم که هفته گذشته با پایدار شدن وضعیت جسمی‌شان از بیمارستان مرخص شدند.

به یاد منوچهر طیاب

منوچهر طیاب، مستندساز، نویسنده و منتقد سینمای ایران، چهارم شهریور، بعد از چند ماه مبارزه با سرطان در وین درگذشت. میراث طیاب بالغ‌بر نود اثر مستند درباره تاریخ و فرهنگ ایران است که گنجینه ارزشمندی هم در حوزه سینما و هم در حوزه ایران‌شناسی محسوب می‌شود.
روحش شاد و یادش گرامی

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول شهریور اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا