اخبار کسب و کار

سرمایه فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشتم از کجا آمده‌اند؟

بحث حضور پول‌های کثیف در سینمای ایران بیش از یک سال است که بالا گرفته و البته دامنه حضور این پول‌ها و افرادی که واسط ورودشان به سینمای ایران هستند آن‌قدر گسترده شده که به‌سختی می‌توان درباره‌اش نظر داد و قضاوت کرد. خصوصا که بازار شکایت هم بسیار داغ است. این پول‌ها چرخه نامعلومی را در سینما ایجاد کرده‌اند که تنها با پیگیری قضایی می‌توان به چند و چونشان دست پیدا کرد.
این مسئله بهانه‌ای شد تا فیلم‌های بخش مسابقه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر را مرور کنیم و با سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان هر فیلم بیشتر آشنا شویم.

همچنین بخوانید:
کنجکاوی برانگیزترین فیلم های سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

آبادان یازده شصت

فیلمی به کارگردانی مهرداد خوشبخت و در ژانر دفاع مقدس. این فیلم محصول سازمان سینمایی اوج است و حسن کلامی تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد.
حسن کلامی فعالیت خود به‌عنوان تهیه‌کننده را در سال ۱۳۸۳ با فیلم «ماهی‌ها عاشق می‌شوند» آغاز کرد. فیلمی که موردتوجه منتقدان هم قرار گرفت. «کودک و فرشته» و «زخم شانه حوا» دیگر تولیدات او هستند. این بار کلامی با موسسه اوج در تولید «آبان یازده ۶۰» همکاری کرده است.

آتابای

آتابای

جدیدترین اثر نیکی کریمی در مقام کارگردان. فیلمی با حضور سحر دولتشاهی و هادی حجازی‌فر و جواد عزتی. فیلمی که اطلاع زیادی از چیستی‌اش در دسترس نیست. جالب است بدانید فیلم‌نامه این فیلم را هادی حجازی‌فر به نگارش درآورده است.
به نظر می‌رسد «آتابای» فیلم پرخرج‌تری از آثار قبلی کریمی باشد. چراکه هم کست و عوامل گران‌قیمتی دارد و هم در خارج از تهران فیلم‌برداری شده که بر هزینه‌های جاری می‌افزاید. تهیه‌کننده فیلم خود نیکی کریمی است. از اینکه فیلم سرمایه‌گذار به‌خصوصی داشته یا خود کریمی سرمایه آن را تامین کرده است، اطلاعی در دست نیست.

آن شب

آن شب

یک فیلم اول ساخته کوروش آهاری که در بخش مسابقه هم حضور دارد. تهیه‌کننده فیلم شهاب حسینی و کمپانی تازه تأسیسش در آمریکا هستند. از آنجایی که فیلم در آمریکا ساخته شده، احتمالا سرمایه آن دلار بوده و سرمایه‌گذار هم خود کمپانی فیلم‌سازی حسینی در آمریکا است که ندای هفت آسمان نام دارد.

ابر بارانش گرفته

ابر بارانش گرفته

آخرین ساخته مجید برزگر. کارگردانی که در سال‌های اخیر بیشتر در بازارهای فیلم کوتاه دیده می‌شد و همکاری تنگاتنگی با انجمن سینمای جوانان و آموزشگاه‌های خصوصی مانند کارنامه داشت.
او تقریبا در اکثر جشنواره‌های فیلم کوتاه مهم نقشی کلیدی داشت و اگر هم نقشی نداشت آن‌قدر برش داشت که در اختتامیه‌ها حضور داشته باشد. او از جمله فیلم‌سازانی است که ادعا می‌کند فیلمش کاملا مستقل است و با سرمایه شخصی ساخته شده. ضمن اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که «ابر بارانش گرفته» فیلمی کم هزینه است و با بودجه کمی ساخته شده که مایه امیدواری است.

پوست

پوست - فجر - نگاه نو

اولین فیلم بلند سینمایی برادران ارک که با فیلم کوتاه خود در سینه فونداسیون کن درخشیدند و خیلی زود وارد سینمای حرفه‌ای شدند. خود کارگردان در مصاحبه‌ای به‌تازگی گفته که فیلمشان تولیدی سخت داشته و بیگ پروداکشن محسوب می‌شود. محمدرضا مصباح تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد.
فیلم بازیگران مشهوری ندارد و تهیه‌کننده گفته که با سرمایه شخصی آن را ساخته‌اند. همچنین گفته که در این فیلم دغدغه فرهنگی و هنری داشته‌اند و خود به شخصه علاقه‌مند به همکاری با جوانان با استعداد شهرستانی بوده است تا از آن‌ها حمایت کند. او پیش از این تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار فیلم اول «پیلوت» هم بوده است.

تومان

تومان

فیلم تومان به کارگردانی مرتضی فرشباف دو تهیه‌کننده نام آشنا دارد: سعید سعدی و سعید ملکان.
سعید سعدی از جمله تهیه‌کنندگان قدیمی و باسابقه‌ای است که در سینما و تلویزیون آثار متفاوتی را تولید کرده. از جمله نام او را در پای فیلم‌هایی مانند «آرایش غلیظ» حمید نعمت‌الله، «قندون جهیزیه»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ‌‌زده» دیده‌ایم. سعید ملکان هم که دیگر نیازی به معرفی ندارد؛ اما از اینکه سرمایه فیلم شخصی تامین شده یا از جایی آمده اطلاعی در دست نیست.

خروج

خروج - کنجکاوی برانگیز

آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا که باز هم در آن شبیه به فیلم قبلی خود با سازمان سینمایی اوج همکاری کرده و اوج سرمایه‌گذار اصلی آن است. حبیب والی‌نژاد به عنوان نماینده سازمان اوج، تهیه‌کنندگی اثر را بر عهده داشته است. او که تهیه‌کننده ایستاده در غبار هم بود، «لباس شخصی» را هم در جشنواره امسال تهیه‌کنندگی کرده است. از آنجایی که فیلم جاده‌ای است و گمان می‌رود بدون رج زدن و مطابق با ترتیب سکانس‌ها در فیلم‌نامه ساخته شده باشد، احتمالا با فیلمی پرهزینه مواجه هستیم.

خوب بد جلف: ارتش سری

خوب بد جلف ارتش سری

آخرین ساخته پیمان قاسم خوانی که ادامه سری اول «خوب بد جلف»‌ است. این تنها فیلم کمدی راه‌یافته به بخش مسابقه فجر سی و هشتم است. محسن چگینی که پیش از این بارها در مجموعه‌های تلویزیونی با قاسم‌خانی همکاری داشته و سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده «خوب بد جلف» هم بوده است، بار دیگر نامش پای فیلم دیده می‌شود. احتمالا سرمایه‌گذار این فیلم هم خود چگینی باشد.

خورشید

مجید مجیدی - جواد عزتی

یکی دیگر از تولیدات سازمان سینمایی اوج که این بار با مجید مجیدی همکاری کرده است. مجیدی این بار با ستار‌هایی مانند طناز طباطبایی و جواد عزتی همکاری کرده.

خون شد

خون شد جشنواره فیلم فجر

همکاری مسعود کیمیایی و جواد نوروزبیگی در این فیلم کمی غیرمنتظره به نظر می‌رسید. نوروزبیگی را به‌واسطه تهیه‌کنندگی آثار کمدی و طنز می‌شناسیم و مثلا در جشنواره گذشته با فیلم «زهرمار» جواد رضویان حضور به هم رسانده بود. البته که فیلم‌های جدی مانند «تابستان داغ»، «اعترافات ذهن خطرناک من» یا «جاودانگی» ‌را هم در کارنامه خود دارد. او از جمله تهیه‌کنندگان فعال این دوره از جشنواره است که فیلم دیگرش «کشتارگاه» در بخش نگاه نو حضور دارد و البته «عنکبوت» تولید دیگرش موفق به راه‌یابی به بخش مسابقه نشد. احتمالا منبع سرمایه این فیلم هم از همان کانال‌هایی تامین شده که نوروزبیگی از دیرباز با آن در سینمای ایران فعالیت می‌کرده است. البته اخبار غیررسمی و بعضا رسمی از سرمایه‌گذاری محمدصادق رنجکشان در این فیلم حکایت می‌کنند. تهیه‌کننده‌ای که به تازگی در سینمای ایران ظهور کرده و در فیلم‌های پرخرجی مانند «سرخ‌پوست»، سرمایه‌گذار بوده است. «سرخ‌پوست» در جشنواره سال گذشته هم بابت سرمایه‌اش مورد سوال شماری از خبرنگاران قرار گرفت.

درخت گردو

درخت گردو

آخرین فیلم محمدحسین مهدویان که با تهیه‌کننده‌ای آن را کار کرده که انتظارش نمی‌رفت. حبیب والی‌نژاد یا سید محمود رضوی تهیه‌کنندگان پیشین آثار مهدویان سویه سیاسی جدی داشتند و از جمله تهیه‌کنندگان وابسته به دولت محسوب می‌شدند. این بار مهدویان با مصطفی احمدی «درخت گردو» را ساخته. از جمله کسانی که زمان زیادی از حضورش در فضای سمعی و بصری نمی‌گذرد و بیشتر به ‌خاطر تهیه‌کنندگی برنامه «دورهمی» و سریال «هیولا» شناخته شده است. شاید حضور مهران مدیری در فیلم جدید مهدویان هم به‌واسطه احمدی باشد. از اینکه سرمایه فیلم از کجا آمده و مصطفی احمدی چطور ناگهانی در سال‌های اخیر وارد عرصه تهیه‌کنندگی شده است، اطلاعی در دست نیست. شنیده‌ها حاکی از آن است که اول مارکت از جمله سرمایه‌گذاران فیلم است و این کمی «درخت گردو» و سرمایه‌اش را سوال برانگیز و شبهه آمیز می‌کند.

دوزیست

دوزیست

فیلم اول برزو نیک‌نژاد پر از ستاره‌های گران‌قیمت است. هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، مانی حقیقی و پژمان جمشیدی از جمله آنان هستند. سعید خانی تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد و دکتر جلال تیموری سرمایه‌گذار فیلم است. تهیه‌کننده‌ای که فیلم توقیفی «ارادتمند نازنین، بهاره تینا» را در کارنامه خود دارد و پیش‌تر تهیه‌کننده «من» و «لونه زنبور» هم بوده. یک نکته جالب درباره فیلم اینست که «دوزیست» از معدود آثار جشنواره امسال است که به راحتی و در اولین سرچ خود می‌توانید نام سرمایه‌گذارش را پیدا کنید.

روز بلوا

روز بلوا

این‌طور که از خلاصه داستان فیلم جدید بهروز شعیبی، «روز بلوا» برمی‌آید یک سوی آن به فسادها و اتهامات مالی برمیگردد و از این نظر جالب توجه به نظر می‌رسد. پس از ساخت فیلم «سیانور» با سازمان اوج، شعیبی این فیلم را هم برای اوج ساخته است و سرمایه‌اش از همان‌جایی می‌آید که باقی چهار محصول اوج در جشنواره امسال.

روز صفر

روز صفر - فجر - نگاه نو جشنواره فیلم فجر

اولین فیلم سعید ملکان در مقام کارگردان که درباره عملیات دستگیری عبدالمالک ریگی است. ملکان هم در سال‌های گذشته دستی در تهیه‌کنندگی آثار پرخرج، گران‌قیمت و البته موفق در انواع و اقسام ژانرها داشته است. وقتی اخبار مربوط به پرونده محمد امامی داغ بودند، صحبت از حضور ملکان در فیلم‌هایی که پای محمد امامی در آن‌ها باز بود (مانند «ابد و یک روز»)، زیاد به میان آمد اما هرگز تبدیل به یک پرونده قضایی یا چیزی بیشتر از خبر و گمانه‌زنی نشد. تهیه کننده «روز صفر» هم خود اوست.

سه‌کام حبس

سه‌کام حبس

سامان سالور، بعد از مدتی دوری از سینمای ایران با «سه کام حبس» ‌بازگشته است. تهیه‌کننده فیلم هم سامان سالور است و محسن تنابنده و پرناز ایزدیار در آن حضور دارند. سرمایه گذار فیلم هم سیاوش امین‌پور است. او هم از جمله سرمایه‌گذاران تازه‌وارد سینما است که در فیلم «آینده» هم تقریبا هم‌زمان با «سه کام حبس» به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته است.

سینما شهر قصه

سینما شهر قصه

کیوان علی‌محمدی، کارگردانی که با آثار غیر روایی و فرمال خود در سینما شهرت یافته است امسال بدون همکار همیشگی‌اش، فیلم جدید خود «سینما شهر قصه» را در کنار علی‌اکبر حیدری راهی فجر ۳۸ کرده است. فیلمی که انتظار می‌رود شبیه به تجربیات قبلی کارگردان مثل فیلم «ارغوان» باشد. او تهیه‌کنندگی فیلم را هم خودش بر عهده گرفته است. احتمالا سرمایه این فیلم هم توسط خود علی‌محمدی جور شده.

شنای پروانه

شنای پروانه کنجکاوی برانگیز

این اولین ساخته سینمایی محمد کارت، مستندساز معروف است و از این نظر بسیار کنجکاوی‌برانگیز به نظر می‌رسد و دیدن نام رسول صدرعاملی به‌عنوان تهیه‌کننده اثر، همه‌چیز را جالب‌تر می‌کند.
این هم فیلم پر بازیگری است. هرچند درباره سرمایه‌گذار فیلم اطلاع دقیقی در دست نیست، اما صدرعاملی باسابقه و نفوذی که در سینمای ایران دارد به راحتی می‌تواند سرمایه فیلمش را تامین کند.

عامه پسند

عامه پسند - کنجکاوی برانگیز

بیرقی تهیه‌کنندگی فیلم جدیدش را خود بر عهده گرفته است. فیلمی که مانند آثار قبلی، محوریت‌اش زنان هستند و باران کوثری هم در آن حضور دارد. در اخبار فیلم ذکر شده است که این فیلم به طور کاملا مستقل ساخته شده است.

قصیده گاو سفید

قصیده گاو سفید

بهتاش صناعی‌ها که با فیلم اول خود «احتمال بارش اسیدی» توجه منتقدان را جلب کرد، فیلم دومش را ساخته است. غلامرضا موسوی تهیه‌کنندگی فیلم را بر عهده دارد. این هم از فیلم‌های مستقل جشنواره به‌حساب می‌آید. غلامرضا موسوی از تهیه‌کنندگان کارکشته سینمای ایران است که از دهه شصت در عرصه تهیه‌کنندگی حضور داشته است. «قرمز» ‌از جمله فیلم‌های مطرح اوست.

مردن در آب مطهر

مردن در آب مطهر

آخرین فیلم برادران محمودی که موضع و حال و هوایی مشابه فیلم‌های قبلی‌شان دارد. نوید کارگردانی و جمشید فیلم را تهیه‌کنندگی می‌کند. این هم یک عاشقانه است و ستاره‌های جوان زیادی در آن حضور دارند. ندا جبرائیلی و علی شادمان و سوگل خلیج از جمله آنان هستند. چیز بیشتری از سرمایه و سرمایه‌گذار فیلم منتشر نشده است.

مغز استخوان

مغز استخوان

تهیه‌کننده «مغز استخوان» حسین پورمحمدی است. او اخیرا در واکنش به انصراف بابک حمیدیان از جشنواره فجر ۳۸ گفت که او هم برای همدردی با مردم قسط آخر حقوق حمیدیان را به سیل زدگان اهدا می‌کند! او تهیه‌کننده‌ای پرنفوذ و سابقه‌دار است که خانوادگی در این عرصه حضور دارند. ابوذر پورمحمدی عموی ایشان تهیه‌کننده «شیار ۱۴۳» و «نفس» ‌بوده‌اند و البته عموی دیگرش یکی از چهره‌های سیاسی نزدیک به آیت‌الله رفسنجانی بوده‌اند. او پیش از این تهیه‌کنندگی «دوباره زندگی» را بر عهده داشته و مدت زیادی نیست که وارد عرصه تهیه‌کنندگی شده است.

من می‌ترسم

من میترسم

بهنام بهزادی هم امسال با «من می‌ترسم» در جشنواره حاضر است. فیلمی مستقل و کم حاشیه که نام خود بهزادی به عنوان سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده آن به چشم می‌خورد. الناز شاکردوست و امیر جعفری از جمله بازیگران فیلم هستند.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته سرمایه فیلم های سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشتم از کجا آمده‌اند؟ اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا