اخبار کسب و کار

۳ روش سریع مدیتیشن و تمرینات ذهنی

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

هر یک از ما زمانی از روز را به فعالیت‌هایی اختصاص می‌دهیم که موجب خستگی ذهن و بدن می‌شود. این فعالیت‌هامی‌تواند در محل کار و مربوط به حرفه و شغلمان باشد و یا در منزل به دلیل انجام کارهای روزمره خانگی و غیره باشد. لازم است هر فردی که چند ساعت را در یک وضعیت به انجام کاری می‌پردازد، برای آرامش ذهن و به نوعی ورزش ذهن حرکاتی را انجام دهد که به دنبال آن بتواند باقی روز را بدون خستگی ذهن و روان ادامه دهد. مدیتیشن راهکار آن است؛ حتی برای چند دقیقه در روز هم که شده همه چیز را کنار بگذارید و با انجام حرکات مدیتیشن و ذهن آگاهی نیروی بیشتری به دست آورید. راهکارهای پیشنهادی توسط مربیان مدیتیشن و افراد متخصص در این رشته ارائه شده‌اند:

۱. مدیتیشن در محل کار به روش ذهن آگاهی

افزایش تمرکز

ذهن آگاهی روش مدرنی است که می‌توانید ذهن را متمرکز کنید، آن را از خیالات و توهمات بیرون بکشید و در هر نقطه‌ای که هستید به فعالیت خود ادامه دهید.مطمئناً انجام مدیتیشن در محل کار مانند دیگر مکان‌ها نیست، شما نمی‌توانید چهار زانو روی زمین بنشینید، آرنج دستانتان را روی زانوها قرار دهید و به تغییر خود فکر کنید! با روشی که به شما آموزش داده می‌شود، هیچ فردی از همکاران هم حتی متوجه نمی‌شود که در حال مدیتیشن هستید. یکی از کارهایی که برای تمرکز بیشتر و بازگشت به فعالیتی که در حال انجام آن هستید، نفس کشیدن عمیق است. این روش ساده ولی قدرتمند و مؤثر شما را به اصل خودتان باز می‌گرداند.

زمانی که تلفن به صدا در می‌آید، با اولین زنگ گوشی را بر ندارید. صبر کنید تا سه زنگ بخورد، نفس عمیق بکشید و سپس تلفن را جواب دهید. با خودتان کار کنید و تلاش کنید که از زنگ تلفن دفتر کار و گوشی همراه خود به عنوان یک علامت استفاده کنید، با شنیدن صدای زنگ تلفن، نفس عمیق بکشید و اگر وظیفه شما نیست که به آن پاسخ دهید، با این نفس عمیق متمرکز شده‌اید و می‌توانید با خیال راحت‌تری به ادامه کار خود بازگردید. در واقع نفس عمیق باعث می‌شود همه افکار اضافی و تخیلات شما از بین برود و بتوانید به محیط کار خود بازگردید.

یکی از تمرین‌های دیگری که می‌توان انجام داد، این است که برای ارسال پیام از طریق ایمیل یا هر شبکه اجتماعی یا شبکه‌های درونی شرکت خود، ابتدا یک نفس عمیق بکشید و سپس دکمه ارسال را کلیک کنید. این راهکار بعد از مدتی به عادت تبدیل می‌شود.

۲- مدیتیشن با تکنیک استفاده از کلمات

تمرین مدیتیشن
در هر نقطه‌ای که نشسته‌اید، به پشتی خود تکیه دهید و اجازه دهید سرتان آزاد و رها باشد، یعنی نیازی نیست که سرتان را هم به جایی تکیه دهید. ساعت را نگاه کنید و سپس چشمانتان را ببندید به طور کلی کلمه “یک” را در پس زمینه ذهن خود بشنوید. البته طبیعی است که افکار دیگری هم در ذهن شما پدید آیند؛ نگران نباشید و زمانی که حس کردید در حال خیال بافی در مورد هر موضوعی هستید، به سادگی به کلمه “یک” بازگردید. نگران سرعت و زمان نباشید. آرام و بدون استرس و دردسر تمرکز کنید.

هر زمان که دوست داشتید ساعت را نگاه کنید. تمرین کنید ۵ دقیقه زمان را بشناسید و سعی داشته باشید که با تصور گذشت این مدت زمان، مجدد ساعت را نگاه کنید. در طول این ۵ دقیقه چشمانتان را ببندید و روی کلمه مشخص تمرکز کنید. دقایق پایانی را به شکر گذاری اختصاص دهید. همین حالا ۳ چیزی که بیشترین سپاس‌گزاری و شکر را برایتان دارد، انتخاب کنید. بهتر است انتخابتان به نحوی باشد که از یادآوری‌شان لبخند روی لب‌هایتان نقش ببندد. شاید تصور کنید که این راهکار بسیار ساده است، بله حق با شماست ولی همین روش ساده به استراحت کردن بدن کمک می‌کند و به دنبال آن می‌توانید ادامه فعالیت‌های روزانه خود را به بهترین نحو انجام دهید.

۳- لذت بردن از خوردن شکلات

فواید شکلات تلخ
یک تکه کوچک از شکلات خوشمزه و محبوبتان را بردارید. قبل از تکه کردن شکلات، چند نفس عمیق بکشید، از بینی هوا را به درون بکشید و از دهان بیرون بازدم را انجام دهید. با این کار بدن و مغز آماده می‌شوند. برای چند لحظه شکلاتی که در دست دارید را تحسین کنید. این ماده خوراکی جذاب و خوشمزه از کجا آمده است؟ در ذهن خود مواد تشکیل‌دهنده شکلات در محیط زیست طبیعی‌شان و افرادی که آن را کشت و پرورش کرده‌اند راتصور کنید.

قبل از خوردن شکلات، اگر احساس بی‌تابی و بی‌حوصلگی دارید، کمی صبر کنید. آیا احساس لذت و هیجان دارید؟ یا احساس نگرانی و ناراحتی می‌کنید؟ یک دقیقه با چشم، بینی و دستان خود شکلات را بررسی کنید. از نزدیک نگاهش کنید، با دقت آن را ببویید و با انگشتان شکلات را لمس کنید.

یک گاز کوچک بزنید، ولی سعی کنید که آن را نجوید. دقت کنید که شکلات درون دهان شما چه حسی دارد، بافت و دمای آن به چه صورت است.کاملاً طعم آن را بچشید. اجازه دهید به جای جویدن با حرکت دادن شکلات توسط زبان، خودش درون دهانتان آب شود. به راحتی روی صندلی تکیه دهید و از این دقایق لذت ببرید.

The post ۳ روش سریع مدیتیشن و تمرینات ذهنی appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا