اخبار کسب و کار

سعید کنگرانی بازیگر قدیمی و بدشانس سینمای ایران درگذشت

سعید کنگرانی بازیگر قدیمی و سرشناس سینمای ایران روز جمعه ۲۳ شهریور بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت. او در سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شده بود. آنچه باعث شد مرگ زودهنگامش بیش از اندازه جامعه هنری را متاثر کند سختی‌هایی بود که برای ادامه دادن حرفه بازیگری کشید و متاسفانه درنهایت هم اجازه کار پیدا نکرد.

سعید سریال «دایی جان ناپلئون» یکی از نقش‌های ماندگار اوست. این سریال با نریشنی از زبان سعید با بازی سعید کنگرانی آغاز می‌شود که می‌گوید: «من یک روز گرم تابستان دقیقا یک سیزده مرداد حدود ساعت سه و ربع کم بعدازظهر عاشق شدم. تلخی‌ها و زهر هجری که چشیدم بارها مرا به این فکر انداخت که اگر یک دوازدهم یا یک چهاردهم مرداد بود شاید این‌طور نمی‌شد.» گفتنی است صداپیشگی نقش سعید در این سریال بر عهده آرشاک قوکاسیان یکی از دوبلورهای بزرگ آن دوران بوده است.

کنگرانی در سریال خاطره انگیز دایی جان ناپلئون

سعید کنگرانی از کودکی بازی روی صحنه تئاتر را شروع کرد. اولین حضورش در سینما در فیلم «رضا موتوری» مسعود کیمیایی بود. شاید یادتان نیاید. او در این فیلم نقش فرعی کوتاهی داشت و یکی از آن نوچه‌های بزن بهادرهایی بود که رضا موتوری را کتک زدند.

کنگرانی در آن سال‌ها بازیگر متفاوتی بود و می‌توانست جایگاه بزرگی پیدا کند. در سال‌هایی که نقش ‌یک‌های سینمای ایران همگی مردانی هیکلی بودند و پیراهن‌هایی با یقه‌های باز می‌پوشیدند تا سینه‌های ستبرشان را به رخ بکشند، سعید کنگرانی با چهره و جثه ظریفی که داشت می‌توانست آلن دلون سینمای ایران باشد.

سعید کتگرانی با موج نوی سینمای ایران همراه شد. بعد از «رضا موتوری» داریوش مهرجویی او را برای نقش اول فیلم «دایره مینا» انتخاب کرد. فیلمی که درباره قاچاق خون و یکی از آثار درخشان موج نوی سینمای ایران پیش از انقلاب است. کنگرانی در نقش پسر ساده‌دلی که از شهرستان آمده و درگیر ماجراهای بیماری پدرش است در فیلم ظاهر شد. پسری که بعدتر وارد بازی پیچیده فروش خون می‌شود. نقشی پیچیده که نیاز به درک درستی داشت تا آن تغییر مسیر را از ساده‌دلی به کاسب‌کاری درست نمایش بدهد.

بازی در فیلم «در امتداد شب» برای او شهرت زیادی به ارمغان آورد. بعد از انقلاب جزو بازیگرانی بود که در ایران ماند و همچنان به بازیگری ادامه داد؛ هرچند نقش‌های خوبی نصیبش نشد. «پرواز در قفس» و «فصل خون» حبیب کاوش فیلم‌هایی بودند که کنگرانی در آنها بازی کرد. اما از اوایل دهه ۶۰ نامش جزو اسامی بازیگرانی رفت که حضورشان در فیلم باعث توقیف فیلم می‌شد. درنتیجه برای مدت زمان طولانی کارنامه کاری‌اش متوقف شد. تلاش فراوانی کرد که حکم ممنوع‌الچهره بودنش را لغو کند اما به جایی نرسید. اواخر دهه ۶۰ به آمریکا رفت و وقتی بعد از ۱۶ سال به ایران برگشت علی معلم به او پیشنهاد بازی در فیلم «ازدواج به سبک ایرانی» ساخته حسن فتحی را داد.

ازدواج به سبک ایرانی مهم‌ترین فیلم کنگرانی بعد از انقلاب بود

«ازدواج به سبک ایرانی» هم دچار دردسرهای زیادی شد. اما تهیه‌کننده‌اش که علی معلم بود پای فیلم ایستاد و درنهایت سعید کنگرانی بعد از سال‌ها دوباره روی پرده سینما رفت و فیلم هم فروش خوبی کرد.

کنگرانی شهریور ۱۳۹۷ و این‌بار پس از ۱۴ سال دوری از سینما، قرار بود در شبکه نمایش خانگی و در مجموعه «رقص روی شیشه» بازی کند. مهدی گلستانه که قرار بود سعید کنگرانی در جدیدترین ساخته او برای شبکه نمایش خانگی بازی کند، می‌گوید کنگرانی سالم بود و می‌خواست هفته آینده مقابل دوربین این سریال برود. البته متاسفانه هنوز بازی‌اش در سریال شروع نشده بود.

فیلم‌های کم تعدادش حسرت را زیاد می‌کند که چرا بخت با او یار نبود که تبدیل به ستاره بزرگ سینما شود.

 

دانلود سریال جیران از هکس دانلود دانلود سریال جیران

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا