اخبار کسب و کار

اعلام برگزیدگان جشن خانه سینما: پیشتازی فیلم وحید جلیلوند «بدون تاریخ بدون امضا»

بیستمین جشن سینمای ایران از ساعت ۲۰:۳۰ در تالار وحدت با پخش کلیپ درگذشتگان و اجرای محمدرضا شهیدی فر آغاز شد. درحالی‌که روی زمان کوتاه مراسم تأکید شده کلیپ طولانی‌مدتی از برگزیدگان دوره‌های گذشته جشن خانه سینما پخش شد.
این اتفاق در حالی رخ دهد که پیشتر بیان شده بود که: امسال خانه سينما جشني نخواهد داشت؛ خبري که در آستانه برگزاري بيستمين دوره اين جشن بسياري را غافلگير کرد. اين خبر را منوچهر شاهسواري، مديرعامل خانه سينما، در نشست خبری‌ای که به‌منظور چگونگي برگزاري جشن با حضور علي نصيريان، رئيس جشن و تورج منصوري، دبير هیئت‌مدیره آکادمي برگزار شد، مطرح کرد، اما دلايل برگزارنشدن جشن در اين دوره هم قابل تامل بود. به گفته شاهسواري «آنچه اعلام می‌شود شايد با فضاي کنوني به‌نوعی هم‌پیمانی داشته باشد و درحالی‌که از زواياي گوناگون تعرضات اقتصادي و فرهنگي وارد می‌شود، بايد سهم خود را ادا کنيم. ايام پرغصه و پرقصه اي را می‌گذرانیم و به اتکاي آن راز عميق تاريخ ما که میهن‌دوستی را در خود دارد، امسال بر اساس سياست چند سال خود که می‌گوید سينماي ايران قابل‌تفکیک نيست و رو به مردم ايران دارد، تصميم گرفتيم جشن سينما را با داوري خوب به قوت اجرا کنيم، اما از مراسم بزرگ و هزينه اضافي خودداري می‌کنیم». او ادامه داد: «چنين تصميمي براي ما سخت بود، چون قرار بود يک روز خوش داشته باشيم، ولي این‌یک تصميم جمعي بود. مجوز اين کار بايد از رئيس جشن هم گرفته می‌شد و خوشحالم که از سوي آقاي نصيريان تشويق هم شديم».
او گفت: «گاهي اوقات ساده است آتش انداختن بين دو گروه و دو سليقه، ولي اين کار جز سوختن چيزي ندارد. شما به ما کمک و ما را راهنمايي کنيد که از اين مسير خارج نشويم. يقين دارم شما در اين حس و حال با ما شريک خواهيد بود. از اينکه گاهي اوقات از خانه سينما خبر و نظر می‌خواهید و ما کوتاهي می‌کنیم ما را ببخشيد، زيرا گاهي چاره‌ای جز سکوت نداريم. ما نمی‌توانیم اگر کاري براي همکارانمان می‌کنیم، آن را در معرض ويترين رسانه‌ها بگذاريم. پیش‌ازاین هم گفته‌ام ما بايد کارکنیم و کارکنیم و کارکنیم. فضاي خانه سينما فضاي کار، تلاش و تجديدنظر در ساختارهاي ماست».مدیرعامل خانه سینما دراین‌باره اظهار داشت: “ما اعلام کردیم جشن را کوچک برگزار می‌کنیم شاید تعبیر اشتباهی از صحبت‌های ما شد اما ما نمی‌توانستیم در بیستمین دوره داوری داشته باشیم اما جشن اهدای جوایز نداشته باشیم “.
اما به هر حال بیستمین جشن سینمای ایران به ریاست علی نصیریان آغاز شد؛ رضا کیانیان، حامد بهداد، ستاره اسکندری، هومن سیدی، امیر جدیدی، ابراهیم داروغه زاده، علی نصیریان، محمد مهدی حیدریان (رئیس سازمان سینمایی)، علی ربیعی (وزیر سابق کار)، گلاره عباسی، پانته آ پناهی ها، شبنم مقدمی، صابر ابر و … از جمله هنرمندان و مسئولان حاضر در این مراسم بودند

در بخش نخست جایزه بهترین انیمیشن معرفی شد و تندیس بیستمین جشن خانه سینما به حسین ملایمی برای انیمیشن بدو رستم بدو اهدا شد. روانبخش صادقی و گلاره عباسی جوایز این بخش را دادند. تندیس بهترین فیلم کوتاه را مجید برزگر و پانته آ پناهی ها اهدا کردند. در این بخش تندیس جشن بیستم به محمد کارت برای فیلم بچه خور رسیدرامین حیدری فاروقی و رویا نونهالی برای اهدای تندیس بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند به روی سن آمدند. جایزه این بخش به ارد عطارپور برای فیلم پرسپولیس شیکاگو اهدا شد. همچنین ، تندیس بهترین مستند بلند به آزاده موسوی و کورش عطایی برای فیلم در جستجوی فریده اهدا شد.پس از پخش کلیپی از لحظات جشن خانه سینما در بیست دوره گذشته نوبت به بخش دوم اهدای جوایز رسید
در بخش دوم اهدای جوایز، جایزه بهترین جلوه های بصری توسط سیروس ابراهیم زاده و ماهور الوند، به فرید ناظرفصیحی برای فیلم چهارراه استانبول اهدا شد.سیروس ابراهیم زاده بعد از اهدای تندیس بخش جلوه های بصری گفت:در سه چهار ماه اخیر اوضاع خوبی از لحاظ اقتصادی نداریم؛ اما در این سه چهار ماه فعالیت های فرهنگی بیشتر شده و این قابل تامل است که چرا در این ایام فعالیت فرهنگی بیشتر شده است؟ من معتقدم ما ریشه فرهنگی داریم و بدینوسیله در عرصه جهانی موفق تر خواهیم بود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنیم. سپس، محمدرضا شرف الدین و همایون ارشادی جایزه بهترین جلوه های ویژه میدانی را به محسن روزبهانی برای فیلم به وقت شام دادند.جلال معیریان و حسن معجونی هم جایزه بهترین چهره پردازی را به مهرداد میرکیانی برای فیلم خوک تقدیم کردند.تندیس شایستگی صدابرداری در بیستمین جشن سینمای ایران هم به رشید دانشمند برای فیلم پل خواب اهدا شد. همچنین تندیس بهترین صداگذاری به علیرضا علویان برای فیلم به وقت شام رسید.این تندیس توسط حسن زاهدی، محمود سماک باشی و جمشید گرگین اعطا شد.تندیس بهترین طراحی لباس به نگار نعمتی برای فیلم خوک رسید. آتوسا قلمفرسایی و لیلی رشیدی جایزه این بخش را اهدا کردند. جایزه بیستمین جشن سینمای ایران در بخش بهترین طراحی صحنه به حجت اشتری برای فیلم سد معبر اهدا شد.

این جایزه را محسن شاه ابراهیمی ستاره اسکندری اهدا کردند.در بخش بعدی لوح تقدیری به خانم السلطنه امینی یکی از عاشقان سینما از خطه کردستان با حضور جواد عزتی اهدا شد.سپس، هانیه توسلی و صابر ابر برای اهدای تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن روی صحنه آمدند و تندیس این بخش به زکیه بهبهانی برای فیلم بدون تاریخ بدون امضا اهدا شد.
پیش از پرداختن به فهرست نهایی این مراسم باید به یک نکته حاشیه‌ای اشاره کرد« کانال سینمایی کات، ساعاتی پیش از برگزاری بیستمین جشن خانه سینما، چنین نوشت:
درحالی‌که دو ساعت تا اعلام برگزیدگان بیستمین جشن خانه سینما باقی مانده شنیده‌های موثق حاکی از یک اتفاق عجیب در شمارش آرای امسال است.
طبق اخبار رسیده تعدادی از جوایز اصلی این جشن به فیلم «بدون تاریخ بدون امضاء» تعلق گرفته است و این در حالی است که احد صادقی مسئول شمارش آرا قرار است اولین فیلمش را به تهیه‌کنندگی علی جلیلوند (تهیه‌کننده بدون تاریخ بدون امضاء) بسازد.

«کات» احد صادقی و جلیلوند را متهم به تبانی نمی‌کند اما آیا بهتر نبود برای به وجود نیامدن شبهات فراوان، فرد دیگری غیر از صادقی این مسئولیت را عهده‌دار می‌شد؟
علی نصیریان درباره نحوه رأی‌گیری و شمارش آرا گفته است: “آرای گرفته‌شده حاصل نظر چند صد هنرمند است. سلیقه شخصی ما در نتایج دخیل نبوده هرچند من در جریان خواندن آرا نبودم و ظاهراً کسی هم نیامده اعمال‌نفوذ کند و امیدوارم این‌طور باشد “.همچنین کانال سینما ایده آل نوشت: “آقای جلیلوند نام احسان علیخانی یادتان رفت؟!/چرا بعد از پرونده ثامن الحجج احسان علیخانی در بین عوامل “بدون تاریخ بدون امضا» نیست؟فیلم سینمایی “بدون تاریخ بدون امضا» در جایگاه یک شاهکار هنری در جشن خانه سینما مورد توجه قرار گرفت و تمام جوایز این جشن را گرفت و مازیار میری معاون اجرایی جشن با غیبت مشکوکش دو جایزه به فیلم خودش داد!
مسئله مهم اما غیبت احسان علیخانی در مراسم روز گذشته و حتی نام نبردن از او توسط سازندگان فیلم روی سن بود. این در شرایطی است که علیخانی همواره به عنوان تهیه کننده این فیلم معرفی شد و حتی در جشنواره فجر وحید جلیلوند هنگام جایزه گرفتن از او یاد کرده بود.
آیا احسان علیخانی به توصیه مدیران خانه سینما و برای مطرح نشدن ارتباط موسسه ثامن الحجج با انتخاب برگزیدگان به این جشن دعوت نشده؟!”
کانال سینما هفت نوشت: “بیستمین جشن سینمای ایران در حالی برگزار شد که علی قائم مقامی، کامران ملکی، ابراهیم حقیقی و فاطمه معتمدآریا. از اعضای هیئت مدیره خانه سینما در این جشن حاضر نبودند. از سویی، مازیار میری نیز که معاونت اجرایی جشن را بر عهده داشت در شبی که دو جایزه به فیلم او داده شد غایب بود و فیلم علی جلیلوند در حالی بیشترین جوایز را از آن خود کرد که احد صادقی، مسئول شمارش آرا بیستمین دوره جشن خانه سینما بود؛ کسی که به زودی نخستین فیلم سینمایی خود را به تهیه کنندگی جلیلوند کارگردانی خواهد کرد. این مسئله وقتی شبهه انگیز می شود که علی نصیریان، رئیس جشن، در صحبت هایی دوپهلو گفت: “سلیقه شخصی ما در نتایج دخیل نبوده، هر چند من در جریان خواندن آرا نبودم و ظاهرا کسی هم نیامده اعمال نفوذ کند و امیدوارم این طور باشد.”
به هر حال جشن بیستم خانه سینما با پیشتازی فیلم وحید جلیلوند به کار خود پایان داد.
فهرست برگزیدگان بدین شرح است:
تندیس بهترین انیمیشن: حسین ملایمی برای «بدو رستم بدو»
تندیس بهترین فیلم کوتاه: محمد کارت برای «بچه خور»
تندیس بهترین مستند نیمه بلند: ارد عطارپور برای «پرسپولیس شیکاگو»
تندیس بهترین فیلم مستند: برای «در جستجوی فریده»
تندیس بهترین جلوه‌های ویژه: فرید ناظر فصیحی برای «چهارراه استانبول»
تندیس جلوه‌های ویژه میدانی: محسن روزبهانی برای «به‌وقت شام»
تندیس بهترین چهره‌پردازی: مهرداد میرکیانی برای «خوک»
تندیس بهترین صدابرداری: رشید دانشمند برای «پل خواب»تندیس بهترین صداگذاری: علیرضا علویان برای «به‌وقت شام»
تندیس بهترین طراحی لباس: نگار نعمتی برای «خوک»
تندیس بهترین طراحی صحنه: حجت اشتری برای «سد معبر»
تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل زن: زکیه بهبهانی برای «بدون تاریخ بدون امضا»
تندیس بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: نوید محمدزاده برای «بدون تاریخ بدون امضا»
تندیس بهترین فیلم‌برداری: مسعود سلامی برای «خفه گی»تندیس بهترین موسیقی: پیمان یزدانیان برای «خوک»
تندیس بهترین تدوین: احمد مرادپور برای «سارا و آیدا»
تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن: غزل شاکری برای «سارا و آیدا»تندیس بهترین بازیگر نقش اول مرد: حامد بهداد برای «سد معبر»
تندیس بهترین فیلمنامه: وحید جلیلوند و علی زرنگار برای «بدون تاریخ بدون امضا»
تندیس بهترین کارگردان: وحید جلیلوند برای «بدون تاریخ بدون امضا»
تندیس بهترین فیلم: علی جلیلوند برای «بدون تاریخ بدون امضا»

منبع: روابط عمومی جشن خانه سینما

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا