اخبار کسب و کار

برندگان جشنواره فجر سال ١٣٩٨ خود را شناختنند

اختتامیه سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر در برج میلاد تهران برگزار شد و پرونده یکی از جنجالی ترین دوره‌های این جشنواره بسته شد تا بهمن سال ١٣٩٩. عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی و پیروز حناچی شهردار تهران از مهمانان شب اختتامیه بودند.
خبری چندان از چهره‌های سرشناس سینمایی نبود و اندک عوامل فیلم‌هایی هم که حضور داشتند این ظن را ایجاد می‌کرد که برندگان سیمرغ هستند و علت حضورشان علم بر این موضوع است. اجرای این مراسم به عهده محمدرضا شهیدی فرد بود. او در ابتدای مراسم بیان کرد: بعضی فکر کردند شاید با قدری فاصله صدای بهتری از مردم می‌شنوند اما بقیه تصمیم گرفتند که در روزهای طلایی سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور یابند. ابراهیم حاتمی کیا با فیلم خود نمایانگر خروج مردم سرزمین شد و در روز صفرِ ملکان توانایی و قدرت مردم را دیدیم. آقای مجید مجیدی به ما یادآوری کرد به سودای گنج های دروغین از گنج های مردم این سرزمین غفلت نورزیم.

فهرست کاندیداهای جشنواره فجر سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر دوشنبه آخر وقت اعلام شد و در نهایت فیلم های «شنای پروانه» و «روز صفر» هر کدام با ۵ سیمرغ رکورددار سیمرغ های امسال بودند.
بد نیست بدانید امسال برای اولین بار در تاریخ جشنواره فجر، سینماهای جشنواره روز ۲۲ بهمن فیلم نمایش نمی‌دهند. البته در سی‌وچند دوره گذشته، مواردی پیش درآمده که به دلیل همزمانی دهه فجر با سوکواری‌های مذهبی، تاریخ برگزاری جشنواره جابه‌جا شده، اما همه دوره‌ها یازده روز بوده (هرچند اسمش «دهه» است) و در همه سال‌هایی که جشنواره از ۱۲ تا ۲۲ بهمن برگزار می‌شده در روز ۲۲ بهمن هم سینماهای جشنواره برنامه نمایش فیلم داشته‌اند اما امسال در این روز فقط مراسم پایانی برگزار می‌شود و فیلمی در سینماها به نمایش درنمی‌آید.
حذف مراسم افتتاحیه جشنواره و لغو برنامه فتوکال در سینمای رسانه‌ها از جمله تمهیدهای مدیران جشنواره برای رعایت فضای عمومی غم‌زده جامعه به دلیل جان باختن شماری از هموطنان در حوادث مختلف ماه‌های اخیر بود.
به همین جهت در این دوره جوایز تبلیغاتی فیلم ها در روز اختتامیه اعلام شد.

امیر آقایی

سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم ٢٣نفر اهدا شد. سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم شاه کش اهدا شد. در ادامه در بخش فیلم کوتاه سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه داستانی به سعید نجاتی برای فیلم دابُر اهدا شد.
بعد از چند سخنرانی کسالت آور و طولانی از جمله سخنرانی مفصل شهردار تهران نوبت به تجلیل از فریدون جیرانی نویسنده، روزنامه نگار و فیلمساز رسید.
غلامرضا موسوی و صباغ زاده به روی صحنه آمدند. موسوی بیان کرد که جیرانی ویروس سینما را در مشهد پخش کرد و صباغ زاده هم در تقدیر از فریدون جیرانی بیان کرد من به فریدون خان مدیونم.
در بخش مستند سینمایی سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به سام کلانتری و محمد شکیبانیا و محسن شاه‌محمد میراب برای جایی برای فرشته ها نیست اهدا شد.

مجید مجیدی

سام کلانتری زمانی که بر روی سن آمد گفت دوره بیست و هفتم که مجید برزگر کارگردان اختتامیه بود، شغل من این بود که به کاندیدها زنگ بزنم و اعلام کنم. از همان روز به سیمرغ گرفتن امید داشتم و امروز اینجا هستم و سیمرغ در دستان من است. شکیبانیا هم بیان کرد: پرسش های زیادی بی پاسخ هستند و دست از سر ما برنمی دارند. کسانی که نیامده اند به خاطر همدردی با سوگواران است و امیدوارم به پاسخ این پرسش ها برسیم.
یکی از حواشی شب اختتامیه غیبت همه عوامل فیلم «روز صفر» سعید ملکان بود. ساعتی پس از اتمام مراسم
روابط عمومی فیلم در بیانیه‌ای علت تصمیم‌شان را اعلام کردند. در این بیانیه آمده: خواستیم در کنارِ مدیران‌فرهنگی قرار نگیریم که اصرار بر جاانداختنِ مسیری دارند که شایسته‌ی سینمای ایران نیست. مسیری که پر از باج‌دهی و تکریم کسانی‌ست که با پنجه کشیدن به صورت سینما باعث منفور شدن همکاران سینمایی، نزد مردم می‌شوند.

بازیگران خورشید

با سپاس از داوران و احترام به انتخاب‌هایشان و با آگاهی از برنده شدن در ۵ رشته ترجیح دادیم در مراسمِ اختتامیه شرکت نکنیم تا برای آیندگان جوابی داشته باشیم که ما شریکِ این بی‌فرهنگی‌ها و ترویجِ رویه‌هایِ غلط نیستیم. سینما و مردم، تحریم شدنی نیستند.
از زیباترین لحظات اختتامیه این دوره از جشنواره فیلم فجر زمانی بود که بازیگران فیلم «خورشید» مجید مجیدی بر روی سن آمدند.
دیپلم افتخار هیات داوران به گروه بازیگران این فیلم اهدا شد، بازیگرانی که همگی از کودکان کار هستند.
شمیلا شیرزاد یکی از زیباترین سخنرانی‌هایی مراسم را انجام داد. او با بغض بیان کرد:امیدوارم روزی در جهان هیچ کودک کاری وجود نداشته باشد. روح‌الله زمانی هم ضمن تشکر از مجید مجیدی جایزه‌اش را به مادرش تقدیم کرد.

طناز طباطبایی

از دیگر نکات بحث برانگیز و جنجالی مراسم سانسور سخنرانی امیر آقایی در رسانه ملی بود. امیر آقایی که برای دریافت سیمرغ نقش مکمل مرد روی سن رفته بود در بخشی از صحبت هایش از رسانه ملی بابت اظهارات مجری زن شبکه افق انتقاد کرد که شبکه نمایش بلافاصله آنتن را قطع کرد.
از عجیب ترین انتخاب های هیبت نه نفره داوری در بخش بهترین بازیگر نقش اول زن می‌توان یاد کرد
سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اصلی زن به نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته»
او که بشدت به واسطه شباهت لحن صدا و نوع بازی ‌اش به لیلا حاتمی مورد انتقاد قرار گرفته بود توانست برای اولین تجربه سینمایی اش به این مهم دست پیدا کنند. سیمرغ بلورین بهترین نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه» تعلق گرفت؛ او جای جواد عزتی را خالی کرد. برای او آرزوی بهترین ها را داشت و گفت که جواد عزتی دل بزرگی دارد.

محمد حسین مهدویان

طناز طباطبایی از رسول صدر عاملی تشکر کرد که اولین فیلمش را با او کار کرد. و در ادامه از فیلم دیگرش «خورشید» و عوامل آن و کودکان کار داخل سالن تشکر کرد.
سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدحسین مهدویان برای فیلم «درخت گردو» تعلق گرفت.
مهدویان علاوه بر تشکر از عوامل فیلمش با تاکید این‌که همیشه طرفدار مجیدی بوده و هست گفت بسیار برایم بودن کنار ایشان بزرگ است.
او همچنین یکی از سیاسی ترین صحبت‌های شب مراسم را انجام داد که باز هم رسانه ملی به آن رحم نکرد و دست به سانسورش زد؛ مهدویان گفت این فیلم متعلق به پدران داغدار است و من آن را به تمام پدران داغدار سال ۹۸ از سیل ابتدای سال تا حوادث آبان و سقوط هواپیما و کشته‌شدگان مظلوم کرمان که از هیچ سمتی توجهی بهشان نشد تقدیم میکنم. در انتهای مراسم و بعد از اعلام بهترین فیلم جشنواره فیلم فجر یعنی «خورشید» مجید مجیدی، فیلم برگزیده آرای مردم به شکلی عجیب بدون اعلام جزییات آرا و رتبه ها اعلام شد و منوچهر شاهسواری تنها یک نام را اعلام کرد. مبهم ترین جایزه جشنواره فجر تعلق گرفت به فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت.

محمد کارت

فهرست برندگان سی‌و‌هشتمین دوره جشنواره فیلم فجر:

بهترین بازیگر نقش اصلی زن: نازنین احمدی برای فیلم ابربارانشگرفته

بهترین بازیگر نقش اصلی مرد: پیمان معادی برای فیلم درخت گردو

بهترین بازیگر نقش مکمل زن: طناز طباطبایی برای شنای روانه

بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: امیر آقایی برای شنای پروانه

بهترین فیلم هنر و تجربه: بهرام و بهمن ارک برای فیلم پوست

بهترین فیلمنامه: نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید

جایزه ویژه هیأت‌داوران: سعید ملکان برای فیلم روز صفر

بهترین کارگردانی: محمدحسین مهدویان برای درخت گردو

بهترین فیلم: خورشید

بهترین فیلم از نگاه ملی: روز صفر

بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: شنای پروانه

نوشته برندگان جشنواره فجر سال ١٣٩٨ خود را شناختنند اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا