اخبار کسب و کار

حواشی سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول تیر

هفته پرآشوب سینمای ایران

سینمای ایران هفته پرآشوبی را گذراند. به نظر می‌رسد که تنها دستاورد شورای صنفی نمایش با جنجال‌های اخیرش، بی‌نظمی و آشفتگی است. قرار بود که طبق اعلام قبلی سینماها از اول تیرماه با اکران دو فیلم شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲ و چند فیلم از اکران زمستان فعالیت خود را مجدداً آغاز کنند. اما بنا بر آنچه رسول صدر عاملی تهیه‌کننده «شنای پروانه» عنوان کرد، سازمان سینمایی به عهد خود وفا نکرد و این دو فیلم هم از اکران انصراف دادند. چند روز بعد خبر رسید که این دو فیلم از انصراف خود انصراف داده‌اند و قرار شده است به‌عنوان خط‌شکنان سینمای ایران از چهارم تیرماه اکران خود را آغاز کنند.
خط‌شکنی یا وعده‌هایی که پشت درهای بسته داده شد، به‌هرحال شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲ با رعایت کامل تدابیر بهداشتی به اکران درآمدند. نکته جالب این است که بعدازآنکه شورای صنفی سینما داران اعلام کرد که بلیت سینما افزایش قیمت نخواهد داشت، حالا مالیاتی که قبلاً صاحبان سالن می‌پرداختند هم به قیمت بلیت افزوده‌شده است. از آن‌طرف هم فروش بلیت‌های کنسرت هنوز شروع نشده است و معلوم نیست که اوضاع دقیقاً از چه قرار است.
از طرف دیگر، با آمار منتشرشده به نظر می‌رسد که سدشکنی فعلاً در سینمای ایران جواب نمی‌دهد. گفته می‌شود که آمار فروش به‌اندازه ۵ یا ۶ بلیت در هر سانس است و مستند جایی برای فرشته‌ها نیست در گروه هنر و تجربه با فروش شش بلیت در یک سانس رکورددار است.

حواشی سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته آخر خرداد

به‌زودی خواهیم دید

بعدازآنکه شنای پروانه و خوب، بد، جلف ۲ برای مدتی کوتاه از اکران انصراف دادند، دینامیت آخرین ساخته مسعود اطیابی با بازی محسن کیایی و احمد مهران فر، متقاضی اکران شد. در همین شرایط هم بود که گربه سیاه به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی بهرام رادان هم در آستانه اکران قرار گرفت.
ملاقات با جادوگر هم آماده نمایش است. فیلمی به کارگردانی حمید بهرامیان، با فیلم‌نامه امیرمهدی ژوله. نکته جالب این فیلم گریم متفاوت امیرمهدی ژوله در نقش بن‌لادن است که سال گذشته انتشار تصاویر آن جنجال‌های زیادی به پا کرد. مانی حقیقی، علیرضا خمسه و هستی مهدوی هم دیگر بازیگران این فیلم هستند.
دست‌انداز کمال تبریزی هم بعد از توقف سه‌ماهه به دلیل شیوع ویروس کرونا، مراحل فنی‌اش را از سر گرفت و در مرحله صداگذاری است. مهتاب کرامتی و بهرام افشاری هم به صحنه زنی ساخته علیرضا صمدی پیوستند.

شبکه نمایش خانگی در پایان راه؟

قورباغه

بعدازآنکه صدور پروانه ساخت آثار شبکه نمایش خانگی متوقف شد، حالا خبر می‌رسد که از این به بعد، صداوسیما مسئول صدور این مجوزها خواهد بود. ازآنجایی‌که صداوسیما مدتی است در جذب مخاطب مشکل دارد، عجیب است که این سازمان متولی چنین جریان پرطرفداری باشد.
اگر قرار باشد صداوسیما با همان قوانین سخت‌گیرانه‌اش، مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی را قضاوت کند، بعید نیست که این جریان با یک سکته قوی روبرو شود. شبکه نمایش خانگی که این چند سال با اقبال خوبی روبرو شده ، یکی از برگ برنده‌هایش عبور از خط قرمزهای تلویزیونی و حتی سینمایی بوده است. بی‌شک در صورت صحت این خبر، دیگر از آثاری مثل مانکن و دل در شبکه نمایش خانگی خبری نخواهد بود. به‌احتمال‌زیاد حیات‌وحش جای این مجموعه‌ها را خواهد گرفت.
به‌هرحال، مجموعه‌هایی که تاکنون مجوز ساخت گرفته‌اند در حال پیشرفت در مراحل تولید هستند. مجموعه سیاوش که در سکوت خبری کلید خورده بود، کارگردانش را از نیما اقلیما به سروش محمد زاده که سابقه ساخت فیلم چهارشنبه را در کارنامه دارد تغییر داد. نیکی کریمی هم که از گزینه‌های بازی در این مجموعه بود، انصراف داد تا فعلاً امیر جعفری، رضا کیانیان و میلاد کی مرام ترکیب اصلی بازیگران این مجموعه را تشکیل دهند.
خاتون به کارگردانی تینا پاکروان با قصه‌ای تاریخی و زنانه در مراحل ساخت دکور است. قورباغه در حال مذاکره با “نتفلیکس” است تا پخش جهانی را تجربه کند. آقازاده هم از جمعه شش تیرماه پخش خود را آغاز می‌کند.

چه خبر از هنرمندان

ترانه علیدوستی

هفته گذشته حکم ترانه علیدوستی به جرم انتشار توئیتهایی علیه نیروی انتظامی و گشت ارشاد صادر شد. علیدوستی به‌موجب این حکم به پنج ماه حبس تعزیری محکوم‌شده است. البته حکم به مدت دو سال در تعلیق است. صدور این حکم با واکنش هنرمندان همراه بود و لیلی رشیدی و نگار جواهریان با انتشار تصویر او، کمپین حمایتی ترانه علیدوستی را آغاز کردند.
بیخود نیست که باران کوثری در با حضور در برنامه فریدون جیرانی می‌گوید همه ما گول خوردیم!
ترانه علیدوستی تنها هنرمندی نیست که این روزها سروکارش به قانون و برخوردهای قضایی خورده است. منوچهر هادی، کارگردان رحمان ۱۴۰۰ در حاشیه قاچاق غیرقانونی این فیلم به دادگاه فرهنگ و رسانه احضار شد. عجیب است که در این چرخه طولانی تولید و پخش، کارگردان را به‌عنوان عامل قاچاق احضار کنند نه؟
کمی آن‌سوتر، نزدیک سواحل دریای خزر، بهاره رهنما به همراه همسرش، یا به قول خودش حاجی، تعطیلات رؤیایی را می‌گذرانند. در دل طبیعت، قلیان می‌کشند و رهنما هم اصرار زیادی برای نمایش “ه” روی شالش دارد.
در همین حال، در مکزیک سالگرد هشتادسالگی عباس کیارستمی برگزار می شود و تلویزیون این کشور فیلم‌های کیارستمی، ازجمله طعم گیلاس و باد ما را خواهد برد را پخش می‌کند.
فردوس کاویانی، کمال همسران هم که چند سالی است اخباری از وضعیت سلامتی‌اش جامعه هنری را نگران کرده است به گفته پسرش، در حال بهبودی است و روزهایش را به استراحت و خواندن فیلم‌نامه می‌گذراند. رضا ناجی، بازیگری که خرس نقره‌ای برلین را از دستان دنیل دی لوئیس ربود هم این روزها در حال طی کردن آخرین مراحل شیمی‌درمانی است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته حواشی سینمای ایران در هفته ای که گذشت – هفته اول تیر اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا