اخبار کسب و کار

ماتیلدا؛ رمانی که هیچ کودکی فراموشش نمی‌کند

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

اغلب کتاب‌های کودک، کتاب‌های آدم بزرگ‌ها هستند و با همه تصویر‌های کودکانه و رنگ‌هایشان باز هم داد می‌زنند که توی تیم حریف، یعنی آدم‌ بزرگ‌ها بازی می‌کنند نه تیم بچه‌ها. مثلا یک آدم بزرگ نشسته و فکر کرده است که یک بچه باید با ادب باشد، هر شب مسواک بزند یا مشق‌هایش را به موقع بنویسد، پس یک کتاب بنویسم و این‌ها را طوری که کودک متوجه شود به او یاد بدهم. این کتاب‌ها خوب هستند و بچه‌ها واقعا از آن‌ها یاد می‌گیرند که باادب و تمیز و مرتب باشند! اما هیچ کدام آن کتابی نمی‌شود که کودک چنان دوستش داشته باشد و در خاطرش آن را ثبت کند که حتی وقتی یک آدم بزرگ مثلا بیست ساله شد، برای فرار از دنیای آدم بزرگ‌ها سراغش برود؛ درست مثل کتاب ماتیلدا ی رولد دال.
رولد دال می‌داند که آدم بزرگ‌ها تا چه اندازه می‌توانند نخواستنی و حتی عصبانی‌کننده باشند. می‌داند که بچه‌ها گاهی چقدر دلشان می‌خواهد کج‌خلقی‌ها و زورگویی‌های آدم بزرگ‌ها را تلافی کنند و یک درس درست و حسابی به آن‌ها بدهند. رولد دال دقیقا می‌داند که بچه‌ها چه چیزهایی را دوست و از چه چیزهایی متنفرند. رولد دال توی تیم بچه‌هاست و همین کتاب ماتیلدا را تبدیل به یکی از دوست‌داشتنی‌ترین کتاب‌های کودک کرده است. کتابی که خواندنش و همراه شدن با ماتیلدا در انتقام‌های کودکانه‌اش، آنقدر شیرین است که هر آدم کوچک و بزرگی حتما یک بار باید آن را تجربه کند.

تنبیه همه‌ی آدم بزرگ‌های بدعنق

ماتیلدا یک دختر بچه چهار ساله باهوش و عاشق کتاب است که یک پدر کلاهبردار ِ بداخلاق و بددهن و یک مادر بی‌خیال و بی‌توجه دارد.(بله. می‌شود که مادرها و پدرها مهربان و عاقل و دل‌سوز نباشند) ماتیلدا همانطور که هر بچه‌ای در شرایط او دوست دارد، مثل یک قهرمان آن‌ها را به شیوه‌ی ویژه‌ی خودش تنبیه می‌کند و کم‌کم دایره تنبیه‌ش بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و تا خانم ترانچبول، مدیر زورگو و دزد مدرسه که بچه‌ها را تاول ترکیده و کرم له‌ولورده صدا می‌زند هم می‌کشد.
واقعیت این است که دنیایی که ماتیلدا دارد، با خط‌کش‌ آدم‌بزرگ‌ها می‌تواند خیلی تلخ و سیاه باشد اما از آن‌جایی که رولد دال آن را نوشته، یک دنیای بچگانه‌ است با اتفاق‌های خنده‌دار و البته زبانی خنده‌دار. دنیایی که می‌توانی کلاه شاپوی پدر بداخلاقت را با چسب قطره‌ای به سرش بچسبانی یا با قایم کردن یک طوطی سخن‌گو توی دودکش دیگران را حسابی بترسانی!

در کمپین #چی_بخونم قرار دارد و می‎‌توانید این کتاب را با ۳۰ درصد تخفیف از سایت فیدیبو دانلود و مطالعه کنید.
کد تخفیف: off30

خرید کتاب از فیدیبو

The post ماتیلدا؛ رمانی که هیچ کودکی فراموشش نمی‌کند appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا