اخبار کسب و کار

بهترین کارگردانان جهان سینما [۳۵ کارگردان برتر تاریخ سینما]

نوشتن پست مربوط به بهترین کارگردانان جهان سینما برای هر تولید کننده محتوا حتی اگر به سینما اشراف کامل داشته باشد کار بسیار دشواری قلمداد میشود، در این پست طبق روال گذشته و برای احترام به کاربران سایت تایم سیتی باز هم رتبه بندی خاصی صورت نمیگیرد زیرا انتخاب بهترین کارگردانان جهان سینما میتواند جنبه سلیقه ای در پی داشته باشد. در ادامه این پست با ما همراه باشید.

سینما، جهانی وصف نشدنی در عمق فکری هر فردی میباشد و این جهان به وسیله کارگردانان به مخاطبان نشان داده میشود، نورپردازی ، فضاسازی ، فیلنامه و بازیگران یک فیلم را میسازند ولی ادغام همه آنها و به تصویر کشیدن آن به گونه ای که مخاطب با فیلم ارتباط برقرار کند کار یک کارگردان است، که هنر را برای بیننده ها به نمایش بگذارد. یک فیلم شما را عاشق میکند ، به شما انگیزه میدهد ، و ممکن است تا ساعت ها شما را از واقعیت دنیا و شرایط حاکم بر آن دور یا نزدیک کند و همواره تماشای فیلم تجربه های مختلفی میتواند داشته باشد، که کشش هوادارن این صنعت را روز به روز بیشتر میکند.

بدون معطلی به سراغ لیست بهترین کارگردانان جهان سینما میرویم

(این پست همواره و با نظر شما کاربران محترم ، با اضافه شدن بهترین کارگردانان جهان سینما در حال آپدیت میباشد)

Steven Spielberg

Steven Spielberg – استیون اسپیلبرگ

لیست بهترین کارگردانان جهان سینما را با استیون اسپیلبرگ که یکی از محبوب ترین کارگردانان از نظر منتقدان و مردم میباشد شروع میکنیم،استیون آلن اسپیلبرگ که رده بندی بهترین کارگردان های جهان جایگاه خاص خود را دارد. اسپیلبرگ کارگردان، تهیه‌کننده و فیلم‌نامه‌نویس آمریکایی یهودی، برنده ۳ جایزه اسکار و یکی از موفقترین و بهترین کارگردان های حال حاضر جهان می‌باشد،ستایش او هم در میان منتقدان و هم در بین مردم عادی است. شخصی پر قدرت و کاربلد در زمینه های سرگرمی و سینما که توسط تعداد بیشماری از سینمادوستان جهان همواره مورد تمجید قرار میگیرد.

وقتی در فیلم نجات سرباز رایان و با نظر اسپیلبرگ بخشی اعظمی از کارگردانی فیلم با قرار دادن دوربین بر روی شانه انجام شد باعث تعجب همه شد ولی بعد از ساخت کامل فیلم، منتقدان با دیدن این فیلم کاملا شوکه شده بودند. واقعیت جنگ کاملا در لنز دوربین او قابل رویت بود. این فیلم موفق شد اسکار بهترین کارگردانی و ۴ اسکار دیگر را نیز دریافت کند.

اسپیلبرگ بدون شک موفق ترین کارگردان در زمینه تجاری سینماست و بارها شاهد رکورد شکنی وی در سالهای موفق فیلمسازیش بوده ایم ولی آثار او تجربه ای به انسان میدهد که نمیتوان آن ها را بین بهترین های تاریخ قرار نداد. وقتی سالها قبل به تماشای فیلم «ای‌تی موجود فرازمینی» (E.T. the Extra-Terrestrial) مینشستیم. این فیلم شاهکار را، بهترین در ژانر علمی- تخیلی میدانستیم و با آن فهمیدیم هر موجودی را اگر عاشق باشید میتوان دوست داشت و عشق و دوستی هرگز حد ومرز نخواهد داشت.

شاید در بین فیلمهای بیشمار استیون اسپیلبرگ «فهرست شیندلر» (Schindler’s List) جایگاه ویژه ای داشته باشد، فیلمی که براساس واقعیت میباشد و به موضوع هولوکاست در جریان جنگ جهانی میپردازد. وحشت جنگ و اوضاع غیر قابل وصف مردم یهودی آن زمان کاملا واقعی به نظر میرسد در طول فیلم بیننده یک واقعیت را میبیند نه فقط یک فیلم معمولی و این کاری است که از دست اسپیلبرگ برخواهد آمد.

بهترین آثار استیون اسپیلبرگ

Martin Scorsese

Martin Scorseseمارتین اسکورسیزی

اگر لیست بهترین کارگردانان جهان سینما را براساس جوایز و افتخارات گوناگون بخواهید به نگارش در بیاورید قطعا اسکوریزی جزء بهترین هاخواهدبرد.مارتین اسکورسیزی، کارگردان، فیلمنامه‌نویس، تهیه‌کننده، هنرپیشه و تاریخ‌دان ایتالیایی-آمریکایی فیلم و سینما است.شخصی که عنوان دار تمام جوایز معتبر سینمای جهان میباشد و در برخی از آثار او شاهد هنرمایی در نشان دادن ریشه خلاف در محله های پایین شهر هستیم که به طرز استثنایی به واقعیت نزدیک میباشد واین موفقیت شاید بتوان به خاظر زندگی کردن خود مارتین در این محله ها در دوران کودکی و نوجوانی دانست.

قهرمان بودن همیشه در فیلم ها معنای متفاوتی پیدا میکند ولی این معنا در فیلم راننده تاکسی مارتین اسکورسیزی کاملا با تصورات ما تفاوت دارد واین هنر مارتین است نشان دادن چیزی که وجود دارد ولی ممکن است زیاد به چشم ما واقعی به نظر نرسد. فیلم راننده تاکسی جدا از افتخاراتی که موفق به کسب آن ها شده است متاسفانه تاثیر متفاوتی در بین بیننده داشت و حتی باعث سوء قصد یک فرد به جان ریگان رونالد رییس جمهور وقت آمریکا شد و اینجاست که میتوان گفت سینما فراتر از یک سرگرمی است وممکن است حتی باعث جنون فرد شود.

دوستی و همکاری اسکورسیزی با رابرت دنیرو در هشت فیلم جریان داست و آثاری فوق العاده ای را در کارنامه هر دو نفر ثبت کرد، بعد از حضور پر رنگ دنیرو در آثار وی مارتین در چند فیلم هم با لئوناردو دیکاپریو همکاری داشت که میتوان به جزیره شاتر و گرگ وال استریت اشاره کرد که هرکدام جزء بهترین آثار سینمای جهان میباشند.

در جدیدترین اخبار شاهد ساخت فیلم مرد ایرلندی ( The Irishman ) توست این کارگردان هستیم که بر پایهٔ زندگی فرانک شیران تبهکار ایرلندی ساخته می‌شود، این فیلم با بازی آل پاچینو و رابرت دنیرو همراه است و احتمالا در سال ۲۰۱۹ منتشر خواهد شد. قطعا این فیلم به کارگردانی اسکورسیزی و بازی ستارگانش جزء بهترین آثار سال ۲۰۱۹ میلادی خواهد بود.

بهترین آثار مارتین اسکورسیزی

Quentin Tarantino

Quentin Tarantino – کوئنتین تارانتینو

شاید ظهور تارنتینو در ده ۹۰ میلادی یکی از بهترین اتفاقات سینمای جهان را رقم زد، فردی که با رها کردن مدرسه و تحصیل به دنبال بازیگری بود ولی راه او به کارگردانی ختم شد . تارانتینو در بین بهترین کارگردانان جهان سینما جایگاه ویژه ای دارد ، زیرا که او ساخته های خود را با تجربه و سخت کوشی به وجود آورده است و تحصیلات در فیلم های او اصلا نقشی نداشته است و این نمایان گر این موضوع است که حتما نباید علمی وجود داشته باشد گاهی علاقه به همه چیز غلبه میکند.

خشونت ، ذکاوت وهوش در جلو بردن داستان فیلم ، مکالمات هوشمندانه و ساختار هیجانی اجزاهای جدانشدنی فیلم های تارانتینو هستن و خواهند بود. بعضی وقت ها به حدی خونریزی در فیلم های او بالا میگیرد که ممکن است بیننده را خسته کند ولی این خونریزی با فکر ساخته شده است و فقط یک سکانس هیجان انگیز به حساب نمیاید و هدفی بزرگتر را دنبال میکند نمونه این خونریزی ها را ر فیلم بیل کش و حرومزاده های لعنتی به راحتی میتوان دید.

نقطه عطف کارهای تارانتینو را میتوان فیلم داستان عامه‌پسند ( Pulp Fiction ) دانست، این فیلم به عنوان یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینمای جهان به حساب میاید و سالها مورد تقدیر و توجه منتقدان و دوستداران سینما بوده است و در اسکار هم با نامزدی در ۷ بخش این امر را ثابت کرد، ولی رقابت با فیلم فوق العاده فارست گامپ ( Forrest Gump ) درخشش این فیلم را کمرنگ کرد. تارانتینو به خاطر آثاری چون جنگوی آزادشده حرامزاده‌های لعنتی، ضد مرگ، هشت نفرت‌انگیز و بیل کش همواره مورد تحسین قرار میگیرد.

بهترین آثار کوئنتین تارانتینو

Christopher Nolan

Christopher Nolan – کریستوفر نولان

کریستوفر ادوارد نولان کارگردان، فیلم‌نامه‌نویس و تهیه‌کنندهٔ بریتانیایی – آمریکایی است. او یکی از مهمترین کارگردانان حال حاضر دنیاست و تا به حال فیلم های او بیش از ۴ میلیارد دلار در گیشه فروش اشته اند.

نولان را باتوجه به آثار موفق و مشهورش میتوان بهترین کارگردان از سال ۲۰۰۰ تا به حال دانست و این را موضوع را با کمترین اغراق بیان میکنم . نولان را در این سالها با آثار روانشناسی و فلسفی میشناسیم، او در نشان دادن درون مایه هر شخصیت تبحر خاصی دارد و برای توصیف هر یک از عناصر فیلمش تمام زوایای ممکن را برای بهتر شدن در نظر میگیرد. کریستوفر نولان همیشه فضاهای طبیعی را به استودیو ترجیح میدهد و معتقد است کوچکترین و ریزترین نکات ممکن است در فیلم تاثیر مستقیم بگذارد.

شروع کار حرفه ای نولان فیلم ممنتو (Memento) بود، که فیلم‌نامه آن را بر پایهٔ داستان کوتاهی از برادرش، جاناتان نوشته است. ممنتو مورد تحسین منتقدین قرار گرفت و پایه گذار فیلم هایی با ایده نو در قرن ۲۰ میلادی شد. که در روند ساخت فیلم های سینمای هالیوود کاملا تاثیر گذار بود و همین امر باعث مشهوریت کریستوفر نولان در سینمای جهان شد. بعد از ممنتو نولان به پیشنهاد استیون سودربرگ به کارگردانی فیلم بی‌خوابی مشغول شد که با بازی آل پاچینو همراه بود که تقریبا اثری موفق به شمار میرفت.

کریستوفر نولان با ساختن سه‌گانه بتمن با تبحر خاص خود محبوبیتی بسیار را توانست کسب کند و به عنوان فردی با سبک خاص در سینمای جهان شناخته شد. آثاری همچون میان‌ستاره‌ای، تلقین، حیثیت و دانکرک از آثار دیگر نولان هستند که همواره در جهان به عنوان بهترین آثار قرن جدید میلادی از آن ها یاد میشود و توانسته اند هم در گیشه و هم از نظر منتقدان نمرات قابل قبولی را دریافت کنند.

بهترین آثار کریستوفر نولان

Francis Ford Coppola

Francis Ford Coppola – فرانسیس فورد کوپولا

فرانسیس فورد کوپولا یکی از مشهورترین فیلمسازان و کارگردانان تاریخ سینمای جهان است. کاپولا اصلیتی آمریکایی – ایتالیایی دارد. او به جز کارگردانی، فیلمنامه می‌نویسد، شراب تجارت می‌کند، مجله چاپ می‌کند و صاحب هتل نیز هست و این ها همه بخشی از تجارت های این شخص میباشد.

همیشه دوست داشتم در مورد تاثیر یک فیلم در یک جامعه واقعی و ادامه این تاثیر بر سینمای جهان مقاله ای بنویسم ولی به علت گستردگی این بحث شاید یک کتاب هم برای این مبحث کوچک شمرده شود ، کاپولا را معمولا با پدرخوانده میشناسند و ساخت این مجموعه به او شهرت جهانی داد ولی یک فیلم تا چه حد میتواند بزرگ باشد که برند سینمای جهان شود و تا ۱۰۰ سال آینده هم در مورد آن صحبت شود و به تحسین از آن بپردازند .مجموعه ای که کلا تمام فیلم های مافیایی را در زمان خود و تا قرن جدید میلادی تغییر داد و لول فیلم های هالیوودی را افزایش داد.

کاپولا شاید کارگردان خوبی باشد ، ولی فیلنامه نویس بهتری است و این را بارها ثابت کرده است ، دیالوگ های فیلم های او معمولا ماندگار میشوند مخصوصا اگر بازیگر گوینده او فردی مشهور باشد ، مثلا در فیلم پدرخوانده ۱ هر حرفی که از زبان مارلون براندو گفته میشد همه را شوکه میکرد .

کاپولا تا حالا ۱۳ بار جایزه اسکار را دریافت کرده است و بهترین آثار او را میتوان مکالمه ، اینک آخرالزمان، تترو، پدرخوانده ، دراکولای برام استوکر و ماهی جنگی نام برد که هرکدام در زمان خود از بهترین آثار سینمای جهان به حساب می امده اند.

بهترین آثار فرانسیس فورد کوپولا

James Cameron

James Cameron – جیمز کامرون

بعد از دیدن چهره جیمز کامرون احتمالا اولین فکری که میکنید این خواهد بود که پول همه چیز نیست و موفقیت تجاری برای قرار گرفتن در لیست بهترین کارگردانان جهان سینما کافی نخواهد بود، ولی مگر میشود تاثیر و نبوغ این کارگردان اهل کانادا را در فیلم های علمی – تخیلی نادیده گرفت. کامرون از بچگی و بعد از دین ۲۰۰۱ اودیسه فضایی کوبریک عاشق سینما و جلوه های ویژه شد ولی استعداد و تجربه جلوه های ویژه را از خواندن کتاب و مقالات متعدد به دست آورد و به تحصیلات او کوچکترین ارتباطی نداشت.

جیمز کامرون وقتی نابودگر (Terminator) را ساخت ، منتقدین از صحنه های اکشن و جلوه های ویژه آن استقبال کردن و هنر کامرون را در خلق سکانس های علمی-تخیلی خارق العاده توصیف کردند. فیلم تایتانیک میتوان اوج فعالیت کامرون دانست. فیلمی با داستانی عاشقانه که بارها از روی آن اقتباس شده بود. ولی جیمز کامرون بدون توجه به آثار قبلی فیلمنامه خود را شروع کرد ، بعد از اکران با فروش ۱٫۸ میلیارد دلاری به عنوان پرفروش ترین فیلم تاریخ در زمان خودش شناخته شد و علاوه بر آن با گرفتن ۱۱ جایزه اسکار مورد تحسین همگان قرار گرفت .

اوج هنر ساخت جلوه های ویژه در فیلم های جیمز کامرون را، میتوان در فیلم آواتار دید ، نگاه به جلوه های ویژه این فیلم انسان را در زمان خودش حیرت زده میکرد و وقتی این فیلم با داستانی عمیق و زیبا همراه شد کل سینمای جهان را متحول کرد و فروش گیشه فوق العاده ای را پشت سر گذاشت و با گذشتن از ۲ میلیارد دلار رکورد تایتانیک را نیز شکست و به عنوان پرفروشترین فیلم تاریخ سینمای جهان تا به حال شناخته میشود.

فیلم آواتار هم موفق شد ۳ جایزه اسکار دریافت کند و تا ۴ قسمت تمدید شود، قسمت دوم این فیلم در تاریخ ۱۸ دسامبر ۲۰۲۰ اکران خواهد شد و پس از آن و در تاریخ ۱۷ دسامبر ۲۰۲۱ قسمت سوم به سینماها می‌آید.

بهترین آثار جیمز کامرون

Alfred Hitchcock

Alfred Hitchcock – آلفرد هیچکاک

واژه کارگردان برای هیچکاک خیلی کوچک شمرده میشود، او برای همه الهام بخش بوده است . شخصی که عاشق سینما بود و همیشه میگفت بیننده از فیلم چه چیزی میخواهد، من آن را به او خواهم داد و تا حد زیادی هم در این راه موفق بود ، آلفرد هیچکاک یکی از بزرگترین کارگردان جهان بوده و خواهد بود. هیچکاک کارگردانی بریتانیایی بود که عمده فعالیت های خود را در ایالت متحده آمریکا انجام داد و به عنوان سرشناس‌ترین و محبوب‌ترین کارگردان فیلم‌های سینمایی در جهان شناخته میشود و تاثیر فیلم های او همواره بر فیلمسازان انکار ناپذیر است .

آلفرد هیچکاک را استاد سینمای دلهره آور و معنایی تاریخ جهان میدانند و همیشه نام او را در لیست های بهترین کارگردانان جهان سینما میتوان مشاهده کرد و تمجید از او حتی بعد از نزیک به ۴ ده گذشتن از مرگش همچنان ادامه دارد. ندادن جایزه اسکار به هیچکاک بیشتر این مراسم را در حسرت خواهد گذاشت نه آلفرد کبیر را، مطمئن باشید اگر هیچکاک این جایزه را گرفته بود، رقابت برای تصاحب آن خیلی جذاب تر میشد و از هر فیلمی که آن را میگرفت نمیشد به راحتی گذشت . فیلم های هیچکاک فراتر از یک اثر تماشایی هستن او به سینما معنا بخشید و لذت ساخت فیلم را به همه چیز ترجیح میداد.

هیچکاک در لیست فیلم های خود ۵ فیلم با امتیاز بالای ۹۵ از ۱۰۰ در سایت Metascore دارد و بهترین آثار او را میتوان سرگیجه، پنجره پشتی، شمال تا شمال غربی، روانی، بدنام، ربه‌کا،طناب، پرندگان و مرد عوضی نام برد که همواره مورد تحسین سینما دوستان جهان قرار دارند.

بهترین آثار آلفرد هیچکاک

David Fincher

David Fincher – دیوید فینچر

دیوید فینچر فیلمساز اهل آمریکا که کارگردانی موزیک ویدئو و تهیه‌کنندگی حرفه اصلی او در ابتدای راهش بود، بعد پا به عرصه هالیوود و کارگردانی گذاشت . فینچر دو نامزدی «اسکار بهترین کارگردانی برای درام عاشقانه و فانتری مورد عجیب بنجامین باتن و فیلم زندگینامه‌ای شبکه اجتماعی را در کارنامه هنری خود دارد، او را با تکنیک خاص خود در فیلمبرداری فضای باز و پایان بد فیلمهایش میشناسند، فیلم های باشگاه مشت زنی و هفت جزء بهترین آثار او هستند که از محبوبیت بسیاری برخوردار هستند.

شاید خیلی زود در لیست بهترین کارگردانان جهان سینما به سراغ فینچر رفتیم ولی هنر او خاص است و همیشه آن را ثابت کرده است ، او همیشه میداند چه بازیگری را انتخاب کند وچه چیزی را از او انتظار دارد، فینچر چهره های جوان زیادی را به شهرت جهانی رسانده است. از این لیست بلند بالا میتوان به «جسی آیزنبرگ»، «اندرو گارفیلد»، «رونی مارا» و «رزاماند پایک» اشاره کرد که همه ستارگان حال حاضر سینمای هالیوود به حساب می آیند.

فینچر همیشه کاری که دوست دارد و در آن تخصص دارد انجام میدهد و بارها کارگردانی فیلم های مطرحی را قبول نکرده است که واقعا شایسته احترام میباشد، از این عناوین مطرح میتوان به مأموریت غیرممکن ۳ با حضورستارگانی بیشمار همچون تام کروز اشاره کرد، بتمن آغاز میکند و اگه منو میتونی بگیر آثار دیگری بودند که ابتدا به او برای کارگردانی پیشنهاد شده بود اما او در این پروژه ها شرکت نکرده بود.

بهترین آثار او را میتوان هفت، باشگاه مبارزه، بازی، زودیاک و دختر گم‌شده نام برد که همواره مورد تحسین سینما دوستان جهان قرار دارند.

بهترین آثار دیوید فینچر

Ridley Scott

Ridley Scott – ریدلی اسکات

در ادامه این پست جذاب به سراغ یکی از بهترین کارگردانان انگلیسی جهان یعنی ریدلی اسکات می‌رویم. اسکات تحصیلات خود را در کاج سلطنتی آغاز کرد و با ساخت تبلیغات تلویزیونی کار خود را توانست پیشرفت دهد، ولی علاقه او به سینما پای او را به دنیای پرده نقره ای باز کرد. ریدلی اسکات کار خود را با فیلم دوئلیست‌ها آغاز کرد که در جشنواره کن با استقبال خوبی رو به رو شد و به گونه ای شروع خوبی برای یک کارگردان تازه کار به حساب می‌آمد. .

فیلم بیگانه توانست ده برابرهزینه ساخت خود فروش کند که موفقیتی بسیار خوب برای دومین فیلم اسکات به حساب می‌آمد و به گونه ای با ساخت این فیلم اسکات به درون سینمای هالیوود راه یافت تا با سرمایه گذاری و پروژه های عظیم دیگر رو به رو شود و روند پیشرفت خود را در زمینه فیلم‌سازی و تهیه‌کنندگی ادامه دهد.

فیلم بلد رانر (Blade Runner) شاهکار علمی-تخیلی در زمان خودش بود و حتی بعد از گذشت سال‌ها همواره از آن تقدیر میشود، این فیلم با بهم ریختگی بسیاری در زمان ساخت درگیر بود و باعث درگیری ریدلی و کمپانی برای تدوین و تغییر پایان این فیلم شد که در نهایت کمپانی سازنده برای ادامه روند فیلم به ریدلی اسکات رجوع کرد و با مشورت های او این فیلم به پایان رسید.

بهترین کارگردانان جهان سینما را همیشه با یک اثر بیشتر میشناسند و این فیلم برای اسکات گلادیاتور میباشد که به غیر از بازتاب جهانی توانست در ۱۲ بخش مراسم اسکار نامزد شود و در نهایت با ۵ جایزه توانست مراسم اسکار را ترک کند تا اسکات را جهان سینما بهتر بشناسند.

بهترین فیلم‌های ریدلی اسکات

Stanley Kubrick

Stanley Kubrick – استنلی کوبریک

وقتی صحبت از ساخت اقتباس های ادبی در قالب فیلم می‌شود، کوبریک را باید بهترین بدانیم. کارگردانی که در دوران زندگیش تنها سیزده فیلم را کارگردانی کرد ولی این روند را طی نیم قرن انجام داد واین نشان از دقت وحساسیت او برای ساخت هر یک از فیلم‌هایش بود. کوبریک تا نوزده سالگی در دبیرستان ناموفق بود و بعد از آن برای رفتن به کاج بارها رد شد و به گفته خودش در زمان تحصیل کوچک‌ترین چیزی به او برای موفقیت در زندگی کمک نکرده است.

۲۰۰۱: ادیسه فضایی به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سینمایی تمام ادوار شناخته می‌شود و بارها در بین ۱۰فیلم تاثیرگذار در طول تاریخ در نظرسنجی های مختلف انتخاب شده است. فیلمی که در زمان خودش با جلوه های ویژه خود توانست توجه همه را به خود جلب کند و همچنین با فروش نزدیک به ۲۰۰ میلیون دلار یکی از پرفروشترین فیلم های سینمایی تاریخ در زمان خودش شود.

درخشش تنها فیلم کوبریک در ژانر ترسناک میباشد و به عنوان ضرب المثل کارگردانان سخت‌گیر در سینما از آن یاد می‌شود، فیلمی که آنقدر برداشت های طولانی داشت که بسیار خبرساز شد در یک صحنه کوبریک، اسکتمن کراترز را مجبور کرد که صحنه درگیری با تبر فیلم را ۴۰ بار تکرار کند که با گریه بازیگر مذکور همراه شد.

کوبریک بارها نامزد جایزه اسکار شد وهمواره فیلم‌هایش مورد علاقه منتقدین سینما قرار می‌گرفت، او که تقریبا در تمام ژانرها به کارگردانی پرداخته است. در دقت سکانس ها وسواس عجیبی داشت به گونه ای که در فیلم درخشش یک سکانس را ۱۲۷ مرتبه فیلمبرداری کرد، که مورد اعتراض جک نیکلسون و دیگر عوامل فیلم قرار گرفت.

لولیتا ، پرتقال کوکی و چشمان کاملا بسته از دیگر فیلم‌های استنلی کوبریک هستند که همواره مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

بهترین فیلم‌های استنلی کوبریک

Akira Kurosawa

Akira Kurosawa – آکیرا کوروساوا

آکیرا کوروساوا قطعا یکی از تاثیرگذارترین کارگردانان جهان سینما تلقی می‌شود. هوش سرشار و عشق او به سینما طی پنجاه سال فعالیت او کاملا مشهود بوده است. آکیرا یک اثر سینمایی را مانند یک شعر برای بیننده روان و پرمعنا به تصویر می‌کشید و با نوشتن فیلنامه های تمام عیار همیشه مورد تحسین واقع شده بود.

آکیرا برای معنا دادان به زندگی شخصیش شروع به ساختن آثار سینمایی می‌کرد و در استفاده از نورپردازی و فضاهای پیرامون سکانس ها به طرز باورنکردنی موفق بود. آکیرا کوروساوا بارها جوایز متعددی را دریافت کرده است و به عنوان یک پرفسور در ژانرهای اجتماعی و اسطوره سرایی از او یاد می‌شود.

نقطه عطف آثار این کارگردان موفق ژاپنی فیلم سینمایی راشومون بود که در سال ۱۹۵۱ به روی پرده سینما رفت و بعد از پخش شدن در جشنواره ونیز به دلیل پیچیدگی هنری که در به تصویر کشیدن داستان یک قتل در طول روند فیلم به نمایش درآمده بود موجب تعجب منتقدین اروپایی شد و سینمای ژاپن که تا به آن زمان ناشناخته بود را به عنوان یک الگو معرفی کرد.

آکیرا کوروساوا در زندگی حرفه اش موفق شد که ۳۰ فیلم را بسازد و به اکران دربیاورد که بهترین آن‌ها را می‌توان بهشت و جهنم ، هفت سامورایی ، راشومون و یوجیمبو معرفی کرد. نکته جالب در مورد این کارگردان ساختن فیلم در تمام ژانرهاست که در بین نسل جدید کارگردانان این مسئله به ندرت یافت می‌شود.

بهترین فیلم‌های آکیرا کوروساوا

Clint Eastwood

Clint Eastwood – کلینت ایستوود

در ادامه لیست به سراغ یکی از معدود نفرات لیست می‌رویم که هم در کارگردانی و هم در بازیگری موفق بوده است. کلینت ایستوود دوبار جایزه اسکار بهترین کارگردانی را دریافت کرده است و همواره او را با فیلم های صادقانه ولی تلخ می‌شناسیم. تاثیرگذاری مثبت فیلم های او بر جامعه نیز یکی از دستاوردهای آثار این کارگردان کاربلد آمریکایی به حساب می‌آید.

Clint Eastwood را به عنوان ستاره فیلم های وسترن رجیو لئونه در سالهای دورتر می‌شناسیم که او را به شهرت جهانی رساند. فیلم‌های سه‌گانهٔ دلار، به نام‌های یک مشت دلار، به‌خاطر چند دلار بیشتر و خوب بد زشت را می‌توان در لیست بهترین فیلم های تاریخ وسترن جهان دانست که با چهره ایستوود بسیار دراماتیک و دیدنی به نظر میرسید.

ایستوود دو اسکار بهترین فیلم را نیز توانسته است دریافت کند و به عنوان معدود افرادی از وی یاد می‌شود که برای جایزه اسکار بهترین کارگردانی و جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد برای یک فیلم نامزد شده است و همواره مورد تقدیر قرار می‌گیرد.

از فیلم های مشهور وی میتوان: محکم دارشان بزن (۱۹۶۸)، قلعه عقابها (۱۹۶۸)، هری کثیف (۱۹۷۱)، ولگرد دشتهای مرتفع (۱۹۷۳)، تاندربولت و لایت فوت (۱۹۷۴)، جوزی ولز یاغی (۱۹۷۶)، فرار از آلکاتراز (۱۹۷۹)، سوار رنگ پریده (۱۹۸۵)، روی خط آتش (۱۹۹۳)، پلهای مدیسون کانتی (۱۹۹۵)، پرچم‌های پدران ما(۲۰۰۶)، نامه‌هایی از ایوجیما(۲۰۰۶)، گرن تورینو (۲۰۰۸) را به ترتیب نام برد.

بهترین فیلم‌های کلینت ایستوود

John Ford

John Ford – جان فورد

در بین کارگردانان آمریکایی همیشه جان فورد جایگاه خاصی داشته است و همواره الگویی برای نسل‌های بعد از خود بوده است. فورد وسترن را دوست داشت و همواره این سبک را شروع دوره جدید فیلم‎سازی و هنر به شکلی مدرن خطاب می‌کرد. سکانس های ماندگار او در مانیومنت ولی در ایالت یوتا شکوهی به فیلم های فورد داد که نمونه‌های آن در هالیوود زبان زد است.

وقتی اورسن وِلْز نابغه سینما جان فورد را بهترین می‌خواند دیگر جایی برای نقد وتحلیل باقی نمی‌گذارد. جان فورد در طول فعالیت هنری خود چهار بار جایزه بهترین کارگردانی اسکار را به دست آورد در حالی تنها پنج بار نامزد این جایزه شده بود و این به تنهایی یک رکورد در بین کارگردانان آمریکایی به حساب می‌آید.

تاثیر عمیق فیلم‌سازی او در آثار آکیرا کوروساوا، مارتین اسکورسیسی، استیون اسپیلبرگ و سرجیو لئونه نمود پیدا کرد و به موفقیت این کارگردانان در اثر حاضر هالیوود منجر شده است. جمله «نام من جان فورد است، من وسترن می‌سازم» یکی از نقل قول های مشهور جان فورد بود که به علاقه و نبوغ این کارگردان در این ژانر خاص اشاره می‌کند.

جان فورد در طول سالهای هنری خود حدود پنجاه فیلم را کارگردانی کرد که از آثار مشهور او می‌توان به چه سرسبز بود دره من، خوشه‌های خشم، مرد آرام، جویندگان، دختری با روبان زرد، ریو گرانده و کلمنتاین عزیزم اشاره کرد.

بهترین فیلم‌های جان فورد

David Lynch

David Lynch – دیوید لینچ

اگر هنرمند باشی به خصوص نقاش نمی‌توانی کارگردانی معمولی باشی و این کاملا برای لینچ صدق می‌کند. دیوید لینچ کارگردان معاصر آمریکایی که سورئالیسم ( گرایش به مسائل ماورای واقعیت) را در تمام فیلم‌های او جای به خصوصی دارد و به گونه ای این مسئله از هنر لینچ در نقاشی و مجسمه سازی و به خصوص موسیقی نشات می‌گیرد.

دوگانگی در فیلم‌های لینچ کاملا برای همه آشکار است. مثلا در بعضی سکانس های فیلم لینچ نمی‌دانید که گریه کنید یا بخندید و این یکی از دلایل عدم موفقیت لینچ در گیشه تلقی میشود. عده‌ای فیلم‌های او را شاهکار می‌دانند که غالبا منتقدین فیلم‌های لینچ در این دسته قرار می‌گیرند و عده‌ای دیگر یک فیلم بدون مفهوم که روایت یک داستان ساده را پیچیده می‌کند و پاسخ سوالات را نمی‌دهد.

دیوید لینچ در سال‌های فعالیت خود موفق شد چهار بار نامزدی اسکار را به دست بیاورد ولی هیچوقت نتوانست آن را دریافت کند. در سال ۲۰۰۳ نشریه گاردین برای انتخاب بهترین کارگردان زنده در بین منتقدین سراسر جهان نظرسنجی کرد که لینچ در این لیست جایگاه نخست را به دست آورد.

دیوید لینچ یکی از معدود کارگردان‌هایی می‌باشد که فیلم‌هایش فراز و نشیب زیادی ندارد و تمام فیلم‌های او مثل نقاشی می‌باشد که به وسیله مردم از آن برداشت‌های متفاوتی می‌شود.

بهترین فیلم‌های دیوید لینچ

Woody Allen

Woody Allen – وودی آلن

وودی آلن که به خاطر مردود شدن در دروس سینمایی دانشگاه را ترک کرده بود بدون هیچ تجربه آکادمیکی وارد عرصه‌های بسیاری شد . وودی آلن در هنر دست بسیاری داشت او در موسیقی آلبوم‌های بسیاری را منتشر کرده است در روزنامه‌های طنز به نوشتن می‌پرداخت و در امر بازیگری هم بسیار موفق ظاهر شد و از همان ابتدا به بیشتر برنامه های تلویزیونی دعوت می‌شد. Woody Allen به خاطر شخصیت طنز و عصبی خود بسیار محبوب بود.

وودی آلن به وسیله استعداد و قلم اعجاب انگیز خود توانست ۱۹ بار نامزدی جایزه اسکار در بخش های مختلف تجربه کند که در این بین موفق شد چهار بار این جایزه را دریافت کند . او یکی از بهترین فیلنامه نویس های غیر اقتباسی است که جهان سینما به خود دیده است. وودی آلن چندین کتاب را نیز چاپ کرده است که برای او بسیار سودآور بوده‌اند.

Woody Allen طی سه دهه توانست بیش از ۴۰ فیلم را بسازد که برای او شهرت جهانی و جایزه های فراوانی را به ارمغان آورد. وودی آلن همانند اسکورسیزی «فیلم راه‌های افتخار» ساخته «استنلی کوبریک» جزء بهترین فیلم‌های تاریخ سینما می‌داند.

آنی‌هال، صحنه‌های داخلی منهتن، خاطرات اکلیلی، امتیاز نهایی، آلیس، ویکی کریستینا بارسلونا، گلوله‌های بر فراز برادوی، آفرودیت قدرتمند و شالوده‌شکن از جمله بهترین ساخته‌های این کارگردان صاحب‌نام سینمای جهان است.

بهترین فیلم‌های وودی آلن

Sergio Leone

Sergio Leone – سرجو لئونه

سرجو لئونه کارگردان اهل ایتالیا که درزمینه تهیه‌کنندگی و فیلمنامه‌نویسی هم مدت‌ها فعالیت داشت به عنوان یکی از بزرگترین کارگردانان در ژانر وسترن شناخته می‌شود که ژانر وسترن اسپاگتی را به وجود آورد و با نشان دادن وسترن اروپایی روح تازه‌ای در این ژانر دمید که با استقبال بسیاری از اهالی سینما و سینما دوستان همراه شد. لئونه با ساخت سه‌گانه دلار شهرت جهانی گرفت و همکاری او با کلینت ایستوود تا سال‌ها زبانزد فیلم‌سازان هالیوود بود.

شروع کار حرفه ای ایستوود هم با اکران اولین همکاری او با لئونه به صورت حرفه ای در هالیوود قوت گرفت و هر سه فیلم لئونه توانستند گیشه را تسخیر کنند و دوباره موج تازه‌ای از ساخت فیلم‌های وسترن وارد صنعت فیلم‎سازی جهان شد. به حدی این موج عظیم بود که حتی سینمای آسیا هم به سمت وسترن اسپاگتی رفت ولی نتوانست موفقیتی را کسب کند.

سرجو لئونه از دوران نوجوانی به ساخت فیلم علاقه‌مند و به دنبال سبک کاری متفاوتی می‌گشت. آثار جان فورد روی علاقه او برای ساخت فیلم‌هایی با ژانر وسترن بسیار تاثیرگذار بود بعد از گذشت چند سال سرانجام در سال ۱۹۶۱ اولین فیلم مستقل خود را با نام غول رودس را ساخت که توجه منتقدان را با بودجه‌ی بسیار کمش به خود جلب کرد.

از بهترین فیلم‌های این کارگردان خوش ذوق و بسیار خلاق ایتالیایی سرت را بدزد احمق، روزی روزگاری در غرب خوب، بد، زشت، به خاطر چند دلار بیشتر، به خاطر یک مشت دلار و غول رودس را می‌توان نام برد.

بهترین آثار سینمایی سرجو لئونه

Peter Jackson

Peter Jackson – پیتر جکسون

در ادامه لیست بهترین کارگردانان جهان سینما به سراغ پیتر جکسون می‌رویم که برای تمجید او برای ساخت فیلم‌های فانتزی با جلوه‌های ویژه فراوان هیچ جایزه را نمی‌توان شایسته دانست. وقتی سه‌گانه ارباب حلقه ها را که از بچگی برای ساختن آن ایده در ذهن می‌پروارند را به روی پرده نقره ای فرستاد، تمام سینمادوستان جهان از او تمجید کردند و او را بهترین کارگردان ده ۹۰ میلادی خطاب می‌کردند. مراسم اسکار برای فیلم ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه کمی کوچک بود . این فیلم تنها فیلمی است که در تمامی رشته‌های اسکار نامزد بود و از این بابت هنوز رکورد دار می‌باشد.

جکسون معمولا فیلمی را که دوست دارد می‌سازد بدون توجه به میزان درآمد یا بازخورد آن ساختن فیلم کینگ کونگ که یکی از شخصیت‌های محبوب او در بچگی بود به حدی عالی از آب ردآمد که بعد از آن همواره برای آن دنباله‌های متفرقه ساخته می‌شود. پیتر جکسون تمام توانایی خود را مدیون آزمون و خطاهایی است که طی سال‌ها آن را به دست آورد و بعدها در قابی بزرگتر او را به جلو می‌برد.

پیتر جکسون بعد از بازخوردهای مثبت به سراغ داستانی دیگر از تالکین رفت تا دوباره یک جهان بصری فوق العاده را خلق کند ولی متاسفانه سه‌گانه هابیت نه تنها به سطح ارباب حلقه‌ها نرسید بلکه همین مقایسه بیش از حد نیز آن را به شدت یک اثر معمولی معرفی کرد.

ارباب حلقه ها، هابیت، کینگ کونگ، منطقه ۹ و غرب ممفیس از جمله بهترین ساخته‌های این کارگردان صاحب‌ نام نیوزلندی می‌باشد.

بهترین آثار سینمایی پیتر جکسون

Orson Welles

Orson Welles – اورسن ولز

اورسن ولز یکی از نوابغ سینما در تمام دوره‌ها می‌باشد که با تکه به دانش خود وخلاقیات های فوق العاده همیشه همه را شوکه کرده است و نام بردن از او به عنوان بزرگترین هنرمند در زمینه هنرهای دراماتیک شاید زیاد تعجب برانگیز نباشد. ولز در حالی ساخت فیلم تحسین شده همشهری کین را شروع کرد که تنها ۲۵ سال داشت و بعد از ساختن آن به عنوان یکی از معدود افرادی شناخته شد که برای اولین بازی در نقشش، نامزد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول می‌شود. تاریخ و سینما به طور حتم حسرت خواهند خورد که چرا از ولز برای ساختن فیلم‌های بیشتر در هالیوود حمایت نشد. کارگردانی که فیلم بد نمی‌ساخت و می‌دانست که چگونه دوربین را به حرکت در بیاورد تا هنر سینما را به رخ همه بکشد.

ولز در زمینه بازیگری می‌درخشید ، فیلمنامه نویس قهاری بود و کارگردانی را به بهترین نحوه انجام۱ می‌داد. شاید یکی از معدود افرادی که توانایی ساخت انواع فیلم در تمام ژانرها را داشت Orson Welles بود. سینما تا حدی به ابتکارات ولز مدیون است. او در فیلم شهروندی کین هنر خالص خود را به نمایش گذاشت و با شیوه های جدید در گریم، تصویربرداری و صداگذاری به شدت در جهان سینما مشهور شد.

اورسن ولز از سوی بسیاری از مجلات رتبه بندی کارگردانان در جهان بین ۲۰ کارگردان برتر قرار دارد و در چندی از این مجلات مانند اینترتیمنت ویکلی که توسط شرکت تایم برنامه‌ریزی شده است به عنوان دومین کارگردان برتر تاریخ سینما انتخاب شده است.

از بهترین آثار او می‌توان به همشهری کین، نشانی از شر، آمبرسون‌های باشکوه، سوی دیگر باد و بانویی از شانگهای اشاره کرد. فیلم سوی دیگر باد بعد از ۴۰ سال از آغاز ساختش در سال ۲۰۱۸ اکران شد.

بهترین آثار سینمایی اورسن ولز

Billy Wilder

Billy Wilder – بیلی وایلدر

وقتی پای فیلمنامه وسط باشد قطعا بیلی وایلدر بهترین است. یکی از بهترین فیلنامه نویسان و کارگردانان جهان که ۱۵ بار نامزد جایزه اسکار شده است و ۶ بار این جایزه را به دست آورده است که از این لحاظ یکی از رکورداران تاریخ سینماست و موفقیت های او در طی عصر طلای فیلم‌سازی در جهان و هالیوود شروع شد. بیلی وایلدر طی ۵ دهه فعالیت توانست ۶۰ فیلم بسازد . شخصی که از دانشگاه اخراج شد وبا نوشتن داستان‌های جنایی در مجلات به یکی از بزرگترین کارگردانان تاریخ سینما جهان تبدیل شد.

بیلی وایلدر برای فیلم‌های طلوع را متوقف کن، گلوله آتش، غرامت مضاعف، تعطیلات از دست رفته، سانست بلوار، سابرینا، آپارتمان و بعضی‌ها داغشو دوست دارند موفق شد در مراسم های اسکار نامزد بهترین فیلمنامه شود و تحسین همه را برای این همه دقت و خلاقیت به دست آورد. بیلی وایلدر بارها اعلام کرد که دلیلی اصلی کارگردانیش فقط برای این موضوع می باشد که می‌ترسد فیلمنامه هایش توست کارگردانان دیگر خراب شوند. ولی به حدی کار وایلدر در تصویرپردازی و زاویه ها عالی بود که این حرفش را نمی‌توان به راحتی باور کرد.

بهترین فیلم های وایلدر را می‌توان آخر هفته از دست رفته ، غرامت مضاعف ، آپارتمان ، بعضی‌ها داغشو دوست دارن ، بازداشتگاه شماره ۱۷ ، سانست بلوار نام برد که هرکدام به تنهایی از آثار شناخته شده وبسیار تاثیرگذار هالیوود به شمار می‌روند.

بهترین آثار سینمایی بیلی وایلدر

Charlie Chaplin

Charlie Chaplin – چارلی چاپلین

هر چقدر هم بخواهیم آثر سینمایی را با معنی مفهوم و هنر تصویرگردانی به نمایش بگذاریم باز هم نمی‌توانیم از سِر چارلز اسپنسر چاپلین معروف به چارلی چاپلین به راحتی گذر کنیم. یکی از مهم‌ترین ومشهورترین هنرمندان تاریخ سینما که از کودکی کارهای هنری خود را شروع کرد و آن را تا سن ۸۷ سالگی ادامه داد. سینمای صامت و کلاسیک هنرمندی بزرگتر از چاپلین را به خود ندیده است. همه با آثار او ارتباط برقرار می‌کردند و او را به عنوان یک فرد با استعداد در زمینه کمدی و داستان سرایی می‌ستودند. چاپلین در شروع هر فیلم خود دائما ایده ها را عوض می‌کرد و بیشتر تغییر روند فیلم های خود را ناگهانی انجام می‌داد.

چاپلین در بسیاری از فیلم‌ها نقش بازیگر، سازنده موسیقی، کارگردان و نویسنده را ایفا می‌کرد و توانست سه بار جایزه اسکار را دریافت کند ولی جایزه اسکار برای محبوبترین بازیگر تاریخ سینما کمی کوچک است. چاپلین شخصیتی که نقش ولگرد‌ها را به خوبی بازی می‌کرد. عواطف را به صورت ساده وبسیار عالی جلوه می‌داد و انسانیت را بزرگترین قانون می‌دانست.

فیلم های آتش‌ نشان ، ماجراجو ، یک زندگی سگی ، پسر بچه ، دیکتاتور بزرگ ، سیرک و شهر نورانی می‌ شود جز محبوبترین آثار چارلی چاپلی بودند که همواره مورد ستایش همگان قرار می‌گرفت و او را فراتر از یک هنرمند معرفی می‌کرد. چاپلین شروع کارهای هنری خود را به گونه ای مدیون مادرش است که خوانندگی را به او آموخته بود و او را از بچگی به هنر علاقه‌مند کرد.

بهترین آثار سینمایی چارلی چاپلین

Coen Brothers

Coen Brothers – برادران کوئن

بهترین بودن، قطعا در ساخت یک فیلم موفق یا گرفتن یک جایزه اسکار نیست، موفق بودن یعنی پیشرفت در حوضه کاری خود طی یک روند رو به جلو. عملی که به طور مکرر در آثار سینمایی فیلم های برادران کوئن دیده و حس می‌شود و باعث می‌شود فیلم‌های آن‌ها را بارها ببینید واز مرتب بودن و دقیق بودن آن‌ها نهایت لذت را ببرید. جوئل و ایتن می‌دانند چگونه یک داستان را روایت کنند و چه هدفی را برای آن دنبال می‌کنند. برادران کوئن دنبال ساخت فیلم‌های بزرگ اقتباسی با کمپانی های بزرگ نیستند و فقط به سراغ فیلمنامه هایی می‌روند که می‌دانند قطعا آن‌ها را به موفقیت خواهد رساند.

این دو برادر همیشه محبوب کمپانی‌های فیلم سازی هستند و با بودجه بسیار پایین و استفاده حداقلی از جلوه های ویژه آثار خود را می‌سازند و روند واقعی یک فیلم را به ساخت یک فیلم تخیلی و دور از واقعیت ترجیح می‌دهند. این دو برادر تا به حال بیش از ۹۰ بار نامزد جایزه های معتبر سینمایی شده‌اند و ۶ جایزه اسکار را برای فیلم‌های خود موفق به دریافت شده اند. یکی از خنده دار ترین مراسم های اسکار با فیلم شهامت واقعی این دو برادر همراه شد زمانی که این فیلم در مراسم اسکار نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار شد ولی هیچکدام را موفق نشد به دست بیاورد تا تعجب همگان را به دنبال داشته باشد.

بهترین فیلم های این کارگردانان آمریکایی شامل فارگو، جایی برای پیرمردها نیست، شهامت واقعی، خون ساده، لبوفسکی بزرگ و بارتون فینک می‌باشد که در ژانرهای مختلفی ساخته شده است و همین تنوع در ساخت انواع ژانرها کارهای این دو برادر را ارزشمندتر جلوه می‌دهد.

بهترین آثار سینمایی برادران کوئن

William Wyler

William Wyler – ویلیام وایلر

اگر مبنا این لیست را بر نامزدی در اسکار برای بهترین کارگردانی قرار داده بودیم قطعا وایلر در صدر این لیست قرار می‌گرفت. ویلیام وایلر در عصر طلایی هالیوود شاهکارهایی را آفرید که با تیزبینی وایده پردازی او در نحوه کارگردانی همراه بود و بسیاری را به تقلید از او وا داشت. وایلر در بخش بهترین کارگردانی اسکار ۱۲ بار موفق شد که عنوان نامزدی را به دست آورد ولی تنها سه بار این جایزه به او داده شد و از این بابت با اختلاف بسیاری در صدر جدول نامزدی این بخش اسکار رکورددار است. وایلر شخصی بود که از تمیز کردن استودیوهای فیلم‌سازی و صحنه‌های فیلمبرداری کار خود را شرع کرد و با روندی بسیار سریع پله‌های موفقیت را طی کرد و توانست یکی از بهترین و مشهورترین کارگردانان هالیوود شود.

فیلم «بن‌هور» وایلر در سال ۱۹۵۹ اکران شد و توانست ۱۱ جایزه‌ اسکار را به دست آورد و این رکورد تا سال ۱۹۹۷ ادامه داشت و توسط فیلم «تایتانیک» جیمز کامرون شکسته شد. در سومین جشنواره فیلم تهران مراسم بزرگداشتی برای این کارگردان گرفته شد که با حضور «ویلیام وایلر» در ایران همراه شد. دراین مراسم ۱۱ فیلم از این کارگردان آمریکایی-آلمانی به نمایش درآمد.

تمام فیلم‌های وایلر با هدف خاصی ساخته شده‌اند و به نحوی بهترین هستند ولی از بین آن‌ها فیلم های بن‌هور، این سه ‌نفر، پایان مرگ‌بار، بلندی‌های بادگیر، وسترنر، روباه‌های کوچک و بهترین سال‌های زندگی ما را می‌توان نام برد که توسط منتقدین بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند و جوایز بسیاری را کسب کرده‌اند.

بهترین آثار سینمایی ویلیام وایلر

Alejandro González Iñárritu

Alejandro González Iñárritu – الخاندرو گونسالس اینیاریتو

الخاندرو گونسالس اینیاریتو فیلمنامه‌نویس و کارگردان مکزیکی است که به عنوان یکی از بهترین کارگردانان قرن ۲۱ شناخته می‌شود. اینیاریتو اولین فردی است که از مکزیک به عنوان نامزدی اسکار می‌رسد و آن را دریافت کرده است. اینیاریتو به عنوان کارگردانی شناخته می‌شود که فیلم معمولی نمی‌سازد و همیشه با رعایت بیشترین جزئیات به دنبال خلق یک شاهکار است. او سوّمین کارگردانی است که دو سال متوالی برندهٔ جایزهٔ اسکار بهترین کارگردانی شده‌است و این عناوین معتبر را برای فیلم‌های «بازگشته» Revenant و «مرد پرنده‌ای» Birdman دریافت کرده است. فیلم عشق سگی یکی از بهترین فیلم‌های اینیاریتو به حساب می‌آید که توانسته جوایز بسیاری زیادی را به علاوه نامزدی اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی به دست بیاورد.

فیلم بابل یکی از بهترین فیلم های اینیاریتو است که در سال ۲۰۰۶ در ۷ رشته جایزه اسکار نامزد شد ولی فقط توانست در قسمت موسیقی این جایزه را کسب کند. این فیلم هم از نظر تجاری و هم از نظر منقدین یکی از موفق‌ترین فیلم‌های اینیاریتو می‌باشد. فیلم بابل با بودجه ۳۵ میلیون دلاری توانست ۱۳۵ میلیون دلار در گیشه فروش کند که یک موفقیت عالی در زمینه فیلم‌سازی است.

ایننیاریتو خیلی فیلم نساخته است ولی وقتی ساخت یک فیلم را شروع می‌کند تمام تمرکز خود را به روی آن می‌گذارد و برای بازی در نقش‌هایش به سراغ بهترین‌ها می‌رود. بهترین فیلم‌های این کارگردان بردمن، بازگشته، ۲۱ گرم، بابل، زیبا و عشق سگی می‌باشد.

بهترین آثار سینمایی گونسالس اینیاریتو

Ingmar Bergman

Ingmar Bergman – اینگمار برگمان

یکی از بزرگترین و بهترین کارگردانان سینمای مدرن اینگمار برگمان سوئدی است که بارها او را برای زحماتش در فیلم‌سازی مورد تقدیر قرار داده‎اند ودر نهایت در سال ۱۹۷۱ مفتخر به دریافت جایزهٔ یک عمر دستاورد هنری یادبود ایروینگ جی. تالبرگ شد . برگمان در طول زندگی هنری خود نزدیک به ۷۰ فیلم بلند را کارگردانی کرد و در ۱۷۰ نمایش نیز کارگردانی را برعهده داشت. برگمان اسطوره و سازنده زیرساخت‌های سینمای سوئد می‌باشد که الگوی فیلم‌سازی بسیاری از کارگردانان بعد از خودش می‌باشد. کشور سوئد برای تقدیر از این کارگردان چهره او را بر روی اسکانس ۲۰۰ کرونی خود قرار داده است.برگمان سه بار جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی را دریافت کرده است. این کارگردان موفق شد ۲۶ جایزه معتبر را در طول فعالیت خود دریافت کند.

برگمان در طول ۱۰ سال ۱۲ فیلم از جمله تابستان با مونیکا، توت فرنگی‌های وحشی، لبخندهای یک شب تابستانی و مهر هفتم را ساخت که او را در جهان بسیار معروف کرد و به گونه‌ای او را در هالیوود به عنوان یک کارگردان صاحب سبک به نمایش گذاشت.

اینگمار برگمان آثار تحسین شده بسیاری در کارنامه خود دارد ولی فیلم‌های فریادها و نجواها، فنی و الکساندر،توت فرنگی‌های وحشی، پرسونا و مهر هفتماز جمله مشهورترین آثار این کارگردان سوئدی است.

بهترین آثار سینمایی اینگمار برگمان

Tim Burton

Tim Burton – تیم برتون

تیم برتون یکی از برجسته ترین و بهترین کارگردانان چندیدن ده اخیر سینماست که کاملا براساس تخصص و علاقه خود مسیر خود را انتخاب می‌کند. معمولا فیلم‌های او با طراحی شخصیت‌های عجیب و داستان‌های فانتزی همراه است که بیشتر آن‌ها معمولا به وسیله خودش هدایت و ساخته می‌شوند. تیم برتون بارها نامزدی اسکار و جوایز معتبر دیگر را تجربه گرده است و از او به عنوان یک کارگردان برجسته و خلاق یاد می‌شود. جانی دپ از دوستان صمیمی برتون است و در ۸ فیلم او حضور داشته است و همواره پیشنهاد او را برای بازی در فیلم‌هایش می‌پذیرد. برتون در طراحی لباس و جزئیات فیلم‌هایش بسیار حساس است و معمولا ساخت موسیقی فیلم‌هایش را بر عهده دنی الفمن می‌گذارد که به جز ۵ فیلم در تمام فیلم‌های او نقش سازنده موسیقی را داشته است.

تیم برتون به جز کارگردانی کارهایی مانند تهیه کنندگی، طراحی، نقاشی، مجسمه سازی، نویسندگی و حتی سرودن شعر را انجام می‌دهد و همه او را به عنوان یک هنرمند کامل می‌شناسند. فیلم‌های برتون با بودجه کم ساخته می‌شوند و معمولا موفق هستند. فیلم سینمایی آلیس در سرزمین عجایب به کارگردانی برتون با بودجه ۱۷۰ میلیون دلاری توانست بیش از یک میلیارد دلار در جهان فروش داشته باشد.

بهترین فیلم‌های این کارگردان آمریکایی ماجراجویی بزرگ پی‌وی، بتمن، بازگشت بتمن، سیارهٔ میمون‌ها، چارلی و کارخانهٔ شکلات سازی، آلیس در سرزمین عجایب و فرنکن‌وینی نام دارند.

بهترین فیلم‌های تیم برتون

 Frank Capra

Frank Capra – فرانک کاپرا

ستاره های دوران طلایی سینمای هالیوود به جان فورد و ویلیام وایلر خلاصه نمی‌شود بلکه در این دوران کارگردانی بزرگ و با سبک کاری منحصر به فرد نیز وجود داشته است که با فیلم‌های خود می‌درخشیده است. فرانک کاپرا کمدی می‌ساخت آن هم کمدی که امروزه به ندرت آن را یافت می‌کنید فیلم‌هایی با لحنی طنزگونه ولی به شدت آغشته به احساسات که هر بیننده را عاشق سینمای هالیوود می‌کرد. شهرت این کارگردان بزرگ ایتالیایی-آمریکایی با فیلم در یک شب اتاق می‌افتد به طرز باورنکردنی زیاد شد و طی مقطع کوتاهی در بین سینما دوستان جهان هیاهو به پا کرد. این فیلم اولین اثری نام گرفت که پنج جایزه اصلی اسکار را به دست آورده است و به اطلاح Big Five کرده است (بهترین فیلم – بهترین کارگردانی – بهترین بازیگر اصلی مرد – بهترین بازیگر اصلی زن و بهترین فیلمنامه) رکوردی که زیاد در مراسم اسکار شاهد شکسته شدن آن نیستیم.

فرانک کاپرا در دوران حرفه ای خود و با فیلم‌های بسیاری در مراسم‌های معتبر نامزد شده است و در این بین مهم‌ترین جوایزی که این کارگردان دریافت کرده است سه جایزه اسکار بهترین کارگردانی برای فیلم‌های در یک شب اتفاق افتاد، آقای دیدز به شهر می‌رود و نمی‌توانی این را با خودت ببری می‌باشد که او را بعد از جان فورد با چهار جایزه اسکار و همراه با ویلیام وایلر رکوردار می‌کند. کاپرا یک جایزه گلدن گلوب بهترین کارگردانی را نیز دریافت کرده است و در سال ۱۹۸۲ جایزه یک عمر دستاورد هنری بنیاد فیلم آمریکا را دریافت کرد تا تقدیری برای تمام فعالیت‌های این کارگردان طی سال‌های طولانی باشد.

فرانک کاپرا طی ۴۰ سال فعالیت هنری خود انواع فیلم در ژانرهای مختلف را ساخت که شامل ساخت چند اثر بیادماندی در مورد جنگ نیز می‌باشد ولی در هر صورت از بهترین آثار این کارگردان فقید ایتالیایی می‌توان به «چه زندگی شگفت‌انگیزی» (It’s a Wonderful Life)، «آرسنیک و تور کهنه» (Arsenic and Old Lace)، «آقای اسمیت به واشینگتن می‌رود» (Mr. Smith Goes to Washington، «نمی‌توانی این را با خودت ببری» (You Can’t Take It with You)، «آقای دیدز به شهر می‌رود» (Mr. Deeds Goes to Town)، «در یک شب اتفاق افتاد» (It Happened One Night) و «تحت هر شرایطی» (Rain or Shine) اشاره کرد.

فیلم چه زندگی شگفت‌انگیزی این کارگردان توسط مؤسسه فیلم آمریکا به عنوان امید بخش‌ترین فیلم تاریخ سینما انتخاب شده‌است.

بهترین فیلم‌های فرانک کاپرا

Roman Polanski

Roman Polanski – رومن پولانسکی

در ادامه لیست به سراغ یک کارگردان لهستانی-یهودی به نام رومن پولانسکی می‌رویم که کودکیش در بدترین شرایط ممکن و همزمان با شرایط دیکتاتوری حکومت استالینی در دوران قبل از جنگ گذشت که والدینش را راهی بازداشتگاه های مرگ نازی ها کرد. رومن پولانسکی یکی از بهترین وتاثیرگذارترین کارگردان‌های سینمای جهان است و یکی از شناخته شده ترین فیلمسازان بین المللی که در بسیاری از کشورها به کارگردانی آثار مختلف مشغول بوده است. سینمای پولانسکی فیلم ضعیف ندارد و تقریبا فیلم‌هایش با یکدیگر رقابت می‌کنند تا آثار دیگر کارگردانان. فیلم سینمایی بچه روزماری این کارگردان را بسیار معروف کرد این فیلم یک اثر هیجان انگیز با بودجه اندک بود که نظر بینندگان و منتتقدان را به خود جلب کرده بود. در ادامه فیلم محله چینی‌ها با بازی بیاد ماندنی جک نیکلسون را ساخت که به یکی از بهترین آثار دهه ۷۰ سینمای جهان تبدیل شد و در مراسم اسکار توانست نامزدی ۱۱ رشته این جایزه معتبر هنری را به دست آورد.

زندگی پولانسکی پر از حاشیه بود و حتی بعد از برنده شدن جایزه اسکار بهترین فیلم برای پیانیست برای دریافت آن به مراسم اسکار نرفت زیرا از نظر دادگاه آمریکا تحت تعقیب بود. آخرین فیلم پولانسکی تا امروز فیلم الیور توئیست( ۲۰۰۵) است که پولانسکی آن را بر اساس رمان مشهور چارلز دیکنز(Charles Dickens) ساخت. فضا سازی پولانسکی از رمان دیکنز قابل قبول و تماشایی است ولی باز هم شاهکاری نبود که همگان از این کارگردان انتظار داشتند.

از جمله بهترین فیلم‌های این کارگردان لهستانی می‌توان به «چاقو در آب» (Knife in the Water)، «انزجار» (Repulsion)، «بن‌بست» (Cul-De-Sac)، «بچه رزماری» (Rosemary’s Baby)، «محله چینی‌ها» (Chinatown)، «مستأجر» (The Tenant)، «تس» Tess، «دیوانه‌وار» (Frantic)، «پیانیست» (The Pianist) و «سایه نویس» (The Ghost Writer) اشاره کرد.

بهترین فیلم‌های رومن پولانسکی

 Vittorio De Sica

Vittorio De Sica – ویتوریو دسیکا

ویتوریو دسیکا یکی از بزرگترین کارگردانان جهان سینما بود که جزء پیشگامان جنبش نئورالیسم (جنبشی که در ایتالیا تا ده ۵۰ ادامه داشت و هدف آن نزدیک کردن فیلم‌ها به واقعیت بود) ایتالیاست. ویتوریو دسیکا همراه با پازوليني، ويسكونتي و روسليني از بزرگترین کارگردانان جهان وایتالیا هستند که بعد از درگذشت آن‌ها سینمای این کشور با قحطی مواجه شد و از دوران درخشان خود بسیار فاصله گرفت. همکاری سوفیا لورن ودسیکا در آثار بسیاری شاهکارهای دیدنی را به وجود آورد که هر دو بسیار مشهور کرد. این کارگردان ایتالیایی فیلم متوسط هم ندارد و مجموعه آثار او پر از محتوای با معنا و شاهکار است که یکی پس از دیگری راهی سینما شده اند. این کارگردان در ۱۹۴۲ با فيلم بچه‌ها نگاه‌مان مي‌كنند به صورت جدی به ژانر اجتماعی وارد شد. فیلم های واكسي (۱۹۴۶)، دزد دوچرخه (۱۹۴۹)، معجزه در ميلان (۱۹۵۱) و اومبرتو د. (۱۹۵۲) همه جز شاهکارهای نئورئاليستي این کارگردان است.

دسیکا در طول عمر هنری خود بارها نامزد جوایز مختلف شده است و بسیاری از آن‌ها را دریافت کرده است. از مهمترین جوایز او به جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان برای واکسی، جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان برای دزد دوچرخه ، جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان برای دیروز امروز فردا ، جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی‌زبان برای باغ فینزی کوینتینی و نخل طلا جشنواره فیلم کن برای معجزه در میلان اشاره کرد که هرکدام جزء معتبرترین جوایز سینمایی جهان هستند.

بهترین فیلم‌های این کارگردان «واكسي» Shoeshine، دزد دوچرخه «Bicycle Thieves»، معجزه در ميلان Miracle in Milan، «اومبرتو د» Umberto D، «طلای ناپل» The Gold of Naples، « دو زن» La Ciociara، «دیروز امروز فردا» Yesterday, Today and Tomorrow و «باغ فینزی کوینتینی» The Garden of the Finzi-Continis نام دارند که جزء پرافتخارترین آثار سینمایی ایتالیا نیز شناخته می‌شوند.

بهترین فیلم‌های ویتوریو دسیکا

Ang lee

Ang lee – آنگ لی

آنگ لی از آن دسته از کارگردان‌های راه یافته به سینمای هالیوود است که برای نشان دادن هنر خود سال‌ها صبر کرد ولی از فرصت‌های به دست آمده بهترین استفاده را کرد. آنگ لی را فیلم زیبای «عقل و احساس» در جهان سینما مشهور کرد. فیلم عقل و احساس نامزدی هفت جایزه اسکار را توانست به دست بیاورد و در نهایت برنده جایزه بهترین فیلمنامه غیر اقتباسی این جشنواره شد. این فیلم در گلدن گلوپ هم موفق بود و نظر هیئت داوران را توانست به دست بیاورد و جایزه بهترین فیلم درام را دریافت کند. این موفقیت در مراسم‌های مختلف آنگ لی را از خانه نشینی نجات داد و سکوی پرتاب او شد. در ادامه این کارگردان با دو فیلم طوفان و با شیطان سوار شو کار خود را ادامه داد و محبوبیت کم نظیری را بین بیننده های آثار سینمایی به دست آورد. آنگ لی یکی از بهترین کارگردانان حال حاضر جهان از نظر بصری می‌باشد و همچنین انتخاب‌های شجاعانه فیلمنامه و تیم بازیگری در از خصوصیات های فیلم سازی او به حساب می‌آید.

در ادامه کارنامه این کارگردان به سراغ فیلم ببر خیزان , اژدهای پنهان می‌رویم که به عنوان شاهکار این کارگردان و اثری آمیخته ای از احساسات و هنرهای رزمی شناخته می‌شود. این فیلم پس از اکران بازخوردهای مثبتی را به همراه داشت و جایزه اسکار بهترین کارگردانی را برای آنگ لی به ارمغان آورد. فیلم کوهستان بروکبک این کارگردان در مراسم هفتاد و هشتمین جوایز اسکار نامزد دریافت هشت جایزه اسکار شد ودر نهایت با سه اکار مراسم را ترک کرد. آنگ لی شخصا برنده تمام جوایز معتبر سینمایی شده است و در بین این جوایز می‌توان به اسکار ، گلد گلوپ ، نخل طلا فیلم کن و چشنواره فیلم برلین اشاره کرد.

فیلم‌های این کارگردان تقریبا در یک سطح قرار دارند ولی اگر بخواهیم بهترین آن‌ها را نام ببریم می‌توانیم به ضیافت عروسی، بخور، بنوش، زن، مرد، عقل و احساس، ببر خیزان، اژدهای پنهان، کوهستان بروکبک، شهوت، احتیاط و زندگی پی اشاره کرد.

بهترین فیلم‌های آنگ لی

Luis Buñuel

Luis Buñuel – لوئیس بونوئل

لوئیس بونوئل یکی از بهترین کارگردانان اسپانیایی تاریخ سینماست نشريه سينمايي اسكرين بهترين كارگردانان سينماي اسپانيا را منتشر كرد كه «لوئيس بونوئل» در رتبه اول آن ديده مي‌شود. این کارگردان به عنوان پدر سينماي سورئاليسم (سینمای سورئالیستی، تلفیق، انکار روان‌شناسی دراماتیک و استفاده مکرر از تصاویر تکان‌دهنده است) شناخته می‌شود و در لیست های بسیار معتبر بهترین کارگردانان جهان همواره نامش وجود دارد. این کارگردان در تمام ژانرها فیلم ساخته است و به گونه ای تشخیص حال و هوای فیلمهایش کاملا مشخص است و به راحتی می‌توان آثار این کارگردان را از باقی فیلمسازان جدا کرد. بونوئل در اکثر فیلم‌هایش مرز بین واقعیت و رؤیا را تا حد زیادی مخدوش به نمایش می‌گذارد تا حدی این مسئله استادانه خلق شده است که نمی‌توان به روشنی نماهایی واقعی و رؤیایی در فیلم‌های او را از هم جدا کرد.

این کارگردان یکی از استثناهای تاریخ سینماست که با طی کردن عمر هنری خود تا انتها فیلم‌هایش نه تنها افت نکرد بلکه همواره رشد کرده است به طوری که مهمترین فیلم های این کارگردان بعد از ۶۰ سالگی ساخته شده است.یکی از اتفاقات جالب پیرامون این کارگردان در اولین اکران فیلم سگ اندلسی که یک فیلم صامت است، رخ می‌دهد و آن زمانی است که بونوئل همزمان با پخش فیلم یک سری آهنگ‌های گرامافونی پخش می‌کرد که در حین پخش، خودش به صورت دستی صفحات گرامافون را تعویض می‌کرد و همزمان باید با کسانی که مزاحم پخش فیلم می‌شدند مواجهه می‌کرد آن هم با چند سنگی که در جیب شلوارش ریخته بود.

بهترین فیلم‌های این کارگردان اعم از تریستانا، میل مبهم هوس، جذابیت پنهان بورژوازی، ملک‌الموت، ویریدیانا و سگ اندلسی می‌باشند که همواره اثرات سورئالیستی در آن‌ها دیده می‌شود.

بهترین فیلم‌های لوئیس بونوئل

Andrei Tarkovsky

Andrei Tarkovsky – آندری تارکوفسکی

به نظرم حضور آندری تارکوفسکی به هر لیستی که شامل بهترین کارگردان‌ها می‌باشد، اعتبار می‌بخشد. این کارگردان به شدت در طراحی صحنه و صدا وسواس داشت که راحت می‌توان تفاوت آثار او را نسبت به تمام کارگردان‌های سبک گرای تاریخ سینما متوجه شد. تارکوفسکی تا حدی استعداد داشت که حتی می‌توانست بدون فیلمنامه هم شاهکار خلق کند. این همه توانایی در ساخت فیلم معنا‌گرایانه را باید ستود مخصوصا وقتی تمام آثار این کارگردان شاهکار محسوب می‌شود و انتخاب یک اثر به عنوان برترین کاملا اشتباه است. آندری تارکوفسکی را یکی از مطرح‌ترین سینماگران شوروی می‌شمرند و او را فیلمسازی نخبه‌گرا می‌دانند.

موضوعی که کامل مشخص است وجود هنر و فلسفه در تمام آثار این کارگردان است که او را از باقی کارگردان‌هایی که در هالیوود تحت تاثیر تهیه کنندگان بودند جدا می‌کند و به او اصالت می‌بخشد. تارکوفسکی در طول سال‌های کارگردانی خود ۱۲ فیلم کوتاه و بلند ساخت و توانست جایزه شیر طلایی جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز را برای فیلم کودکی ایوان در سال ۱۹۶۹ به دست بیاورد.

لیست هفت فیلم فوق العاده این کارگردان شامل: آندری روبلوف – سولاریس – آینه – استاکر – ایثار – کودکی ایوان و نوستالژی می‌باشد که در سبک مفهومی و عاشقانه از بهترین آثار تاریخ سینما هستند.

بهترین آثار سینمایی آندری تارکوفسکی

Alfonso Cuarón

Alfonso Cuarón – آلفونسو کوارون

یکی از بهترین کارگردان‌های چند سال اخیر هالیوود و جهان قطعا آلفونسو کوارون می‌باشد که به معنی واقعی کلمه هنر فیلمبرداری و کارگردانی را به رخ همه کشیده است. آثار سینمایی این کارگردان را هم در بین منتقدین و هم مخاطبان بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد. آخرین فیلم او به نام «رما» (Roma) به عنوان یک شاهکار به تمام معنا شناخته می‌شود که آلفونسو کوارون نقش‌های نویسنده، کارگردان، تهیه کننده وتدوین گر را ایفا کرده است. این فیلم در مراسم اسکار نامزد دریافت ۱۰ جایزه اسکار شد و در نهایت ۳ جایزه را دریافت کرد. فیلم رما در مراسم گلدن گلوب هم جایزه بهترین فیلم خارجی زبان و بهترین کارگردانی را نیز به دست آورد.

کوارون برای فیلم «جاذبه» (Gravity) هم ۴ نقش را به عنوان کارگردان، نویسند، ه تدوین گر و تهیه کننده ایفا کرد و در مراسم اسکار توانست ۷ جایزه را به دست آورد و به عنوان تنها فردی در تاریخ شناخته شود که توانسته جایزه اسکار فیلمبرداری و کارگردانی را با هم دریافت کند.

از بهترین فیلم‌های او می‌توان به جاذبه ، رما، یک پرنسس کوچک، فرزندان انسان، هری پاتر و زندانی آزکابان اشاره کرد.

بهترین آثار سینمایی آلفونسو کوارون

Joseph Leo Mankiewicz

Joseph Leo Mankiewicz – جوزف ال. منکیه‌ویچ

منکیه‌ویچ یکی از کارگردان‌های بود که در فیلمنامه نویسی به شدت تخصص داشت و با توجه به ارتباط مستقیم این دو تخصص در سینما آثار جوزف بسیار زیبا و فریبنده نمود پیدا می‌کرد. جوزف بیش از ۵۰ سال در سینما بود و بارها او را برای جوایز متعدد هنری به جشنواره‌های مختلف دعوت می‌کردند مخصوصا در بخش های بهترین کارگردانی و بهترین فیلمنامه که تخصص کار او بود. منکیه‌ویچ به عنوان دومین نفر در تاریخ شناخته می‌شد که دو سال متوالی برنده جایزه اسکار بهترین کارگردانی شده‌ است بعدها الخاندرو گونسالس اینیاریتو موفق شد به این رکورد دست پیدا کند. خلق داستان‌های خلاقانه همراه با روش‌های نوین فلش بک زدن به آثار این کارگردان اعتبار خاصی داده بود. جوزه در ژانرهای بسیاری به فیلم سازی پرداخته است و فراز و نشیب بسیاری را در دوران فعالیت خود تجربه کرده است.

بهترین فیلم این کارگردان بدون شک همه‌چیز درباره ایو نام دارد که در سال ۱۹۵۰ اکران شد ودر مراسم اسکار توانست نامزدی ۱۴ بخش این جایزه را به دست آورد. این فیلم به انتخاب منتقدین یکی از بهترین فیلم‌های دیالوگ محور تاریخ سینماست که بارها ارزش دیدن دارد.

از دیگر آثار برتر این کارگردان می‌توان به اسکیپی، داستان فیلادلفیا، نامه به سه همسر، راه فراری نیست، پنج انگشت، کنتس پابرهنه و بازرس اشاره کرد.

بهترین آثار سینمایی جوزف ال. منکیه‌ویچ

Abbas Kiarostami – عباس کیارستمی

عبّاس کیارستمی یکی از بهترین کارگردانان تاریخ سینمای ایران وجهان می‌باشد که برای سال‌ها آثارش مورد توجه منتقدان و مخاطبان سینمای جهان است. کیارستمی یکی از معدود کارگردان‌های ایرانی تاثیرگذار در سینمای جهان می‌باشد. کیارستمی علاوه بر کارگردانی در رشته‌های فیلمنامه‌نویسی، تدوین‌گری،عکاسی و تهیه‌کنندگی هم به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کرده است. عباس کیارستمی طی ۴۲ سال بیش از ۴۰ اثر بیادماندنی را خلق کرد. کیارستمی سال‌های آخر فعالیت خود را در خارج ایران پیگیری کرد و حاصل آن فیلم‌هایی مانند کپی برابر اصل (۲۰۱۰) و مثل یک عاشق (۲۰۱۲) بود.

عبّاس کیارستمی پنج بار نامزد جایزه نخل طلای جشنواره فیلم کن شد و در سال ۱۹۹۷ در پنجاهمین دورهٔ جشنواره فیلم کن برای فیلم طعم گیلاس این جایزه را گرفت. وی به عنوان تنها فردی در تاریخ شناخته می‌شود که ۲ بار جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فجر را به دست آورده است.

از مهم‌ترین کارهای عبّاس کیارستمی می‌توان به کلوزآپ، طعم گیلاس، باد ما را خواهد برد و سه‌گانه کوکر اشاره کرد.

بهترین آثار سینمایی عباس کیارستمی

 Paul Thomas Anderson

Paul Thomas Anderson – پل توماس اندرسن

پسر نابغه یا استعداد خالص القابی هستند که چند سالی می‌شود بر روی پل توماس اندرسن گذاشته شده است. بدون شک این کارگردان ۴۹ ساله آمریکایی یکی از با استعدادترین افرادی است که در نسل جدید فیلمسازی به این عرصه ورود کرده است. اندرسون به شدت در فیلم‌سازی وسواس دارد و کارگردانی هر فیلمی را قبول نمی‌کند و معمولا فیلمنامه را نیز خود او می‌نویسد. فیلم اندرسون کاملا هوشمندانه و با اهداف خاص ساخته می‌شود او شخصیت ها را فوق العاده به نمایش می‌گذارد و دوربین فیلم برداری او معمولا واقعیت‌های زندگی را به نمایش می‌گذارد. خون به پا خواهد شد شاهکار این کارگردان می‌باشد یک اثر به یاد ماندنی با بازی فوق العاده دنیل دی لوییس کبیر که هر ثانیه آن را چشم نواز می‌کند.

این کارگردان با ۵ فیلم خود توانست ۸ بار نامزدی جایزه اسکار را دریافت کند ولی هنوز موفق نشده این جایزه را به دست بیاورد. فیلم‌های او در کل ۲۵ بار نامزدی اسکار در تمام رشته‌ها را به دست آورده است.به جز اسکار این کارگردان نامزدی جوایز مختلف سینمایی را تجربه کرده است.

از بهترین فیلم‌های این کارگردان خوش ذوق و بسیار خلاق آمریکایی می‌توان به برد دشوار ، شب‌های بوگی ، مگنولیا ، عشق هوایی ، خون به پا خواهد شد ، استاد ، خباثت ذاتی و رشته خیال اشاره کرد.

بهترین فیلم های پل توماس اندرسن

به نظر شما جای کدام یک از بهترین کارگردانان جهان سینما در این پست خالی میباشد؟؟؟؟

بیشتر بخوانید :

  • اسپین آف های سریال Game of Thrones در چه وضعیتی هستن ؟
  • محبوب ترین شخصیت های منفی تاریخ سینما+[دیالوگ های برتر]
  • ۶ فیلم آینده مارول بعد از Avengers: Endgame
  • معرفی فیلم های برتر جهان [ بهترین فیلم های خارجی از نگاه مخاطبان ]
  • بهترین موسیقی های متن تاریخ سینما – ۴۰ آهنگ ماندگار [ به همراه لینک دانلود ]
  • فیلم های برنده اسکار در طول تاریخ [جایزه اسکار بهترین فیلم]

نوشته بهترین کارگردانان جهان سینما [۳۵ کارگردان برتر تاریخ سینما] اولین بار در شهر زمان. پدیدار شد.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا