اخبار کسب و کار

چنگیز مهدی‌پور: برای نت درآوردن موسیقی عاشیقی برای اولین بار، اعتقاد و ایمان داشتم

رسانه نوا – چنگیز مهدی‌پور یکی از شناخته شده‌ترین عاشیقهای معاصر ایران، با انتقاد از پخش و تبلیغ موسیقی‌های ضعیفی که باعث تغییر و تنزل ذائقه موسیقایی مخاطبین شده، از مردم خواست موسیقی خوب بشنوند و از آن حمایت کنند.

به گزارش رسانه نوا، مهدی‌پور که در گفتگوی تصویری با موسیقی ایرانیان سخن می‌گفت، با اشاره به نت درآوردن موسیقی عاشیقی برای اولین بار، توضیح داد: «برای نت درآوردن موسیقی عاشیقی، با تمام مخالفت‌هایی که از سوی عاشیق‌های قدیمی شد، اعتقاد و ایمان داشتم و بدون اینکه به اصالت ساز دست بزنم، به گونه ای نوآوری ایجاد کردم که این موسیقی همه پسند شده است. اکثر جوان‌ها که تا حدودی با موسیقی عاشیقی قهر کرده بودند دوباره ارتباط خوبی با آن برقرار کردند. با این کار سعی و تلاش داشتم تا به شناساندن موسیقی آذربایجان به دنیا کمکی کرده باشم، ناگفته نماند اجرای این موسیقی به صورت علمی سبب شد که در کنسرت‌ها مخاطبین زیادی از بین غیر ترک زبان‌ها داشتیم. اگر ما ایمان داریم که آلات موسیقی عاشیقی جزء موسیقی است، مثل همۀ ژانر‌ها باید ساز یا موسیقی خودمان و همچنین قابلیتهای آن را به دنیا معرفی کنیم. آن‌ها وقتی ساز را با قابلیت خوب می‌بینند مثل سازهای خودشان با حمایت سازمان یونسکو برای نسلهای آینده نگه می‌دارند.»

این هنرمند موسیقی که آوازه‌اش از مرز‌ها فرا‌تر رفته و شهرت جهانی او در خطه آذربایجان، بر کسی پوشیده نیست، با انتقاد از کم محلی مسئولین نسبت به موسیقی بومی گفت: «کم لطفی هایی از طرف مسئولین به هنر و هنرمندان شده که متأسفانه تأثیرات منفی داشته است. من می‌توانم بگویم که دهۀ ۷۰ دهۀ شکوفایی موسیقی و بلکه موسیقی تمام قومیت‌های ایران بود. در این دهه موسیقی کردستان، آذربایجان، بختیاری و لرستان و بقیۀی نواحی به نوعی بهتر شنیده شدند. جشنواره هایی که در دهۀ ۷۰ برگزار می‌شد خیلی با عظمت بود و حتی در هر جشنواره تا ۵۰۰ گروه شرکت می‌کردند. یا وقتی می‌خواستند موسیقی برای خارج از کشور بفرستند نه تنها از موسیقی سنتی بلکه از تمام ژانرهای موسیقی استفاده می‌کردند و این خود سبب به وجود آمدن انگیزه می‌شد. خود من در کار هنری‌ام مدیون‌‌ همان دهۀ ۷۰ هستم.»

وی در ادامه افزود: «وقتی کنترل موسیقی از مسئولین سلب می‌شود بالاخره مردم هم مسئولیتهایی دارند، الان موسیقی هایی هستند که حتی در ژانر خودشان از نظر محتوا و تکنیک در سطح پایینی قرار دارند، ولی طوری تبلیغ شده اند که ذائقۀ موسیقایی مردم را تنزل داده و عوض کرده است. مردم ما باید به این مسئله خیلی دقت کنند و موسیقی‌های خوب را بشنوند و از آن حمایت کنند.»

چنگیز مهدی‌پور در پایان صحبت‌هایش با نارضایتی از وضعیت فعلی موسیقی، خاطرنشان کرد: «وضعیت موسیقی خوب نیست، به دلیل اهمیت ندادن مسئولین و عدم حمایت مجبور هستم در کشورهای همجوار یا دیگر کشور‌ها کار خود را ادامه دهم، الان من در جمهوری آذربایجان هم تدریس می‌کنم. رئیس کنسرواتوار آذربایجان دو سه جلسه با من برای همکاری گذاشته اند، فعلاً نرفتم ولی با وضعیت عدم احساس مسئولیتی که به وجود آمده متأسفانه خواستۀ یا ناخواسته باید ما وطن خود را ترک کنیم، واقعیت این است که ما هر جای دنیا برویم جزء شهروند دوم هستیم. من هیچ وقت دوست ندارم کشور و شهر خودم را ترک کنم و به جای دیگری بروم، من اگر امروز به این جایگاه رسیده‌ام، مدیون کشورم هستم.»

نوشته چنگیز مهدی‌پور: برای نت درآوردن موسیقی عاشیقی برای اولین بار، اعتقاد و ایمان داشتم اولین بار در رسانه نوا. پدیدار شد.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا