اخبار کسب و کار

جوانه زدن بذر گیاه پنبه در ماه

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

فضاپیمای چانگ‌ای ۴ چندی پیش در نیمه‌ی پنهان ماه (سمتی از ماه که هیچ گاه رو به زمین قرار نمی‌گیرد و از زمین دیده نمی‌شود) فرود آمد. اتفاقی که برای اولین بار در تاریخ رخ داد و چانگ‌ای ۴ به اولین فضاپیمایی تبدیل شد که در نیمه‌ی پنهان ماه فرود آمده است. اما غیر از این عنوان این فضاپیما اولین‌های دیگری را نیز رقم زد. اکنون چانگ‌ای ۴ حامل اولین گیاهی است که در کره‌ای غیر از زمین رشد کرده است.

چانگ‌ای ۴ محفظه‌ای زیستی را در دل خود جای داده که در آن بذر چند گیاه و تخم چند حشره وجود دارد. شرایط این بسته‌ی زیستی‌ مشابه زمین است و تنها تفاوت در گرانش کمتر ماه نسبت به زمین است.

اکنون چین اعلام کرده است که بذر گیاه پنبه در ماه جوانه زده است.

تصویری از جوانه‌ی پنبه در محفظه‌ی زیستی ماه‌نشین چانگ‌ای ۴

البته این اولین باری نیست که پرورش گیاه در فضا انجام می‌شود. فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی تقریبا به طور مرتب این کار را انجام می‌دهند تا تاثیرات گرانش بر رشد گیاهان و موارد دیگری از این دست را مورد بررسی قرار دهند. اما این اولین باری است که این کار در کره‌ای غیر از زمین انجام شده است.

البته پیش از این پای تعدادی بذر گیاه به مدار ماه باز شده بود. زمانی که استوارت روزا (Stuart Roosa)، یکی از فضانوردان ماموریت آپولو ۱۴، صدها بذر درخت را به مدار ماه برد. پس از بازگشت به زمین بسیاری از این بذرها در زمین کاشته و به «درختان ماه» معروف شدند.

در بسته‌ی زیستی چانگ‌ای ۴ علاوه بر بذر پنبه بذر گیاهان دیگری همچون سیب زمینی نیز وجود دارد که هیچ کدام از آن‌ها هنوز جوانه نزده‌اند.

یوتو

ماه‌نورد یوتو ۲ در نیمه‌ی پنهان ماه.

در ماموریت چانگ‌ای ۴ یک ماه‌نشین و یک ماه‌نورد به نیمه‌ی پنهان ماه ارسال شده‌اند. ماه‌نورد یوتو ۲ (Yutu 2) اکنون محل فرود را ترک کرده تا به کاوش نواحی اطراف بپردازد. در حال حاضر نیز هر دو روبات در حال سپری کردن اولین شب طولانی و سرد خود در ماه هستند. هر شب در ماه حدود دو هفته‌ی زمینی طول می‌کشد.

The post جوانه زدن بذر گیاه پنبه در ماه appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا