اخبار کسب و کار

همه آنچه در مورد کتیرا نمی‌دانستید!

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

آیا تا به حال در مورد کتیرا شنیده‌اید؟ آنچه به نام کتیرا بسیار طرفدار دارد در واقع شیره گیاهی به همین نام یعنی کتیرا است. گیاه کتیرا بوته‌ای شکل، تیغ‌دار و کوتاه قد است و بیشترین حجم آن در مناطق پر شیب و کوهستانی مانند آسیای مرکزی پیدا شده که نشان می‌دهد بومی این مناطق است. ایران یکی از مناطق مشهور برای تولید صمغ کتیرا است و در واقع به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده آن شناخته می‌شود. صمغ کتیرا چسبنده، بدون بو و بدون مزه و محلول در آب است که آن را از شیره گیاه تهیه و خشک می‌کنند. خواص کتیرا زیاد است و تنها به مصارف خانگی محدود نمی‌شود و شرکت‌های بسیاری هم به دلیل خواص ویژه و مؤثر آن اقدام به تولید محصولات مختلفی از صمغ کتیرا کرده‌اند.

کتیرا چیست؟

شیره و صمغ کتیرا از ریشه و ساقه‌های گیاه گرفته می‌شود و با ایجاد خراش و حفره آن را استخراج می‌کنند. خراشی که روی سطح ساقه و ریشه ایجاد می‌شود، باید عمق ۵ سانتی‌متری داشته باشد. صمغ این گیاه به شکل نوارهای پیچ‌خورده و فلس مانند خارج می‌شود. شیره یا صمغی که از ریشه و ساقه کتیرا خارج می‌شود را جمع‌آوری و به شکل ورقه یا قطعات کوچک سنگریزه‌ای شکل خشک می‌کنند.

این شیره آب جذب می‌کند تا به شکل ژل در بیاید یا با هم زدن حالت خمیری پیدا کند. اصلی‌ترین ماده موجود در کتیرا تراگانتین است که کلوئید محلول در آب است و از نظر شیمیایی با ماده دیگری به نام باسورین در ارتباط است که محلولیت کمتری دارد ولی برای اینکه به شکل ژل در بیاید، در آب حل می‌شود.

خواص کتیرا

گل کتیرا

۱. درمان گرمازدگی

یکی از مزیت‌های کتیرا این است که باعث خنک شدن بدن در گرمای تابستان و گرم شدن بدن در سرمای زمستان می‌شود. کتیرا برای گرمازدگی به عنوان یک خنک‌کننده حرفه‌ای عمل می‌کند و دمای بدن را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده آبریزش بینی کودکان در فصل گرم تابستان را نیز کنترل می‌کند. در فصل تابستان یک نوشیدنی حاوی کتیرا می‌تواند شما را از گرمازدگی نجات دهد. کمی آب به صمغ خشک آن اضافه کنید و بعد از نرم شدن آن، یک نوشیدنی با کتیرا تهیه کنید.

۲. افزایش قوای مردانه

صمغ کتیرا یکی از بهترین درمان‌ها برای افزایش میل جنسی آقایان است. این گیاه یک داروی مقوی برای مشکلات جنسی محسوب می‌شود و یک روش طبیعی برای درمان هر گونه مشکلات جنسی آقایان مؤثر است.

۳. درمان بی‌اختیاری ادرار

صمغ کتیرا یک روش بسیار مؤثر برای درمان بی‌اختیاری ادرار است. همچنین این ماده به آرام شدن ماهیچه‌های ادراری کمک می‌کند تا از التهاب دستگاه ادرار و سنگ مثانه جلوگیری کند.

۴. خواص کتیرا برای پوست و زیبایی

کتیرا برای پوست و افزایش زیبایی بسیار مؤثر است. از خواص کتیرا برای پوست باید گفت که این ماده حاوی خواص ضد پیری است و ایجاد چین و چروک پوست را به تأخیر می‌اندازد. کتیرا برای مو هم مفید است و باعث حالت دهندگی بهتر آن می‌شود که در این صورت می‌توان ژل کتیرا را استفاده کرد. محصولاتی مانند شامپو کتیرا نیز تأثیرات مثبتی بر زیبایی مو دارند.

۵. بزرگ شدن سینه

کتیرا تأثیر به سزایی در بزرگ شدن سایز سینه دارد. مصرف دوز مشخصی از کتیرا به صورت روزانه به افزایش سایز سینه در زنان کمک می‌کند.

۶. درمان یبوست

کتیرا به دلیل خواص ملین بودن، یک درمان قوی برای یبوست به شمار می‌رود.

۷. مناسب زنان بعد از زایمان

گیاه کتیرا

زنان بعد از زایمان ضعیف می‌شوند. مادرانی که بعد از زایمان دچار ضعف و ناتوانی شده‌اند، می‌توانند با استفاده از خواص کتیرا قدرت بدنی خود را کسب کنند و بتوانند با چالش‌های مادر شدن کنار بیایند. این ماده به خونریزی شدید در زمان قاعدگی نیز کمک می‌کند. در طول دوره شیردهی با تجویز پزشک مصرف کنید.

مصارف سنتی کتیرا

  • برای تسکین سرفه، عوارض سرماخوردگی
  • تنظیم قند خون
  • استفاده به عنوان چسب دندان مصنوعی به دلیل خاصیت چسبندگی
  • درمان سوختگی
  • درمان اسهال و یبوست
  • سرکوب کردن تومورها و تحریک سیستم ایمنی
  • درمان زخم‌های دهانی
  • تنظیم ضربان قلب
  • کاهش دمای بدن

بهترین روش استفاده از کتیرا

کتیرا برای مو

کتیرا خوراکی است و در داروها و غذاها نیز به عنوان امولسیون کننده، تغلیظ کننده، تثبیت کننده و افزودنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین کتیرا را می‌توانید به بسیاری از مواد خوراکی مصرفی در طول روز خود اضافه کنید. در بشقاب سبزیجات، انواع سس‌ها، مایونز و همچنین دیگر چاشنی‌ها کتیرا قابل استفاده است. این ماده همچنین در تهیه پودینگ، بستنی و دیگر غذاهایی که نیاز به غلظت دارند، به عنوان غلیظ کننده به کار برده می‌شود. کتیرا در داروهایی مانند ژل، شربت، پماد و کرم به عنوان روان کننده و غلیظ کننده به کار می‌رود.

به غیر از مصارف خوراکی، کتیرا برای مصارف تجاری دیگری مانند صنعت کاغذسازی، مواد آرایشی و بهداشتی و نساجی نیز به کار برده می‌شود: تمیز کردن و پولیش محصولات ساخته شده از چرم، مواد موجود در خمیر چاپ برای پارچه ابریشم و کرپ، محکم و سفت کردن پارچه کتان، غلیظ کردن کرم و پمادها، محصولات آرایشی مو، کرم دست، خمیردندان، ساخت پاستل‌های نقاشی، خمیر ساخت گل‌های شکری تزیین کیک، ساخت و رول کردن سیگار.

کتیرا برای چاقی

دز مناسب مصرفی کتیرا به عوامل مختلفی از جمله سن، سطح سلامتی و وضعیت‌های دیگر بستگی دارد. البته باید گفت اطلاعات علمی دقیقی برای محاسبه میزان مناسب مصرفی کتیرا نیز در دسترس نیست، فقط لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که مواد طبیعی لزوماً همیشه بی‌خطر نیستند و دز آنها نیز اهمیت بسیاری دارد. حتماً دستورالعمل نوشته شده روی محصولات شرکتی را مطالعه کنید و با داروساز یا پزشک در مورد مصرف صحیح آن مشورت کنید.

به غیر از مزایای کتیرا، باید از علائم سلامتی که به دلیل استفاده بیش از حد آن ممکن است پدید آید، هم با خبر شوید. نیاز است مصرف آب کافی برای جلوگیری از انقباض یا انسداد در دستگاه گوارش را در رژیم غذایی خود قرار دهید، همچنین بدانید که استفاده بیش از حد از کتیرا ممکن است در تنفس مشکل ایجاد کند. افرادی که به شیره و صمغ‌های طبیعی حساسیت دارند، از مصرف آن اجتناب کنند. در زنان باردار و شیرده حتماً در صورت تجویز پزشک مصرف شود.

بیشتر بخوانید: روغن سیاه دانه؛ اکسیری شگفت انگیز برای مو، پوست و سلامتی

The post همه آنچه در مورد کتیرا نمی‌دانستید! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا