اخبار کسب و کار

فیلم Joker – جوکر : از ۹۰۰ میلیون دلار عبور کرد (+جزئیات بیشتر)

فیلم جوکر (Joker) یکی از آثار سینمای دی سی می‌باشد که با استقبال فوق العاده رو به رو شده است در ادامه می‌توانید اخبار پیرامون این فیلم و اطلاعات کامل آن را مطالعه کنید.

فیلم جوکر از ۹۰۰ میلیون دلار عبور کرد

(۱۳ آبان ۱۳۹۸)

فیلم جوکر (Joker) با عبور از مرز ۹۰۰ میلیون دلار تمام توجهات را به خود جلب کرده است. این فیلم با مجموع ۹۳۴ میلیون دلار ( ۲۹۹.۶ میلیون دلار آمریکای شمالی + ۶۳۴.۴ نقاط دیگر جهان ) تا به امروزلقب پرفروش‌ترین فیلم با درجه سنی بزرگسال در سراسر جهان را به دست آورده است. این فیلم توانایی گذشت از ۱میلیارد دلار و ورود به ۵۰ فیلم پرفروش تاریخ سینمای جهان را نیز دارد.

در ماه آگوست سال ۲۰۱۷ بود که ددلاین گزارش داد تاد فیلیپس کارگردان فیلم‌هایی چون سه‌گانه خماری و سگ جنگی قرار است بر روی فیلمی در مورد بزرگ‌ترین شرور دنیای دی سی یعنی جوکر کار کند و قرار است طی این پروژه با کارگردان افسانه‌ای هالیوود مارتین اسکورسیزی به‌عنوان تهیه‌کننده همکاری داشته باشد.

(کیفیت‌های دانلود ۴K و Blu-ray این فیلم در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۱۹ معادل با ۲۶ آذر ۱۳۹۸ منتشر خواهد شد)

فیلم joker

اکنون دو سال از آن خبر می‌گذرد و فیلم جوکر برای اکران آماده می‌شود. طی اولین تیزر تریلری که از فیلم جوکر منتشر شد ما متوجه شدیم این فیلم به هیچ‌کدام از آثار سینمایی یا کمیک‌های دی سی و مارول ارتباط ندارد. از جمله مهم‌ترین بازیگرانی که در این فیلم حضور دارند عبارت‌اند از: واکین فینیکس در نقش کمدین شکست‌خورده آرتور فلک، رابرت دنیرو در نقش موری فرانکلین مجری برنامه تاک شو و زازی بیتز در نقش سوفی معشوقه آرتور.

فیلم جوکر قول داد به ما نشان دهد دقیقا این مرد چگونه به سمت مشکلات روانی سرازیر شده و این مشکلات چگونه توانست او را به سمتی بکشاند که تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین جنایتکاران دنیای خود شود. با توجه به برنامه‌هایی که ما از تاد فیلیپس می‌دانیم بینندگان برای تماشای جوکر در این فیلم نیاز نیست کمیک‌ها و یا فیلم‌های قبلی که این کاراکتر در آن‌ها حضور داشت را بخوانند و تماشا کنند. در حقیقت آن‌ها نیاز ندارند جهت درک عمیق داستان یک پیش‌زمینه قبلی از کاراکتر جوکر داشته باشند. اما با توجه به اینکه قرار است واکین فینیکس جوکر منحصربه‌فردی برای ما به نمایش بگذارد بهتر است کمی به تاریخچه این کاراکتر و اقدامات او بپردازیم. زیرا با این کار می‌توانیم درک کنیم چه چیزی فیلم جوکر را به اثری خاص‌تر نسبت به بقیه آثاری که کاراکتر جوکر در آن حضور داشت تبدیل می‌کند. در ادامه با تایم‌سیتی همراه باشید تا به تمام چیزهایی که در مورد فیلم جوکر نیاز است بدانید پی ببرید.

تاریخ اکران فیلم جوکر

فیلم جوکر

فیلم جوکر در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۱۹ در سینماها اکران می‌شود. با توجه به در نظر گرفتن نکات رقابتی باید اعتراف کرد این تاریخ اکران برای فیلم جوکر به خوبی انتخاب شده است. در آن تاریخ تنها یک فیلم بزرگ دیگر با حضور بازیگرانی چون بندیکت کامبربچ و تام هالند اکران خواهد شد که فیلمی از دنیای مارول نیز نیست. این فیلم که جنگ جریان (The Current War) نام دارد اثری تاریخی و درام است که رقابت بین توماس ادیسون (با بازی کامبربچ) و دیگر پیشگام حوزه الکتریسیته یعنی جورج وستینگهاوس (با بازی مایکل شنون) را نشان می‌دهد. بعید به‌نظر می‌رسد این فیلم تاریخی و درام بتواند مشکل بزرگی برای فروش فیلم جوکر در باکس‌آفیس ایجاد کند.

هیچ فیلم ابرقهرمانی و کمیک‌بوکی بزرگی قرار نیست در این ماه، ماه قبل و یا ماه بعد اکران فیلم جوکر در سینماها اکران شود. همین موضوع نیز باعث شده تا فیلم جوکر بتواند فضایی عالی جهت فروش زیاد و خودنمایی در باکس‌آفیس داشته باشد. احتمالا بزرگ‌ترین دلیل اکران فیلم زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ (Wonder Woman 1984) در سال ۲۰۲۰ توسط دی سی آن است که فیلم جوکر در سال ۲۰۱۹ اکران می‌شود. در حقیقت ابتدا قرار بود دنباله فیلم زن شگفت‌انگیز در ماه دسامبر ۲۰۱۹ اکران شود اما سپس گفته شد این فیلم در ماه نوامبر ۲۰۱۹ اکران خواهد شد. ولی سرانجام تصمیم گرفته شد تا تاریخ اکران دنباله فیلم زن شگفت‌انگیز تا ماه ژوئن ۲۰۲۰ تاخیر بخورد. دلایل مختلفی برای این تغییر در تاریخ اکران در مورد فیلم زن‌ شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ وجود دارد. اما بدون شک مهم‌ترین دلیل این اقدام آن است که اگر قرار بود این فیلم در همان ماه نوامبر ۲۰۱۹ در سینماها به نمایش درآید، تنها کمتر از یک ماه با تاریخ اکران فیلم جوکر فاصله داشت و این موضوع باعث می‌شد تا دو فیلم موردنظر کمپانی دی سی وارد رقابت مستقیم با یکدیگر شوند.

بازیگران فیلم جوکر

بازیگران فیلم جوکر

همه ما می‌دانیم واکین فینیکس نقش کاراکتر اصلی را در فیلم جوکر ایفا می‌کند. اگرچه طبق تئوری برخی از طرفداران ما در نهایت پی خواهیم برد که آرتور فلک جوکر واقعی نیست. بازیگران زیادی در این فیلم به ایفای نقش پرداختند که برخی از آن‌ها جزو بزرگ‌ترین بازیگران سینمای هالیوود هستند.

برت کالن بازیگر باسابقه هالیوود که فعالیت خود را در این حرفه از اوایل دهه ۱۹۸۰ آغاز کرده بود نقش کاراکتر توماس وین را در این فیلم ایفا می‌کند. جوکر دومین فیلم کالن مرتبط با کاراکتر بتمن است. او طی سال ۲۰۱۲ در فیلم شوالیه برمی‌خیزد نقش یکی از اعضای کنگره آمریکا را ایفا کرده بود.

فرانسیس کانروی نیز نقش مادر آرتور یعنی پنی فلک را ایفا می‌کند. کانروی طی سالیان اخیر در سریال‌های پرورش شکست‌خورده (Arrested Development) و داستان ترسناک آمریکایی حضور (American Horror Story) حضور داشت. اما احتمالا شما او را به خاطر نقش به‌یادماندنی روث فیشر در سریال شبکه HBO یعنی شش فوت زیر زمین (Six Feet Under) به‌ یاد دارید.

یکی دیگر از بازیگران این فیلم زازی بیتز است. طرفداران سینما احتمالا بیتز را به خاطر ایفای نقش کاراکتر دومینو در فیلم ددپول ۲ (Deadpool 2) طی سال ۲۰۱۸ می‌شناسند. بیتز در فیلم جوکر نقش کاراکتر سوفی یک مادر تنها و همچنین معشوقه فلک را بازی می‌کند. یکی از بازیگران فوق‌العاده سینما که در فیلم جوکر حضور دارد و باعث اشتیاق دوچندان طرفداران جهت تماشای این فیلم شده است بازیگر مطرح و باسابقه هالیوود رابرت دنیرو است.

رابرت دنیرو در این فیلم نقش مجری برنامه تاک شو موری فرانکلین را ایفا می‌کند. طرفداران و منتقدان سینما معتقدند فیلم جوکر در بسیاری از جهات به‌شدت از فیلم سلطان کمدی (The King of Comedy) که به کارگردانی مارتین اسکورسیزی در سال ۱۹۸۲ تولید شده بود تاثیر پذیرفته است. رابرت دنیرو در آن فیلم به مانند واکین فینیکس در فیلم جوکر نقش یک کمدین دیوانه را ایفا می‌کند که قصد دارد با هنرنمایی‌اش خود را مطرح کند.

نقش بروس وین جوان که فلک طی تریلر با انگشتانش او را مجبور به خندیدن می‌کند توسط دانته پریرا اولسن ایفا می‌شود. این نخستین باری نیست که اولسن با فینیکس در یک فیلم همکاری می‌کند. این دو پیش‌تر در فیلم تو هرگز واقعاً اینجا نبودی (You Were Never Really Here) همبازی بودند. فینیکس در این فیلم نقش کهنه‌‌سرباز آسیب‌دیده‌ای به نام جو و اولسن نیز نقش جوانی‌های او را ایفا می‌کرد.

نکاتی درمورد تریلر کمیک‌کان

Joker Comic Con

طی اوایل آگوست ۲۰۱۹ بود که تیزر تریلری از فیلم جوکر با آهنگ لبخند از جیمی دورنتی منتشر شد و بزرگ‌ترین شرور دنیای دی سی را در فیلم مستقل خود برای ما به ‌تصویر کشید. در این تریلر ما شاهد تصویرهایی لحظه‌ای از زندگی آرتور فلک هستیم. فلک با یک متخصص درمانشناسی صحبت می‌کند، وارد یک آسانسور در بیمارستان ایالت آرکهام می‌شود و به شکل دیوانه‌واری بر روی کاغذهای یک دفترچه می‌نویسد. تمام این کارها موجب می‌شود تا ما پی ببریم او از یک بیماری روانی حاد رنج می‌برد.

ما در ادامه می‌بینیم او با پوشیدن لباس یک دلقک به‌عنوان یک تابلوگردان کار می‌کند ولی توسط گروهی از قلدرهای خیابانی مورد ضرب و شتم قرار می‌گیرد. سپس در مترو نیز توسط تعدادی از تاجران جوان متحمل ضربات شدیدی می‌شود. در ادامه می‌بینیم آرتور تا چه حد به مادر خود اهمیت می‌دهد و همچنین می‌بینیم او با دیدن معشوقه‌اش سوفی بسیار خوشحال می‌شود.

از دیگر لحظات هیجان‌انگیز این تریلر می‌توان بدین موارد اشاره کرد: رهبری فلک از نوعی قیام سیاسی، روبه‌رویی او با پلیس در قالب ماسک دلقکی‌اش و همچنین صدا زدن او توسط توماس وین در تلویزیون. همانگونه که انتظارش نیز می‌رفت ما شاهد ایستراگ‌های گوناگونی در این تریلر بودیم که البته ارتباط کمی با کمیک‌ها داشت. یکی از راحت‌ترین ایستراگ‌های تریلر فیلم جوکر حضور بروس وین جوان بود. تنها ایستراگی که به طور بالقوه با دنیای کمیک مرتبط بود مربوط به علامت سوال سبزرنگ درون آسانسور می‌شود. طبق گفته گروهی از طرفداران این علامت سوال سبزرنگ درون آسانسور می‌تواند به این معنی باشد که ما در جایی از فیلم جوکر شاهد حضور کاراکتر ادوارد نیگما یا ریدلر خواهیم بود.

درجه سنی فیلم جوکر چیست؟

R Rated Joker

فیلم جوکر نیز به لیست کوتاه فیلم های کمیک بوکی و ابرقهرمانی که با درجه سنی بزرگسال تولید شده‌اند اضافه خواهد شد. کارگردان تاد فیلیپس پیش‌تر در پاسخ کامنت یکی از طرفداران در اینستاگرام رسما اعلام کرده بود فیلم جوکر دارای درجه سنی بزرگسال است. با توجه به اینکه این فیلم بر پایه یکی از کاراکترهای کتاب‌های کمیک تولید شده طبیعی است که سوالات زیادی در‌این‌باره از کارگردان تاد فیلیپس پرسیده شود.

از طرف دیگر با توجه به مضمونی که این فیلم آن را پوشش می‌داد اعطای چنین درجه سنی به آن امری منطقی بود و چندان طرفداران سینما را شگفت‌زده نکرد. درست است که ما از تمام جزئیات داستان این فیلم خبر نداریم اما می‌دانیم بدون شک طی آن شخصیت برجسته داستان قرار است به یکی از بی‌رحم‌ترین و وحشی‌ترین قاتلان فرهنگ عامه تبدیل شود. حتی در آثاری چون فیلم بتمن (Batman) محصول سال ۱۹۸۹ و مجموعه انیمیشنی بتمن (Batman: The Animated Series) که در دهه ۱۹۹۰ ساخته شد و رنگ و بویی کودکانه داشت کاراکتر جوکر به‌عنوان یک قاتل خطرناک به همه معرفی شد.

جوکر مردم را مسموم می‌کرد، آن‌ها را با الکتریسیته می‌کشت و همچنین آن‌ها را به مانند غذا جلوی حیوانات وحشی می‌انداخت. برای لحظه‌ای هرگونه وابستگی به کتاب‌های کمیک ابرقهرمانی را کنار بگذارید و از خود بپرسید: اگر شما بخواهید فیلمی راجع به یک قاتل زنجیره‌ای بسازید از درجه سنی دیگری جز درجه سنی بزرگسال استفاده می‌کنید؟

جوکر کیست؟

Joker

بدون شک جوکر یکی از محبوب‌ترین شرورهای دنیای کمیک است که حتی بعد از گذشت ۸۰ سال و حضور در کمیک‌ها، انیمیشن‌ها، بازی‌های ویدیویی، سریال‌های تلویزیونی لایو-اکشن و فیلم‌های مختلف همواره از او به‌عنوان یکی از مرموزترین و مبهم‌ترین کاراکترهای کتاب‌های کمیک یاد می‌شود.‌

گاهی اوقات رنگ سفید و موهای سبزرنگ نتیجه یک تصادف مانند ریزش مواد سمی بر روی آن‌ها است. (مانند اکثر کمیک‌های دی سی و یا فیلم بتمن محصول سال ۱۹۸۹) اما گاهی مواقع نیز مانند فیلم شوالیه تاریکی (The Dark Knight) محصول سال ۲۰۰۸ و یا فیلم جوکر ظاهر دلقکی او به خاطر آرایش و رنگ کردن مو است. این ظاهر از هر جا که نشات گرفته باشد، پوست سفیدش، لبخند مرموزش، موی معمولا سبزش و لباس اغلبا ارغوانی‌اش همواره برای طرفداران کمیک‌ها ثابت هستند.

اما مهم‌تر از همه این‌ها خنده‌های ماندگار این کاراکتر است. خنده‌های جوکر همیشه متفاوت است. مطمئنا خنده‌های مارک همیل در مجموعه انیمیشنی بتمن به مانند خنده‌های هیث لجر در فیلم شوالیه تاریکی نیست. اما در تمامی این خنده‌ها همیشه موضوع ثابت سادیسم پوشیده شده در آن است که نشان می‌دهد این خنده‌ها بیشتر از روی دیوانگی است تا خوشحالی حقیقی.

به مانند نخستین حضور جوکر در کمیک‌ها که مربوط به کمیک شماره یک بتمن در دهه ۱۹۴۰ می‌شود، این کاراکتر معمولا یک بیمار روانی قاتل است که هیچ بویی از وجدان نبرده. البته استثنایی نیز در این باره وجود دارد. در سریال بتمن که طی دهه ۱۹۶۰ پخش می‌شد کاراکتر جوکر (با بازی سزار رومرو) یک سارق بانک بود که فقط زیاد می‌خندید.

میراث دلقک

Joker

برخلاف مقایسه‌های منفی بازیگرانی که اخیرا نقش کاراکتر جوکر را برعهده گرفتند، بازیگران بسیار زیادی به ایفای نقش این کاراکتر پرداختند و هرکدام از آن‌ها نیز سعی کردند ایده خاص خود را بر روی جوکرشان پیاده کنند. اینکه بگوییم کدام بازیگر در حقیقت جوکر واقعی را به ما نشان داد به مانند خود کاراکتر بسیار دیوانه‌کننده است. نسخه جوکر سزار رومرو به مراتب نسبت به بقیه جوکرها سبک‌تر و شاید آشکارتر بود. او با لباس و آرایش خاصش بیشتر به یک خلافکار مسخره شبیه بود تا یک کاراکتر مرموز و دیوانه که اکنون ما او را به‌عنوان جوکر اصلی می‌شناسیم.

جدیدترین بازیگری که نسخه لایو-اکشن تلویزیونی این کاراکتر را بازی کرد کامرون مانهن بود که بینندگان با تماشایش شاهد این بودند نقش او چگونه در سریال گاتهام (Gotham) از جرمیاه به جوکر رشد کرد. جک نیکلسون اولین شخصی بود که نقش جوکر را به‌عنوان قاتلی بی‌رحم در یک فیلم لایو-اکشن ایفا کرد. عملکرد او با شوخی‌های فوق‌العاده‌اش همیشه در ذهن طرفداران دنیای کمیک ماندگار خواهد بود.

بدون شک هیث لجر یکی از واقعی‌ترین کاراکترها به دنیای واقعی را خلق کرد که طرفداران سینما می‌توانستند به راحتی با آن ارتباط برقرار کنند. بله، مطمئنا این جوکر نزدیک‌ترین کاراکتر به دنیای واقعی ما است. جوکر لجر از چندین بیماری روانی رنج می‌برد. حال و اوضاع این جوکر پیوسته در حال تغییر بود که این فاکتور همراه با صدای جذاب لجر ابهت خاصی به این کاراکتر می‌بخشید. جوکر لجر هیچ اهمیتی به پول نمی‌داد و تنها افکار دیوانه‌وار خودش برایش مهم بود.

جوکر جرد لتو که حضور کوتاهی در فیلم جوخه انتحار (Suicide Squad) داشت در کنار قتل‌های سریالی‌اش بیشتر درگیر موضوعات جنسی بود. صداپیشگان زیادی نیز نقش جوکر را بازی کردند. به‌یادماندنی‌ترین صداپیشه این کاراکتر مارک همیل بود که بیشتر به خاطر ایفای نقشش در مجموعه فیلم‌های جنگ ستارگان شناخته می‌شود. همیل در مجموعه انیمیشنی بتمن که از سال ۱۹۹۲ پخش شد، همچنین تعدادی از فیلم‌های انیمیشنی و سه مورد از بازی‌های بزرگ و موفق تیمارستان آرکهام (Arkham Asylum) وظیفه صداپیشگی کاراکتر جوکر را برعهده داشت.

جوکر تنها است

Joker is alone

بعد از اینکه اعلام شد واکین فینیکس نقش جوکر را در فیلم مستقل این کاراکتر ایفا خواهد کرد، در ذهن بسیاری از طرفداران این سوال ایجاد شد که چه اتفاقی برای جرد لتو رخ داد؟ در ابتدا قرار بود لتو در چند فیلم جوکر یا فیلم مرتبط با جوکر به ایفای نقش بپردازد. چگونه فینیکس و لتو می‌توانند همزمان یک نقش را بازی کنند؟ آیا کمپانی برادران وارنر به جایگزینی لتو در این فیلم و موفقیت بیشتر فیلم جوکر دلخوش بودند؟

پاسخ تمامی سوالات این است: در حقیقت جوکر لتو و جوکر فینیکس یک شخص نیستند. فیلم جوکر ۲۰۱۹ بخشی از دنیای سینمایی دی سی محسوب نمی‌شود. در واقع این فیلم اثری مستتقل است و هیچ ارتباطی با فیلم‌های جوخه انتحار، لیگ عدالت محصول سال ۲۰۱۷، فیلم بتمن که قرار است در سال ۲۰۲۱ تولید شود و هیچ‌کدام از فیلم‌های دیگر دنیای سینمایی دی سی ندارد. همین موضوع نیز احتمالا با پذیرفتن نقش اصلی این فیلم توسط فینیکس ارتباط دارد.

جوکر اولین کاراکتر کتاب‌های ابرقهرمانی نیست که فینیکس قرار بود نقش آن‌ را بازی کند. او به ایفای نقش دکتر استرنج بسیار نزدیک بود، فینیکس همچنین تصمیم گرفت نقش لکس لوتر دشمن سوپرمن را بازی نکند و اخیرا نیز گزارش شده بود که او در سال ۲۰۱۱ برای ایفای نقش کله‌سرخ در فیلم کاپیتان آمریکا: نخستین انتقام‌جو (Captain America: The First Avenger) مصاحبه داده بود.

یک تفاوت بین آن نقش‌ها و نقش جوکر این است که فینیکس با امضای قرارداد برای ایفای نقش کاراکترهای استرنج و لکس متعهد می‌شد تا در چند فیلم دیگر نیز در نقش این کاراکترها حضور داشته باشد. فینیکس هیچ‌گاه به شکل دقیق مشخص نکرد که چرا نقش دکتر استرنج را نپذیرفت. ولی او گفته بود مقررات زیادی در مورد آن کاراکتر وجود داشت که برخلاف غرایز و خواسته‌های من بود. به‌احتمال‌زیاد یکی از همین مقررات الزام او برای حضور در چند فیلم با این کاراکتر بود.

نام او چیست؟

Joker

یکی از چیزهایی که از قبل می‌دانستیم باعث می‌شود تا این کاراکتر جوکر نسبت به اکثر جوکر‌های دیگر متمایز باشد آن است که ما نام اصلی او را می‌دانیم: آرتور فلک. البته این نخستین باری نیست که یک نویسنده نام اصلی شاهزاده دلقک جرم و جنایت را برای طرفداران آشکار می‌کند. در فیلم بتمن به کارگردانی تیم برتون و همچنین در کمیک سال ۲۰۱۷ بتمن: شوالیه سفید (Batman: White Knight) جوکر با نام اصلی جک نپیر به طرفداران معرفی شد. در سریال گاتهام شبکه فاکس نیز جوکر با نام جرمیاه والسکا شناخته می‌شود. ولی درمجموع طی بسیاری از فیلم‌ها و کمیک‌ها جوکر بدون نام است. حتی در رمان بتمن: جوک کشنده (Batman: The Killing Joke) که در سال ۱۹۸۸ توسط آلن مور و برایان بولاند خلق شد و چگونگی پیدایش جوکر را به ما نشان می‌داد نیز ما هرگز طی فلش‌بک‌ها پی نبردیم نام اصلی جوکر چیست. کارگردان کریستوفر نولان با استفاده از همین پیش‌زمینه مرموز در فیلم شوالیه تاریکی چند داستان متناقض از زخم روی صورت جوکر به ما نشان داد و در نهایت نیز آشکار نکرد کدام یک از این داستان‌ها حقیقت دارد. (شاید هیچ‌کدام)

جوک کشنده

joker

به‌نظر نمی‌رسد فیلم جوکر اثری اقتباسی از هیچ‌کدام از کمیک‌های بتمن یا جوکر باشد. بااین‌حال نکاتی الهام‌بخش از برخی داستان‌های خاص در آن به چشم می‌خورد. حداقل یک بخش از فیلم جوکر ما را به یاد یکی از خاطره‌انگیزترین داستان‌های جوکر یعنی رمان بتمن: جوک کشنده می‌اندازد.

این رمان که توسط خالق کمیک‌های معروف مراقبان (Watchmen)، وی برای انتقام (V for Vendetta) یعنی آلن مور نوشته و توسط برایان بولاند طراحی شد به دلایل زیادی یکی از به‌یادماندنی‌ترین کمیک‌های تاریخ محسوب می‌شود. یکی از این دلایل آن است که کمیک جوک کشنده داستان پیدایش جوکر را به خواننده نشان می‌دهد.

در این کمیک ما هیچ‌گاه نام اصلی جوکر را متوجه نمی‌شویم اما می‌بینیم جوکر جوان داستان در حقیقت یک کمدین است که هرگز از تلاش کردن دست برنمی‌دارد. هیچ‌ شخصی به جوک‌های او نمی‌خندد، او هیچ پولی در نمی‌آورد و همسر جوان او نیز باردار است. بعد از این مشکلات جوکر تصمیم می‌گیرد به همراه گروهی دیگر از سارقان دست به سرقتی بزرگ بزنند. اما او طی یک حادثه با ماده‌ شیمیایی خطرناکی برخورد داشته و به شروری تبدیل می‌شود که اکنون همه او را می‌شناسیم.

به مانند جوکر بی‌نام رمان جوک کشنده، آرتور فلک نیز در فیلم جوکر یک کمدین شکست‌خورده است. البته در بخش زیادی از داستان این شباهت به پایان می‌رسد و همانگونه که پیش‌تر نیز ذکر کردیم این فیلم کاملا اثری جدید و به دور از هرگونه وابستگی به کمیک‌ها است. به‌نظر نمی‌رسد آرتور فلک غرق در یک ماده شیمیایی سمی شود. بر اساس چیزهایی که در تریلرها مشاهده کردیم فلک به دلیل دیوانگی اجتماعی به مرز جنون رسیده و گرفتار مشکلات روانی حاد می‌شود. این مشکلات روانی به دلیل فرو رفتن در یک ماده سبزرنگ نیست.

انتظار نداشته باشید بتمن با جوکر مبارزه کند

Joker

هر چه‌قدر می‌خواهید در مورد مایکل کیتون، کریستین بیل، بن افلک و یا حتی رابرت پتینسون حرف بزنید. اما انتظار نداشته باشید بتمن (حداقل در لباس مخصوص و یا با سن زیاد) در فیلم جوکر حضور داشته باشد. بروس وین در فیلم جوکر حضور خواهد داشت اما هیچ لباس مخصوصی برتن ندارد و بسیار جوان است. گویا آرتور فلک همانگونه که در تریلر نیز مشاهده کردیم نزدیک ملک بزرگ وین می‌شود و با قرار دادن دستانش بر دهان بروس وین جوان او را وادار به خندیدن می‌کند. ما همچنین می‌دانیم پدر بروس یعنی توماس وین در این فیلم حضور خواهد داشت. طی تریلر نیز می‌بینیم مدیرعامل املاک وین در تلویزیون جوکر را یک ترسو خطاب می‌کند. در هر صورت اینکه ما شاهد داستان‌های وین‌ها خواهیم بود یا خیر (از جمله قتلی که داستان پیدایش بتمن را شکل می‌دهد) هنوز کاملا مشخص نیست و باید منتظر باشیم تا به آن پی ببریم. اما یک چیز کاملا آشکار است: بدون شک شما نباید انتظار یک درگیری بین بتمن و جوکر مانند درگیری بر بالای برج ناقوس را داشته باشید. چنین اتفاقی هیچ‌گاه رخ نخواهد داد.

حوادث فیلم جوکر مربوط به دوران ریگان است

joaquin phoenix Joker

اگرچه فیلم جوکر جزوی از دنیای سینمایی دی سی نیست، اما این اثر حداقل یک چیز مشترک با فیلم زن شگفت‌انگیز ۱۹۸۴ دارد: حوادث هردوی این فیلم‌ها در دهه ۱۹۸۰ رخ می‌دهد. این موضوع باعث ایجاد سوالی در ذهن طرفداران می‌شود: چرا فیلیپس برای به‌تصویر کشیدن داستان فیلم آن دهه را انتخاب کرد؟ طبق گزارش ورایتی که در تاریخ جولای ۲۰۱۸ منتشر شد ظاهرا یکی از دلایل این اقدام آن است که فیلم جوکر سعی کرده تا از فیلم سلطان کمدی (محصول سال ۱۹۸۲) به کارگردانی مارتین اسکورسیزی الهام بگیرد.

یک دلیل احتمالی دیگر آن است که بخش بزرگی از دهه ۱۹۸۰ مربوط به دوران ریاست جمهوری چهلمین رییس جمهور آمریکا یعنی رونالد ریگان (بازیگر سینما و تلویزیون) می‌شود. ریگان کار خود را از سال ۱۹۸۱ در کاخ سفید آغاز کرد و در سال ۱۹۸۹ دورانش در این کاخ به‌پایان رسید. هنگامی که ریگان کاخ سفید را ترک کرد بیش از هر رییس جمهور دیگری که دورانش به‌اتمام رسیده بود توانست نظر مردم را به خود جلب کند. اما برخلاف این موضوع همه از میراثی که ریگان در طول ریاست‌ جمهوری‎‌اش از خود برجای گذاشت راضی نیستند.

بسیاری از منتقدان ریگان ادعا می‌کنند در زمان ریاست جمهوری او شکاف بزرگی بین قشر ثروتمند و فقیر جامعه ایجاد شد و تعداد افراد بی‌خانمان به‌شدت افزایش پیدا کرد. طبق آن چیزی که در تریلر فیلم جوکر مشاهده کردیم به‌نظر می‌رسد ما در این فیلم شاهد برخی ناآرامی‌های سیاسی هستیم که در شهر گاتهام رخ می‌دهد. احتمالا فلک بعد از شکست به‌عنوان یک کمدین موجبات یک آشتفتگی سیاسی را فراهم کرده و باعث هرج و مرج می‌شود. با توجه به موضوعاتی که ذکر کردیم مطمئنا دورانی که در آن ثروتمندان ثروتمندتر شده و فقیرها فقیرتر شدند بهترین دوران جهت اقدامات شیطانی فلک خواهد بود.

جوکر: فیلم کمیک بوکی معمول شما نیست

Joker

جوکر یک فیلم ابرقهرمانی نیست. تمام مصاحبه‌ها در مورد جزئیات فیلم مشخص می‌کند که حوادث آن کاملا جدید بوده و هیچ ارتباطی به کتاب‌های کمیک ندارند. فینیکس با ستایش از عملکرد فیلیپس طی مصاحبه با کولیدر گفت: «او درک فوق‌العاده‌ای از جهان جوکر دارد و به‌ گونه‌ای فیلم را شرح داده که در عین خاص بودن، از جهات مختلف جهان خاص خود را نیز دارا باشد.»

بازیگر و کمدین مارک مارون که بیشتر به خاطر انتقاداتش از آثار ابرقهرمانی شناخته می‌شود در فیلم جوکر حضور دارد. مانند فینیکس او نیز این فیلم را به دلیل رویکرد جالبش درباره این جهان مورد ستایش قرار داد. مارون در ادامه فیلم جوکر را اینگونه توصیف کرد: «یک مطالعه شخصیتی از یک بیمار روانی» او همچنین این فیلم را «اثری صمیمی و زیبا همراه با جزئیات شگفت‌انگیز» دانست.

بسیار دشوار است که بدانیم دقیقا باید انتظار چه چیزی را از فیلم جوکر داشته باشیم. اما مطمئنا می‌دانیم که انتظار چه چیزی را در این اثر نداریم. اگر شما فکر می‌کنید جوکر بر روی پلیس‌های فیلم اسیدپاشی خواهد کرد و یا با هلیکوپترهای سبز و بنفش همراه با افرادش که ماسک دلقکی بر صورت دارند در آسمان‌های گاتهام پرواز خواهند کرد، احتمالا با تماشای این فیلم مستقل به‌شدت شگفت‌زده خواهید شد.

جوکر از اسکورسیزی تاثیر پذیرفته است

Martin Scorsese

در ابتدا قرار بود وظیفه تهیه‌کنندگی فیلم جوکر برعهده فیلم‌ساز تحسین‌شده مارتین اسکورسیزی باشد. اما او به دلیل شلوغی برنامه زمانی‌اش مجبور شد تا این پروژه را ترک کند. اما بااین‌وجود تمام علائم حاکی از آن است که فیلم جوکر به‌شدت تحت تاثیر کارهای اسکورسیزی است. همانطور که پیش‌تر نیز ذکر کرده بودیم یکی از فیلم‌هایی که بسیار با فیلم جوکر مقایسه می‌شود فیلم کمدی سیاه مارتین اسکورسیزی یعنی سلطان کمدی است که در سال ۱۹۸۲ توسط این فیلم‌ساز تولید شد.

رابرت دنیرو در فیلم سلطان کمدی نقش یک کمدین شکست‌خورده به نام روپرت پاپکین را بازی می‌کند و جری لویی نیز ایفاگر نقش یک کمدین موفق به نام جری لنگفورد است. شکست‌های پاپکین مانند ناکامی‌های آرتور فلک است که در نهایت این کاراکتر را به سمت دیوانگی و تبدیل شدن به یک جنایتکار خطرناک سوق می‌دهد. باوجوداینکه پاپکین مثل فلک مانند یک شرور بزرگ لباس نمی‌پوشد اما او نیز به مانند جوکر داستان ما از یک بیماری روانی رنج می‌برد. هنگامی که فیلم سلطان کمدی به اتمام می‌رسد ما با این ابهام روبه‌رو می‌شویم: آیا بیننده شاهد حوادث واقعی در زندگی پاپکین بود یا تمام آن‌ها حاصل توهمات این کاراکتر بود؟

یکی دیگر از آثار اسکورسیزی که فیلم جوکر از آن تاثیر گرفته است فیلم راننده تاکسی (Taxi Driver) بود که در سال ۱۹۷۶ تولید شد. به مانند جوکر کاراکتر اصلی فیلم راننده تاکسی یعنی تراویس بیکل (با بازی رابرت دنیرو) نیز یک بیمار روانی و شخصی منزوی بود. بااینکه بیکل در این فیلم هیچ‌گونه جنبش ضدسیاسی را رهبری نمی‌کند، اما بعد از ناامیدی از دنیای بیرون خانه‌اش تصمیم می‌گیرد تا در نهایت یک نامزد انتخابات ریاست جمهوری را ترور کند. اگرچه او آرایشی به مانند آرایش جوکر ندارد، ولی در اواخر فیلم اقدام او جهت کوتاه کردن موهایش به شیوه‌ای خاص ما را به یاد وقتی می‌اندازد که کاراکتر جوکر بعد از وارد شدن به دنیای جرم و جنایت شروع به تغییر دادن چهره خود می‌کند.

گاتهام فیلم جوکر واقع‌بینانه‌تر است

Joker Gotham

باوجوداینکه بتمن در فیلم جوکر حضور نخواهد داشت، اما این فیلم یک شباهت با فیلم‌های بتمن دارد و آن این است که فلک خودش را در شهر افسانه‌ای دنیای سینمایی دی سی یعنی گاتهام می‌یابد. به‌نظر می‌رسد جهت ادای احترام به آثار مختلف بتمن، سازندگان این فیلم سعی کردند تا فضا و اوضاع سیاسی شهر گاتهام را شبیه به دیگر آثار سینمایی دنیای دی سی خلق کنند. بااین‌وجود طبق آنچه که در تریلرها مشاهده کردیم شهر گاتهام درون فیلم جوکر به دنیای پیرامون ما بسیار نزدیک‌تر است.

در تریلر ما شاهد چند برداشت کوتاه از درون و بیرون بیمارستان ایالتی آرکهام هستیم که از نسخه تیمارستان آرکهام در کمیک‌ها واقعی‌تر است. در انیمیشن‌ها، بازی‌های ویدیویی و کمیک‌ها آرکهام بیشتر به شکل یک کابوس غیرممکن ظاهر می‌شود. از نمای بیرونی ساختمان تیمارستان آرکهام بیشتر شبیه یک عمارت وهمی است که شما بیشتر انتظار دارید در یک فیلم دراکولا قدیمی شاهد آن باشید. درون آن نیز به صورت یک سیاه‌چال وحشتناک که دارای تکنولوژی‌های حفاظتی خاص مربوط به آینده است نشان داده می‌شود.

اما بیمارستان آرکهام درون فیلم جوکر به مانند همانی است که ما در دنیای واقعی شاهد آن هستیم. در این فیلم به جای تیمارستان ما شاهد یک بیمارستان ایالتی هستیم که طبق تریلر فلک برای رفتن به آنجا از یکی از خیابا‌ن‌های شهر گذر می‌کند. اما معمولا باتوجه به کمیک‌ها این مکان در وسط بیابان قرار داشت و دارای میله‌های آهنی محکمی در ساختمان خود بود. در حقیقت کارگردان تاد فیلیپس سعی کرد تا فلک با بیماری روانی خود در فضایی به بینندگان معرفی شود که کاملا برای آن‌ها قابل لمس باشد و آن‌ها بتوانند به‌خوبی عجز فلک را با توجه به دنیای پیرامون خود درک کنند. او به‌هیچ وجه علاقه نداشت جهت ایجاد هیجان و فضایی تیره از طراحی درون کمیک‌ها برای فیلم خود استفاده کند.

بتمن: شوالیه سفید

Batman

فیلم جوکر در کنار کمیک جوک کشنده از کمیک دیگری نیز تاثیر پذیرفته است. این کمیک که بتمن: شوالیه سفید نام دارد طی سال ۲۰۱۷ توسط نویسنده و نقاش سین مورفی خلق شد. در کمیک شوالیه سفید (که حوادث آن خارج از پیوستگی منظم کمیک‌های دی سی است) شهر گاتهام تبدیل به مکانی شده که در آن جوکر قصد دارد ثابت کند قهرمان‌تر از بتمن است. در نهایت طی این کمیک جوکر با درمان موثر بیماری روانی خود با موفقیت نشان می‌دهد مقامات گاتهام از همان ابتدا قصد نداشتند او را درمان کنند و فقط می‌خواستند از وجود بتمن علیه او استفاده کنند.

او بعد از آزادی شروع به لشکرکشی می‌کند تا شهر گاتهام را از هرگونه فساد درون آن نجات دهد. خیلی از کارهایی که او در این کمیک انجام می‌دهد به مانند کارهای شرورانه آرتور فلک در فیلم جوکر است. به طور مثال در کمیک شوالیه سفید جوکر با یک تکنولوژی خاص کنترل ذهن، تمام شرورهای بزرگ گاتهام را متحد می‌کند تا برای او کار کنند. او تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا ریشه فساد را در گاتهام نابود کند. طی یکی از همین جستجو‌ها جوکر پی می‌برد توماس وین به صورت مخفیانه به یک صندوق تحقیقاتی کمک می‌کرد تا با تولید یک ابرسلاح از آن برعلیه شهر گاتهام استفاده کند.

حال شاید با خود بگویید چه چیزی از کمیک شوالیه سفید می‌تواند به فیلم جوکر مرتبط باشد؟ اگر توجه کنید گویا جوکر در این فیلم بیشتر یک پیشقدم در شکایت از اوضاع اجتماعی موجود است تا یک جنایتکار. این کاراکتر در فیلم نه تنها تلاش می‌کند وضعیت سیاسی کنونی گاتهام را تغییر دهد، بلکه می‌کوشد در اوج درگیری با بیماری روانی خود کسانی را که او را به سخره گرفته‌اند و باعث ناامیدی او شدند مورد سرزنش قرار دهد. به همین دلایلی که ذکر شد فیلم جوکر کمی به کمیک بتمن: شوالیه سفید مرتبط است.

بیشتر بخوانید

  • دانلود برنامه شب نشینی از مهران مدیری (به زودی در شبکه خانگی)
  • بهترین بازیگران مرد هالیوود [ + ۱۰ فیلم برتر آن‌ها ]
  • بهترین فیلم ها و سریال های کره ای (۳۰ فیلم و سریال عاشقانه و تاریخی)
  • بهترین سریال های خارجی از نظر بینندگان (۶۰ سریال برتر تاریخ جهان)
  • دانلود سریال مانکن قسمت ۱ تا ۱۱ (با ترافیک نیم‌بها)
  • دانلود سریال دل قسمت ۱ [با ترافیک نیم‌بها]
  • دانلود سریال کرگدن قسمت ۱ اول (با بازی مصطفی زمانی)

نوشته فیلم Joker – جوکر : از ۹۰۰ میلیون دلار عبور کرد (+جزئیات بیشتر) اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا