اخبار کسب و کار

از حاشیه تا متن سینمای ایران – هفته سوم اردیبهشت

اگر تینک می‌کنید که در این ایام کرونایی با تعطیلی سینماها و به تعویق افتادن مراحل تولید و پس‌تولید فیلم‌ها، سینمای ایران روزهای آرامی را می‌گذراند، لازم است دوباره تینک کنید. خیر، این روزها هم جنجال‌ها و حاشیه‌ها همچنان ادامه دارد. بعضی از سلبریتی ها اگر روی خط اخبار نباشند، باید نگرانشان شد و برخی دیگر بی‌آنکه بخواهند همیشه تیتر حاشیه‌ها و جنجال‌ها را می‌سازند.
در این یادداشت نگاهی می‌کنیم به آخرین تحولات حاشیه‌ای سینمای ایران در روزهای اول اردیبهشت‌ماه.

بانوان حاشیه

جنجال‌های سحر قریشی که تمامی ندارد. یک روز عکس‌های خصوصی‌اش لو می‌رود و یک روز دیگر فیلم پیاده‌روی‌اش در پارک. اساساً فضای مجازی انگار رابطه خوبی با سحر قریشی ندارد. انتشار فیلمی که برخورد عجیب قریشی با یک پاکبان را نشان می‌داد آخرین جنجال بانو است. انتشار این فیلم، خیلی‌ها را به واکنش واداشت. از سام درخشانی که او را هنربند نامید تا پرویز پرستویی که خواهان عذرخواهی رسمی قریشی شد. گفته می‌شد که شهرداری تهران درصدد شکایت از قریشی است. کاش به‌جای این‌همه جنجال، در نشست هایشان چند صندلی به پاکبانان می‌دادند که روی زمین و پیش پای آقایان ننشینند. یا بهتر از آن، فکری به حال وضعیت معیشتشان می‌کردند. به‌هرحال، قریشی با نامه‌ای که در صفحه رسمی‌اش منتشر کرد، طبیعت را مقصر دانست که به او پیام می‌دهد از ایران برود. فرار مغزها از همین پیام‌های طبیعی شروع می‌شود انگار.
سحر قریشی و بهاره رهنما، در رقابتی تنگاتنگ برای به دست آوردن لقب بانوی حاشیه سینمای ایران هستند. کارت عروسی و مراسم سالگرد ازدواج لاکچری کم بود، حالا رهنما در پی شکایت سیروان خسروی به ۵۰ ضربه شلاق محکوم‌شده است. اما خدا را شکر که به‌واسطه فالوئرها و دعای خیرشان، رهنما هیچ ترسی ندارد.
در این میان یکی از مهم‌ترین خبرهای سینمای ایران، ازدواج ریحانه پارسا و مهدی کوشکی بوده است. پیدا کردن اهمیت ماجرا با شما.
گوهر خیراندیش هم آن‌سوی آب‌ها در مراسم عروسی دخترش شرکت می‌کند و این‌سوی آب، سریال «زیرزمین» با بازی او تا آستانه توقیف پیش می‌رود. جلیل سامان، کارگردان سریال، خیراندیش را مسئول هر اتفاقی که برای سریال بیفتد می‌داند. آن‌هم درحالی‌که «میوه ممنوعه» با بازی خیراندیش از شبکه دیگری در حال پخش است. آقای سامان نگفته‌اند که مسئولیت عدم رضایت و استقبال مخاطب کیست.

ماه رمضان و تلویزیون دست‌خالی

دورهمی

از «زیرخاکی» گفتیم، بد نیست به کنداکتور کلی صداوسیما در این روزها هم نگاهی بیندازیم. بعد از پایان بی‌پایان «پایتخت» و «نون خ»، صداوسیما در روزهایی که یکی از مهم‌ترین برگ برنده‌های سالانه‌اش است، به‌شدت دست‌خالی به نظر می‌رسد.
جای خالی احسان علیخانی و «ماه‌عسل» حسابی پررنگ است و ربنای شجریان، برای یازدهمین سال به آنتن تلویزیون ملی نرسید. در این روزها، «متهم گریخت» مجموعه ماه رمضان سال ۸۴ و بعد از چندین بار بازپخش از «سرباز»، مجموعه رمضانی امسال شبکه سه پرمخاطب‌تر است.
مهران مدیری هم‌صدای اعتراضش درآمد که مردم دیگر حالشان از من به هم می‌خورد ازبس‌که سریال‌هایم را پشت‌هم تکرار می‌کنید. اتفاقاً، «دورهمی» مهران مدیری، علی‌رغم همه اعتراض‌ها به نحوه برگزاری‌اش در این روزهای پرخطر، همچنان هر شب روی آنتن می‌رود و مخاطب خوبی هم دارد. فقط کاش یک‌بار هم که شده به توصیه پرویز پرستویی گوش می‌دادند و گفت‌وگوی ناصر ملک‌مطیعی را پخش می‌کردند. به‌جایش بنیامین بهادری می‌آید و ادای دینی به «بوی عیدی» می‌کند که صدای همه را درمی آورد.

مورد عجیب محمد امامی

محمد امامی

دادگاه محمد امامی، سرمایه‌گذار مجموعه «شهرزاد»، به اتهام اختلاس از صندوق ذخیره فرهنگیان، به‌زودی برگزار می‌شود. اتهامات امامی، بیش از هرزمانی، بحث پول‌های کثیف در سینما و تأمین مخارج فیلم‌ها را پیش کشیده است. چندی قبل عده‌ای از سینماگران با انتشار نامه‌ای، برای امامی درخواست مرخصی کرده بودند. نامه‌ای که برخی امضای خودشان پای آن را انکار کردند و برخی نیت خیر را دلیل امضایشان دانستند.
بعدازآنکه محمدحسین مهدویان اعلام کرد که امامی اساساً تهیه‌کننده سینما نیست امامی هم نامه‌ای منتشر کرد. او در این نامه از سرمایه‌گذاری در فیلم‌هایی چون «ابد و یک روز»، «مغزهای کوچک زنگ‌زده»، «شبی که ماه کامل شد»، «خوک»، «مصادره» و مجموعه «شاهگوش» سخن گفت. با این ادعاها به نظر می‌رسد که باید پذیرفت که امامی نقش مهمی در سینمای چند سال اخیر داشته است، حالا اگر رسماً تهیه‌کننده سینما نباشد. بازی برچسب‌ها که دردی را درمان نمی‌کند.
امامی در قسمت دیگری از نامه‌اش و در پاسخ مستقیم به انتقادات تند منیژه حکمت، درخواست بررسی و حسابرسی «شهر موش‌ها ۲» به تهیه‌کنندگی حکمت را مطرح کرده است. در متن نامه امامی در پاسخ به منیژه حکمت و درخواست امامی برای بررسی شفافیت مالی «شهر موش‌ها ۲» چنین آمده است: “ تا به قول ایشان یک‌بار برای همیشه روشن شود که پول کثیف از کجا و چگونه به سینمای این کهن مرزوبوم ورود پیداکرده است.
به‌هرحال به نظر می‌رسد که امامی در حال غرق شدن است، اما تصمیم ندارد به‌تنهایی غرق شود.

وداع با نجف دریابندری

نجف دریابندری

نجف دریابندری، مترجم و نویسنده ایرانی پانزدهم اردیبهشت، در نودسالگی درگذشت. او که با ترجمه کتاب‌هایی نظیر «وداع با اسلحه» اثر ارنست همینگوی، «گوربه‌گور» اثر ویلیام فاکنر ، «تاریخ فلسفه غرب» نوشته برتراند راسل و «تاریخ سینما» نوشته آرتور نایت از مهم‌ترین مترجمان ادبیات ایران به شمار می‌رود، در سال ۷۹ با همکاری همسرش، کتاب «مستطاب آشپزی، از سیر تا پیاز» را تألیف کرد. کتابی که تاکنون به چاپ سی ام رسیده است و نام دریابندری را در گنجینه زنده بشری در میراث خوراک در فهرست حاملان میراث ناملموس (نادره‌کاران) به ثبت رسانید.
روحش شاد و یادش گرامی.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته از حاشیه تا متن سینمای ایران – هفته سوم اردیبهشت اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا