اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر مرداد

هم گناهان در ایستگاه پایانی

اخبار آخرین هفته از گرم‌ترین ماه سال را با شبکه نمایش خانگی شروع می‌کنیم. هفته گذشته هم گناه بعد از بیست‌وچهار هفته به ایستگاه پایانی رسید. هم گناه که از محبوب‌ترین مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی بود، در آخرین قسمت با 95 درصد رضایت مخاطب و بیش از بیست میلیون دقیقه تماشا در کمتر از یک روز، بار دیگر رکوردشکنی کرد.
اما هم گناه هم از حاشیه دور نماند. تنها چند ساعت بعد از پخش قسمت آخر هم گناه، ویدیویی از یکی از بازیگران این مجموعه در فضای مجازی منتشر شد که خبر از کشف حجاب او و مهاجرتش به یک شبکه خارجی را می‌داد. باز خوب است که بازیگر مربوطه تا همین‌جا هم صبر و شکیبایی به خرج داده است وگرنه مانند همکارانش باید کلی به مغزمان فشار می‌آوردیم که یادمان بیاید این خانم بازیگر دقیقاً در کدام فیلم و سریال حضورداشته است که حالا خبر مهاجرتش این‌قدر مهم شده است.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته سوم مرداد

صف‌آرایی هم رفیقان

هم گناه شانس آورده است که درزمانی که شبکه نمایش خانگی اوضاع به سامانی داشته پخش‌شده است. هم رفیق شهاب حسینی که حالا عرصه رودررویی وزارت ارشاد و صداوسیما شده و آینده مشخصی ندارد. بعدازآنکه در آخرین جلسه شورای پروانه ساخت آثار غیر سینمایی، برنامه ترکیبی هم رفیق به نویسندگی و تهیه‌کنندگی حسن خدادادی پور و اجرای شهاب حسینی مجوز گرفت، ساترا اعلام کرد که مجوز وزارت ارشاد برای برنامه‌های ترکیبی را به رسمیت نمی‌شناسد. سازمان سینمایی هم در دفاع از مجوزش، اعلام کرد که مسئولیت شبکه نمایش خانگی با وزارت ارشاد است و همه دستگاه‌ها باید به این قانون احترام بگذارند.
این درگیری همچنان ادامه دارد و هیچ‌کدام از دو سازمان کوتاه نمی‌آیند. از سوی دیگر، با اعلام امید معلم، دبیر جشن حافظ، برگزاری آنلاین این جشنواره، به دلیل پاره‌ای از مشکلات لغو شد تا دوباره زمزمه‌ها مبنی بر مخالفت صداوسیما با برگزاری آنلاین این مراسم به گوش برسد.
انتقادات تند برخی رسانه‌ها به دوره‌های قبل این مراسم را به یاد بیاورید و به گزارشی که اخیراً در بخش خبری شبکه یک در انتقاد از شبکه نمایش خانگی پخش‌شده است توجه کنید، آن‌وقت به نظر نمی‌رسد که مخالفت صداوسیما خیلی هم بعید باشد. اما نکته جالب گزارش پخش‌شده از شبکه یک در انتقاد از شیوه پوشش و نمایش کاراکترهای زن در شبکه نمایش خانگی این است که در تصاویر به موچین که با مجوز صداوسیما ساخته‌شده و آقازاده که محصول سازمان اوج است هم اشاره می‌شود!
شاید آقازاده از زمانی در رده مجموعه‌های ممنوعه قرارگرفته که شباهت کاراکتر امیر بحری با بازی مهدی سلطانی و محمدعلی نجفی سروصدا به پا کرده است. در پی تهدید وکیل محمدعلی نجفی به شکایت درصورتی‌که شباهتی بین این کاراکتر و موکلش ببیند، علی‌صدری نیا، مدیر ارتباطات سازمان اوج هم گفته است که تقصیر ما چیست که شما تا سلاح و همسر دوم می‌بینید به یاد موکلتان می‌افتید؟
به‌هرحال، با همین اوضاع آشفته، همایون اسعدیان بعد از ساخت دو سریال راه بی‌پایان و لحظه گرگ‌ومیش حالا قصد دارد ناجور را در ژانر کمدی برای شبکه نمایش خانگی بسازد. از همین‌جا آرزو می‌کنیم که ناجور شباهتی به آخرین کار کمدی اسعدیان، ده‌رقمی نداشته باشد.

سینمایی‌ها کرونا نمی‌گیرند

نگاهی به نحوه اهدای جوایز بیستمین جشن حافظ

با همه حاشیه‌ها و احتمالاً مخالفت‌ها، جشن حافظ برگزار شد. سرخپوست در بخش سینمایی پیشتاز جوایز بود و هیولا در بخش تلویزیونی. جایزه بهترین فیلم مستند به همه‌چیزهایی که جایشان خالی است رسید و نشان عباس کیارستمی به سیاوش افشار برای فیلم متفاوت کتاب آشپزی. سیاوش اسعدیان هم جایزه ویژه هیئت‌داوران را برای درخونگاه کسب کرد.
چیزی که در مورد «جشن حافظ» جلب‌توجه می‌کرد، بی‌توجهی اهالی هنر به شیوع ویروس کرونا بود. در عکس‌هایی که از این رویداد منتشر شد نه کسی ماسک زده و نه حداقل‌های فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت شده بود. همین عکس‌ها هم تیتر «اهالی سینما کرونا نمی‌گیرند» را در شبکه‌های مجازی ترند کرد.
البته شاید به شیوه جشنواره ونیز، شرط شرکت در این مراسم دادن منفی بودن تست کرونا بوده است. شاید هم سینما نوعی مصونیت ویژه با خود دارد که بقیه از آن محروم هستند. به همین دلیل هم هست که باوجود اوضاع بحرانی، سینماها به کارشان ادامه می‌دهند و بی‌حسی موضعی ساخته حسین مهکام و آبادان یازده 60 ساخته مهرداد خوشبخت در نوبت اکران قرارگرفته‌اند.

صندلی داغ

از حاشیه تا متن

نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات محمد امامی برگزار شد. در این جلسه از همکاری هادی رضوی و محمد امامی برای غارت بانک سرمایه سخن به میان آمد و از نامه‌ای که برخی از هنرمندان در حمایت از امامی نوشته بودند هم‌صحبت شد.
اما امامی تنها کسی نیست که در مقابل قانون قرارگرفته است. جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده به نام سینمای ایران، حالا با شکایت پیمان مندنی‌پور، سرمایه‌گذار برخی از فیلم‌هایش روبرو است. شکایت این سرمایه‌گذار مشخصاً متوجه سراسر شب ساخته فرزاد مؤتمن است که به گفته او علی‌رغم قرارداد به سرمایه‌گذاری دیگری فروخته‌شده است. مندنی‌پور همچنین از سر درآوردن سرمایه‌هایش از ستاد انتخاباتی حسن روحانی انتقاد کرده است. البته معلوم نیست که چرا بعد از چهار سال، به‌تازگی اقدام قانونی کرده است.
مرضیه برومند هم گرچه با تهدیدات قانونی مواجه نیست، اما انتقادات تند داریوش باباییان از او موقعیت بحرانی را پیش آورده است. بابائیان از رضا داد صحبت می‌کند که همیشه و همه‌جا هست و از اینکه جشنواره‌های دولتی بین مدیران یک شبکه محدود پاس‌کاری می‌شوند انتقاد کرده است. او با اشاره به جشنواره کودک اصفهان که مرضیه برومند رئیس هیئت‌داوران آن بوده است، گفته که بعد از اعلام کاندیداها مشخص‌شده که خانم برومند از زبان بالایی‌ها و دوستانی که همه‌جا هستند کاندیدها و جایزه‌ها را مشخص کرده است.
دراین‌بین بعضی هنرمندان مثل لیلا حاتمی هم بی حاشیه و بی‌سروصدا کارشان را دنبال می‌کنند و به فیلم ترنس مالیک و نقش “مریم مجدلیه” می‌رسند، بازهم بی حاشیه و بی شلوغ‌کاری.

روزهای طاعون‌زده

بهمن مفید

استاد محمدرضا شجریان، بار دیگر در بیمارستان بستری شدند. مثل همیشه اخبار مربوط به مرگ محمدرضا شجریان بار دیگر فضای مجازی و رسانه‌ای را در برگرفته است، بااین‌حال، فعلاً تنها منبع رسمی پیگیری احوال استاد، اطلاعیه‌های بیمارستان جم است که سطح هوشیاری محمدرضا شجریان را پایین و وضعیت جسمی‌شان را ثابت اعلام کرده‌اند.
بهمن مفید، بازیگر، 25 مرداد در سکوت و تنهایی درگذشت. رضا درمیشیان در حاشیه این خبر تلخ، از آخرین نقشی که بهمن مفید نتوانست در لامینور داریوش مهرجویی بازی کند صحبت کرد و ما همه به یاد مونولوگ به‌یادماندنی بهمن مفید در قیصر حسرت خوردیم.
من بودم، حاجی نصرت، رضا پونصد، علی فرصت، آره و اینا خیلی بودیم، کریم آقامون هم بود…

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر مرداد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا