اخبار کسب و کار

دورنمای سینمای ایران در روزگاران پسا کرونایی

هم‌زمان با اعلام بازگشایی مجدد سینماها از دوم تیرماه، شورای پروانه سازمان سینمایی برای چند فیلم جدید پروانه ساخت صادر کرد. درحالی‌که به نظر می‌رسد اوضاع اکران تا مدت‌ها با جنجال و حاشیه روبرو باشد و هنوز معلوم نیست که در آینده نزدیک شاهد اکران چه فیلم‌هایی باشیم، اما این پروانه‌های صادرشده، دورنمایی نسبتاً روشن از سینمای ایران در چند ماه آینده ارائه می‌دهند.
درحالی‌که جشنواره‌های مهم دنیا لغو شده‌اند یا به تعویق افتاده‌اند، برگزاری جشنواره فجر، در بهمن‌ماه، با امید بیشتری همراه است. حتی اگر این فیلم‌ها، به جشنواره فجر هم نرسند، بی‌شک، سال آینده، مهم‌ترین آثار اکران شده در سینمای ایران خواهند بود.
خبر صدور پروانه ساخت برای این آثار، کورسوی امیدی است در این روزگار بحران‌زده. ما هم به همین رشته باریک از امید دست می‌اندازیم و نگاهی می‌اندازیم به مهم‌ترین فیلم‌هایی که در روزگار پسا کرونایی باید منتظرشان باشیم.

همچنین بخوانید:
صفحه حوادث سینمای ایران

۱- قهرمان – اصغر فرهادی

فیلم جدید اصغر فرهادی بی‌شک مهم‌ترین و کنجکاوی برانگیزترین اثر در این لیست است. فرهادی بعد از «همه می‌دانند»، دوباره به ایران بازگشته است و فیلم جدیدش را شیراز خواهد ساخت. هنوز اطلاعات زیادی از جزئیات این اثر در درست نیست. اما سابقه فیلم‌سازی فرهادی آن‌هم در ایران، می‌تواند نویدبخش اثری مهم و جذاب باشد. همکاری محسن تنابنده و امیر جدیدی هم از دیگر نکات جالب فیلم فرهادی است. تنابنده که بیشتر با نقش نقی در «پایتخت» شناخته می‌شود، بازیگر جدی قابل‌تحسینی است و تاکنون دو سیمرغ بلورین هم‌کسب کرده است. جدیدی هم بعد از «تنگه ابوقریب» و سیمرغ بلورینش با «روز صفر» بار دیگر توانایی‌اش را به اثبات رساند. هردو بازیگر در ترکیب‌های دونفره به‌شدت موفق بوده‌اند و حالا همکاری‌شان در اثر فرهادی که بهترین بازی را از بازیگرانش می‌گیرد می‌تواند جذاب باشد. رعنا آزادی ور هم که قبلاً در «درباره الی» با فرهادی همکاری کرده بود، در «قهرمان» حضور دارد.

۲- شیشلیک – محمدحسین مهدویان

شیشلیک

محمدحسین مهدویان از «ایستاده در غبار» تا امروز راه طولانی را طی کرده است. او در جشنواره سی و هشتم با «درخت گردو» حضور داشت. روایتی از بمباران شیمیایی سردشت و پدری که مرگ زجرآور خانواده‌اش را مشاهده می‌کند توانست بسیاری از تماشاگران و منتقدان را تحت تأثیر قرار دهد. به‌ویژه بعد از «ماجرای نیمروز، رد خون» و «لاتاری»، «درخت گردو» بازگشت پرقدرتی برای مهدویان بود. حالا او بعد از تجربه‌های متفاوت به وادی طنز واردشده است. می‌توان از مهدویان انتظار داشت که به‌جای ابتذال به سراغ یک طنز درست‌وحسابی برود و تکانی به سینمای کمدی ایران بدهد. رضا عطاران ستاره اصلی این فیلم است و شاید «شیشلیک» بتواند او را دوباره به‌روزهای اوجی که قبل از «زیر نظر» داشت برگرداند. فیلم‌نامه «شیشلیک» را هم امیرمهدی ژوله قرار است به نگارش درآورد. البته ژوله باوجود سابقه درخشانی که در تلویزیون دارد، اولین بار است که نویسندگی یک اثر سینمایی را به عهده می‌گیرد.

۳- بی‌همه‌چیز – محسن قرایی

بی‌همه‌چیز

محسن قرایی بعد از «خسته نباشید» و «سد معبر» با « بی‌همه‌چیز»، یکی از پرستاره‌ترین فیلم‌های سینمای ایران بازمی‌گردد. ازآنجایی‌که قرایی نویسنده ماهری هم هست و آخرین نویسندگی‌اش به «قصر شیرین» ساخته رضا میر کریمی بازمی‌گردد، احتمالاً «بی‌همه‌چیز» را هم خودش خواهد نوشت. پرویز پرستویی و هدیه تهرانی که این روزها در «هم گناه» همبازی هستند، در کنار شهاب حسینی، باران کوثری، علی مصفا و مهتاب نصیرپور، بازیگران «بی‌همه‌چیز» را تشکیل می‌دهند. باوجود صدور پروانه ساخت، به نظر می‌رسد که سازمان سینمایی با نام این فیلم سینمایی مخالفت کرده است و رایزنی برای حفظ این نام همچنان ادامه دارد.

۴- شب، داخلی، دیوار – وحید جلیلوند

شب، داخلی، دیوار

جلیلوند هم برای سومین فیلمش پروانه ساخت گرفته است. جلیلوند از آن دسته از فیلم‌سازانی است که از فیلم دوم، مسیر شخصی‌اش را یافت. «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» یک درام اجتماعی معمولی بود. اما او با «بدون تاریخ بدون امضا» توانست به لایه‌های دست‌نخورده و بکر روابط آدم‌ها و عواطف انسانی دست یابد. «بدون تاریخ، بدون امضا»، علاوه بر موفقیت در جشنواره فجر، در جشنواره‌های خارجی هم به‌شدت مورد استقبال قرار گرفت. حالا «شب، داخلی، دیوار» که روایتی از زندگی یک نابینا است، می‌تواند سکوی پرتاب مهمی برای جلیلوند باشد. نوید محمدزاده که برای بازی‌اش در «بدون تاریخ، بدون امضا»، موفق شد علاوه بر سیمرغ جشنواره فجر، شیر نقره‌ای جشنواره ونیز را هم کسب کند، در «شب، داخلی، دیوار» دوباره با جلیلوند همکاری می‌کند.

۵- بعد از اتفاق – پوریا حیدری اوره

بعد از اتفاق

پوریا حیدری اوره بعد از «باغ‌های زردآلو»، «بعد از اتفاق» را به تهیه‌کنندگی شهاب حسینی می‌سازد. شهاب حسینی بعد از حاشیه‌های جشنواره سی و هشتم و بازی در «مست عشق» حسن فتحی حالا با تهیه‌کنندگی به سینما بازمی‌گردد. حسینی قبلاً هم از فیلم‌سازان جوان و تازه‌وارد سینمای ایران حمایت کرده بود و به نظر می‌رسد پوریا حیدری اوره هم از دیگر استعدادهای جوانی باشد که حسینی از کارشان حمایت می‌کند.
رضا کیانیان، ستاره پسیانی و یسنا میرطهماسب بازیگران اصلی «بعد از اتفاق» هستند. کیانیان بعد از «مسخره‌باز» غنی زاده، برای اولین بار به پرده بازمی‌گردد. در مقابل ستاره پسیانی از بازیگران پرکار این چند سال اخیر سینمای ایران است. یسنا میرطهماسب هم که با «سیزده» ساخته هومن سیدی شناخته شد، آخرین بار در «درساژ» به کارگردانی پویا بادکوبه به نقش‌آفرینی پرداخته است.

۶- مجوز خروج – کیارش اسدی زاده

مجوز خروج

«مجوز خروج» از فیلم‌هایی نیست که به‌تازگی پروانه ساخته گرفته است، اما با بازگشتن اوضاع به حالت عادی فیلم‌برداری‌اش را شروع کرده است. کیارش اسدی زاده، قبلاً با «شکاف» تجربه نه‌چندان موفقی در سینمای ایران داشت. اما مجموعه نمایش خانگی «کرگدن» با فضای متفاوت و بازیگران حرفه‌ای‌اش، نقطه عطف مهمی در کارنامه کاری اسدی زاده بود. حالا او با «مجوز خروج»، در کنار رضا کیانیان، پژمان جمشیدی، نازنین بیاتی و سروش صحت، در حالی به سینما بازمی‌گردد که «موج اف ام، ردیف ۴۸» را در صف اکران دارد.

۷- بیرو – مرتضی علی عباس میرزایی

مرتضی علی عباس میرزایی

یکی از فیلم‌سازان تجربی و مستقل سینمای ایران، مرتضی علی عباس میرزایی است. او با اولین اثرش «انزوا» تحسین منتقدان را برانگیخت اما با دومین فیلمش، «خون خدا» نتوانست به موفقیتی دست یابد. میرزایی برای فیلم جدیدش به سراغ مجید برزگر رفته است و او تهیه‌کنندگی «بیرو» را به عهده گرفته است. برزگر هم مانند میرزایی از فیلم‌سازان و سینماگران مستقل سینمای ایران است و سال گذشته با کارگردانی «ابر بارانش گرفته» و تهیه‌کنندگی «دشمنان» در جشنواره فجر حضور داشت. «بیرو» احتمالاً یکی از فیلم‌های مهم جریان هنر و تجربه خواهد بود و بی‌شک، در مقایسه با سایر آثار این لیست، اثری متفاوت و خاص‌تر است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته دورنمای سینمای ایران در روزگاران پسا کرونایی اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا