اخبار کسب و کار

چرا و چگونه شارژ سریع گوشی‌های هوشمند را غیرفعال کنیم؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

در چند سال گذشته، شارژ سریع یکی از جذاب‌ترین تکنولوژی‌های مربوط به گوشی‌های هوشمند بوده است. این تکنولوژی در ابتدا در سال ۲۰۱۳ تحت عنوان «شارژ سریع» (Quick Charge) توسط شرکت کوالکام معرفی شد ولی حالا بسیاری از شرکت‌های سازنده بزرگ، استاندارد اختصاصی خود را برای این موضوع ارائه داده‌اند.

مزایای این نوآوری کاملا واضح است؛ در دنیایی که هر روزه به سرعت تکاپوی افراد افزوده می‌شود، به‌لطف بهره‌گیری از این مشخصه، گوشی هوشمند موردنظر در کمتر از یک ساعت تا حد زیادی یا کاملا شارژ می‌شود. البته، این مشخصه معایبی هم به همراه دارد که به چشم کاربران معمولی نمی‌آید.

اصلا چرا باید این مشخصه را غیرفعال کنیم؟

اول از هر چیزی بهتر است مکانیزم شارژ سریع را با زبانی ساده توضیح دهیم. تا همین چند سال پیش، شارژرها اجازه‌ی خروج جریان برق زیادی را نمی‌دادند. این موضوع به خاطر جلوگیری از آسیب رسیدن به باتری و حتی جلوگیری از انفجار و آتش گرفتن و موارد این چنینی صورت می‌گرفت.

اگرچه در شارژ سریع، جریان قوی‌تری از برق وارد باتری می‌شود، اما این تکنولوژی در کوتاه‌مدت آسیبی به باتری و گوشی نمی‌رساند. اما در بلند مدت، شارژ سریع برای باتری مضر است. اول از همه، باید بگوییم که باتری لیتیوم یونی موجود در گوشی، اگر همواره در معرض شارژ سریع قرار داشته باشد، سریع‌تر توان خود را از دست می‌دهد. این موضوع به خصوص برای کاربرانی صدق می‌کند که از گوشی خود بیش از ۱۸ تا ۲۴ ماه بهره می‌برند.

علاوه بر این، باید به موضوع داغ شدن بیش از حد باتری هم اشاره کنیم. در شارژ سریع جریان زیاد در زمانی کم وارد باتری می‌شود و به همین خاطر باتری موردنظر تا حد زیادی داغ می‌شود و این داغ شدن بیش از حد می‌تواند منجر به آسیب‌های سخت‌افزاری شود. البته در محیطی عادی با دمای مناسب، این داغ شدن مشکلی به وجود نمی‌آورد اما اگر مثلا گوشی در محیطی گرم در حال شارژ شدن باشد یا طی این فرایند در حال انجام بازی یا استفاده از اپلیکیشن‌های سنگین باشید، احتمال رخ دادن چنین چیزی وجود دارد.

در ضمن، بیشتر کاربران معمولا ترجیح می‌دهند گوشی خود را به‌صورت شبانه شارژ کنند. اگرچه این نوع شارژ هم مضراتی دارد، ولی در بلندمدت ضررهای آن کمتر از شارژ سریع است و در چنین حالتی، چند ساعت زودتر یا دیرتر شارژ شدن، فرقی برای کاربر ندارد. به همین خاطر اگر می‌خواهید به مدت طولانی از گجت خود استفاده کنید، توصیه می‌کنیم شارژ سریع را غیرفعال کنید و برای این کار، در ادامه راه‌حل‌هایی را مطرح می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: ۴ باور رایج و قدیمی درباره‌ی باتری‌ها که دیگر صحت ندارد

راه‌حل اول: بررسی تنظیمات گوشی

شارژ سریع

راحت‌ترین راه برای غیرفعال کردن شارژ سریع، از طریق منوی تنظیمات گوشی است. برخی از سازندگان، گزینه‌ای را برای فعال و غیرفعال کردن این مشخصه در نرم‌افزار گوشی خود تعبیه کرده‌اند. به‌عنوان مثال اگر از گوشی‌های سامسونگ استفاده می‌کنید، در بخش Setting به Device Maintenance و سپس Battery سر بزنید. در این قسمت بر آیکون سه نقطه در بخش راست فوقانی ضربه بزنید و بعد از ضربه بر Advanced Settings، می‌توانید گزینه‌ای برای شارژ سریع سیمی و بی‌سیم را مشاهده کنید. برای گوشی‌های دیگر، بهتر است در بخش منوی تنظیمات، عباراتی مانند fast charging یا quick charge جستجو کنید. اگر چنین گزینه‌ای را پیدا نکردید، اصلا نگران نباشید، در ادامه راه‌حل‌های دیگری را مطرح می‌کنیم.

راه‌حل دوم: استفاده از شارژر معمولی

شارژ سریع

اگر شارژر قدیمی مربوط به گوشی‌های دیگر در منزل وجود دارد، برای مواقعی مانند شارژ شبانه بهتر است از آن‌ها استفاده کنید. اگر می‌خواهید از معمولی بودن شارژر خود مطمئن شوید، باید بگوییم که معمولا در بدنه چنین شارژرهایی عبارت‌هایی مانند quick charge، fast charge، dash charge یا adaptive fast charging قرار دارد. با این وجود، برای محکم کاری می‌توانید به توان خروجی شارژر هم نگاهی بیندازید. اگر خروجی شارژر کمتر از ۵ ولت و ۲ آمپر است، با خیال راحت می‌توانید از آن بهره ببرید.

راه‌حل سوم: بهره‌گیری از لپ‌تاپ، کامپیوتر دسکتاپ یا کنسول بازی

شارژ سریع

در نهایت، می‌توانید از انواع و اقسام وسایل برای شارژ گوشی خود بهره ببرید. در چنین مواقعی، تنها به یک کابل USB متناسب با گجت خود نیاز دارید. یک لپ‌تاپ، کامپیوتر دسکتاپ، ایکس‌باکس یا پلی‌استیشن گزینه‌های ایدئالی برای این موضوع هستند زیرا معمولا از پورت‌های حاوی جریان قوی بهره نمی‌برند.

بیشتر بخوانید: ۵ نکته مهم برای افزایش عمر باتری گوشی

منبع: Phone Arena

The post چرا و چگونه شارژ سریع گوشی‌های هوشمند را غیرفعال کنیم؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا