اخبار کسب و کار

چرا قابلیت تبدیل گوشی به کامپیوتر دسکتاپ مورد استقبال قرار نگرفت؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

این سناریو فرضی را در نظر بگیرید؛ به محل کار رسیده‌اید و گوشی خود را در یک جایگاه مخصوص تعبیه‌شده در میز قرار می‌دهید. خیلی سریع و بدون هیچ مشکلی، مانیتور موجود بر روی میز روشن می‌شود و وظایف امروز شما را نشان می‌دهد. مشغول کار هستید که ناگهان متوجه می‌شوید وقت ناهار فرا رسیده و گوشی خود را برمی‌دارید تا در کافه‌تریای اداره نگاهی به شبکه‌های اجتماعی بیندازید. سپس همان شب در خانه، گوشی خود را به یک داک وصل می‌کنید تا برای ارائه فردا، کارهای نهایی را انجام دهید و سپس قبل از خواب، با استفاده از این گجت فیلم یا سریال موردنظر خود را تماشا می‌کنید. این تقریباً همان سناریوی ایدئالی است که شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سامسونگ در نظر داشته‌اند. اما علی‌رغم این تصور وسوسه‌کننده، این تکنولوژی مانند بسیاری از تصورهای نوآورانه دیگر آن‌چنان که بایدوشاید مورد استقبال قرار نگرفته؛ دلیل آن هم بیش از هر چیزی به عدم توجه به موانع فعلی برمی‌گردد.

وعده و وعیدها

سناریوی موردنظر بر چند محور اصلی قرار دارد. اما اصلی‌ترین محوری که دیده می‌شود این است: گوشی هوشمند به­تنهایی قادر به انجام تمام وظایف موردنظر است.

سادگی

این روزها بسیاری از کاربران مالک گجت‌های مختلفی هستند. برخی از افراد که از چند سیم‌کارت مختلف استفاده می‌کنند، مالک چند گوشی هستند. بسیاری از کاربران هم علاوه بر گوشی هوشمند، از تبلت هم استفاده می‌کنند. و در ضمن نباید کامپیوترهای دسکتاپ و لپ‌تاپ‌ها را هم از قلم بیندازیم. در چنین سناریویی، به کاربر گفته می‌شود که تمام کارهای این گجت‌ها را یک گوشی می‌تواند انجام دهد.

این یعنی چه در محل کار و چه در خانه و موقعیت‌های دیگر، می‌توانید با بهره‌گیری از یک گوشی تمام کارهای موردنظر خود را به‌راحتی انجام دهید. متأسفانه، در چنین سناریویی محدودیت سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند در نظر گرفته نشده است.

تحرک

وقتی که یک گوشی به‌عنوان گجت همه‌فن‌حریف مورد استفاده قرار بگیرد، به شما این قابلیت را می‌دهد که کارهای خود را به‌راحتی در مکان‌های مختلفی انجام دهید. دیگر لازم نیست که لپ‌تاپ خود را در مکان‌های مختلف با خود ببرید، زیرا حالا گوشی شما به‌عنوان یک لپ‌تاپ انجام وظیفه می‌کند. در ضمن دیگر از شر کابل‌ها و شارژرها هم خلاص می‌شوید، زیرا با بهره‌گیری از یک پاوربانک نیاز به این موارد برطرف می‌شود. برای عملی شدن چنین سناریویی، باید زیرساخت‌های مناسب فراهم باشد تا کاربر موردنظر به غیر از گوشی و مثلاً پاوربانک، نیاز به حمل وسیله دیگری نداشته باشد. هرچند شرکت‌های مختلفی در این زمینه اقداماتی را انجام داده‌اند، ولی این اقدامات بسیار محدود بوده است.

آزادی

در نهایت، مشخصه «گوشی به‌عنوان کامپیوتر دسکتاپ» وعده‌ی آزادی را می‌دهد؛ آزادی‌ای که به معنای انجام کارهای مختلف در مکان‌های گوناگون-حداقل در مکان‌های متعارف- است. این یعنی کاربران برای انجام کارهای مختلف نیازی به استفاده از گجت‌های گوناگون نداشته باشند. اما مانند هر نوع آزادی دیگری، برای عملی کردن این موضوع باید بهای آن پرداخت شود. بهایی که هنوز بازار آمادگی پرداخت آن را ندارد.

بیشتر بخوانید: سامسونگ DeX چیست و چگونه گوشی را به کامپیوتر تبدیل می‌کند؟

مشکلات

در سال‌های اخیر، سخت‌افزار گوشی‌های هوشمند به‌طور عجیبی قدرتمند شده‌اند. دوربین گوشی‌های پرچم‌دار در برابر دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای حرف زیادی برای گفتن دارند. پردازنده‌های موجود در این گجت‌ها به رقیب قدر پردازنده‌های لپ‌تاپ‌ها بدل شده‌اند و گوشی‌های هوشمند از لحاظ گیمینگ هم می‌توانند تجربه کاربری خوبی را رقم بزنند. اما علی‌رغم این امکانات، گوشی‌های هوشمند به‌تنهایی قادر به انجام برخی از کارها نیستند.

گوشی به عنوان کامپیوتر

اکوسیستم سخت‌افزاری

هرچند گوشی‌های هوشمند توانایی زیادی دارند، ولی وقتی که بخواهید همه‌ی کارها را با آن انجام بدهید، با مشکلات زیادی روبرو می‌شوید. به‌عنوان مثال استفاده طولانی از کیبورد مجازی اصلاً راحت نیست و حتی بزرگ‌ترین فبلت‌ها هم هنگام استفاده طولانی‌مدت، چشم را اذیت می‌کنند. به همین خاطر برای استفاده از گوشی به‌عنوان کامپیوتر دسکتاپ حداقل باید یک کیبورد، ماوس، مانیتور، هاب و موارد این‌چنینی را به همراه داشته باشید.

حتی کمپانی‌هایی که طرفدار این مشخصه هستند و آن را ارائه داده‌اند، در عملی کردن همه‌جانبه چنین ایده‌ای با شکست مواجه شده‌اند. زیرا هر چند استفاده از یک گوشی به‌عنوان گجت همه‌فن‌حریف آزادی عمل زیادی برای کاربران به ارمغان می‌آورد، ولی برای بهره‌گیری از امکانات آن، باید از یک میز که بر روی آن مواردی مانند مانیتور، کیبورد و ماوس قرار گرفته، استفاده کنید. کاملاً بدیهی است که این وسایل جلوی آزادی عمل کاربر را می‌گیرد. در این میان، شرکت‌های بسیار محدودی برای این مشخصه داک مشابه لپ‌تاپ را ساخته‌اند که حداقل در زمینه آزادی عمل، دست کاربر را باز می‌گذارد.

محدودیت‌های نرم‌افزاری

مطابق معمول، سخت‌افزار فقط نیمی از مشکل است. هرچند شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، سامسونگ و هواوی برای عملی کردن چنین ایده‌ای، بخشی از تمرکز خود را معطوف به توسعه نرم‌افزاری کرده‌اند اما به نظر می‌رسد در چند قدم آخر، آن‌ها با محدودیت­هایی مواجه شده­اند که هنوز برطرف نشده است. در این زمینه می‌توان به موانع مختلفی اشاره کرد که مهم‌ترین آن، ارائه‌ی نسخه‌ی دسکتاپ-یا حداقل شبه دسکتاپ-اپلیکیشن‌های مختلف است. حتی اگر مانند سامسونگ DeX بتوان اپلیکیشن‌ها را در تقریباً چنین وضعیتی نمایش داد، اما همچنان روند گذار از گوشی به دسکتاپ اصلاً روان نیست. حتی در بیشتر اوقات وقتی که از DeX به دنیای اندروید برمی‌گردید، بسیاری از تب‌ها و داده‌های ذخیره نشده از دست می‌روند.

گوشی به عنوان کامپیوتر

گذاشتن تخم‌مرغ‌ها در یک سبد

اگرچه استفاده از یک گوشی هوشمند برای انجام انواع و اقسام کارها آزادی عمل زیادی را به ارمغان می‌آورد، اما چنین رویکردی یک ریسک بزرگ هم به همراه دارد. وقتی که برای انجام کارهای مختلف فقط از یک گوشی استفاده می‌کنید، تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد قرار می‌دهید و مثلاً با آسیب دیدن به گوشی، گم شدن یا حتی از این بدتر، دزدیده شدن آن، بسیاری از اطلاعات شخصی شما هم از دست می‌رود.

البته برخی این موضوع را مطرح می‌کنند که امروزه بیشتر کاربران فایل‌های مهم خود را در فضای ابری آپلود می‌کنند. ولی باید بگوییم که بسیاری از کمپانی‌ها برای اطلاعات حساس خود اجازه‌ی انجام چنین کاری را نمی‌دهند و هنوز از لحاظ پهنای باند به جایی نرسیدیم که بتوانیم از طریق اینترنت، به یک کامپیوتر پیشرفته وصل شویم و از راه دور کارهای خود را انجام دهیم. تا زمانی که چنین نوآوری‌هایی عملی شود، کاربرد گوشی‌ها همانند گذشته باقی می‌ماند.

گوشی به عنوان کامپیوتر

پتانسیل‌ها

هرچند بهره‌گیری از گوشی به‌عنوان کامپیوتر دسکتاپ آن‌چنان که انتظارش می‌رفت مورد استقبال قرار نگرفته و موفقیت‌آمیز نبوده، اما همچنان می‌توانیم به آن امید داشته باشیم. گرچه این مشخصه مشکلات زیادی دارد، ولی خوشبختانه شرکت‌هایی مانند سامسونگ و هواوی همچنان در تلاش هستند قابلیت‌های بیشتری را برای آن به ارمغان بیاورند. البته اگر شرکت‌های فعال در این زمینه از شکست‌های خود درس نگیرند، این مشخصه هم خیلی زود در قبرستان مشخصه‌های شکست‌خورده دفن خواهد شد.

بیشتر بخوانید: سامسونگ DeX چیست و چگونه گوشی را به کامپیوتر تبدیل می‌کند؟

منبع: SlashGear

The post چرا قابلیت تبدیل گوشی به کامپیوتر دسکتاپ مورد استقبال قرار نگرفت؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا