اخبار کسب و کار

نقشه کارمندان گوگل برای مبارزه با سیاست مهاجرتی ترامپ لو رفت

دیجی‌کالا مگ – منبع جامع اخبار و مقالات تخصصی در حوزه‌ی محصولات دیجیتال، دانش و فناوری و بازی

وال استریت ژورنال در گزارشی که روز جمعه منتشر کرد، نشان داد که تعدادی از کارکنان گوگل در ایمیل‌هایی که سال گذشته رد و بدل کردند، در خصوص محدودیت‌های مهاجرتی دولت ترامپ از چندین کشور اکثریت مسلمان اظهار نظر کرده‌اند. بحثی که این کارکنان در ایمیل‌های خود به آن پرداخته بودند در خصوص چگونگی تاثیرگذاری بر نتایج جست‌و‌جوهای گوگل برای مقابله با سیاست‌های مهاجرتی ترامپ بوده است.

ظاهرا این افراد قصد داشتند با استفاده از قدرت تأثیرگذاری نتایج گوگل، تا حدی در مقابل تصمیمات ترامپ ایستادگی کنند.

این ایمیل‌ها پس از اعمال قوانین سختگیرانه ممنوعیت سفر سال گذشته ترامپ که با عنوان Travel Ban شناخته می‌شد بین این افراد رد و بدل شده بود. آن طور که در این گزارش آمده ظاهرا این افراد قصد داشتند با استفاده از قدرت تأثیرگذاری نتایج گوگل، تا حدی در مقابل تصمیمات ترامپ ایستادگی کنند. راه کار این کارکنان تغییر توابع جست‌وجو با هدف نشان دادن محتوای چگونگی پیوستن به سازمان‌های مهاجرتی و راه‌های تماس با سازمان‌های دولتی و قانون‌گذاران در نتایج جست‌و‌جوهای گوگل بود. آن‌ها پیشنهاد کردند که این نتایج هنگام جست‌و‌جوی عبارت‌هایی مانند «اسلام»، «مسلمانان» و «ایران» نمایش داده شوند.

این گفت و گو دو روز پس از تصویب قانون ممنوعیت مهاجرت به ایالات متحده آغاز شد. یکی از کارمندان در یکی از ایمیل‌های خود نوشت: «من می‌دانم که این کار نیاز به دریافت مجوز و تایید مدیران دارد، اما فکر می‌کنم ارائه این نوع اطلاعات بسیار به موقع و ضروری است. همان طور که همه ما می‌دانیم اگر مهاجرین نبودند این کشور و چیزی به اسم گوگل وجود نداشت.» در یکی دیگر از ایمیل‌های رد و بدل شده نیز یکی از کارکنان نوشته: «این مسئله بسیار سیاسی است، بنابراین ما نیاز داریم که حقایق منصفانه و متعادل را به نمایش بگذاریم.»

ترامپ

دولت ترامپ پیش از این آلفابت را متهم کرده بود که از سیستم‌های تاثیرگذار خود بر افکار عمومی برای خاموش کردن صداهای محافظه‌کاران سیاسی استفاده می‌کند.

با رسانه‌ای شدن این مکالمات بحث‌های زیادی در خصوص سوگیری نتایج جست‌وجوی گوگل مجددا شکل گرفت. شرکت گوگل هم در این خصوص بیانیه‌ای منتشر کرد و توضیح داد که این گفت و گوها تنها در حد طوفان فکری بوده‌اند و هیچ کدام از آنها تا کنون اجرا نشده است؛ «استفاده از این روش‌ها هیچ‌گاه در خط مشی‌های این شرکت جایی نداشته و گوگل هرگز نتایج جستجوی خود را دستکاری یا هیچ کدام از محصولاتش را اصلاح نکرده است تا یک ایدئولوژی سیاسی خاص را تبلیغ کند.»

این گزارش، نفتی بر آتش شکایت جمهوری‌خواهان از گوگل به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت آلفابت بود. دولت ترامپ پیش از این آلفابت را متهم کرده بود که از سیستم‌های تاثیرگذار خود بر افکار عمومی برای خاموش کردن صداهای محافظه کاران سیاسی استفاده و عقاید لیبرال را ترویج می‌کند. این نگرانی‌ها برای مدت طولانی از سوی نمایندگان کنگره و شخص رییس جمهور ترامپ مطرح می‌شد و اکنون بار دیگر به شکل جدی‌تر مورد توجه قرار گرفته است. قبلا و پس از انتشار ویدئویی از یکی از نشست‌های این شرکت در سال ۲۰۱۶ که در آن مدیران ارشد گوگل از پیروزی ترامپ انتقاد می‌کردند، گوگل مجبور به ارائه توضیح در این باره شد و گفت: «نظرات مدیران در این ویدئو اعتقادات شخصی این مدیران است و بیان‌کننده نظرات این شرکت نیست.»

گوگل

احتمالا گوگل همچنان با این اتهامات دست و پنجه نرم خواهد کرد؛ اما نتیجه این کشمکش‌ها و شکایت‌ها هرچه باشد و گوگل برای این اتهامات محکوم شود یا نه، توجه به این نکته مهم است که غول‌هایی مانند گوگل این قدرت را دارند که روی افکار عمومی به شکل بسیار گسترده تاثیر بگذارند به طوری که دولت‌های قدرتمندی مانند آمریکا نیز از آن می‌هراسند.

منبع: Wall Street Journal

The post نقشه کارمندان گوگل برای مبارزه با سیاست مهاجرتی ترامپ لو رفت appeared first on دیجی‌کالا مگ.

دانلود سریال آمرلی سریال آمرلی

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا