اخبار کسب و کار

معرفی هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر

این روزها سایه مرگ روی همه احوالاتمان سنگینی می‌کند. داغ پشت داغ است که بر دلمان می‌نشیند و می‌سوزاندمان. یک‌بار با خبر سقوط هواپیمای مسافربری سوختیم و بار دیگر با بیانیه‌ای که علت واقعی این حادثه را روشن می‌کرد. دختران، پسران، پدران و مادرانمان را دفن کردیم، سوختیم و خاکستر شدیم و در میانه این زمستان سرد بیش از همیشه خشک و بی‌روح، سرد و یخ‌زده تنها ماندیم.
جشنواره فجر هم از گزند این تلخ‌کامی‌ها در امان نبود. هنرمندان، یکی پس از دیگری از حضور در این رویداد، انصراف دادند. کیوان ساکت و هانا کامکار جشنواره موسیقی فجر را تحریم کردند، چه به‌عنوان هنرمند و چه به‌عنوان مخاطب.

همچنین بخوانید:
مروری بر مهمترین پدیده های چند دوره گذشته جشنواره فیلم فجر

موج تحریم‌ها با پیام ویدیویی مسعود کیمیایی و در پی همدردی با خانواده جان‌باختگان شدت گرفت و تئاتری‌های زیادی ازجمله صابر ابر، آتیلا پسیانی و علیرضا کوشک جلالی از شرکت در جشنواره تئاتر فجر انصراف دادند. بخشی از عکاسان راه‌یافته به بخش مسابقه عکس جشنواره سی و هشتم کناره‌گیری کردند و داوران جشنواره عکس، گرافیک و نقاشی فجر هم استعفا دادند.
وضعیت سینمایی‌ها اما در این میان با بقیه اهالی هنر کمی متفاوت است. درحالی‌که انصراف کیمیایی از شرکت در جشنواره خیلی‌ها را به تحرک واداشت، جواد نوروزبیگی، تهیه‌کننده فیلم اعلام کرد که کیمیایی فقط می‌تواند در رشته کارگردانی از جشنواره انصراف بدهد. مسلماً او پیش‌بینی نکرده بود که سعید آقاخانی و هایده صفی یاری هم به‌زودی انصراف می‌دهند و «خون شد» از داوری در رشته بهترین بازیگر مرد و تدوین هم بازمی‌ماند.

در ادامه پیمان معادی بازیگر «درخت گردو» جدیدترین ساخته محمدحسین مهدویان و بابک حمیدیان، بازیگر «مغز استخوان» ساخته حمیدرضا قربانی هم از جشنواره فجر کناره‌گیری کردند. نوید محمد زاده و مهتاب کرامتی هم هرگونه مشارکت در این جشنواره را تحریم کردند.
میان تحریم‌ها، استعفاها و انصراف‌ها، اما مثل همیشه بحث داوری هم در میان است. درحالی‌که کمتر از دو هفته به شروع جشنواره فجر مانده است، ابراهیم داروغه زاده، دبیر سی و هشتمین دوره جشنواره فجر از مذاکره با برخی از هنرمندان برای داوری آثار صحبت می‌کند.
«عنکبوت»، دومین ساخته ابراهیم ایرج زاد بعد از «تابستان داغ» به‌عنوان چهارمین فیلم رزرو معرفی شد تا فاتح جشنواره سی و پنجم، قبل از شروع جشنواره در میان ناکامان قرار بگیرد. «مجبوریم» ساخته رضا درمیشیان که حتی به لیست رزرو هم نرسید و به گفته اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر از استانداردهای خود کارگردان هم ضعیف‌تر است همه این مثل همیشه بحث داوری جشنواره فجر را به میان آورده است.
درنهایت، بعد از کمال تبریزی که سال گذشته «ما همه باهم هستیم» را به جشنواره ارائه نداد، حالا مهرجویی هم ترجیح می‌دهد، «لامینور»، آخرین ساخته‌اش را در مدیوم دیگری به مخاطبان معرفی کند و از داوری‌های جشنواره دور بماند.
همه این نگاه‌های سراسر تردید به جشنواره که انگار هرسال بیشتر می‌شود و همه انتقاداتی که هرسال به انتخاب‌ها، داوری‌ها و برندگان وارد است، بهانه‌ای است تا با اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر سی و هشتم بیشتر آشنا شویم.

۱- محمد احسانی

هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر

احسانی عضو شورای پروانه نمایش است و حضور او در میان اعضای هیئت انتخاب چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. اما وقتی دیگر مسئولیت یا بهتر است بگوییم مسئولیت‌های احسانی را هم در نظر بگیریم، حضور او در میان هیئت انتخاب جشنواره کمی عجیب به نظر می‌رسد. احسانی علاوه بر نقشی که در صدور پروانه نمایش فیلم‌ها ایفا می‌کند، مدیریت شبکه‌های نمایش، نسیم و تماشا را بر عهده دارد. به نظر می‌رسد که احسانی بیش از آنکه سینمایی باشد، تلویزیونی است و این روزها سینما و تلویزیون ایران چندان همدلی ندارند.

۲- حسین کرمی

هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر

حضور یک نماینده از طرف صداوسیما در میان اعضای هیئت انتخاب شاید توجیه‌پذیر و حتی منطقی باشد. اما حسین کرمی به‌عنوان قائم‌مقام معاونت سیما هم در کنار محمد احسانی ازجمله افرادی است که در انتخاب و معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره حضورداشته است. حسین کرمی و مسئولیت تلویزیونی او نشان می‌دهد که جشنواره امسال تلاش دارد تا نظر مثبت تلویزیونی‌ها را هم جلب کند. درحالی‌که بعد از جنجال شبکه افق، به نظر نمی‌رسد تلویزیون رویکرد مشابهی داشته باشد.

۳- محمود اربابی

هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر

از فعالیت‌های محمود اربابی که عضو شورای پروانه ساخت سینمای ایران است می‌توان به سرمایه‌گذاری برای فیلم «آب‌وآتش» فریدون جیرانی و حضور به‌عنوان مشاور فیلم‌نامه در «وقتی برگشتم» وحید موسائیان اشاره کرد.

۴- همایون اسعدیان

همایون اسعدیان

یکی از چهره‌های تمام‌قد سینمایی حاضر در هیئت انتخاب جشنواره امسال همایون اسعدیان است. او که با «طلا و مس» توانست نظر مثبت منتقدان را جلب کند، آخرین بار با «یک روز بخصوص» در جشنواره فجر حضورداشته است. اسعدیان به‌تازگی با حضور در برنامه فریدون جیرانی درباره روند انتخاب فیلم‌های حاضر در جشنواره فجر سی‌وهشت توضیحات جالبی ارائه کرده است. او از مشکل حقوقی «قاتل و وحشی»، یکی از مهم‌ترین غائبان جشنواره امسال گفته است و پیمان معادی و پریناز ایزدیار را به ترتیب برای فیلم‌های «درخت گردو» و «مغز استخوان» بهترین بازیگران جشنواره امسال نامیده است.

۵- سید محمود رضوی

سید محمود رضوی

دیگر عضو سینمایی هیئت انتخاب جشنواره فجر سی و هشتم، سید محمود رضوی است. رضوی که عضو شورای صنفی نمایش است، برخلاف اربابی و احسانی، بیشتر در کنار سینماگران و اهالی سینما است تا در مقابل آن‌ها. رضوی در چند سال اخیر با تهیه‌کنندگی آثار محمدحسین مهدویان از «ماجرای نیمروز» و «لاتاری» گرفته تا «رد خون» همیشه حضور موفقی در جشنواره فجر داشته است.

۶- یلدا جبلی

یلدا جبلی

یلدا جبلی یکی دیگر از انتخاب‌های عجیب هیئت انتخاب فیلم‌های فجر سی‌وهشت است. جبلی با ساخت «داره صبح میشه» وارد سینمای حرفه‌ای شد و با ساخت «جمشیدیه» در جشنواره قبلی حضور داشت. «جمشیدیه» به‌هیچ‌وجه در جلب رضایت منتقدان و مخاطبان موفق نبود و شاید حتی یکی از ضعیف‌ترین و فراموش‌شدنی‌ترین آثار جشنواره قبلی بود. ازاین‌رو است که حضور یک کارگردان جوان و کم‌تجربه در میان اعضای هیئت انتخاب، که خودش در جشنواره فجر موفقیت چندانی نداشته است کمی عجیب به نظر می‌رسد.

۷- رضا درستکار

هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر

رضا درستکار، نماینده منتقدین در میان اعضای هیئت انتخاب است. درستکار که سال گذشته با اعلام اینکه داوری‌ها جشنواره فجر را نجات دادند، یکی از چهره‌هایی بود که عملکرد کلی جشنواره را می‌ستود، با مطبوعات سینمایی همکاری دارد و به‌صورت تخصصی بر روی کارنامه فیلم‌سازی “فریدون گله” مطالعاتی را انجام داده است و نیم‌نگاهی هم به مسیر فیلم‌سازی بهمن فرمان آرا داشته است. درواقع، درستکار، جای شاهرخ دولکو در ترکیب سال قبل این هیئت را پرکرده است.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

نوشته معرفی هیئت انتخاب جشنواره سی و هشتم فجر اولین بار در بلاگ نماوا. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا