اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته سوم مرداد

از فرهادی تا گلزار، برای نجات گیشه

کم‌کم به آخرین ماه تابستان نزدیک می‌شویم و اوضاع سینمای ایران همچنان بحرانی است. با اوج‌گیری شیوع ویروس کرونا، رکود سینما و گیشه همچنان ادامه دارد. در همین حال است که سجاد نوروزی، مدیر پردیس آزادی می‌گوید سینمای ایران در حال ورشکستگی است و اکران فیلم‌های خارجی را یکی از راهکارهای حمایتی در این شرایط می‌داند.
از سوی دیگر، با شیوع مجدد ویروس کرونا و هم‌زمان با فرارسیدن ایام محرم، سینماها در دهه اول این ایام و از تاریخ اول تا یازدهم شهریورماه، تعطیل خواهند بود. گرچه سینماداران با تعطیلی سینماها مخالف هستند، اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که جایگزینی وجود ندارد. البته شاید اکران بی‌سروصدای برخی از آثار اصغر فرهادی، ازجمله جدایی نادر و سیمین و فروشنده راهکاری است که فعلاً برای رونق بخشیدن به گیشه در نظر گرفته‌شده است. حالا اینکه فروش یک یا دو بلیت در هر سانس چقدر در این رونق تأثیر دارد، معلوم نیست.
با عدم استقبال مخاطبان از فیلم‌های روی پرده، اکران آنلاین، دوباره جان گرفته است. بعد از لتیان، حمال طلا ساخته تورج اصلانی و بنفشه آفریقایی ساخته مونا زرگرنژاد هم راهی اکران آنلاین شدند.

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته دوم مرداد

به همین ترتیب از رستاخیز ساخته توقیفی احمدرضا درویش به‌عنوان یکی از گزینه‌های اکران آنلاین در ایام محرم نام‌برده می‌شود. این فیلم که در زمان اکران کوتاهش، با انتقادات بسیاری درزمینهٔ زیر پا گذاشتن حرمت‌های شرعی روبرو بود، سال 98 مجوز عرضه در شبکه نمایش خانگی را دریافت کرده است و درصورتی‌که صاحبان این اثر به توافق برسند، رستاخیز می‌تواند یک تکان اساسی به اکران آنلاین بدهد.
به‌علاوه ودیو، پلتفرم نمایش آثار کوتاه که مدتی است کار خودش را آغاز کرده ، برای اولین بار اقدام به نمایش برخی از بهترین آثار کوتاه سینمای ایران کرده است. چنین تنوعی در جریان اکران اینترنتی و آنلاین مسلماً اتفاق خوبی است و آشنا کردن مخاطب ایرانی با فیلم‌های کوتاه و آثار فیلم‌سازان جوان و مستعد، فقط یکی از کارکردهای آن است. همچنین علاقه‌مندان به فیلم کوتاه، از 16 مرداد می‌توانند به تماشای شش فیلم کوتاه سینمای ایران تحت عنوان بازگشت کوتاه در سینماهای هنر و تجربه بنشینند.
از فیلم‌های در حال تولید هم خبر می‌رسد که برای مرجان آخرین ساخته حمید زرگرنژاد با بازی پگاه آهنگرانی و جمشید هاشم‌پور در مرحله دور خوانی است. اما شاید جالب‌ترین خبر این باشد که سلام بمبئی 2 در انتظار پروانه ساخت است. بلکه رضا گلزار و ماجراهای عاشقانه‌اش، بتوانند گیشه سینمای ایران را نجات دهند!

شبکه نمایش خانگی و بلاتکلیفی

سینا مهراد و امین حیایی

حسین انتظامی، رئیس سازمان سینمایی، در اولین واکنشش به خبر انتقال مدیریت شبکه نمایش خانگی به صداوسیما، اعلام کرد تصمیم شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی تکلیف نهایی را مشخص می‌کند. واگذاری شبکه نمایش خانگی به صداوسیما همچنان نگران‌کننده است. گرچه ام شو بعد از حواشی حضور اکبر عبدی، در جدیدترین قسمتش میزبان پژمان بازغی و حمید حامی بود، اما صداوسیما با راهکارهای قهری‌اش همچنان یکه‌تازی می‌کند. در اقدامی عجیب بعد از سخنان جنجالی پرویز فتاح و افشاگری‌هایش در برنامه نگاه یک، این برنامه از آرشیو تلوبیون حذف شد. تکذیب‌ها کافی نبود، انگار دوستان فراموش کرده‌اند که در عصر فضای مجازی زندگی می‌کنند!
در عصر فضای مجازی است که حتی قسمت‌های سانسور شده و پخش نشده یک برنامه هم سر از شبکه‌های اجتماعی درمی‌آورد. همان‌طور که دیالوگ‌های سانسور شده آقازاده در قسمت‌های پیشین، اکنون در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌شود. البته حامد عنقا در مصاحبه‌ای گفته است که تاکنون مشکلات جدی در مورد سانسور این مجموعه نداشته‌اند و اصلاحات اعمال‌شده بیشتر به تفاوت سلیقه برمی‌گردد. عنقا در قسمت‌های دیگری از صحبت‌هایش درباره بازگشت بازیگران پدر در آقازاده و غیبت ریحانه پارسا سخن گفته است. او صحبت‌های قبلی‌اش را که گفته بود دیگر با پارسا همکاری نخواهد کرد را تقریباً پس گرفت و دلیل غیبت پارسا را نیاز به یک چهره تازه برای نقش راضیه عنوان کرد.

خوب بد جلف 2

به‌هرحال، شبکه نمایش خانگی، همچنان خبرهای جالبی دارد. پیمان قاسم‌خانی هفته گذشته درباره همکاری مجددش با مهران مدیری صحبت کرده بود. به نظر می‌رسد که این همکاری مربوط به فصل دوم مجموعه هیولا باشد که حالا خبر ساخت آن منتشرشده است. همچنین قاسم‌خانی، خوب، بد، جلف3 را در شبکه نمایش خانگی کلید زد. سام درخشانی هم که برای ملکه گدایان تست گریم هم انجام داده بود، با شروع خوب، بد، جلف از کار سهیلی زاده انصراف داد.
از سوی دیگر، علی‌رغم فراخوان رامبد جوان و خنداننده شو، با مخالفت صداوسیما، این مسابقه، مثل همیشه به‌عنوان قسمتی از خندوانه در آبان ماه و از تلویزیون پخش خواهد شد. اما عزم رامبد جوان برای ورود به شبکه نمایش خانگی جدی است. او از ساخت شاخ با محوریت یک گروه موسیقی با چهره‌های تازه برای شبکه نمایش خانگی خبر داده است.
از خاتون ساخته تینا پاکروان هم خبر می‌رسد که با حضور اشکان خطیبی و نگار جواهریان، فیلم‌برداری‌اش را آغاز کرده است.

ماه‌چهره خلیلی (1399-1355)

اخبار بد سال 99 تمامی ندارد. ماه‌چهره خلیلی، بعد از چند ماه مبارزه با سرطان، روز 17 مرداد در لندن درگذشت. بعد از درگذشت او، کلیپی از حضورش در دورهمی دست‌به‌دست می‌شود که می‌گوید باآنکه سال‌ها و قبل از ورودش به عالم بازیگری، ساکن انگلستان بوده است، اما برای تولد فرزندش به ایران آمده تا او شناسنامه و پاسپورت ایرانی داشته باشد. در کنار هنرمندانی که پاسپورت کانادایی و آمریکایی و آلمانی به فرزندانشان هدیه می‌دهند، ماه‌چهره خلیلی، هویت ایرانی به پسرش که حالا پنج سال دارد هدیه داد.
برای ماه‌چهره خلیلی و مادربزرگ دوست‌داشتنی‌اش، پروین سلیمانی، آرامش ابدی آرزو می‌کنیم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته سوم مرداد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا