اخبار کسب و کار

آیا رزماری باعث تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی می‌شود؟

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

توصیه‌های زیادی برای تقویت حافظه و بهتر فکر کردن وجود دارد یکی از این توصیه‌ها اضافه کردن گیاه رزماری به غذاست. در حقیقت بسیاری از افراد معتقد هستند که گیاه رزماری برای تقویت حافظه مفید است. تا جایی که برخی به آن لقب گیاه شب امتحان برای تقویت حافظه دانش‌آموزان را داده‌اند. اما آیا این ایده واقعا علمی است؟

رزماری چیست؟

نام علمی رزماری، رزمارینوس (Rosmarinus) است و به نام‌های اکلیل کوهی یا رومارن هم شناخته می‌شود. این گیاه برگ‌های سوزنی همیشه سبز دارد و گیاه بومی آسیا و مدیترانه و اوروگوئه است که در نقاط دیگر هم رشد می‌کند. هنگامی که رزماری گل می‌دهد، گل‌های زیبای آن به رنگ‌های گوناگون بنفش، آبی، سفید یا صورتی است. از برگ‌های رزماری معمولا به عنوان ادویه و چاشنی غذاهایی مثل سوپ، مرغ، گوشت، ماهی یا غذهای مدیترانه‌ای استفاده می‌شود. این گیاه طعم تلخ ملایمی دارد که افراد حتی در چای رزماری هم از آن لذت می‌برند. رزماری خوش‌بو است و حتی به عنوان عطر هم در شامپو، نرم‌کننده و صابون استفاده می‌شود.

تاثیر رزماری در تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی

تحقیقات در مورد رزماری و تاثیر آن روی توانایی عملکرد شناختی مغز به این نتایج رسیده است:

خوردن رزماری

در یکی از تحقیقات بر روی ۲۸ فرد بالغ به این نتیجه رسیدند که مصرف دوز پایینی از پودر رزماری خشک شده، باعث بهود قابل ملاحضه سرعت حافظه می‌شود. این نتایج در دوزهای بالاتر به دست نیامد.

رایحه رزماری

بعضی از تحقیقات بر روی چگونگی تاثیر بوی رزماری بر توانایی‌های شناختی انجام شده است. شرکت‌کنندگان هنگامی در معرض رایحه رزماری قرار گرفتند که در حال انجام کارهای بصری و تست هوش تفریق ترتیبی (تست پزشکی که برای آزمایش عملکرد ذهنی گرفته می‌شود) بودند. با افزایش میزان رایحه رزماری، هم سرعت و هم دقت در انجام کارها توسط شرکت‌کنندگان افزایش یافت و به طرز جالبی روحیه افراد نیز حین آروماتراپی با رزماری بهبود پیدا کرد.

این تحقیقات در مراسم سالیانه کنفرانس جامعه روانشناسی بریتیش ارائه و در آن خواص رایحه رزماری برجسته شد. در این تحقیقات دانش‌آموزان مدرسه‌ای در اتاق‌هایی قرار می‌گرفتند که یکی از آن‌ها دارای رایحه رزماری و دیگری بدون هیچ عطر و رایحه‌ای بود. نتیجه نشان داد که حافظه‌ی بچه‌هایی که در اتاق دارای رایحه رزماری بودند، عملکرد بهتری نسبت به بچه‌هایی که در اتاق بدون رایحه رزماری بودند نشان می‌داد.

روغن عصاره رزماری

عصاره رزماری برای تقویت حافظه

تحقیقات دیگر روی ۵۳ دانش‌آموز در رده سنی ۱۳ تا ۱۵ سال انجام شد. محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی عصاره روغن رزماری در اتاق اسپری شد، حافظه تصویری و عددی بچه‌ها بهبود پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: ۱۳ خاصیت جالب روغن درخت چای

مطالعات بر روی موش‌ها

چندین تحقیق درمورد تاثیر مصرف رزماری در مجله‌های معتبر منتشر شده است که نتیجه آن‌ها همواره مفید بودن رزماری برای حافظه را نشان می‌دهد. با این حال این تحقیقات و مطالعات بر روی موش‌ها انجام شده است و مشخص نیست که فواید رزماری برای انسان نیز همین باشد.

چرا رزماری می‌تواند برای ذهن مفید باشد؟

هنوز کاملا مشخص نشده است که چرا رزماری برای مغز مفید است. اما این نظریه وجود دارد که رزماری خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارد و می‌تواند آسیب وارد شده به بدن ما توسط رادیکال‌های آزاد ناشناخته را التیام ببخشد. ایده دیگر در مورد خواص رزماری توسط دانشگاه پزشکی مریلند مطرح شد که رزماری می‌تواند با کاهش اضطراب و استرس توانایی تمرکز کردن را در فرد بالا ببرد.

یک توصیه مهم

در حالی که رزماری نتایج امیدوار کننده‌ای در تقویت حافظه و بهبود قدرت مغز ما نشان داده است، مهم است که قبل از اضافه کرده این ماده به رژیم غذایی خود به عنوان یک مکمل غذایی، با پزشک خود مشورت کنید و مطمئن شوید که شخص شما تا چه اندازه می‌تواند رزماری را به تغذیه خود اضافه کند. چرا که این ماده غذایی پرخاصیت پتانسیل واکنش نشان دادن با برخی از داروها مثل داروهای ضدانعقاد، داروی درمان فشارخون، لیتیوم، داروهای دیورتیک و داروهای دیابت را دارد.

در نهایت مطمئن شدن در مورد تاثیر و فواید رزماری برای توانایی‌های شناختی و حافظه انسان نیازمند به تحقیقات بیشتر روی انسان‌ها است.

منبع: Very Well Mind

The post آیا رزماری باعث تقویت حافظه و توانایی‌های شناختی می‌شود؟ appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا