اخبار کسب و کار

آیا فیلم جوکر (Joker) عملکرد خوبی در مراسم اسکار خواهد داشت؟

بعد از آغاز اکران فیلم جوکر (Joker) در ماه اکتبر صحبت‌های زیادی پیرامون این فیلم انجام شد. این فیلم بعد از جلب نظر مثبت منتقدان و طرفداران سینما به‌عنوان یکی از نامزدهای اصلی در مراسم اسکار ۲۰۲۰ محسوب می‌شود. (البته نه فقط به‌خاطر بازی فوق‌العاده واکین فینیکس)

اما آیا فیلم جنجالی جوکر می‌تواند به‌عنوان بهترین فیلم مراسم اسکار انتخاب شود؟ با تایم‌سیتی همراه باشید تا به پاسخ این سوال پی ببرید.

با توجه به برنده شدن فیلم‌هایی چون The Shape of Water و Moonlight طی سالیان اخیر در مراسم اسکار ثابت شد که این مراسم چندان غیرقابل پیش‌بینی نیست. جوایز اسکار معمولا چیزی فراتر از انتظارات نیستند. با این تفاصیل فیلم جوکر با توجه به سبکش شانس زیادی برای کسب جایزه اسکار بهترین فیلم ندارد. البته استثناهایی مانند فیلم Green Book نیز وجود دارند که توانست امسال این جایزه را کسب کند. ولی این فیلم نیز با درون‌مایه خاصش فیلمی محسوب می‌شود که با معیارهای جوایز اسکار تطابق داشت. اما فیلم جوکر مسلما فاقد آن معیارها است.

برخی این فیلم را اثری ظریف و استادانه تلقی کردند که فیلمی شاهکار در تاریخ سینما به حساب می‌آید. اما گروهی دیگر آن را اثری با دید بدبینانه و آشفته می‌دانستند. در مراسم اسکار رای‌دهندگان نامزدها را به‌ترتیب از اول تا آخر رتبه‌بندی می‌کنند. اگر یک فیلم بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند برنده است. به همین راحتی.

اگر یک فیلم ۵۰ درصد آرا را کسب نکند، فیلمی که پایین‌ترین میزان رای‌ها را دارد حذف شده و دومین انتخاب رای‌دهندگانی که فیلم‌ حذف‌شده نخستین انتخاب آن‌ها بود به‌عنوان انتخاب اول آن‌ها شناخته می‌شود. این پروسه تا زمانی تکرار می‌شود که درنهایت یک فیلم بتواند بیش از ۵۰ درصد آرا را کسب کند.

این سیستم باعث می‌شود تا فیلم‌هایی که خوب هستند و انتخاب اول رای‌دهندگان نیز نیستند شانسی برای برنده شدن جایزه اسکار داشته باشند. اما فیلمی به مانند جوکر کارش بسیار دشوار است. زیرا گروهی علاقه زیادی به آن دارند و گروهی نیز کاملا آن را زیر سوال می‌برند. همین نظر دوگانه‌ باعث می‌شود تا مسیر این فیلم برای کسب جایزه اسکار بسیار دشوار باشد.

چیزی که باعث می‌شود شرایط کمی به نفع فیلم جوکر باشد این است که دیگر نامزدهای بزرگ دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم در حال حاضر فیلم‌هایی چون The Irishman و Marriage Story هستند. هردو این فیلم‌ها در حال حاضر انتخاب‌های واضحی برای نامزدی جایزه اسکار هستند. اما مشکل آن است که این آثار توسط کمپانی نت‌فلیکس ساخته شده و افراد زیادی با سیاست‌های این کمپانی مشکل دارند. همین موضوع می‌تواند مانع بزرگ جهت موفقیت این فیلم‌ها در باکس‌آفیس باشد.

اما اگر بخواهیم با یک پل شکاف این مشکل را پر کنیم، احتمالا فیلم مرد ایرلندی به کارگردانی مارتین اسکورسیزی شانس بیشتری برای دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم خواهد داشت. با وجود آنکه این فیلم‌ها به‌نوعی در سینماها نیز اکران می‌شوند، اما احتمالا بسیاری از رای‌دهندگان با توجه به اینکه این آثار توسط نت‌فلیکس تولید شده‌اند به آن‌ها رای نمی‌دهند.

حتی با این وجود نیز فیلم جوکر احتمالا مجبور است با فیلم‌هایی مثل روزی روزگاری در هالیوود، روزی زیبا در محله و زن کوچک رقابت داشته باشد. با توجه به اختلاف‌نظرهای زیاد پیرامون فیلم جوکر بعید به‌نظر می‌رسد که این اثر بتواند شانس زیادی برای دریافت این جایزه داشته باشد.

البته فیلم جوکر احتمالا بتواند به‌خاطر بازی زیبا و فوق‌العاده واکین فینیکس در بخش بهترین بازیگر مرد نامزد دریافت جایزه اسکار شود. البته فینیکس در این رشته باید با بازیگران خوبی چون آدام درایور (فیلم داستان ازدواج) و لئوناردو دی کاپریو (فیلم روزی روزگاری در هالیوود) رقابت کند.

اگر فیلم جوکر به‌عنوان یک نامزد برای دریافت جایزه اسکار معرفی شد، سپس توجه کنید که تاد فیلیپس به‌عنوان کارگردان در لیست نامزدهای بهترین کارگردانی حضور دارد یا خیر. تاریخ اسکار ثابت کرده اگر فیلمی جایزه اسکار بهترین فیلم را برنده شود کارگردان آن حتما در لیست جایزه اسکار بهترین کارگردانی نامزد شده است.

در بخش جوایز فنی مانند جایزه‌های اسکار بهترین فیلم‌برداری، بهترین موسیقی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی فیلم جوکر از شانس بالایی برخوردار است. قبلا در این بخش‌ها فیلم‌های کمیک بوکی توانسته‌اند جوایزی را کسب کنند. اگر فینیکس جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را به‌دست بیاورد بعد از هیث لجر (فیلم شوالیه تاریکی) به دومین بازیگری تبدیل می‌شود که به‌خاطر حضور در یک فیلم کمیک بوکی توانسته این جایزه را کسب کند.

بیشتر بخوانید:

  • ۱۰ نکته و حقیقت جالب در مورد وایکینگ‌ها
  • نتفلیکس سریال انیمیشنی Bone را می سازد
  • جونا هیل پیشنهاد بازیگری در فیلم بتمن به کارگردانی مت ریوز را رد کرده است.
  • کریس همسورث از حس خود هنگام بلند کردن چکش توسط کاپیتان آمریکا می گوید

نوشته آیا فیلم جوکر (Joker) عملکرد خوبی در مراسم اسکار خواهد داشت؟ اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا