اخبار کسب و کار

۱۰ نقطه عطف مهم در تاریخچه پهپادها

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی تکنولوژی، بازی‌های کامپیوتری، فرهنگ‌ و هنر، سلامت و زیبایی و سبک زندگی

در سال ۲۰۱۸، پهپاد ها در زمینه‌های مختلف به کار گرفته می‌شوند و بهره‌گیری از آن‌ها دیگر به یک امر عادی بدل شده است. در حال حاضر، این پرنده‌ی هدایت‌پذیر از راه دور یا به اختصار پهپاد، از بخش نظامی گرفته تا حمل‌ونقل کالاها مورد استفاده قرار می‌گیرد و در این مطلب به ۱۰ نقطه عطف مهم در تاریخچه این وسیله همه‌فن‌حریف می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

اولین پیشرفت‌ها

۱۹۰۷: برادران «برگه» (Bréguet) برای اختراع اولین کوادکوپتر به همکاری با زیست‌شناس برنده‌ی نوبل پزشکی یعنی «چارلز ریشه» (Charles Richet) روی آوردند و موفق به عملی کردن این طرح شدند. البته این اختراع محدودیت‌هایی هم داشت؛ به‌عنوان مثال قابل هدایت نبود، ۴ مرد باید آن را کنترل می‌کردند و در اولین پرواز هم فقط موفق شد ۶۰ سانتی‌متر از زمین فاصله بگیرد. اما همین اختراع به مبنای کوادکوپترهای امروزی بدل شد.

اولین پهپاد های نظامی

پهپاد

۱۹۱۷: شانزده سال پس از اختراع هواپیما توسط برادران رایت، Ruston Proctor Aerial Target به اولین هواپیما بدون سرنشین تاریخ بدل شد. برای کنترل این هواپیما، از تکنولوژی امواج رادیویی توسعه یافته توسط نیکلا تسلا استفاده شد. هدف ساخت این هواپیما این بود که به‌عنوان یک هواپیمای بدون سرنشین بمب‌افکن مورد استفاده قرار بگیرد. هرچند در آزمایش‌های اولیه عملکرد این پهپاد قابل توجه بود، اما مقامات نظامی در هیچ جنگی از آن استفاده نکردند. ولی در نهایت همین اختراع، راه را برای طراحی و ساخت پهپادهای نظامی هموار کرد.

۱۹۴۳: «فریتس ایکس» (Fritz X) یا FX-1400 اولین بمب هدایت‌شونده‌ای بود که در یک جنگ مورد استفاده قرار گرفت. این بمب ۱۴۰۰ کیلویی به وسیله‌ی کنترلرهای رادیویی هدایت می‌شد و آلمان‌ها در جنگ جهانی دوم با استفاده از آن، کشتی‌های در حال حرکت را غرق می‌کرد. نه‌تنها این بمب هدایت‌شونده پیشرفته اولین پهپادی است که در میدان جنگ مورد استفاده گرفته، بلکه پیشگام موشک‌های ضد کشتی و هدایت‌شونده‌ی امروزی هم به‌حساب می‌آید.

رونق استفاده از هواپیماهای کنترلی

پهپاد

دهه ۱۹۶۰: پیشرفت‌های حاصل‌شده در فناوری ترانزیستور باعث شد که برای اولین بار قطعات مربوط به کنترل رادیویی وسایل مختلف در حجم بسیار کم و با قیمت مناسب برای مصرف‌کنندگان عرضه شود. در ادامه، نوبت رونق استفاده از هواپیماهای کنترلی بزرگ و کوچک بود. این هواپیماهای کنترلی آن‌قدر پرطرفدار شدند که حتی تا همین امروز هم هزاران نفر در سرتاسر جهان اوقات فراغت خود را صرف پرواز چنین پهپادهایی می‌کنند.

اولین حمله پهپاد نظامی

پهپاد

۲۰۰۱: بعد از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر، سازمان CIA پرواز پهپادهای نظامی بر فراز افغانستان را در راستای مبارزه با طالبان آغاز کرد. اولین عملیات نظامی به قصد قتل، در تاریخ فوریه ۲۰۰۲ اتفاق افتاد، وقتی که یک پهپاد نظامی به سمت فردی که گمان می‌کردند اسامه بن لادن است، شلیک کرد اما در نهایت معلوم شد که یک فرد بی‌گناه بوده و فقط داشته ضایعات فلزی را جمع‌آوری می‌کرده. چنین مواردی، باعث شده که تا همین امروز هم بهره‌گیری از پهپادهای نظامی با اعتراضات زیادی همراه باشد.

ارائه مجوز برای پهپادهای تجاری از طرف اداره هوانوردی آمریکا

پهپاد

۲۰۰۶: با همه‌گیرتر شدن بهره‌گیری از پهپادها، اداره هوانوردی فدرال (FAA)، اعلام کرد که برای استفاده از پهپادهای تجاری مجوز صادر می‌کند. افراد مختلف با اخذ این مجوز، می‌توانند از برخی محدودیت‌های دست‌وپا گیر خلاص شوند. در ابتدا، کمتر کسی برای گرفتن مجوز اقدام کرد، اما خیلی زود این آمار به‌صورت فزاینده افزایش یافت.

عرضه اولین پهپاد قابل کنترل با گوشی یا تبلت

پهپاد

۲۰۱۰: در این سال، شرکت فرانسوی Parrot پهپاد Parrot AR را معرفی کرد که کنترل آن از طریق وای‌فای با استفاده از گوشی یا تبلت امکان‌پذیر بود. این پهپاد از همان ابتدا مورد توجه زیادی قرار گرفت و بیش از نیم میلیون دستگاه از آن به فروش رفت. این کمپانی سپس مدل جدیدتر آن را هم معرفی کرد که کار افراد تازه‌کار را برای هدایت این گجت ساده‌تر می‌کرد.

سرویس تحویل کالا با پهپاد شرکت آمازون

پهپاد

۲۰۱۳: در دسامبر ۲۰۱۳، آمازون یک ویدیوی مفهومی از سیستم تحویل کالا مبتنی بر پهپاد منتشر کرد. هرچند آمازون اولین شرکتی نبود که می‌خواست چنین موضوعی را عملی کند، اما به دلیل شهرت گسترده این شرکت، این هدف مورد توجه کاربران قرار گرفت. جف بزوس در یک مصاحبه اعلام کرد که آن‌ها با پهپادها می‌خواهند در عرض نیم ساعت کالاهای کوچک را به دست مشتریان برسانند. او در همین زمینه گفت: «می‌دانم چنین مفهومی مشابه داستان‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی است، اما باید بگویم که می‌توان این موضوع را محقق کرد.» او در آن زمان گفت که این سیستم حدود ۵ سال دیگر عملی می‌شود، اما در همین حین خاطرنشان کرد که عملی شدن سرویس تحویل کالا با پهپاد نیازمند اعمال تغییراتی در قوانین فدرال آمریکا است.

رسوایی پهپاد Lily

پهپاد

۲۰۱۵: صنعت پهپادهای مصرفی در سال‌های اخیر پله‌های موفقیت را یکی پس از دیگری پیموده است. با این حال، همه‌چیز هم در رابطه با این صنعت خوب نبوده است. یکی از مواردی که ناامیدی تعداد بسیار زیادی از طرفداران پهپادها را در پی داشت، رسوایی مربوط به پهپاد دوربین‌دار Lily است. با وجود این که این شرکت حدود ۳۴ میلیون دلار پول را در جریان پیش‌فروش این پهپاد به دست آورد، بعد از یک سری تأخیر در تاریخ عرضه‌ی آن، تصمیم گرفت که اعلام ورشکستگی کند. بعد از این جریان بود که طرفداران پهپادها تصمیم گرفتند به شرکت‌های تازه‌کار چندان اعتماد نکنند.

هوشمندتر شدن پهپادها

پهپاد

۲۰۱۶: شرکت چینی DJI یکی از بهترین سازندگان پهپادهای تجاری محسوب می‌شود و در سال ۲۰۱۶، پهپاد Phantom 4 را معرفی کرد؛ پهپادی که مجهز به قابلیت‌های بینایی کامپیوتری هوشمند و تکنولوژی یادگیری ماشینی بود. این موضوع به پهپاد اجازه می‌دهد که از موانع دوری کند و بتواند افراد، حیوانات یا اشیاء را بدون دخالت کاربر دنبال کند. عرضه این پهپاد، نقطه عطف مهمی در پهپادهای تجاری و کل این صنعت محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: هر آنچه می‌خواستید درباره پهپادها بدانید؛ اما نمی‌دانستید از چه کسی بپرسید

منبع: Digital Trends

The post ۱۰ نقطه عطف مهم در تاریخچه پهپادها appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا