اخبار کسب و کار

چرا فیلم مرد ماه جوزا (Gemini Man) در باکس‌آفیس شکست خورد

بعد از سپری کردن 20 سال در مرحله پیش‌تولید، تخصیص بودجه‌ای 140 میلیون دلاری برای ساخت و حتی جوان کردن‌ ستاره اصلی فیلم یعنی ویل اسمیت، فیلم مرد ماه جوزا (Gemini Man) طی نخستین آخرهفته اکرانش عملکرد قدرتمندی در باکس‌آفیس نداشت و احتمالا سودی از آن برای سازندگانش حاصل نخواهد شد.

طبق گزارش‌ها این فیلم که ویل اسمیت در آن به ایفای نقش پرداخت در جلب نظر منتقدین موفق عمل نکرد و طی نخستین آخرهفته اکرانش در باکس‌آفیس داخلی تنها 20.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد. این فیلم در سطح بین‌المللی 39 میلیون دلار فروش داشت و درمجموع توانست تاکنون 60 میلیون دلار در باکس‌آفیس بفروشد. فیلم مرد ماه جوزا در باکس آفیش آمریکا بعد از فیلم‌های جوکر (Joker) و خانواده آدامز (The Addams Family) در رتبه سوم قرار گرفت.

در این فیلم نه تنها یک ویل اسمیت، بلکه دو ویل اسمیت وجود داشت. اما با این حال حضور پررنگ این بازیگر در فیلم مرد ماه جوزا نتوانست ناجی این فیلم در باکس‌آفیس باشد. ولی دلایل اصلی عدم استقبال از این اثر چه بود؟ با تایم‌سیتی همراه باشید تا به دلایل شکست فیلم مرد ماه جوزا (Gemini Man) پی ببرید.

رقابت سخت و دشوار

فیلم مرد ماه جوزا در زمان اکرانش با بدشانسی مواجه شد. زمان اکران این فیلم مصادف شد با زمان اکران یک انیمیشن خانوادگی که برخلاف کیفیتش استقبال خوبی از آن صورت گرفت. همچنین این فیلم دقیقا یک هفته‌ بعد از یکی از پربحث‌ترین و جنجالی‌ترین فیلم‌های سال 2019 اکران شد.

با وجود اینکه جدیدترین انیمیشن کمپانی مترو گلدوین مایر یعنی فیلم The Addams Family نتوانست نظر منتقدین را به سمت خود جلب کند، ولی به‌لطف گروه بازیگری فوق‌العاده‌اش (ازجمله شارلیز ترون در نقش مورتیسیا آدامز و اسکار آیزاک در نقش گومز آدامز) و توانایی‌اش در جذب مخاطبین در تمام سنین توانست فروشی 30.3 میلیون دلاری در باکس‌آفیس داخلی داشته باشد. این انیمیشن با گذر از فیلم مرد ماه جوزا در رتبه دوم باکس‌آفیس این هفته قرار گرفت. ولی نتوانست حتی به فیلم رتبه نخست این هفته در باکس‌آفیس نزدیک شود.

Joker Movie

جای تعجب ندارد که در رتبه نخست باکس‌آفیس این هفته، فیلم جوکر جدیدترین فیلم کارگردان تاد فیلیپس از کاراکتر شرور دنیای دی سی قرار داشته باشد. در این فیلم آرتور فلک (با بازی واکین فینیکس) بعد از تجربه شکست به‌عنوان یک کمدین، وارد یک بحران عظیم روحی و روانی می‌شود. همین تغییرات در روح و روان باعث می‌شود تا او به جوکر کنونی تبدیل شود. این فیلم در دومین هفته اکران خود موفق شد 55 میلیون دلار فروش داخلی داشته باشد و در سطح جهانی نیز چیزی در حدود 125.7 میلیون دلار فروش کند. طبق گزارش هالیوود ریپورتر فیلم جوکر درمجموع 543.9 میلیون دلار در باکس‌آفیس فروش داشت.

عملکرد خارق‌العاده فینیکس در نقش جوکر، بحث‌های مختلف راجع‌به میزان خشونت درون فیلم، گفتگو در مورد میزان شانس این فیلم برای دریافت جایزه اسکار و جنجال‌های اخیر پیرامون این اثر هنگام اکران در سینماها باعث شده تا اکنون همه راجع‌به فیلم مستقل جوکر صحبت کنند و نه فیلمی دیگر. با توجه به این میزان از سروصدا و دریافت نقدهایی مثبت طبیعی است که این فیلم به‌راحتی فیلم‌هایی چون خانواده آدامز و مرد ماه جوزا را کنار بزند.

دریافت نقدهایی منفی از جانب منتقدان و مخاطبان

درواقع این تقصیر فیلم مرد ماه جوزا نیست که در این زمان‌بندی با رقیبانی دشوار روبه‌رو شده است. اما یکی دیگر از دلایلی که باعث شکست این عنوان در باکس‌آفیس شد کاملا تقصیر خود این فیلم بود. نقدهای منتقدان از فیلم مرد ماه جوزا اصلا برای سازندگانش خوشایند نبود. این فیلم در وب‌سایت روتن تومیتوز نمره 25 درصد را دریافت کرد. منتقدان اعتقاد داشتند داستان ضعیف، فیلم‌نامه افتضاح و جلوه‌های بصری متناقض مهم‌ترین نقاط ضعف فیلم مرد ماه جوزا محسوب می‌شوند. اگر این فیلم اعتماد و تحسین منتقدین را به‌همراه داشت، احتمالا شانس بهتری داشت تا در مقابل فیلم‌هایی چون جوکر و خانواده آدامز پول بیشتری به‌دست بیاورد.

Gemini man

البته فیلم‌هایی نیز وجود داشتند که برخلاف نظرات منفی منتقدین و طرفداران سینما در پایان توانستند عملکرد فوق‌العاده‌ای از خود برجای بگذارند. ازجمله این فیلم‌ها می‌توان به ونوم (Venom) و جنگ ستارگان: آخرین جدای (Star Wars: The Last Jedi) اشاره کرد. ولی با توجه میزان فروش آخرهفته مرد ماه جوزا، بعید به‌نظر می‌رسد این اثر مانند آن فیلم‌ها در باکس‌آفیس قدرتمند عمل کند.

آیا فیلم مرد ماه جوزا می‌تواند بازگردد؟

اگرچه مرد ماه جوزا طی نخستین آخرهفته اکرانش اصلا خوب عمل نکرد، ولی هنوز امید کوچکی برای بازگشت دارد. (ما خیلی خوشبینانه به موضوع نگاه می‌کنیم) هالیوود ریپورتر خاطرنشان کرد این فیلم قرار است در روز جمعه 18 اکتبر در چین به‌نمایش دربیاید. اگر این فیلم عملکرد خوبی در چین نیز نداشته باشد با توجه به فروش بین‌الملی‌اش شکستی بزرگ برای استودیو توزیع‌کننده آن محسوب می‌شود. منابع نزدیک به ددلاین ادعا کرده‌اند استودیو پارامونت پیکچرز با ساخت این فیلم حدود 60 میلیون دلار ضرر خواهد کرد.

یکی از نکات جالب فروش اندک فیلم مرد ماه جوزا در باکس‌آفیس این بود که کارگردان انگ لی به‌هیچ‌وجه ناامید نشده است. او طی مصاحبه با فوربس اعتقاد داشت موضوعات مالی ارزش واقعی یک فیلم را مشخص نمی‌کنند. این کارگردان اعلام کرد با وجود عملکرد ضعیف فیلمش در باکس‌آفیس هنوز از آن حمایت می‌کند. او گفت:

«شما فیلمی را با موفقیت و یا عدم موفقیت در موضوعات مالی قضاوت نمی‌کنید. این همیشه یک فرآیند یادگیری است. شما یاد می‌گیرید چگونه فیلم‌ها را بسازید، یاد می‌گیرید چگونه زندگی کنید، یاد می‌گیرید چگونه با مردم کنار بیایید و یاد می‌گیرید چگونه به خود و مخاطبان خدمت کنید. ما فیلم‌ساز هستیم. ما فیلم می‌سازیم. این کاری است که انجام می‌دهیم. این وسیله یادگیری ماست. فکر می‌کنم گیشه می‌تواند چیزهای زیادی به شما بگوید. اما من می‌توانم هر روز آن را استدلال کنم زیرا قبلا در همین موقعیت قرار داشتم. حس می‌کنم فیلم قبلی‌ام یعنی Billy Lynn کاملا خوب بود و کل جهان راجع‌به آن اشتباه می‌کنند. اما این موضوع اهمیتی ندارد.»

برخی افراد ممکن است با لی موافق باشند و برخی دیگر نیز امکان دارد فکر کنند صحبت‌های او دیوانه‌کننده است. در هر صورت فیلم مرد ماه جوزا در نخستین آخرهفته اکرانش عملکرد خوبی نداشت و به‌نظر نمی‌رسد بتواند حتی بودجه تولید خود را نیز تامین کند.

بیشتر بخوانید:

  • همه چیز درباره‌ی Google Stadia (قیمت، بازی ها، تاریخ عرضه و بیشتر)
  • تریلر انیمیشن The Addams Family+ تاریخ اکران+اخبار جدید
  • پشت صحنه ماجرای نیمروز دو، رد خون منتشر شد، تماشا کنید
  • گال گادوت Irena Sendler را برای کمپانی برادران وارنر می سازد

نوشته چرا فیلم مرد ماه جوزا (Gemini Man) در باکس‌آفیس شکست خورد اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا