اخبار کسب و کار

تحقیقات اخیر دویدن را برای زانو مفید دانستند!

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

تحقیقات جدید باور قدیمی و معروفی که دویدن می‌تواند به زانوی شما آسیب برساند را اصلاح کردند و اعلام کردند دویدن درواقع برای زانوها مفید است، به شرطی که شما سالم باشید و زانوی شما آسیب ندیده باشد. محققان تعدادی شرکت کننده‌ زیر ۳۰ سال را انتخاب کردند و می‌خواستند راهی برای سالم نگه داشتن زانو آن‌ها در برابر تاثیرات دویدن پیدا کنند که نتایج جالبی به دست آوردند.

آن‌ها از تعدادی شرکت‌کننده‌ خواستند تا برای ۳۰ دقیق بدوند یا فقط بنشینند. بعد از این فعالیت از آن‌ها نمونه خون و مایع درون ‌زانو گرفتند تا بر روی سلول‌های مرتبط با التهاب زانو و آرتروز زانو تحقیق کنند. بعد از بررسی نمونه‌ها، نتایج نشان داد که در زانوی کسانی که دویدند میزان کمتری از التهاب و سلول‌های آرتروز ساز دیده شد. از طرف دیگر تغییراتی در سلول‌های زانوی کسانی که برای ۳۰ دقیقه نشسته بودند دیده شد و این تغییرات منفی بودند. نمونه مایع درون زانویی این افراد شرکت کننده نشان می‌دادند که احتمال گسترش آرتروز زانو در زانوهای این افراد در آینده، بیشتر است.

تاثیر دویدن بر زانوها می‌تواند مانند تاثیر تمرینات ورزشی بدنسازی باشد.

تحقیقات نشان داده است که تمریناتی که در آن‌ها از وزنه استفاده می‌شود و فرد حین تمرین وزنه‌های مختلفی را بلند می‌کند پس از مدتی باعث افزایش قدرت عضله و استخوان می‌شود. برای مثال طی تمرین وزنه زدن، عضله ها دچار هزاران پارگی کوچک در بافت خود می‌شوند که بعدا این پارگی‌ها خود را ترمیم می‌کنند. در حین این پروسه بافت‌ها هر بار که خود را بازسازی می‌کنند، جرم بیشتری می‌سازند و قوی‌تر و سالم‌تر می‌شوند.

همین اتفاق برای ساختمان مفصل زانو می‌افتد. هنگام دویدن، فشار وزن بدن روی مفصل زانو می‌تواند غضروف زانو را تحریک کند تا آسیب‌های کوچک را بازسازی کند و در عین حال با آزاد شدن برخی مواد شیمیای در غضروف و بازسازی هر قسمت، بافت قوی‌تر و سالم‌تری ساخته شود.

البته اگر شما جزو افراد جوان و با زانوی سالم نیستید، لازم است قبل از شروع به دویدن، نکاتی را در نظر بگیرید. این نکات برای این افراد است:

  • افرادی که مشکل زانو دارند: خصوصا کسانی که نیاز به عمل جراحی دارند یا عمل جراحی را انجام داده‌اند. چرا که مفصل زانوی آن‌ها ممکن است دیگر ظرفیت و توانایی قبل را نداشته باشد.
  • افرادی که بیش از ۹ کیلو اضافه وزن دارند: چراکه وزن اضافه بدن، مفصل را در استرس قرار می‌دهد و این موضوع مشخصا باعث افزایش ریسک التهاب زانو و آسیب می‌شود. بهتر است ابتدا وزن اضافه طی ورزش‌هایی که در آن‌ها وزنه‌ای بلند نمی‌شود کاهش پیدا کند. بعد از رساندن وزن به وزن متعادل زمان مناسبی برای تقویت مفصل است.

فواید دویدن

فواید دویدن

دویدن راه بسیار خوبی برای رسیدن به هیکل مناسب است؛ اما فواید بیشتری از خوش هیکل شدن دارد. دویدن می‌تواند برای تمام اعضای بدن مفید باشد. چند مورد از فواید دویدن عبارتند از:

  • سلامت کلی را تقویت می‌کند: تحقیقات نشان داده است دویدن می‌تواند سلامتی را بهبود ببخشد، میزان کلسترول مفید خون را افزایش دهد و هم‌زمان عملکرد ریه‌ها را تقویت کند. همچنین می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند و از لخته شدن خون جلوگیری کند.
  • خطر ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد: دویدن می‌تواند از بیماری پیشگیری کند؛ بیماری‌هایی مانند سرطان سینه، بیماری‌های قلبی، دیابت، فشار خون بالا و پوکی استخوان.
  • اعتماد به‌نفس را افزایش می‌دهد: انتخاب هدف‌های قابل دسترس در حین دویدن، می‌تواند برای افزایش اعتمادبه‌نفس مفید باشد. هدف‌هایی که شما برای دویدن تعیین ‌می کنید، می‌تواند به شما حس توامندی زیادی بدهد.
  • استرس را دور و از افسردگی پیشگیری می‌کند: حین دویدن بدن شما مجبور به تولید هورمون‌ها و انرژی می‌شود که به صورت طبیعی حال شما را خوب می‌کنند و شما را سرحال می‌آورند.

منبع: Health News

The post تحقیقات اخیر دویدن را برای زانو مفید دانستند! appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا