اخبار کسب و کار

بیستمین جشن حافظ و بهترین چهره های تلویزیونی

سال 99 تا اینجایش که حسابی عجیب بوده است، مخصوصاً برای اهالی سینما. تعطیلی چندماهه و بازگشایی همراه با رکود، وضعیت بحرانی را رقم‌زده است که برون‌رفت از آن دشوار و پیچیده به نظر می‌رسد.
در همین حال است که جشنواره‌های معتبر سینمایی دنیا یا لغو شده‌اند و یا قرار است با تأخیر برگزار شوند. “جشن حافظ“، به‌عنوان تنها جشنواره خصوصی سینمای ایران اما دستش در برگزاری آنلاین این مراسم باز تر است. این جشن هرساله به همت ماهنامه دنیای تصویر، از میان آثار سینمایی، تلویزیونی و شبکه مجازی سال گذشته بهترین‌ها را انتخاب می‌کند. امسال هم با توجه به شرایط پیش‌آمده، جشن حافظ برگزار خواهد شد، اما به‌صورت آنلاین.
با اعلام نامزدهای بخش مستند و بهترین چهره تلویزیونی، جشن حافظ عملاً کار خود را شروع کرده است تا اولین جشنواره ایرانی باشد که بدین شکل برگزار می‌شود.
در میان نامزدهای بهترین چهره تلویزیونی نام‌های آشنایی چون مهران مدیری و احسان علیخانی خودنمایی می‌کند و در همین حال جای اسامی مانند عادل فردوسی پور و رضا رشیدپور خالی است. برنامه نود عادل فردوسی پور که سال‌ها مهم‌ترین برنامه فوتبالی رسانه ملی بود اواخر سال 97 و بعد از حدود بیست سال، بعد از فشارهای مدیران شبکه سه، به کار خودش پایان داد.

پایان برنامه نود آغاز جنجالی تازه بود که تا امروز هم تمام نشده است. حالا نماینده‌های مجلس به این موضوع واردشده‌اند تا با رایزنی با مدیران شبکه سه، شرایط بازگشت این برنامه را ممکن سازند. آن‌هم در شرایطی که گفته می‌شود صداوسیما از اعطای هر مجوزی برای برنامه اینترنتی فردوسی پور هم سر باز میزند. همه این‌ها هم در حالی است که سرمایه‌گذاری صداوسیما روی فوتبال برتر با اجرای محمدحسین میثاقی به‌عنوان جایگزین نود هم با استقبال زیادی روبرو نشده است و نامی از میثاقی در میان نامزدهای بهترین چهره تلویزیونی دیده نمی‌شود.
رضا رشیدپور هم بعد از حالا خورشید برنامه قابل‌تأملی نداشته است. رامبد جوان اما چهره‌ای است که با خندوانه محبوبیت زیادی به دست آورده بود و گرچه آخرین فصل خندوانه در اولین روزهای سال 98 پخش شد، اما نامی از رامبد جوان در این لیست به چشم نمی‌خورد. شاید حاشیه‌های سفر جوان و همسرش به کانادا برای تولد فرزندشان در این موضوع بی‌اهمیت نبوده باشد.
باری، از غایبان بگذریم و نگاهی بیندازیم به نامزدهای بهترین چهره تلویزیونی و آثارشان در صداوسیما.

پژمان بازغی – کودک شو

پژمان بازغی

در کنار سام درخشانی، محمدرضا گلزار و حمید گودرزی، پژمان بازغی دیگر بازیگری است که به اجرا روی آورده است. اساساً حضور بازیگران در عرصه اجرا، پدیده‌ای است که هرروز پررنگ‌تر می‌شود و چندان به مذاق مجریان ثابت‌قدم رسانه ملی خوش نمی­آید. پوریا پور سرخ با برنامه «ایرانیش» و مجید صالحی با «ام شو» جدیدترین بازیگرانی هستند که وارد عرصه اجراشده‌اند و بعید نیست سال آینده نام آن‌ها هم در میان نامزدهای چهره برتر تلویزیونی جشن حافظ دیده شود.
«کودک شو» برنامه‌ای به شیوه مسابقه-بازی است که همان‌طور که از نامش مشخص است برای کودکان سه تا پنج سال طراحی‌شده است. «کودک شو» تاکنون در چهارفصل از شبکه نسیم پخش‌شده است و میزبان برخی از چهره‌های سرشناس و کودکانشان است.

محمد دلاوری – تهران 20

محمد دلاوری

برنامه «تهران بیست» که قبل‌تر «پخش پنج» نام داشت، با اجرای زنده‌یاد محمود علیقلی، برای پایتخت‌نشینان، برنامه‌ای آشنا است. این برنامه به معضلات و مسائل تهران و ساکنانش می‌پردازد و در حال حاضر، محمد دلاوری، یکی از چهره‌های جنجالی چند سال اخیر اجرایش را بر عهده دارد.
محمد دلاوری، طراح و مجری بخش «صرفاً جهت اطلاع» بخش خبری «20:30» بود که بعدتر اجرایش به کامران نجف زاده رسید. دلاوری همچنین سابقه ساخت مستندهای «انقلاب جنسی» و «متولد اورشلیم» را هم در کارنامه خود دارد. اما جنجال بزرگ دلاوری به مصاحبه او با پرویز فتاح و همین برنامه «تهران 20» بازمی‌گردد. جایی که دلاوری از نگرانی مردم بابت طولانی شدن پروژه تهران-شمال و عوارض سنگین جاده‌ای می‌گوید و فتاح هم پاسخ می‌دهد که شما نماینده مردم نیستید!

سروش صحت – کتاب‌باز

سروش صحت

برنامه «کتاب‌باز» در میان این برنامه‌ها، فضایی متفاوتی دارد. برنامه‌ای که در فصل اول با اجرای امیرحسین صدیق روی آنتن رفت و بعد از او سروش صحت اجرای آن را به عهده گرفت. هر قسمت از این برنامه باهدف ترویج کتاب‌خوانی و گسترش این فرهنگ میان مخاطبان، میزبان چهره‌ای آشنا است.

علی ضیا – فرمول یک

علی ضیا

علی ضیا از چهره‌های جوان تلویزیون است که خیلی زود پله‌های ترقی را طی کرد و به مهم‌ترین برنامه‌های روی آنتن تلویزیون راه یافت. ضیا که در اجرا سبکی مشابه احسان علیخانی دارد، با «فرمول یک»، یک برنامه گفتگو محور، در شبکه یک حالا از چهره‌های مهم صداوسیما است.

احسان علیخانی – عصر جدید

احسان علیخانی

احسان علیخانی بیشتر با برنامه ویژه ماه رمضانش، «ماه‌عسل» شناخته می‌شود. محبوبیت «ماه‌عسل» آن‌قدر بود که بعد از علیخانی، جای خالی این برنامه در کنداکتور ماه رمضان تلویزیون به‌شدت آزاردهنده بود. برنامه‌های زیادی سعی در بازآفرینی «ماه‌عسل» و حال و هوای آن داشتند، اما هیچکدام نتوانستند موفقیت علیخانی و «ماه عسل» را تکرار کنند.
به‌هرحال، علیخانی، به‌جای «ماه‌عسل» با «عصر جدید» به تلویزیون بازگشته است. «عصر جدید» در قالب یک برنامه کشف استعداد ایرانی، تماماً از الگوهای خارجی کپی‌برداری شده است. اما محبوبیت این برنامه در کنار اجرای همیشه حرفه‌ای و صمیمی علیخانی نشان می‌دهد که فضای تلویزیونی ایران، ظرفیت چنین برنامه‌ای را داشته است.

محمدرضا علیمردانی – چهل تیکه

محمدرضا علیمردانی

محمدرضا علیمردانی را با مجموعه انیمیشن‌های «دیرین دیرین» می‌شناسیم. او که سابقه خوانندگی و بازیگری هم در کارنامه‌اش دارد و از اعضای انجمن گویندگان جوان بوده است، با «چهل تیکه» اجرای یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی را در اختیار دارد. «چهل تیکه» در هر قسمت با چهره‌ای قدیمی و پیشکسوت، گفتگو می‌کند و با نوستالژی که در ساختارش دارد، بینندگان زیادی را به این برنامه جذب کرده است.

مهران مدیری – دورهمی

مهران مدیری

نام مهران مدیری و «دورهمی» دیگر در میان برنامه‌های تلویزیونی، نامی آشنا است. «دورهمی» از سال 94 روی آنتن شبکه نسیم می‌رود و بعدازآنکه مهراب قاسم‌خانی از کارگردانی این مجموعه کنار گذاشته شد، مدیری علاوه بر اجرا، کارگردانی این برنامه را نیز به عهده گرفت. «دورهمی» هم از مجموعه برنامه‌های گفتگو محور است، اما حضور مدیری، سؤال‌های نامتداول و شوخی‌های معمولش، در کنار کنایه‌های سیاسی و اجتماعی که مطرح می‌کند، «دورهمی» را به یکی از مهم‌ترین برنامه‌های تلویزیون تبدیل کرده است. بااین‌همه، «دورهمی» بیش از سایر برنامه‌ها زیر ذره‌بین است و تاکنون بارها موردانتقاد قرارگرفته یا قسمت‌هایی از آن حذف‌شده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته بیستمین جشن حافظ و بهترین چهره های تلویزیونی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا