اخبار کسب و کار

اسکار ۲۰۲۰؛ چرا امسال رقابت در بخش انیمیشن از سال‌های اخیر داغ‌تر است؟

یک طوفان سهمگین با سه فرنچایز عظیم-از دیزنی، پیکسار و دریم‌ورکس- برای اولین بار در یک رقابت تنگاتنگ، با فیلم‌های دیگر(از جمله اولین فیلم انیمیشن اوریجینال نتفلیکس) با هدف دریافت نامزدی اسکار.

به گزارش هالیوود ریپورتر، وقتی بازسازی واقع‌گرایانه‌ی دیزنی از شیرشاه، با استفاده از تکنولوژی CG در ماه جولای به نمایش درآمد و موفق به کسب ۱٫۶۵ بیلیون دلار در سرتاسر جهان شد، خیلی‌ها در جامعه‌ی انیمیشن مردد بودند که استودیوی دیزنی این فیلم را برای رقابت در بخش بهترین فیلم بلند انیمیشن اسکار ارسال می‌کند یا خیر. اما وقتی آکادمی در ۱۶ اکتبر، فهرست ۳۲ فیلم معرفی شده‌ی این بخش را منتشر کرد، مشخص شد فیلمِ جان فاورو در این رقابت شرکت نکرده. با این حال، فهرست فیلم‌های معرفی شده نشان داده که یکی از جذاب‌ترین رقابت‌های سال اخیر در بخش انیمیشن بلند خواهد بود، به لطف سه دنباله‌ای که فرنچایز همه‌ی آن‌ها برای اولین بار رو در روی هم رقابت خواهند کرد.

این سه انیمیشن مدعیان اصلی کسب سه عنوان از پنج نامزدی اسکار هستند. داستان اسباببازیهای ۴، که توسط جاش کولی و به عنوان اولین فیلمش کارگردانی شده، شاهد بازگشت شخصیت‌های محبوب طرفداران، وودی و باز لایتیر به همراه شخصیت جدید (و دوست‌داشتنی) فورکی است. این فیلم که در ۲۱ ژوئن به نمایش درآمد موفق به کسب ۱٫۰۷ بیلیون دلار در سینماهای جهان شد. بخش قبلی این انیمیشن (با شکست اولین چگونه اژدهایتان را تربیت کنید)، جایزه‌ی بهترین انیمیشن بلند را از آنِ خود کرد و همچنین یکی از سه فیلم انیمیشنی بود که تا به حال در بخش بهترین فیلم اسکار نامزده شده‌اند.

محصول دریم‌ورکس انیمیشنز چگونه اژدهایتان را تربیت کنید: دنیای پنهان، سومین و آخرین بخش در یک مجموعه‌ی تخیلی با محوریت دوران رشد و به جوانی رسیدن یک وایکینگ به نام هیکاپ و اژدهایش، بی‌دندان است . این فیلمِ ساخته‌ی دین دوبلوا، ۵۲۰ میلیون دلار در گیشه کسب کرد. فیلم اول و دوم از این مجموعه، هر دو برای بهترین فیلم انیمیشن بلند نامزد اسکار شده بودند (هیچکدام برنده نشدند).

در انیمیشنِ زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲(The Secret Life of Pets 2)، ستاره‌هایی مثل پتون اوزوالت، کوین هارت، اریک استون‌استریت و جنی اسلیت به عنوان صداپیشه حضور دارند.

و ۶ سال بعد از این که منجمد (Frozen) از دیزنی، به یک پدیده‌ی ۱٫۳ بیلیون دلاری تبدیل شد (پرفروش‌ترین فیلم انیمیشن تمام دوران) و دو جایزه‌ی آکادمی را در سال ۲۰۱۴ تصاحب کرد (در بخش بهترین انیمیشن بلند و بهترین ترانه‌ی اوریجینال)، فروزن ۲ (Frozen 2) نمایش فیلم‌های آخر هفته‌ی عید شکرگزاری را آغاز می‌کند. بیشتر اعضای تیم اصلی برای ساخت قسمت دوم حضور دارند، از جمله کارگردان‌ها کریس باک و جنیفر لی، ترانه‌سراها کریستن آندرسن-لوپز و رابرت لوپز و صداپیشه‌ها ایدینا مِنزل و کریستن بل، در نقش خواهران فیلم، السا و آنا.

با وجود این که این سه دنباله‌ی مدعی، پیشتازان مسلم رقابت هستند، چند استودیوی دیگر هم نامزدی اسکار را هدف گرفته‌اند. البته این انیمیشن‌ها برای دریافت نامزدی، مسیر سربالایی و دشواری پیش رو دارند چون اولین قسمتشان موفق به نامزدی اسکار نشده: فیلم لگو۲: بخش دوم (The Lego Movie 2: The Second Part) (با فروش ۱۹۱٫۳ میلیون دلاری) از برادران وارنر، دنباله‌ی فیلم موفقشان فیلم لگو (The Lego Movie)؛ انیمیشن زندگی پنهان حیوانات خانگی ۲ (The Secret Life of Pets 2) از ایلومینیشن که موفقیت قسمت قبلی خودش با فروش ۸۷۵ میلیون دلار را تکرار نکرد (سهم قسمت جدید از گیشه ۴۲۹٫۴ میلیون دلار بود)؛ و سونی پیکچرز اینیمیشن با پرندگان خشمگین ۲ (The Angry Birds Movie 2)، قسمت دومین انیمیشنی که با الهام از یک بازی ساخته شده بود را به سینماها آورده (۱۴۵ میلیون دلار).

در ساخته‌های جدید، DWA انیمیشن نفرت انگیز (Abominable)، داستان یک دختر جوان که با یک یتی دوست می‌شود را ارائه کرده؛ لایکا استاپ موشنی با داستان یتی به اسم پیوند گمشده ( Missing Link) را دارد؛ استویدیو بلو اسکای (که به عنوان بخشی از قرارداد فاکس به دیزنی تعلق گرفته) Spies in Disguise را ساخته؛ و یونایتد آرتیستس The Addams Family را برای نامزدی اسکار ارسال کرده که در آن، ستارگان زیادی از جمله شارلیز ترون، صداپیشگی کرده‌اند.

و برای داغ‌تر کردن تنو این رقابت، نتفلیکس اولین فیلم بلند انیمیشنش را به آکادمی فرستاده؛ کلاوس (Klaus)، یک داستان با موضوع سانتا کلاوس از سازنده‌ی منِ نفرتانگیز (Despicable Me)، سرجیو پابلو. این غول دنیای استریم، که با دریافت جوایز مهم معروف شده، ساخته‌ی جرمی کلپین، بدنم را از دست دادم (I Lost My Body) را هم دارد؛ نتفلیکس این فیلم فرانسوی را بعد از برنده شدن در نسپرسو گرند پرایز جشنواره‌ی کن (اولین فیلم انیمیشنی که این جایزه را دریافت کرده)، خریداری کرد.

در چند سال گذشته، یک یا دو عنوان نامزدی به فیلم‌های انیمیشن مستقل رسیده، بیشتر آن‌ها از شرکت توزیع‌کننده‌ی مستقل GKIDS بودند، که از سال ۲۰۱۰، ۱۱ نامزدی در بخش فیلم انیمیشن بدست آورده. این شرکت امسال ۱۰ فیلم برای آکادمی فرستاده، اما در بین آن‌ها، تغییر آب و هوا با تو (Weathering With You)، داستان آشنایی یک پسربچه با دختربچه‌ای یتیم که توانایی دستکاری آب و هوا را دارد، یک مدعی جدی محسوب می‌شود. همچنین فیلم ارسالی ژاپن در بخش بهترین فیلم بین‌المللی، نام ماکوتو شینکای را همراه خود دارد؛ سازنده‌ی انیمیشن موفق سال ۲۰۱۶، اسم تو (Your Name)، با محوریت توانایی خارق‌العاده‌ی جا به جایی در بدنی دیگر، که چهارمین فیلم پرفروش تاریخ سینمای ژاپن شد.

چند انیمیشن مستقل دیگر هم پیش از این، جوایز اولیه‌ی زیادی کسب کرده‌اند که به شانسشان برای نامزدی اسکار را تقویت می‌کند؛ از جمله فونان (Funan) از GKIDS. این فیلم با صحنه‌های نقاشی شده، جوایز برتر فستیوال بین المللی فیلم‌های انیمیشن آنسی و فستیوال انیمیشن فیلم است ۲۰۱۸ را کسب کرد. انیمیشن بونیوئل در هزارتوی لاک‌پشت‌ها (Buñuel in the Labyrinth of the Turtles)، از GKIDS، که داستان یک فیلم‌ساز سوررئالیست به نام لوئیس بونیوئل را تعریف می‌کند، جایزه‌ی ویژه‌ی هیات داوران در فستیوال انیمیشن فیلم است ۲۰۱۸ را بدست آورده، و روزی دیگر از زندگی (Another Day of Life)، با موضوع وقوع جنگ داخلی به دنبال استقلال آنگولا از پرتغال در سال ۱۹۷۵، جایزه‌ی بهترین فیلم انیمیشن ۲۰۱۸ را در جوایز گویا، ورژن اسپانیایی اسکار، بدست آورده.

بیشتر بخوانید:

  • دانلود سریال مانکن
  • دانلود سریال کرگدن
  • تمام جزئیات فصل چهارم سریال Stranger Things
  • تاریخ اکران فیلم سریع و خشن ۹

نوشته اسکار ۲۰۲۰؛ چرا امسال رقابت در بخش انیمیشن از سال‌های اخیر داغ‌تر است؟ اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا