اخبار کسب و کار

معرفی فیلم‌های حاضر در بهاریه فیلم کوتاه

یکی از اتفاقات خوب گروه هنر و تجربه، نمایش فیلم‌های کوتاه برای علاقه‌مندان و عرضه آثار فیلم‌سازانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند است. بعد از اکران موفق بسته فیلم‌های کوتاه در سه مقطع زمانی در سال گذشته، امسال هم، «بهاریه فیلم کوتاه» در این گروه به نمایش درآمده است. دنبال کردن جریان فیلم‌های کوتاه، دنبال کردن جریان سینما در بستر خودش است.

همچنین بخوانید:
نگاهی به فیلم‌های ایرانی حاضر در سی و هفتمین دوره جشنواره جهانی فجر

فیلم‌های کوتاه، به دلیل زمان کمی که در اختیاردارند، با توسل به ابزارهای سینمایی، می‌توانند بیشترین ارتباط را با مخاطب برقرار کنند و جای شکی باقی نیست که بسیاری از فیلم‌سازان جریان اصلی سینما، از میان فیلم‌سازان فیلم کوتاه سینما برمی‌خیزند.
در این مطلب نگاهی به فیلم‌های اکران شده در «بهاریه فیلم کوتاه» داریم که مشتمل بر چهار فیلم و یک انیمیشن کوتاه است.

۱- زونا به کارگردانی طوفان نهان قدرتی

یکی از پرافتخارترین فیلم‌های نمایش داده‌شده در بسته «بهاریه فیلم کوتاه»، «زونا» به کارگردانی طوفان نهان قدرتی است که برنده تندیس بهترین تدوین و فیلم‌برداری از جشن فیلم کوتاه، نشان بهترین فیلم از نگاه منتقدان و نویسندگان،جایزه ویژه رئیس جشنواره میامی آمریکا،بهترین فیلم در جشنواره نیوکاسل انگلستان و بهترین کارگردانی از جشنواره سینما پرو ایتالیا شده است و بعد از ۴۵ حضور بین‌المللی در ایران به اکران درآمده است.
«زونا»، قصه مردی به نام مرتضی است که در گیرودار بی‌اخلاقی‌هایش متوجه خیانت همسرش می‌شود. برزخی که مرتضی را در خود اسیر می‌کند، تعریف او ازعشق، خیانت و زندگی را به چالش می‌کشد.
«زونا»، قصه‌ای اخلاقی و انسانی را در بستری از روابط اجتماعی به تصویر درمی‌آورد و خلاقیت فیلم‌ساز در استفاده از لوکیشن و فضای قصه‌اش است. نهان قدرتی برای تصویر قصه‌اش به قلب شهر بندر انزلی می‌رود و قصه‌ای بومی و فرهنگی را در جامعه‌ای به تصویر می‌کشد که ساختارهای به‌شدت سنتی دارد اما در مرز میان سنت و مدرنیته معلق مانده است و چیزی جز فساد اخلاقی و رو درو قرار دادن آدم‌هایش از این مدرنیته کسب نکرده است. نهان قدرتی، هوشمندانه، با استفاده از رنگ‌های خنثی در پس‌زمینه طبیعت سرد و بارانی گیلان، بیننده را با قصه و کاراکترهایش آشنا می‌کند و در فضایی شبیه «دزد دوچرخه»، روایتی نئورئالیسم را رقم میزند.

۲- خوابگردها به کارگردانی پویا نبی

«خوابگردها»، به کارگردانی پویا نبی، برنده بهترین فیلم‌برداری در سی و چهارمین جشنواره کوتاه تهران و برنده بهترین طراحی صحنه فیلم کوتاه در سال ۹۶ از انجمن طراحان صحنه و لباس شده است. این فیلم که برگرفته از کتاب «تعبیر خواب، اثر زیگموند فروید» است، قصه‌ای عجیب را به نمایش می‌گذارد که در آن مرز بین خواب و رویا و حقیقت و خیال را در هم می‌شکند. «خوابگردها»، قصه پسر جوانی است که در یک ساختمان متروکه گیر افتاده است، اما نمی‌داند چگونه و کی ازاینجا سر درآورده است. نبی، قصه‌اش را با تنیدن بعدهای زمانی در کنار معرفی کاراکترها روایت می‌کند و در این میان، با استفاده خلاقانه و دراماتیک از نورپردازی و طراحی صدا، ابعاد عجیب قصه‌اش را آشکار می‌کند تا بیننده را هم مانند کاراکترش در میان حصارهای قصه‌اش حبس کند. دوربین هم با حرکاتی آزادانه در کنار کاراکتر اصلی در خانه مخروبه حرکت می‌کند و چشم بیننده در گوشه و کنار زندان بزرگ کاراکتر اصلی می‌شود تا حس محدود شدن و حبس شدن را به‌خوبی انتقال دهد. «خوابگردها»، شباهت زیادی به آثار نولان، به‌ویژه آثار اولیه‌اش دارد و از بلندپروازی ایده می‌گیرد که ذات سینماست.

۳- سیندرلا به کارگردانی مهدی آقاجانی

«سیندرلا»، یکی از قابل‌تأمل ترین فیلم‌های نمایش داده‌شده دربسته «بهاریه فیلم کوتاه»، است که حاکی از نگاهی سنتی و ملی به یک قصه جهانی است. «سیندرلا»، همان‌طور که از نامش برمی‌آید، در یک فضای فانتزی اتفاق می‌افتد و همه عناصر قصه اصلی سیندرلا را هم در خود دارد. سیندرلا، این بار، پسر جوانی است که در شب عروسی‌اش به‌جای نامادری بدجنس در چنگال پدر دیکتاتور و سلطه‌گرش اسیر است. شاهزاده رؤیاها، این بار نه با اسب که با وانت می‌آید و شاید کمی دیوانه هم باشد. فرشته هم کاراکتری ملموس در قصه است که سرنوشت سیندرلا را تغییر می‌دهد و به او کمک می‌کند از چنگال پدر دیکتاتورش نجات پیدا کند. قرابت دو کاراکتر داماد و دیوانه، و سکانس پایانی که آشکارا برداشتی از سیندرلا است، نشان از تحلیل روان‌شناختی آقاجانی در پرداخت قصه‌اش دارد. «سیندرلا»، آشکارا سعی می‌کند، شبیه هیچ قصه‌ای نباشد، و در عین اینکه روی خط اصلی قصه معروف سیندرلا می‌گذرد، بیننده را در فضایی کاملاً ایرانی سهیم اتفاقات و حوادث می‌کند و جسارت فیلم‌ساز در این است که جنون کاراکتر دیوانه را آزادانه در تاروپود روایتش تنیده است و همین «سیندرلا» را زنده و جذاب می‌کند.

۴- مانیکور به کارگردانی آرمان فیاض

در «مانیکور»، بازهم با یک اقتباس روبرو هستیم. این فیلم، برداشتی از داستانی به همین نام به قلم بیژن نجدی است، اما فیلم «مانیکور»، جایی روایتش را شروع می‌کند که قصه بیژن نجدی تمام می‌شود. «مانیکور» قصه‌اش را در روستایی در لاهیجان روایت می‌کند، زمانی که مرگ یک زن با هویت جنسی دوگانه باعث بروز اختلافاتی در روستا می‌شود. «مانیکور» با فضاسازی درست، حداقل استفاده از دیالوگ‌ها و بیشترین استفاده از تصاویر مثل نماهای نزدیک از صورت کاراکترها برای منعکس کردن احساسات پیچیده آن‌ها، بیننده را به میان برف‌های روستای محل وقوع حوادث «مانیکور»، می‌برد و سعی می‌کند، خط قرمزهایی که روایت جسورانه‌اش را احاطه کرده است تا حد ممکن دور بزند. در کنار پرداخت مناسب و فضاسازی بی‌نقص، رویکرد فیاض، به هویت انسانی در مقابل باورهای سنتی، نشان از نگاه انسانی و دقت نظر این فیلم‌ساز دارد.

۵- بدو رستم بدو به کارگردانی حسین ملایمی

در میان آثار حاضر در بسته «بهاریه فیلم کوتاه»، تنها انیمیشن، «بدو رستم بدو» ساخته حسین ملایمی است. «بدو رستم بدو»، با آشنایی‌زدایی از شخصیت افسانه‌ای رستم و برداشتی آزاد از تراژدی “رستم و سهراب”، زندگی شهرنشینی امروزی را به‌نقد می‌کشد. «بدو رستم بدو»، که طعنه‌ای به «بدو لولا بدو»، هم دارد، با ترسیم رستم، قهرمان ایران‌زمین، در تهران امروزی، بوروکراسی اداری، فقر، اعتیاد و شرایط بد جامعه را به زبانی طنز نمایش می‌دهد و درعین‌حال که گرافیک خوبی دارد با کارگردانی مناسب نیز می‌تواند با بیننده ارتباط برقرار کند. نکته برجسته «بدو رستم بدو»، انسجام اثر است که از جنگ میان رستم و سهراب شروع می‌شود و به تهران امروزی می‌رسد و تمام داستان فیلم در ورای اشعار حماسی فردوسی یا اشعاری که با رعایت قالب در ادامه این حماسه سروده شده‌اند روایت می‌شود. «بدو رستم بدو»، دقیقاً همان چیزی است که سینمای انیمیشن ایران احتیاج دارد؛ خلاقیت، اصالت و هویت و تصاویر زیبا و جذاب برای بیننده.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا