اخبار کسب و کار

۱۱ برنامه رایگان برای حل مشکلات آزاردهنده ویندوز و macOS

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

هرچقدر هم مراقب سیستم مبتنی بر ویندوز یا macOS خود باشید، باز هم در بیشتر اوقات سر و کله مشکلات آزاردهنده‌ای پیدا می‌شود که خلاصی از آن‌ها معمولاً وقت‌گیر و گاهی بسیار سخت است. در همین رابطه برای شما خبر خوبی داریم؛ خوشبختانه نرم‌افزارهای رایگان زیادی وجود دارد که با استفاده از آن‌ها حداقل می‌توانید شدت این مشکلات را تا حدی کمتر کنید. در ادامه به ۱۱ نرم‌افزار رایگان می‌پردازیم که در این زمینه تا حد زیادی مثمر ثمر واقع می‌شوند. البته قبل از بهره‌گیری از نرم‌افزارهایی که تنظیمات اصلی سیستم را تغییر می‌دهند-مانند برنامه‌های مربوط به رجیستری-توصیه می‌کنیم از فایل‌های مهم خود نسخه پشتیبان تهیه کنید تا در صورت بروز مشکل، بتوانید به فایل‌های مهم خود دسترسی داشته باشید.

به‌روز نگه داشتن درایورها: برنامه IObit Driver Booster (ویندوز)

یکی از کارهایی که برای عملکرد روان سیستم-به‌خصوص در زمینه‌ی ویندوز-می‌توان انجام داد، به‌روز نگه‌داشتن درایور قطعات مختلف سیستم است تا ارتباط میان قطعات سخت‌افزاری و سیستم‌عامل همواره در بهترین حالت ممکن باشد. یکی از بهترین برنامه‌های رایگانی که چنین کاری را انجام می‌دهد، برنامه IObit Driver Booster است که کتابخانه‌ی آن از بیش از ۳ میلیون درایور بهره می‌برد و برندهای مشهوری مانند اینتل، انویدیا و AMD را به خوبی پوشش می‌دهد. بعد از نصب و اجرای این برنامه، نسخه‌ی فعلی درایورهای موجود را بررسی می‌کند و جدیدترین نسخه‌ی آن‌ها را دانلود می‌کند.

افزایش امنیت سیستم: آنتی‌ویروس Avira Free (ویندوز)

در ویندوز ۱۰، به غیر از ابزار Windows Defender، از بین بسیاری از آنتی‌ویروس‌های رایگان، می‌توانید یکی را برای افزایش امنیت سیستم انتخاب کنید. هرچند در اینجا قصد نداریم بین این آنتی‌ویروس‌های رایگان مقایسه‌ای انجام دهیم، اما باید بگوییم که نسخه رایگان Avira یکی از بهترین گزینه‌های موجود محسوب می‌شود.

ویندوز

علاوه بر شناسایی بدافزارهای موجود در بخش‌های مختلف سیستم، این آنتی‌ویروس می‌تواند فایل‌های آسیب‌دیده را اصلاح کند، از فایل‌های شخصی کاربر محافظت کند و در ضمن می‌تواند در مورد لینک‌های مشکوک به کاربر هشدار بدهد. علاوه بر موارد ذکرشده، این آنتی‌ویروس بسیار سبک است و تأثیر چندانی بر سرعت سیستم ندارد.

بازیابی فایل‌های حذف‌شده: برنامه Recuva (ویندوز)

اگر پس از حذف اشتباهی یک فایل خواستار بازگشت آن هستید، می‌توانید از نرم‌افزار رایگان Recuva بهره ببرید. البته در این زمینه هیچ تضمینی وجود ندارد، اما اگر در بخش فیزیکی دیسک که فایل قرار داشته، فایل‌های جدیدی ذخیره نشده باشد، این برنامه به احتمال زیاد می‌تواند فایل‌های حذف‌شده را برگرداند.

ویندوز

این برنامه با استفاده از علائم مربوط به چراغ راهنمایی، احتمال بازگشت فایل‌ها را نشان می‌دهد و هرچه زمان کمتری از حذف فایل گذشته باشد، احتمال بازگشت آن بیشتر است. برای بازگشت فایل‌های حذف شده می‌توانید راه ساده یا پیشرفته را امتحان کنید و در بخش پیشرفته، کنترل‌های بیشتری در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

حذف بدافزارهای سرسخت: برنامه Microsoft Safety Scanner (ویندوز)

ویندوز

گاهی اوقات که آنتی‌ویروس به دلایل مختلف به درستی کار نمی‌کند یا یک بدافزار در عملکرد آن اختلال ایجاد کرده، ناچار به استفاده از برنامه‌ی جداگانه برای شناسایی و حذف بدافزار مذکور هستید. در همین زمینه، برنامه رایگان Microsoft Safety Scanner انتخاب ایدئالی محسوب می‌شود و می‌تواند چنین کاری را به خوبی انجام دهد. با انتقال آن به فلش درایو، می‌توانید از این برنامه برای شناسایی و حذف بدافزار سیستم‌های دوستان و اعضای خانواده هم استفاده کنید.

حل مشکلات مختلف: برنامه FixWin (ویندوز)

FixWin

برنامه FixWin می‌تواند بسیاری از مشکلات کوچک ولی آزاردهنده‌ی ویندوز را اصلاح کند. در این برنامه، ۶ تب وجود دارد که یکی از آن‌ها بخش Troubleshooters است و ابزارهای موجود در این بخش می‌توانند مشکلات کوچک ویندوز را اصلاح کنند. اگر در ویندوز با باگ عجیب‌وغریبی مواجه شده‌اید، پیش از انجام هر کاری ابتدا از این برنامه بهره ببرید، زیرا احتمالاً ابزارهای موجود در این برنامه از پس اصلاح باگ مذکور برمی‌آیند.

حل مشکلات مربوط به رجیستری: برنامه Windows Repair Free (ویندوز)

Windows Repair Free

این برنامه از پس حل بیشتر مشکلات مربوط به رجیستری ویندوز برمی‌آید و علاوه بر این از قابلیت‌های دیگری هم بهره می‌برد. این برنامه رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و نقطه وقت آن در حل‌وفصل مشکلات کوچکی است که شاید از چشم دیگر برنامه‌های مربوط به بهینه‌سازی مخفی بماند.

نکته‌ی مثبت این برنامه این است که برای بهره‌گیری از آن لازم نیست اطلاعات زیادی در رابطه با رجیستری و دیگر جزییات ویندوز داشته باشید و خود آن بیشتر کارها را برای کاربر انجام می‌دهد. همچنین این برنامه می‌تواند بدافزارهای حاضر در سیستم را شناسایی کند، مشکلات مربوط به سیستم ذخیره‌سازی فایل را بررسی می‌کند و در صورت لزوم، کاربر را روانه‌ی بخش Safe Mode می‌کند.

یافتن و حذف کردن جاسوس‌افزار: برنامه SUPERAntiSpyware (ویندوز)

SUPERAntiSpyware

برنامه SUPERAntiSpyware از جمله‌های برنامه‌های امنیتی رایگان است که سابقه‌ی زیادی دارد و یکی از دلایل موفقیت آن هم به این موضوع برمی‌گردد که این برنامه همواره از بانک اطلاعاتی به‌روزی در زمینه‌ی بدافزارها و جاسوس‌افزارها بهره می‌برد و جلوی نفوذ گسترده این موارد را می‌گیرد.این برنامه رابط کاربری بسیار ساده‌ای دارد و استفاده از آن هم بسیار آسان است. علاوه بر ابزارهای امنیتی، این برنامه از ابزارهای مربوط به بهینه‌سازی ویندوز هم بهره می‌برد.

تغییر تنظیمات فایروال: Murus Lite (سیستم‌عامل macOS)

سیستم‌عامل macOS از فایروال قدرتمندی بهره می‌برد اما اگر برای بهره‌گیری از برخی از سایت‌ها یا برنامه‌ها با مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید از برنامه رایگان Murus Lite استفاده کنید. این برنامه به شما اجازه می‌دهد که به تنظیمات پیشرفته‌ی فایروال دسترسی داشته باشید و آن‌ها را با توجه به نیازهای خود تغییر دهید.

Murus Lite

اگر در زمینه‌ی تنظیمات فایروال‌ها تخصصی ندارید، به هیچ عنوان نگران نباشید، زیرا برنامه Murus از تنظیمات از پیش تعیین‌شده‌ای بهره می‌برد که استفاده از آن را راحت‌تر می‌کند. Murus Lite نسخه‌ی رایگان Murus است و برای قابلیت‌های پیشرفته‌تر باید مبلغی را بپردازید.

حذف همه‌جانبه برنامه‌های مختلف: برنامه AppCleaner (سیستم‌عامل macOS)

AppCleaner

با استفاده از این برنامه می‌توانید برنامه‌های مختلف را به‌طور کامل پاک کنید تا در سیستم اثری از آن‌ها باقی نماند. به عبارتی دیگر، بعد از حذف برنامه‌ها، بخشی از فایل‌های آن‌ها در سیستم باقی می‌ماند و این موضوع به مرور زمان می‌تواند منجر به کاهش سرعت سیستم و مشکلات متعددی شود.

استفاده از این برنامه بسیار ساده است. فقط کافی است میان‌بر برنامه موردنظر را به محیط این برنامه بکشانید و AppCleaner به‌صورت خودکار تمام فایل‌های مربوط به برنامه‌ی مذکور را به‌سرعت پاک می‌کند.

مقابله با تهدیدهای امنیتی: برنامه Avast Security for Mac (سیستم‌عامل macOS)

هرچند برای کامپیوترهای اپل بدافزارها و ویروس‌های زیادی وجود ندارد، اما در این زمینه بهتر است محکم‌کاری کنید تا در آینده با مشکلی مواجه نشوید. یکی از بهترین برنامه‌های امنیتی رایگان که هم نسخه‌ی ویندوزی دارد و هم نسخه‌ی macOS، برنامه‌ی Avast Security است.

Avast Security for Mac

چرا از بین گزینه‌های مختلف این برنامه را انتخاب کردیم؟ اولاً که این برنامه بسیار سبک است، بهره‌گیری از آن بسیار آسان است و از قابلیت‌های زیادی بهره می‌برد. اگر در این زمینه خواستار قابلیت‌های پیشرفته‌تری هستید، می‌توانید نسخه‌ی پولی آن را خریداری کنید ولی همین نسخه‌ی رایگان هم برای کاربران معمولی کفایت می‌کند.

بهینه‌سازی سیستم: Maintenance (سیستم‌عامل macOS)

Maintenance

برنامه Maintenance یکی از بهترین برنامه‌های رایگان برای بهینه‌سازی سیستم‌های مبتنی بر macOS است. این برنامه می‌تواند وضعیت کلی سیستم‌عامل را بررسی کند، فایل‌های اضافه را پاک کند، تنظیمات تغییر یافته را اصلاح کند و در کل عملکرد سیسیتم را بهبود ببخشد. اگر نیازمند ابزارهای پیشرفته‌تری هستید، می‌توانید از برنامه OnyX که از جانب همین توسعه‌دهنده عرضه شده، استفاده کنید.

بیشتر بخوانید: ۱۰ مشکل گوشی و لپ‌تاپ که هرگز نباید نادیده بگیرید

منبع: Gizmodo

The post ۱۱ برنامه رایگان برای حل مشکلات آزاردهنده ویندوز و macOS appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا