اخبار کسب و کار

معرفی هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنوار فجر: از مدیران سیما تا ناکامان دوره قبل

چه دوست داشته باشیم چه نه، چه فیلم‌هایمان را به جشنواره بدهیم یا خیر، چه جشنواره را به سیاسی‌کاری و جانب‌داری محکوم کنیم یا از آن حمایت کنیم، جشنواره فجر، بعد از سی هفت سال، همچنین مهم‌ترین رویداد سینمایی کشور است. رویدادی که هرسال با کلی حاشیه و جنجال برگزار می‌شود، عده‌ای از آن خرده می‌گیرند، عده‌ای با دست‌پر آن را ترک می‌کنند و عده‌ای سال‌ها پشت درهای آن انتظار می‌کشند. جشنواره فیلم فجر، با همه خوبی‌ها و بدی‌هایش، ویترین سینمای ایران است.

همچنین بخوانید:
اعلام فیلم‌های بخش نگاه نو جشنواره سی و هفتم

جشنواره فجر، از سوی دیگر نیز حائز اهمیت است و آن تقابل سینماگران و مسئولان سینمایی است. سینماگرانی که در طول سال، بارها در مقابل مسئولان و تصمیم‌گیرندگان سینمایی قرار می‌گیرند، در جشنواره فجر، مستقیماً وارد این تقابل می‌شوند. مسئولان جشنواره فجر هم‌بار سنگینی بر دوش دارند، به‌هرحال، راضی کردن همه سینماگران اگر کار غیرممکنی نباشد، آسان هم نیست و ادوار گذشته ثابت کرده است، کمتر پیش می‌آید که سینماگران و مسئولان انتخاب و داوری جشنواره فجر، که بعضی‌هایشان از میان خود سینماگران هم انتخاب می‌شوند، به توافق برسند و هر دو راضی جشنواره را ترک کنند.این روزها هم موتور سی و هفتمین جشنواره فجر روشن‌شده است و طبق اعلام دبیر جشنواره، ابراهیم داروغه زاده، در جشنواره سی و هفتم، شاهد رقابت ۲۲ فیلم در بخش سودای سیمرغ و ده فیلم در بخش نگاه نو، خواهیم بود.همچنین ابراهیم داروغه زاده طی حکمی، احمد امینی، محمدعلی حسین نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی را به‌عنوان هیئت انتخاب دوره سی و هفتم معرفی کرد و این هیئت با معرفی ده فیلم بخش نگاه نو، کار خود را رسماً آغاز کردند.
ترکیب هیئت انتخاب جشنواره فجر، همیشه محل اعتراضات زیادی بوده است. حضور فیلم‌سازان و تهیه‌کنندگانی که اعتبارشان نزد جامعه سینمایی در حد انتخاب آثار نیست و مسئولان و تصمیم گیرانی که شاید حوزه فعالیتشان چندان به سینما مربوط نباشد، ازجمله اعتراضات وارده به این ترکیب بوده است و امسال هم از این قاعده مستثنا نیست. همین موضوع، بهانه‌ای شد تا در همین ابتدای کار و اول ماراتن جشنواره فجر که هنوز سوت آغاز دمیده نشده است، نگاهی به اعضای هیئت انتخاب بیندازیم و کارنامه کاری‌شان را ، به طور مختصر بررسی کنیم.
میان داوری شدن و داوری کردن فاصله‌ای کوتاه است؛ حدود یک سالبهروز شعیبی و رضا مقصودی، نام‌های آشنا و البته غیرقابل‌پیش‌بینی ترکیب هیئت انتخاب بودند. شعیبی که در طی سال‌های گذشته، در مقام بازیگر یا فیلم‌ساز، تقریباً همیشه مهمان جشنواره فجر بوده است، سال گذشته با «دارکوب» در جشنواره حاضر بود. «دارکوب» با کسب سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن و بهترین نقش مکمل مرد، درزمینه کارگردانی و نویسندگی و بهترین فیلم دست‌خالی جشنواره را ترک کرد و حرکت جدی در سینمای شعیبی، به‌حساب نمی‌آید.
رضا مقصودی هم بعد از سال‌ها فعالیت درزمینهٔ فیلم‌نامه‌نویسی و همکاری‌های موفق با کمال تبریزی، در جشنواره سی و ششم از معدود فیلم اولی‌ها بود و با «خجالت نکش»، یک کمدی روستایی و ساده، به جشنواره آمد. «خجالت نکش» باوجود بازیگران اصلی‌اش، شبنم مقدمی و احمد مهران فر، خیلی زود در جریان فیلم به کلیشه افتاد و ساختار تلویزیونی‌اش آن را از درخشیدن محروم کرد، تا مقصودی همچنان فیلم‌نامه‌نویس قابلی به‌حساب آید تا یک فیلم‌ساز جدی.
حال، دو فیلم‌سازی که هر دو در ابتدای راه فیلم‌سازی‌شان قرار دارند و سال گذشته هم چندان ندرخشیده‌اند، در ترکیب هیئت انتخاب قرارگرفته‌اند، تصمیمی که جای شک و شبهه فراوان دارد.
آن‌هایی که بودند و خواهند بودمحمدعلی حسین نژاد و احمد امینی، برای دومین سال پیاپی برای انتخاب آثار جشنواره فجر، حاضرشده‌اند.
محمدعلی حسین نژاد، کارشناس فرهنگی و عضو شورای پروانه نمایش، سال‌های زیادی در ترکیب هیئت انتخاب جشنواره فجر حضورداشته و امسال نیز برای دومین سال پیاپی در این مقام ظاهر می‌شود. حسین نژاد، درزمینه تهیه‌کنندگی نیز، فیلم «طهران، تهران» را در کارنامه خود دارد، اما عمده فعالیت وی، مدیریت در بخش‌های مختلف سینمایی بوده است.
احمد امینی هم که هفت سال از ساخت آخرین فیلمش می‌گذرد، سال گذشته از اعضای هیئت انتخاب بود، تا دوری‌اش از سینما را به این شکل جبران کند.
حسن خجسته، عضو شورای پروانه نمایش هم که سال گذشته در هیئت داوری سودای سیمرغ حضور داشت، امسال یکی از اعضای هیئت انتخاب جشنواره فجر است.
درحالی‌که سال گذشته یکی از بی‌فروغ‌ترین ادوار جشنواره بود، باید دید آیا حسین نژاد و امینی این بار انتخاب‌های بهتری انجام می‌دهند یا خیر.
و دیگران

سرکوب

حسین کرمی، که سابقه مدیریت شبکه‌های نسیم و تماشا را در کارنامه دارد و رئیس مرکز سیما فیلم بوده است، یکی دیگر از اعضایی است که حضورش در میان اعضای هیئت انتخاب می‌تواند جالب باشد و باید دید، دیدگاه و سابقه کاری تلویزیونی‌اش در سینما چه دستاوردی خواهد داشت.
شاهرخ دلکو، منتقد به نام سینما که نگارش فیلم‌نامه «تنهایی لیلا» را هم بر عهده داشته، دیگر داور هیئت انتخاب سی و هفتمین جشنواره فجر است.
درنهایت ، این افراد، که هم‌اکنون و با معرفی ده فیلم نگاه نو، با پرسش‌هایی مبنی بر علت عدم راه‌یابی فیلم‌هایی چون «سرکوب»، ساخته رضا گوران با بازی باران کوثری، سارا بهرامی و الهام کردا، «لابیرنت»، «نبات»، هردو با بازی شهاب حسینی و اولین فیلم سروش صحت که به دفتر جشنواره تحویل‌شده بود، روبرو هستند، در روزهای آینده و با شروع رسمی جشنواره و به محک گذاشته شدن انتخاب‌هایشان، احتمالاً هدف انتقادهای بیشتری قرار خواهند گرفت.

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا