اخبار کسب و کار

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول مرداد

اژدها وارد می‌شود

اوضاع سینمای ایران بحرانی است. فروش ناامیدکننده سال 99 تا به امروز شفاف‌ترین سند این اوضاع است، اما همه‌اش نیست. بعدازآنکه منوچهر محمدی، تهیه‌کننده و سینمادار خواستار تشکیل کمیته بحران برای رسیدگی به بی‌فروغی این روزهای سینما شد، محمد شایسته هم خواستار تشکیل کمیته بحرانی شد تا تکلیف بدهی سینماداران به صاحبان اثر مشخص شود.
در این میان سازمان سینمایی با مدیریت باتدبیرش در حال تزریق امید به سینما است. بعد از همه اتفاقات این چند ماه اخیر، حالا صدور مجوز برای یک‌شاخ اینستاگرامی، آخرین امیدی است که به جامعه سینمایی ایران تزریق می‌شود. فردی که جلوی دوربین با خنده می‌گوید هنرمندان حرف مفت زیاد می‌زنند، حالا قرار است به وادی هنرمندان وارد شود! جالب نیست؟
قطعاً جالب است. مخصوصاً آنجایی که توپ را به زمین فریدون جیرانی می‌اندازند و می‌گویند او از فیلمی کوتاهی که این شخصیت مجازی ارائه داده،خوشش آمده است.
مشکل اصلی البته صدور مجوز برای این فرد نیست. مشکل آنجایی است که ناصر تقوایی و بهرام بیضایی به حاشیه رانده می‌شوند. مشکل آنجایی است که پگاه ارضی از تجربه مجوز گرفتن خودش می‌گوید و کل ماجرا شبیه یک سوگنامه است. مشکل آنجایی است که این سعه‌صدر به محمد رسول‌اف و مجیدرضا مصطفوی که می‌رسد به سخت‌گیری و مته به خشخاش گذاشتن ختم می‌شود.
مجید توکلی در یادداشتی به وضعیت چند ماه اخیر سینمای ایران پرداخته است. توکلی در پایان این یادداشت، می‌پرسد اگر سینما این روزها مدیر و رئیسی نداشت اوضاع بدتر از این می‌شد؟

حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر تیر/اول مرداد

موچین به دست

وضعیت شبکه نمایش خانگی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در یادداشت مجید توکلی آمده است که هیچ‌کس در سازمان سینمایی درباره شبکه نمایش خانگی صحبت نمی‌کند، انگارنه‌انگار که چنین رسانه‌ای وجود داشته است.
در همین حال، مصطفی کیایی که این روزها با هم گناه مخاطبان زیادی را جذب شبکه نمایش خانگی کرده، از انتقال مدیریت این شبکه به صداوسیما انتقاد کرده است. در همین حال، موچین اولین مجموعه نمایش خانگی که مجوزش را از صداوسیما دریافت کرده است در حال پخش است و لازم نیست بگوییم که از چه کیفیت فاخری برخوردار است.
تقابل بین صداوسیما و شبکه نمایش خانگی ابعاد تازه‌ای هم پیداکرده است. ام شو با کارگردانی و اجرای مجید صالحی بعد از ده قسمت حالا با حواشی جدیدی روبروست. بعد از صحبت‌های اکبر عبدی که آخرین مهمان این تاک شو بود، مجید صالحی شخصاً در ویدیویی شوخی‌های عبدی با محمدرضا شریفی‌نیا را مربوط به رفاقت میان آن دو دانست. معلوم نیست بعدازآنکه مدیر روابط عمومی صداوسیما به بخش‌هایی از صحبت‌های اکبر عبدی که به شوخی با رئیس‌جمهور پرداخته، تاخته است، واکنش صالحی چه خواهد بود.

از سرزمین مادری تا سرزمین کره‌ای

سرزمین کهن

درحالی‌که برای جذب مخاطب، قرار شده است بلیت سینماها، شنبه تا چهارشنبه نصف قیمت باشد، اکران فیلم‌های خارجی هم ادامه دارد. غلامرضا موسوی با اعلام اینکه این فیلم‌ها از کمپانی سازنده خریداری‌نشده‌اند، اکران فیلم‌های خارجی در سینماهای ایران را مصداق دزدی خواند. گویا آقای موسوی زیاد در ایران زندگی نمی‌کنند و یا حداقل تلویزیون ایران را تماشا نمی‌کنند که جدیدترین فیلم‌ها را گاهی با بدترین کیفیت تصویر و نازل‌ترین سطح دوبله پخش می‌کنند.
صداوسیما شاید از سینمای آمریکای مستکبر فیلمی نخرد اما سریال‌های کره‌ای را با رعایت تمام قوانین کپی‌رایت به نمایش می‌گذارد. آن‌هم روی تکرار و پشت سر هم. در همین راستا، یکی از نمایندگان مجلس پیشنهاد داده بود که در پی بلوکه شدن پول‌های ایران در کره، صداوسیما پخش سریال‌های کره‌ای را متوقف کند. این‌همه خشونت هم لازم نیست البته!
خبر خوب اینکه اگر جومونگ و دوستان هم بروند، مسعود ده‌نمکی هست. مسعود ده‌نمکی در آخرین تجربه‌اش سریالی به نام دادستان را جلوی دوربین می‌برد و سحر قریشی هم بعد از سال‌ها ممنوع‌التصویری به تلویزیون بازمی‌گردد.
بااین‌حال، سرزمین کهن همچنان ممنوع است. هفت صبح در گزارشی پیشنهاد داده است تا در روزهای کم رونق تلویزیون، مجموعه 66 قسمتی سرزمین کهن که به سرزمین مادری تغییر نام داده است روی آنتن برود. در این گزارش آمده که محمود کرم پور، پژوهشگر تاریخ بختیاری و از اصلی‌ترین معترضان به این مجموعه هم اعتراف کرده که زودهنگام قضاوت کرده است. البته در یادداشتی که علی شادمان درباره این مجموعه و بازی خودش در آن منتشر کرده، عنوان کرده است که بعد از اعتراضات صورت گرفته تمام مجموعه دوبله‌شده و به‌جای کلمه بختیاری از واژه بهادری استفاده‌شده است. حال مشکل چیست، خدا عالم است.

کوتاه و بی‌ربط

 صحنه زنی

مستند خط باریک قرمز به کارگردانی فرزاد خوش‌دست ، با پایانی متفاوت از نسخه جشنواره، از شش مرداد در گروه هنر و تجربه به اکران درخواهد آمد. چند می‌گیری گریه کنی 2 هم آماده نمایش شد.
با همراهی مه‌لقا باقری، صداگذاری شهربانو دومین ساخته مریم بحرالعلومی به پایان رسید. فیلم‌برداری گشت 3 به‌روزهای پایانی نزدیک می‌شود و گیسوم به کارگردانی نوید به‌تویی و تهی کنندگی سعید سعدی، با بازی پگاه آهنگرانی و رضا داوودنژاد هم در انتظار پروانه نمایش به سر می‌برد.
همچنین از گریم و نقش متفاوت مجید صالحی در صحنه زنی رونمایی شد و امیر آقایی آخرین بازیگری است که به شب، داخلی، دیوار وحید جلیلوند پیوست تا تجربه موفق بدون تاریخ، بدون امضا را با همکاری مجدد با جلیلوند و نوید محمدزاده تکرار کند.
با رونمایی از پوستر بیستمین جشنواره حافظ که به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود، هیئت‌داوران این مجموعه شروع به کارکرد.
هم‌زمان با بیست و سومین دوره جشنواره شانگهای از پوستر گورکن ساخته کاظم ملایی رونمایی شد تا این فیلم در این رویداد جهانی اولین اکران خود را تجربه کند. از سوی دیگر، سینمای ایران با سه نماینده در هفتاد و هفتمین جشنواره ونیز حضور خواهد داشت. مجید مجیدی با خورشید، بعد از دوازده سال در یک رقابت سینمایی معتبر حضور خواهد داشت و دو فیلم جنایت بی‌دقت به کارگردانی شهرام مکری و دشت خاموش به کارگردانی احمد بهرامی هم در بخش افق‌های این جشنواره شرکت خواهند کرد.
در پایان، برای خسرو سینایی، خالق عروس آتش که به کرونا مبتلا شده و حالش وخیم است، آرزوی سلامتی داریم.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حاشیه های سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول مرداد اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا