اخبار کسب و کار

بخش سخت‌افزار گوگل در سال ۲۰۱۹؛ سال تغییر راهبردها

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

با عرضه گوشی‌های پیکسل ۳ در ماه اکتبر، گوگل نشان داد که در صنعت گوشی‌های هوشمند حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. با این حال، علی‌رغم اینکه گوشی‌های مذکور مورد توجه کارشناسان زیادی قرار گرفتند، ولی روی هم رفته در مقایسه با رقبای مهمی مانند هواوی و سامسونگ، در بازار حضور قابل توجهی ندارند.

اگرچه بلندپروازی‌های گوگل در زمینه‌ی گوشی‌های هوشمند راه زیادی در پیش دارد، اما گوگل در سال ۲۰۱۸ با عرضه انواع و اقسام گجت‌های گوگل هوم، جدیت خود را برای حضور در بخش‌های مختلف سخت‌افزاری ثابت کرد. همچنین گوگل بار دیگر توانست در زمینه‌ی هوش مصنوعی و دستیارهای دیجیتالی، فاصله‌ی خود را با رقبا افزایش دهد. در ادامه به عملکرد بخش سخت‌افزار گوگل در سال ۲۰۱۸ نگاهی می‌اندازیم و در رابطه با وضعیت این شرکت در سال ۲۰۱۹ گمانه‌زنی‌هایی را مطرح می‌کنیم.

سهم بازار گوشی‌های پیکسل همچنان محدود است

پیکسل ۳ ایکس‌ال از یک جهت احتمالاً موفق‌ترین گوشی سال ۲۰۱۸ بوده است؛ آن موضوع چیزی نیست جز تبلیغات طبیعی. هرچند گوگل میلیون‌ها دلار برای تبلیغات این گوشی هزینه کرده، اما به لطف حضور این گوشی در بازار سیاه، حجم بالای خبرها و گزارش‌های مربوط به آن باعث شد که این گوشی مدت‌ها در سرخط خبرها قرار بگیرد. ماه‌ها قبل از معرفی این گوشی، کاربران طراحی گجت مذکور را از تمام زاویه‌های ممکن دیده بودند، نقد و بررسی آن منتشر شد و حتی نمونه عکس‌های گرفته شده با آن هم روانه‌ی سایت‌ها شد.

بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین اشتباهات اندرویدی گوگل

با وجود تمام این سروصداها، فروش پیکسل ۳ چندان قابل توجه نبود. طبق بررسی‌های انجام شده، گجت‌های پیکسل-شامل گوشی‌ها، پیکسل‌بوک و پیکسل اسلیت-در سال ۲۰۱۸ سودی معادل ۱.۷۸ میلیارد دلار برای گوگل به ارمغان آوردند. هرچند به نظر چنین مبلغی بسیار هنگفت است، اما باید بگوییم که بخش موبایل سامسونگ گرچه در سه‌ماهه سوم عملکرد چندان خوبی نداشته، اما در همین مدت ۲ میلیارد دلار سود را روانه‌ی خزانه‌ی این شرکت کرده است. البته می‌دانیم که سامسونگ انواع و اقسام گوشی‌ها را به فروش می‌رساند و گوگل فقط سری گجت‌های پیکسل را روانه‌ی بازار کرده است. با این حال، نمی‌توان منکر شد که گوشی‌های پیکسل در بازار گوشی‌های هوشمند حضور چندانی ندارند.

گوگل

یکی دیگر از نشانه‌های حضور نه‌چندان گسترده گوشی‌های پیکسل، آمار رسمی گوگل برای توزیع نسخه‌های مختلف اندروید است. طبق آخرین آمار منتشر شده، درصد گوشی‌های مبتنی بر اندروید پای-که شامل گوشی‌های پیکسل هم می‌شود-کمتر از یک دهم درصد است. یک دهم درصد ۲ میلیارد گوشی اندرویدی فعال، به معنای بهره‌گیری حدود ۲۰ میلیون گوشی از جدیدترین نسخه اندروید است. به عبارتی دیگر، می‌توانیم بگوییم که از زمان معرفی نخستین گوشی‌های پیکسل تا حالا، تقریباً کمتر از ۲۰ میلیون دستگاه فروخته‌شده است. برای مقایسه باید بگوییم که اپل در سال مالی ۲۰۱۷، بیش از ۲۱۶ میلیون آیفون به فروش رسانده است. تمام این آمارها نشان‌دهنده‌ی این موضوع هستند که گوگل برای حضور چشمگیر در بازار گوشی‌های هوشمند، راه زیادی در پیش دارد.

یکی از مهم‌ترین نقاط قوت گوگل نسبت به رقبا، در زمینه‌ی نرم‌افزار است. گوشی‌های پیکسل به غیر از اینکه مرتباً جدیدترین آپدیت‌های اندروید را دریافت می‌کنند، به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نرم‌افزار دوربین این گوشی‌ها در صنعت گوشی‌های هوشمند، بی‌رقیب است. در هر صورت باید ببینیم آیا گوگل می‌تواند چنین مزیت‌هایی را به فروش بیشتر تبدیل کند یا نه.

کروم‌بوک‌های گوگل چندان پرطرفدار نیستند

گوگل

سیستم‌عامل Chrome OS به‌خصوص در بخش آموزشی طرفداران زیادی دارد. تا انتهای سال ۲۰۱۷، تقریباً ۶۰ درصد از گجت‌های موجود در مدارس آمریکا مبتنی بر این سیستم‌عامل بودند. دلایل زیادی می‌توان برای این محبوبیت مطرح کرد. به‌عنوان مثال کودکان خیلی زود نحوه‌ی استفاده از آن را یاد می‌گیرند و هزینه‌ی خرید کروم‌بوک‌ها بسیار کمتر از لپ‌تاپ‌های ویندوزی است.

به همین خاطر سؤالی که مطرح می‌شود این است که پس چرا پیکسل‌بوک و پیکسل اسلیت فروش قابل توجهی ندارند؟ جواب این سؤال فقط دو کلمه است: قیمت بالا.

بیشتر بخوانید: گوگل مدام در درک مفهوم «تبلت» اشتباه می‌کند

شرکت‌هایی مانند سامسونگ، ایسوس و ایسر با پایین نگه داشتن قیمت کروم‌بوک، به‌راحتی تعداد زیادی از آن‌ها را به فروش می‌رسانند. اما گوگل رویکرد دیگری را اتخاذ کرده و فقط کروم‌بوک‌های قدرتمند و گران‌قیمت را روانه‌ی بازار می‌کند. قیمت پایه پیکسل اسلیت به همراه کیبرد، ۸۰۰ دلار است که به هیچ عنوان قیمت کمی محسوب نمی‌شود. بهترین مدل آن هم به همراه یک کیبرد، برای کاربر ۲۰۰۰ دلار هزینه در پی دارد.

اگر گوگل می‌خواهد در این بازار حضور بیشتری داشته باشد، تا اطلاع ثانوی باید رویکرد شرکت اپل را کنار بگذارد و قیمت این محصولات را کاهش دهد. پیکسل اسلیت گجت جذاب و قدرتمندی است، اما افرادی که پول خرید چنین گجتی را دارند، در عوض محصولاتی مانند مایکروسافت سرفیس پرو یا مک‌بوک را خریداری می‌کنند. به نظر می‌رسد گوگل پیکسل اسلیت را عمدتا برای طرفداران پروپاقرص این شرکت عرضه کرده است.

اسپیکرهای هوشمند گوگل بسیار موفق ظاهر شده‌اند

گوگل

اگرچه گوشی‌ها و تبلت‌های پیکسل در بازار وضعیت چندان خوبی ندارند، اما اسپیکرهای هوشمند گوگل با چنین مشکلی دست‌وپنجه نرم نمی‌کنند. در سال ۲۰۱۶، تخمین زده می‌شد که سری گجت‌های هوم، سود ۴۹ میلیون دلاری برای این شرکت به ارمغان آوردند و حالا در سال ۲۰۱۸، گفته می‌شود به لطف این گجت‌ها، حدوداً ۸۴۷ میلیون دلار سود روانه‌ی خزانه گوگل شده که این به معنای افزایش ۱۷۲۸ درصدی در عرض فقط دو سال است.

متأسفانه، دو شرکت بزرگ فعال در زمینه‌ی اسپیکرهای هوشمند-گوگل و آمازون-در رابطه با اسپیکرهای فروخته شده معمولاً آمار دقیقی را ارائه نمی‌دهند. به همین خاطر اگر به آمار منتشر شده از طرف دیگر شرکت‌ها استناد کنیم، به نظر می‌رسد اسپیکرهای گوگل خیلی سریع در حال تصاحب بخش زیادی از سهم بازار اسپیکرهای هوشمند هستند و فاصله آن‌ها با آمازون روزبه‌روز کمتر می‌شود. علاوه بر این، طبق بررسی‌های انجام شده در بین دستیارهای هوشمند، گوگل اسیستنت همواره موفق به اخذ مقام اول شده است.

بیشتر بخوانید: نوآوری‌های نرم‌افزاری گوگل در سال ۲۰۱۸

با توجه به اینکه دنیای هوش مصنوعی به‌صورت فزاینده در حال تصاحب بخش‌های مختلف دنیای تکنولوژی است، چنین خبرهایی نشان می‌دهد که گوگل در مسیر درستی حرکت می‌کند. اگرچه در حال حاضر بخش اعظمی از درآمد گوگل از موتور جستجوی این شرکت به دست می‌آید، اما اوضاع همواره بر این منوال نخواهد بود. گوگل به‌خوبی می‌داند که در آینده‌ی نه‌چندان دور، پردرآمدترین بخش آن، دستیار هوشمند این شرکت خواهد بود و به همین خاطر توجه بسیار زیادی به این بخش نشان می‌دهد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه در مورد گجت‌های گوگل هوم، مربوط به قیمت آن‌ها است. گوگل هوم مینی با قیمت ۵۰ دلاری و نمایشگر هوشمند هوم هاب با قیمت ۱۵۰ دلاری به فروش می‌رسد. آیا پایین بودن قیمت آن‌ها و این موضوع که این گجت‌ها موفق‌ترین محصولات سخت‌افزاری گوگل هستند، یک موضوع تصادفی است؟

گوگل باید رقبای قدرتمندی را کنار بزند

گوگل

در حال حاضر محصولات نرم‌افزاری گوگل مانند موتور جستجو، جیمیل، گوگل مپس و کروم تا حد زیادی بی‌رقیب هستند. اما در رابطه با محصولات سخت‌افزاری، گوگل رقبای بسیار قدرتمندی دارد.

در عرصه گوشی‌های هوشمند، گوگل با رقبایی مواجه است که محصولات مشابه را با قیمت کمتری عرضه می‌کنند. گوشی هوشمندی مانند وان‌پلاس ۶T که صدها دلار از پیکسل ۳ ارزان‌تر است، از حافظه رم بیشتر، حافظه داخلی بیشتر، تراشه مشابه و بدنه شیشه‌ای باکیفیت بهره می‌برد. بله، می‌دانیم که پیکسل ۳ از دوربین بسیار بهتری بهره می‌برد، اما وان‌پلاس هم به‌خوبی می‌داند که در چه مواردی از قطعات ارزان‌تر استفاده کند که در نهایت تأثیر منفی چندانی در تجربه کاربری نداشته باشد.

بیشتر بخوانید: بزرگ‌ترین پروژه‌های شکست خورده در تاریخ گوگل

از لحاظ لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌ها هم محصولات گوگل بسیار گران‌قیمت هستند و به همین خاطر در بازار حضور قابل توجهی ندارند. اخیراً نسل ششم تبلت مایکروسافت سرفیس پرو عرضه شده و این یعنی کاربران می‌توانند یک تبلت سرفیس پرو را با نصف قیمت مدل رده‌پایین پیکسل اسلیت خریداری کنند. علاوه بر این، سرفیس پرو از سیستم‌عامل ویندوز بهره می‌برد که در بین کاربران لپ‌تاپ‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارد.

گوگل هرچقدر هم تبلت‌های قدرتمندی را تولید کند، تا زمانی که قیمت آن‌ها برابر یا گران‌تر از محصولات مبتنی بر ویندوز یا macOS باشد، شانس چندانی برای موفقیت ندارد. مصرف‌کنندگان معمولاً از سیستم‌عاملی استفاده می‌کنند که به آن عادت کرده‌اند و شاید در صورت کاهش قیمت تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌های گوگل، تمایل به مهاجرت پیدا کنند.

در نهایت، علی‌رغم اینکه سری گجت‌های گوگل هوم عملکرد بسیار خوبی دارند، اما رقیب آن یعنی آمازون هم در این بازار سهم قابل توجهی دارد. علاوه بر این، سرعت نوآوری‌های آمازون بیشتر از گوگل است. در زمینه‌ی اسپیکرهای هوشمند، زودتر از گوگل وارد عمل شد و همین موضوع برای نمایشگرهای هوشمند هم صدق می‌کند.اگر گوگل واقعاً می‌خواهد بازار اسپیکرهای هوشمند را تصاحب کند، باید سریع‌تر از کمپانی آمازون عمل کند.

گوگل در سال ۲۰۱۹

گوگل

گوگل قصد دارد در سال ۲۰۱۹ محصولات سخت‌افزاری قابل توجهی را معرفی کند. احتمالاً جذاب‌ترین آن، پیکسل ۳ لایت خواهد بود. تا حالا، گوگل دو مدل معمولی و XL از هر نسل گوشی‌های پیکسل معرفی کرده است. اما در سال ۲۰۱۹، قرار است نسخه میان‌رده پیکسل و پیکسل ایکس‌ال معرفی شود که تجربه‌ی نرم‌افزاری مشابهی را به ارمغان می‌آورند ولی از سخت‌افزارهای ضعیف‌تری بهره می‌برند و با قیمت پایین‌تری به فروش می‌رسند. هنوز در رابطه با تاریخ عرضه این گوشی‌ها و قیمت آن‌ها اطلاعات دقیقی در دست نداریم. شاید هم گوگل در نهایت قیمت بالایی در نظر بگیرد و تحلیل‌های مربوط به عرضه گوشی‌های پیکسل مقرون به صرفه نادرست از آب دربیایند.

اگرچه گوگل‌ قصد دارد مدل‌های میان‌رده گوشی‌های پیکسل را عرضه کند، اما هنوز در مورد عرضه مدل میان‌رده لپ‌تاپ یا تبلت گوگل‌ خبری منتشر نشده است. البته امیدواریم این شرکت در سال ۲۰۱۹ نسخه مقرون به صرفه پیکسل اسلیت را عرضه کند. اگر گوگل‌ بتواند مدل قدرتمند این گجت را با حدود قیمت ۵۰۰ دلاری روانه‌ی بازار کند، تا حدی دارای شانس موفقیت خواهد بود.

گوگل

یکی دیگر از پروژه‌هایی که می‌تواند به برگ برنده گوگل بدل شود، پروژه استریم است که به کاربران اجازه می‌دهد با استفاده از مرورگر کروم، بازی‌های گرافیک بالا را تجربه کنند. اگر گوگل‌ بتواند کروم‌بوکی را بسازد که با بهره‌گیری از سرورهای مجازی انواع و اقسام کارها را انجام دهد، می‌تواند در مقابل ویندوز و macOS قد علم کند. البته پروژه استریم هنوز در مراحل ابتدایی خود قرار دارد و احتمالاً در سال ۲۰۱۹ نمی‌تواند مزایای چندانی را به ارمغان بیاورد.

در نهایت، با وجود اینکه خبرهای پراکنده‌ای در رابطه با احتمال عرضه نخستین گجت پوشیدنی گوگل‌ در سال ۲۰۱۸ منتشر شده بود، در این سال چنین محصولی عرضه نشد. احتمالاً در سال ۲۰۱۹، گوگل‌ در زمینه‌ی ساعت هوشمند هم وارد عمل می‌شود و باید ببینیم در این زمینه چه حرف‌هایی برای گفتن دارد. با توجه به اینکه بیشتر ساعت‌های هوشمند مبتنی بر Wear OS چندان قابل توجه نیستند، گوگل‌ می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد و پتانسیل‌های پلتفرم Wear OS را بهتر عملی کند. برای موفقیت در این زمینه، گوگل‌ بهتر است از رویکرد مربوط به سری گجت‌های هوم پیروی کند: ساخت گجت با کیفیت ولی با قیمت ارزان.

مهم‌ترین مزیت گوگل: بودجه نامحدود

گوگل

برخلاف بسیاری از شرکت‌های سازنده گوشی‌های هوشمند، گوگل‌ به‌لطف بهره‌گیری از یک موتور جستجو قدرتمند، دارای یک نوع ماشین چاپ اسکناس است. درآمد موتور جستجوی این شرکت آن‌قدر زیاد است که گوگل‌ با بهره‌گیری از این درآمد، بودجه پروژه‌های بلندپروازانه و مواردی مانند گوشی‌های پیکسل را تأمین می‌کند.

با توجه به این موضوع، گوگل‌ بهانه‌ای برای ضعف در زمینه‌ی سخت‌افزار ندارد. زیرا هم از بهترین متخصصین بهره می‌برد، بودجه کافی دارد و به لطف بهره‌گیری از زیرساخت‌های لازم، می‌تواند انواع و اقسام نوآوری‌ها را عملی کند. اگر گوگل‌ واقعاً می‌خواهد در زمینه‌ی گوشی، تبلت و لپ‌تاپ‌ها توجه کاربران را جلب کند، باید مانند دیگر شرکت‌های تازه‌کار عمل کند. این یعنی در ابتدا باید گجت‌های باکیفیت ولی با قیمت مناسب را روانه‌ی بازار کند و بعد از اینکه برند گوگل‌ در سخت‌افزار تثبیت شد، گجت‌های گران‌تری را عرضه کند.

استراتژی عرضه‌ی گجت‌های گران‌قیمت توسط یک شرکت تازه‌کار به جایی نمی‌رسد، به‌خصوص وقتی که رقبا محصولات بسیار خوبی را با قیمت کمتری روانه‌ی بازار می‌کنند. گوگل‌ در رابطه با سری گجت‌های هوم چنین رویکردی را عملی کرده ولی در دیگر بخش‌ها شاهد عملی شدن این استراتژی نیستیم. در نهایت باید ببینیم گوگل‌ که در زمینه‌ی نرم‌افزار و به‌خصوص هوش مصنوعی موفق ظاهر شده، آیا می‌تواند در سال ۲۰۱۹ می‌تواند در بازارها حضور گجت‌های خود را افزایش دهد یا نه.

بیشتر بخوانید: HTC در سال ۲۰۱۹: آخرین فرصت برای بقا

منبع: Android Authority

The post بخش سخت‌افزار گوگل در سال ۲۰۱۹؛ سال تغییر راهبردها appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا