اخبار کسب و کار

نشست رسانه ای مستند «قطار مسیر ۶۰» برگزار شد/ نگاهی به موسیقی دهه اول انقلاب

رسانه نوا – نشست رسانه ای مستند «قطار مسیر ۶۰» به کارگردانی کتایون جهانگیری که به وقایع حوزه موسیقی ایران در دهه اول انقلاب پرداخته است، ظهر روز یکشنبه ۲ دی ماه و با حضور سعیده الله دادی مشاور رسانه ای فیلم، کتایون جهانگیری کارگردان، سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد حوزه موسیقی و همچنین اصحاب رسانه در مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی برگزار شد.

به گزارش رسانه نوا، در ابتدای این نشست سعیده الله دادی مشاور رسانه ای فیلم ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: “مستند «قطار مسیر ۶۰» مربوط به حوزه موسیقی است و این فیلم بعد از فیلم های بزم رزم، برسد به دست آقای بنان و چاووش؛ از درآمد تا فرود، چهارمین فیلمی است که قرار است در گروه هنر و تجربه در حوزه موسیقی اکران شود. این فیلم به همت مرکز گسترش سینمایی مستند و تجربی ساخته شده است.”

وی افزود: ” مستند «قطار مسیر ۶۰» به طور خاص در مورد موسیقی دهه ۶۰ است و بعد از افول جریان موسیقی در ایران، تلاش هایی صورت گرفت تا موسیقی در ایران زنده نگه داشته شود.”

سپس کتایون جهانگیری گارگردان این فیلم نیز ضمن خوشامدگویی به اصحاب رسانه دقایقی به صحبت پرداخت و گفت: “این فیلم در سال ۱۳۹۱ ساخته شد و تحقیقات آن از سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود. برای ساخت این مستند با چالش های بسیاری مواجه شدیم و طرح اولیه این فیلم پذیرفته شد اما به مرحله ساخت نرسید تا اینکه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی برای ساخت آن موافقت کرد. البته تولید آن به دو بخش تبدیل شد و دو برهه را دربرگرفت. بخش اول «فریاد شد آواز» بود و سپس «قطار مسیر ۶۰» ساخته شد. در نهایت این مستند در سال ۱۳۹۲ آماده شد اما به دلیل تغییر تحولات مدیریتی این فیلم در آرشیو باقی ماند و از آن زمان به بعد به غیر از چند نمایش خصوصی، به اکران عمومی نرسید.”

وی افزود: “در سال ۱۳۹۴ این اثر در شورای هنر و تجربه پذیرفته شد اما باز هم در بخش گرفتن مجوز باقی ماند و شاید اگر مستند «بزم رزم» اکران نمی شد، با نمایش این فیلم موافقت نمی شد و به دلیل موضوعش پروانه نمایش به آن داده نمی شد. با این حال قرار بود این فیلم زودتر از «بزم رزم» نمایش داده شود اما این اتفاق رخ نداد و خوشحالم که اکنون بستر نمایش این فیلم ها به وجود آمده است.”

جهانگیری ادامه داد: “بسیاری از افراد پس از تماشای این مستند از من پرسیده اند که چرا در روایت این مقطع تاریخی سراغ افراد مطرح تر نرفتید و افراد دست دوم را انتخاب کرده اید؟ در پاسخ به این دوستان باید بگویم که همین افرادی که بنده به سراغشان رفتم، پرچم داران و دست اول های موسیقی دهه ۶۰ بوده اند که برخی از آن ها امروز فراموش شده اند. در روایت این سرگذشت به دنبال نظرات بی طرفانه بودم و در تمام مراحل ساخت این مستند سعی کردم نگاهی همه جانبه به شرایط موسیقی ایران در آن سال ها داشته باشم.”

جهانگیری تصریح کرد: “من به دنبال تحلیل موسیقی انقلاب نبودم اهالی موسیقی با گذشت سه دهه از آن سال ها تغییر کرده اند و نسبت به آن سال ها نگاه جانبدارانه ندارند. نگاه مخالفان موسیقی انقلابی نگاه جانبدارانه تری است و نسبت های نادرستی به موسیقی آن دوران می دهند. من نگاه جانبدارانه را در شیوه ساخت فیلم می گنجانم نه انتخاب افراد؛ چراکه با بسیاری از فعالان موسیقی مصاحبه کردم اما امکان استفاده از آن ها نبود. شیوه تدوین نیز همین گونه است در واقع اگر من چیزی در فیلم آورده ام، تایید نگاه آدم های فیلم است نه حرف و نظرات من.”

این مستند ساز اضافه کرد: “این فیلم روایتگر اتفاقاتی در حوزه موسیقی است که در بستر ایران رخ داده نه خارج از کشور. در آن دوره ای که این فیلم ساخته شد، هنوز اثری در این زمینه تولید نشده بود و خط قرمزهای زیادی وجود داشت و خوشبختانه مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هیچ سانسوری برای این فیلم اعمال نکرد با این حال برای مجوز گرفتن و پروانه نمایش در وزارت ارشاد قسمت های کوچکی از آن سانسور شد اما بعد از مدتی که با دولت اصلاحات همزمان شد، نمایش آن متوقف شد.”

در ادامه این نشست نیز سید علیرضا میرعلینقی پژوهشگر و منتقد موسیقی نیز دقایقی به صحبت پرداخت و در مورد این مستند گفت: “ساخت فیلم کار مشکلی است و دایره المعارف نیست؛ مشکلات اهالی موسیقی ارتباطی به وزارت ارشاد ندارد و اگر برخی از آن ها گذشته خود را قبول ندارند، باید بدانند نام و نان خود را از موسیقی انقلابی دارند. این مستند یک نمونه از مشکلات ساخت مستند در حوزه موسیقی است که نمی توانید سراغ افراد مختلفی بروید. برخی برای منفعت طلبی راست و دروغ را در هم تنیده اند. افرادی که در این فیلم با آن ها مصاحبه شد، از اشخاص دست اول حوزه خود هستند و از چهره های مطرح زمانه خودشان بودند اما در جریان موسیقی تصمیم گیرنده نبودند و افراد دیگری موسیقی انقلابی را جهت دهی می کردند.”

در پایان این نشست نیز از پوستر این مستند رونمایی شد و سید علیرضا میرعلینقی و کتایون جهانگیری آن را امضا کردند.

گفتنی است؛ مستند «قطار مسیر ۶۰» از تاریخ ۸ دی ماه در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران خواهد شد.

نوشته نشست رسانه ای مستند «قطار مسیر ۶۰» برگزار شد/ نگاهی به موسیقی دهه اول انقلاب اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا