اخبار کسب و کار

چگونه ویل اسمیت (Will Smith) کد پول‌سازی در هالیوود را شکست

ویل اسمیت یک بازیگر، صداپیشه و خواننده اهل آمریکا است که در 25 سپتامبر 1968 در فیلادلفیا به‌دنیا آمد. این بازیگر در سال 1992 با شری زامپینو ازدواج کرد. ازدواج این دو تنها 3 سال پایدار بود و آن‌ها در سال 1995 از یکدیگر جدا شدند. او سپس در سال 1997 با بازیگر، تهیه‌کننده و کارگردان سینما جادا پینکت اسمیت آشنا شد. این دو در همان سال با یکدیگر ازدواج کردند. حاصل ازدواج آن‌ها دو فرزند به نام‌های جیدن و ویلو بود.

ویل اسمیت یکی از تاثیرگذارترین بازیگران در سینمای هالیوود است که می‌تواند فرای بازیگری نقش مهمی در پروژه‌هایش ایفا کند. ما در این مطلب قصد داریم برای شما مشخص کنیم چگونه این بازیگر توانست به چنین موفقیتی در سینما برسد و تبدیل به یکی از پولسازترین بازیگران تاریخ هالیوود شود. با تایم‌سیتی همراه باشید.

بعد از سه دهه فعالیت در سینما و تلویزیون ویل اسمیت در سال 2016 دوران سرد حرفه بازیگری خود را سرانجام پشت سر گذاشت. سه فیلم پیشین او قبل از این تاریخ یعنی Concussion، Focus و After Earth در مجموع فروش 451 میلیون دلاری در باکس‌آفیس داشتند. فیلم بعدی این بازیگر Collateral Beauty بود که در نیویورک فیلم‌برداری شد. این فیلم بدترین افتتاحیه را در بین تمام آثار ویل اسمیت داشت.

درست وقتی که همه‌چیز تاریک به‌نظر می‌رسید اسمیت احتمالا خطرناک‌ترین حرکت دوران بازیگری‌اش را انجام داد. او تصمیم گرفت برای پروژه Bright که با بودجه زیادی توسط نت‌فلیکس تولید شد با کارگردان دیوید آیر همکاری داشته باشد. بسیاری از افراد از حضور ویل اسمیت در این فیلم متعجب شدند و انتخاب او را جسورانه دانستند. منابع می‌گویند اسمیت برای حضور در این پروژه پیشنهاد 27 میلیون دلاری برای حضور در فیلمی دیگر را نپذیرفت و با 20 میلیون دلار در فیلم Bright به ایفای نقش پرداخت.

طی دو سال گذشته ویل اسمیت موفق شد با حضور در فیلم‌های تخیلی نمایش خوبی از خود برجای بگذارد. در پی موفقیت بلاک‌باستر دیزنی یعنی فیلم Aladdin (که با فروش 1.05 میلیارد دلاری همه را شوکه کرد.) ویل اسمیت بار دیگر به‌عنوان یکی از ستارگان پول‌ساز هالیوود شناخته شد. بعد از این موفقیت حقوق اسمیت به شکل چشمگیری افزایش یافت. تا حدی که بسیاری از این لحاظ نام او را در کنار نام‌هایی چون لئوناردو دی‌کاپریو و رابرت دوانی جونیور قرار دادند.

ویل اسمیت احتمالا جهت بیمه زندگی خود و به دنبال عدم موفقیت احتمالی در حرفه بازیگری تصمیم گرفت تا در حوزه‌های دیگر نیز سرمایه‌گذاری‌های هوشمندانه‌ای انجام دهد و فقط به حرفه بازیگری متکی نباشد. موفقیت‌های مالی اسمیت فقط در حرفه بازیگری او خلاصه نمی‌شود. این بازیگر با کمک همسرش جادا پینکت اسمیت به یک سرمایه‌گذار موفق تبدیل شد. مهم‌ترین سرمایه‌گذاری‌های درآمدزا این بازیگر عبارت‌اند از: سرمایه‌گذاری بر روی یک شرکت تکنولوژی به نام Uber، کارخانه آب برند مخصوص خانواده اسمیت و همچنین یک شرکت فیلم‌سازی که یکی از تاثیرگذارترین کمپانی‌ها در زمینه تولید فیلم‌های کوتاه است.

با وجود این سرمایه‌گذاری‌ها اسمیت به کار روزانه خود در هالیوود ادامه داد. او در 11 اکتبر 2019 با فیلم مرد ماه جوزا (Gemini Man) به سینما بازگشت. در این فیلم علمی تخیلی و هیجان‌انگیز که انگ لی کارگردانی آن را برعهده داشت ویل اسمیت به کمک جلوه‌های ویژه در مقابل نسخه‌ای جوان‌تر از خود قرار می‌گیرد. به‌طور خلاصه باید اعتراف کنیم که ویل اسمیت خیلی بی‌سروصدا به یکی از متفاوت‌ترین ابرستارگان هالیوود تبدیل شد.

مدیرعامل کمپانی پارامونت پیکچرز جیم جیانوپولوس که قبلا در سال 1996 با فیلم Independence Day و سپس با فیلم Gemini Man با ویل اسمیت همکاری کرد در مورد این بازیگر گفت:

«هرکاری که او انجام دهد درخشان است. او واقعا مردی با استعدادهای گوناگون است که هر کاری می‌تواند انجام دهد.»

در واقع این همان کاری است که اسمیت به‌عنوان یک بازاریاب فیلم مشغول آن است و پیوسته با استودیوهای مختلف همکاری هیجان‌انگیزی را آغاز می‌کند. طی زمانی که اسمیت برای حضور در فیلم Bright قرارداد امضا کرد، او تغییر اساسی دیگری در مسیر حرفه بازیگری‌اش ایجاد کرد. طبق ادعای یک منبع ویل اسمیت بعد از پی بردن به اینکه موفقیت شبکه‌های اجتماعی دواین جانسون چگونه باعث تاثیر مثبت چشمگیر بر میزان فروش فیلم‌هایش شده است تحت تاثیر قرار گرفت. او سپس وارد شبکه‌های اجتماعی شد و در همان ابتدا سریعا 38.2 میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام، 77 میلیون در فیس‌بوک و 6.75 میلیون در یوتیوب جمع کرد.

داگ بلگراد که قبلا در بزرگ‌ترین فیلم‌های ویل اسمیت در سونی یعنی Hitch و فرنچایز Men in Black با این بازیگر همکاری داشت و در پروژه بعدی او یعنی فیلم Bad Boys for Life نیز در کنار جری براک‌هایمر در مقام تهیه‌کننده حضور دارد، راجع‌به این بازیگر گفت:

«او به‌شکلی باورنکردنی روشمند بود و کاملا متعهد بود تا در شبکه‌های اجتماعی حضور داشته باشد. اسمیت واقعا می‌داند که چگونه با مخاطبین ارتباط برقرار کند. او هنگامی که نوبت به تبلیغ فیلم‌هایش می‌رسد یاور شگفت‌انگیزی برای استودیوهایش محسوب می‌شود.»

مدیر تولید فیلم دیزنی سین بیلی که جهت تبلیغ جهانی فیلم Aladdin در عمان و اردن توقف کرده بود ناگهان متوجه هواپیمایی بدون سرنشین بر بالای سرش می‌شود. او در این‌باره گفت:

«من نمی‌دانستم که آن چیست و سپس متوجه شدم این کار اسمیت است. در حقیقت این اقدام تبلیغاتی او بسیار زیبا بود و حس واقعی بودن را القا می‌کرد. در آن لحظه تمام مخاطبان به حرفه‌ای بودن اسمیت پی بردند.»

اینکه چه میزان از موفقیت فیلم Aladdin مدیون حضور ویل اسمیت و تبلیغات او است هنوز مشخص نیست. اما بدون شک اقدامات اسمیت تاثیر زیادی در فروش این فیلم داشت. طبق تخمین‌های کارشناسان تبلیغات اسمیت و پخش تریلر این اثر از طریق شبکه‌های اجتماعی او تاثیری 12 الی 20 درصدی در میزان فروش این فیلم داشت.

بیلی در ادامه گفت:

«هنگامی که زمان اکران فیلم Aladdin فرارسید باد مخالف شدیدی بر روی صورت ما شروع به وزیدن کرد. فضای منفی و بدی اطراف این فیلم وجود داشت و همین موضوع نیز باعث شد تا ما نسبت به موفقیت آن دچار تردید شویم. بدون شک اسمیت نیرویی شگفت‌انگیز برای این پروژه محسوب می‌شد و نقش او باعث شد تا فیلم به مراتب بهتر عمل کند.»

ویل اسمیت سپس اکثر دلارهای خود در هالیوود را در شرکت فیلم‌سازی‌اش وست بروک سرمایه‌گذاری کرد. وست بروک همچنین تعدادی سرمایه‌گذار ناشناخته دارد که هدف نهایی آن‌ها پایه‌گذاری یک امپراطوری بزرگ است. او همچنین طی یک سرمایه‌گذاری خصوصی همراه با کارگردان مارک فورستر در سال 2018 حق مالکیت یک شرکت آلمانی به نام Telepool را با مبلغ 40 میلیون دلار پرداخت کرد.

این اقدام اسمیت باعث شد تا او به بودجه تولید و توزیع فیلم در آلمان دسترسی داشته باشد. همچنین انتظار می‌رود این حرکت قدمی مهم در گسترش وست‌ بروک به‌صورت جهانی باشد. این بازیگر سرمایه‌گذاری‌های مختلفی نیز در حوزه تکنولوژی و شرکت آب انجام داد. با وجود تمامی این مشغله‌ها اسمیت هنوز حضوری استوار و محکم در سینما و تلویزیون دارد. علاوه ‌بر پوشش پروژه‌های فیلم اسمیت، کمپانی وست بروک قرار است یک سریال فرعی نیز از Fresh Prince of Bel-Air بسازد. از آنجایی که این شرکت قصد دارد شروع به درآمدزایی کند و عملکرد خود را در باکس‌آفیس جهانی بهبود ببخشد باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری بر روی آن صورت بگیرد. ویل اسمیت برای حضور در پروژه Gemini Man 12.5 میلیون دلار درآمد کسب کرد و همچنین قرار است برای حضور در فیلم King Richard که توسط کمپانی برادران وارنر تولید می‌شود و او در آن نقش پدر سرنا و ونوس ویلیامز را ایفا می‌کند چیزی در حدود 20 میلیون دلار دستمزد داشته باشد.

استودیوها با انتخاب ویل اسمیت نه تنها مطمئن هستند که بازیگری عالی را انتخاب کرده‌اند بلکه پی می‌برند یک تبلیغ‌کننده محشر را نیز برگزیده‌اند. در آستانه اکران فیلم مرد ماه جوزا اسمیت کاری را انجام داد که در آن بهترین بود: یعنی سورپرایز کردن طرفداران با اقداماتی جالب به صورت حضوری و همچنین در شبکه‌های مجازی مثل اینستاگرام.

جیم جیانوپولوس درباره اسمیت گفت:

«او استعداد، کاریزما و ارتباط خوبی با طرفداران دارد که واقعا برای ستارگان جهانی سینما منحصربه‌فرد است. من او را در جمعیت‌های زیاد دیدم و همچنین دیدم که او چگونه با طرفداران کوچک و کودکان رفتار می‌کند. ویل اسمیت همیشه رفتاری صمیمی و متشخصانه دارد.»

با توجه به موفقیت بالای فیلم Bright بعید است که نت‌فلیکس از حضور دوباره این بازیگر در دنباله آن استقبال نکند. بدون شک این فیلم به یکی از عناوین اصلی نت‌فلیکس تبدیل شده که طرفداران خاص خود را دارد. انتظار می‌رود بعد از فیلم King Richard تصویربرداری فیلم دنباله Bright از تابستان سال 2020 آغاز شود. (و احتمالا اسمیت دستمزدی نجومی برای آن دریافت خواهد کرد.)

اسکات استیوبر مدیرعامل بخش فیلم سازی نت‌فلیکس راجع‌به ویل اسمیت گفت:

«هنگامی که قصد دارید فیلمی با بودجه زیاد تولید و با پرداخت حقوق مشخصی به اسمیت او را استخدام کنید، چیزی که باعث می‌شود حالتان خوب باشد این است که مطمئنید او نیز به همان مقدار سخت برای شما کار می‌کند. ما می‌توانیم بازاریابی زیادی انجام دهیم؛ ولی هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند به اندازه شور و شوق خود بازیگر هنگامی که به آن اثر باور داشته باشد برای جهانیان تاثیرگذار باشد. این کاری است که او خیلی خوب آن را انجام می‌دهد.»

به‌نظر شما ویل اسمیت در ادامه نیز می‌تواند به موفقیت‌های خود در سینما و سرمایه‌گذاری ادامه دهد؟ نظر خود را با ما درمیان بگذارید.

بیشتر بخوانید:

صحبت‌های کارگردان فیلم سن پطرزبورگ در مورد قسمت دوم این فیلم
جزئیات کامل فیلم تام هنکس به نام A Beautiful Day in the Neighborhood[تریلر+پوستر] اولین تریلر فیلم Earthquake Bird با بازی آلیسیا ویکاندر منتشر شد
فیلم فرعی جان ویک (John Wick) اشتباه وحشتناکی را مرتکب شده است

نوشته چگونه ویل اسمیت (Will Smith) کد پول‌سازی در هالیوود را شکست اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا